Gjest Violetta Skrevet 13. august 2005 #1 Del Skrevet 13. august 2005 Niåringen min vil ikke se på noen som hun definerer som skummelt. Og hennes definisjon på skummelt er litt diffus for meg. For eksempel ser hun på Dr. Doolittle (med Eddie Murphy) som skummel. Og Harry Potter-filmene. Og stort sett alt som ikke er tegnefilm er enten skummelt eller kjedelig. Men tegnefilmer er aldri skummelt, uansett hvor mye vold det er i dem... Mitt poeng er at jeg er redd hun etter hvert kommer til å bli mobbet/ertet fordi hun ikke vil se filmer som "alle andre" tør å se. Derfor har jeg lyst til å prøve å lære henne at ikke alle filmer som ikke er tegnefilmer er skumle. a. Har dere noen filmer som ikke er skumle i det hele tatt, å anbefale meg? b. Har dere noen andre synspunkter på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Splitter Pine Skrevet 13. august 2005 #2 Del Skrevet 13. august 2005 Du har jo alltids Hjemme-alene filmene, Dennis og de filmene med dyra som rømmer... To hunder og en katt tror jeg det var (husker ikke hva den heter). De kan vel ikke være for skumle? Eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 13. august 2005 #3 Del Skrevet 13. august 2005 Du har jo alltids Hjemme-alene filmene, Dennis og de filmene med dyra som rømmer... To hunder og en katt tror jeg det var (husker ikke hva den heter). De kan vel ikke være for skumle? Eller? ← Hjemme alene-filmene er helt garantert for skumle. Men de med dyrene som rømmer var kanskje noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 13. august 2005 #4 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) "Den om dyrene som rømmer" er etterhvert blitt to filmer, de heter "Den utrolige reisen 1" (og 2). "Jakten på Nyresteinen" er også bra, men kanskje LITT skummel? Det er vel mulig å leie film på biblioteket, kan du ikke ta en tur å se hva de har for datteren din sin aldersgruppe? Jeg husker ikke flere filmer sånn i farten. Endret 13. august 2005 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 13. august 2005 #5 Del Skrevet 13. august 2005 Finnes jo mange barnevennlige filmer da både gamle og nye: frida med hjertet i hånden ronja røverdatter fia og klovnene olsenbanden jr kamilla og tyven beethoven matilda prinsesse på prøve silkesvarten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie78 Skrevet 14. august 2005 #6 Del Skrevet 14. august 2005 Hvorfor mener hun at disse filmene er skumle? Har hun sett dem? Har du sett filmer sammen med henne, og prøvd å gjøre henne trygg på at det alltid ender godt? De aller fleste filmer inneholder je litt spenning. La henne bare se tegnefilmer til hun er klar for noe mer selv.........Tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 14. august 2005 #7 Del Skrevet 14. august 2005 Hvorfor mener hun at disse filmene er skumle? Jeg tror det har sammenheng med at for en stund siden hadde hun en barnevakt mens hun var hos faren, som så blod&gørr-filmer mens hun var til stede. Dette var ikke noe jeg visste om, og jeg kan garantere at denne barnevakten aldri kommer til å være barnevakt for henne igjen. Har hun sett dem? Har du sett filmer sammen med henne, og prøvd å gjøre henne trygg på at det alltid ender godt? Ja jeg har prøvd, men hun bare snur seg bort og vil ikke se, selv om det ikke er noe skummelt akkurat da. Hun bare bestemmer seg for at det er skummelt... De aller fleste filmer inneholder je litt spenning. La henne bare se tegnefilmer til hun er klar for noe mer selv.........Tror jeg. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 14. august 2005 #8 Del Skrevet 14. august 2005 Ofte kan det være lettere å se en film som man har lest boka av først. Ikke alle filmer som bygger på bøker, men... Da kjenner man historien og vet hva som kommer. Ellers var min lillegutt også en "tegnefilm-gutt"... Han foretrakk tegnede filmer. I dag ser han også på "vanlige" filmer etter at jeg tok ham med på flere kinoer med "vanlig" film. "Mormor og de 8 ungene" er vel ikke skumle... "Pippi" og "Emil" er også morsomme... Kanskje du kan få flere tips her: http://www.helping.no/index3.htm eller her: http://barnemix.no/skravlemix/forumdisplay.php?f=115 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. august 2005 #9 Del Skrevet 15. august 2005 Kjenner du til filmene om Tsatsiki? Handler om en liten gutt som bor sammen med sin mor i Sverige. Moren synger i band og er litt rocka, faren var en ferieflørt fra Hellas. Det finnes mange bøker om Tsatsiki, og to av disse er filmatisert. Jeg kan ikke tenke meg noe som helst som er skummelt i de filmene. Tsatsiki blir i en episode uvenner med bestevennen sin, men jeg tror ikke det karakteriseres som skummelt. Det går da an å lese bøkene først, slik at datteren din føler seg trygg på at det er harmløse filmer. Aldersmessig passer det sikkert bra. Jeg vil tro Tsatsiki er ca 8-10 år i den første filmen, og 10-12 i den andre. (Filmene er übersøte, jeg har leid begge to til meg selv.) Lykke til i hvert fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå