AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Hvor mye penger risikerer jeg å miste når jeg går fra AAP + bostøtte som inntekt, til bare ufør (regner med bostøtten faller bort)? Ikke ung ufør tillegg, er for gammel og fått beskjed om at jeg vil få avslag. Er snakk om minstesats på både ufør og AAP. Anonymkode: cd3ae...bbf
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Moren min har bostøtte med minstesats som ufør, så kan jo hende du og får? Anonymkode: 6591e...cba
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Moren min har bostøtte med minstesats som ufør, så kan jo hende du og får? Anonymkode: 6591e...cba Kanskje. Det spørs jo på hvor i landet man bor og hva boligutgiftene er på. Så jeg forbereder meg på det verste og tenker bostøtte vil bli en gledelig bonus. Må finne ut om jeg må flytte eller ei. TS Anonymkode: cd3ae...bbf
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Noen får mer når de går fra AAP til ufør, fordi at når satsen på AAP settes, så regner de ut snittet av de 3 siste års inntekt før man ble syk, mens på ufør, så regnes snittet på 3 av de 5 siste årene før man ble syk. Anonymkode: c2a8f...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen får mer når de går fra AAP til ufør, fordi at når satsen på AAP settes, så regner de ut snittet av de 3 siste års inntekt før man ble syk, mens på ufør, så regnes snittet på 3 av de 5 siste årene før man ble syk. Anonymkode: c2a8f...4d5 vet, men gjelds ikke for meg. Har minstesats, grunnbeløpet. Anonymkode: cd3ae...bbf
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 En oversikt over minstesatsene for de ulike gruppene. Anonymkode: c2a8f...4d5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): vet, men gjelds ikke for meg. Har minstesats, grunnbeløpet. Anonymkode: cd3ae...bbf det gjelder for meg og, ts😏leger, behandlere og nav vil at jeg søker ufør nå. men om jeg får innvilget, blir det ca 100-150 000 mindre i året(avhengig av grad)😢har lite valg pga sykdom-men lurer på hvordan jeg skal klare å betale 1000-1500 i medisiner og mye til tannlege hver mnd😏 Anonymkode: 4a859...cad
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 *altså at jeg får mindre ufør enn aap Anonymkode: 4a859...cad
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 Hvor i landet får man bostøtte på minstesats ufør? Jeg har minstesats ufør og får ikke, bor i Oslo. Tror det er snakk om rundt 80 kr jeg får utbetalt for mye over grensen til å få bostøtte. Anonymkode: e5c79...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvor i landet får man bostøtte på minstesats ufør? Jeg har minstesats ufør og får ikke, bor i Oslo. Tror det er snakk om rundt 80 kr jeg får utbetalt for mye over grensen til å få bostøtte. Anonymkode: e5c79...3a2 Det samme her, bor i Bergen. "Tjener" 200,- for mye i måneden 😶 Anonymkode: ad49c...3c8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En oversikt over minstesatsene for de ulike gruppene. Anonymkode: c2a8f...4d5 takk for fin oversikt. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): det gjelder for meg og, ts😏leger, behandlere og nav vil at jeg søker ufør nå. men om jeg får innvilget, blir det ca 100-150 000 mindre i året(avhengig av grad)😢har lite valg pga sykdom-men lurer på hvordan jeg skal klare å betale 1000-1500 i medisiner og mye til tannlege hver mnd😏 Anonymkode: 4a859...cad Jeg er bekymret selv, da jeg går ut 1000 kr i minus hver måned. Og den tredje utbetalingen 2 ganger i året er det som redder meg økonomisk. Det vil si jeg har rundt 2000 kr i året til buffer. Om ufør blir lavere, så må jeg ikke bare flytte (det må jeg allikevel), jeg må flytte enda lengre utav byen. Anonymkode: cd3ae...bbf
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): takk for fin oversikt. Jeg er bekymret selv, da jeg går ut 1000 kr i minus hver måned. Og den tredje utbetalingen 2 ganger i året er det som redder meg økonomisk. Det vil si jeg har rundt 2000 kr i året til buffer. Om ufør blir lavere, så må jeg ikke bare flytte (det må jeg allikevel), jeg må flytte enda lengre utav byen. Anonymkode: cd3ae...bbf har du mye gjeld? jeg har ca 3 mill i bolig, bil og studielån🤭siden jeg ikke får brukt utdannelsen håper jeg å få slettet deler av det, men uansett forstår jeg ikke hvordan jeg skal klare meg økonomisk på 250 000 i året. bare tannlege, behandling og medisiner er noen lapper i mnd. jeg er alene; ingen å lene meg mot😬😬hadde jeg vært oppegående hadde jeg ligget på 550 000 i årsinntekt😢 Anonymkode: 4a859...cad 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor i landet får man bostøtte på minstesats ufør? Jeg har minstesats ufør og får ikke, bor i Oslo. Tror det er snakk om rundt 80 kr jeg får utbetalt for mye over grensen til å få bostøtte. Anonymkode: e5c79...3a2 Inntektsgrensen for å få bostøtte er visst satt lavere, sånn at nå er det nesten ingen som kvalifiserer for bostøtte lenger. Anonymkode: c2a8f...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 Jeg får ca 200kr mindre i uføretrygd enn hva jeg hadde på AAP. Anonymkode: 14c9d...acc
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 Om du får bostøtte nå, og går ned i inntekt på ufør vil du få bostøtte på ufør også. Hvor inntekten kommer fra er ikke relevant. Kun husstandens samla inntekt før skatt. Jeg gikk opp fra aap til ufør da de gikk lenger tilbake i tid på beregningsgrunnlaget for ufør en aap. De fikk faktisk hele 9 år tilbake pga jeg hadde omsorgspoeng. Kan ikke si hva jeg har, altfor mange mener da at jeg får for mye 🙈 Anonymkode: 31835...19b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): har du mye gjeld? jeg har ca 3 mill i bolig, bil og studielån🤭siden jeg ikke får brukt utdannelsen håper jeg å få slettet deler av det, men uansett forstår jeg ikke hvordan jeg skal klare meg økonomisk på 250 000 i året. bare tannlege, behandling og medisiner er noen lapper i mnd. jeg er alene; ingen å lene meg mot😬😬hadde jeg vært oppegående hadde jeg ligget på 550 000 i årsinntekt😢 Anonymkode: 4a859...cad 0 gjeld. Har 90.000 i studiegjeld men det blir slettet. Anonymkode: cd3ae...bbf
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #17 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor mye penger risikerer jeg å miste når jeg går fra AAP + bostøtte som inntekt, til bare ufør (regner med bostøtten faller bort)? Ikke ung ufør tillegg, er for gammel og fått beskjed om at jeg vil få avslag. Er snakk om minstesats på både ufør og AAP. Anonymkode: cd3ae...bbf Man kan ikke være for gammel til å søke om ung ufør. Men det krever alvorlig og langvarig sykdom før 26 års alder. Anonymkode: 24012...d8a
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #18 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man kan ikke være for gammel til å søke om ung ufør. Men det krever alvorlig og langvarig sykdom før 26 års alder. Anonymkode: 24012...d8a Jeg vet, men problemet er at jeg kan ikke bevise at sykdommen var til stede før jeg fylte 26. Enkelt forklart så startet ting da jeg var 27. Et spesifikt traume, fikk ptsd som førte til angst og depresjon som tilleggsproblemer. Endte opp i terapi, droppet utav skolen. Så ble jeg raskt fysisk syk som ble koblet mot stress, fikk diagnosen på en autoimmun sykdom da jeg var nesten 29 og har bare blitt verre med årene. Jeg blir nå ufør på bakgrunn av både det fysiske og det psykiske. Det som sies av spesialister er at stress grunnet traumet og tiden etter, kan ha trigget den fysiske sykdommen. Jeg har ingen grunnlag til å søke ung ufør, siden alt startet med det traumet da jeg var 27 og ingenting er dokumentert før den tid. Anonymkode: cd3ae...bbf
Sylveon Skrevet 18. januar 2021 #19 Skrevet 18. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvor i landet får man bostøtte på minstesats ufør? Jeg har minstesats ufør og får ikke, bor i Oslo. Tror det er snakk om rundt 80 kr jeg får utbetalt for mye over grensen til å få bostøtte. Anonymkode: e5c79...3a2 Jeg måtte bare ta en liten titt nå. Den månedlige brutto utbetalingen for uføre, minstesats, er vel 20.945. (101.351 x 2,48 = 251.350 i årsinntekt / 12 = 20.945). Inntektsgrensen for en enslig i Oslo er 21.150 kr. Satsen for ung uføre er høyere, men regner med at om du har det så ville du ha skrevet det? En som har minstesatsen på uføre er derfor 205 kr under inntektsgrensen i Oslo og burde ha krav på bostøtte Inntektsgrensene for bosette har stått stille de siste årene, men gjorde et lite hopp i fjor under korona. Mange som ikke har hatt krav på før, kan derfor ha krav på nå. Endret 18. januar 2021 av Sylveon
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #20 Skrevet 18. januar 2021 3 hours ago, Sylveon said: Jeg måtte bare ta en liten titt nå. Den månedlige brutto utbetalingen for uføre, minstesats, er vel 20.945. (101.351 x 2,48 = 251.350 i årsinntekt / 12 = 20.945). Inntektsgrensen for en enslig i Oslo er 21.150 kr. Satsen for ung uføre er høyere, men regner med at om du har det så ville du ha skrevet det? En som har minstesatsen på uføre er derfor 205 kr under inntektsgrensen i Oslo og burde ha krav på bostøtte Inntektsgrensene for bosette har stått stille de siste årene, men gjorde et lite hopp i fjor under korona. Mange som ikke har hatt krav på før, kan derfor ha krav på nå. I avslagsbrevet jeg fikk i desember (for november mnd) står inntekstsgrensen som 20 771 kr, så mulig det er nye satser for 2021? Jeg får vel et nytt avslag nå for desember mnd, da jeg antar at det er de samme satsene som gjaldt for november. Anonymkode: e5c79...3a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå