AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Leier et hus i 2 etg jeg skal bo i det neste halve året (har kun bodd her en uke) I dag la jeg merke til at det ikke er en eneste brannvarsler her eller branntau/ rømningsvei/ stige fra loftet og ned, eller brannslukningsapparat. Tok kontakt med utleier og påpekte dette, og han ble litt irritert og sa at hvis det var så viktig for meg kunne jeg ordne det selv. Er det ikke utleiers ansvar? Anonymkode: 7aac5...cca
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Her jeg leier nå tok forrige leietaker med alt sånt så jeg kjøpte bare nytt selv. Anonymkode: 6d146...f9b 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Ts her. Brannvarslere kan jeg kjøpe og sette opp, men det er litt mye styr å montere brannstige og branntau og kjøpe brannslukningsapparat for en 6 måneders leieperiode... Anonymkode: 7aac5...cca
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Var ikke slikt der jeg leide selv men syns også det er litt rart at huseiere ofte driter langt i det med tanke på at det er deres hus men mulig de bare ka skylde på leietaker uansett så da er det vell ikke deres problem (jeg fikset så og si alt selv) 🤷♀️ fikk litt samme sure svar selv hver gang keg stilte spørsmål om noe som helst men nå var huseiern en av de som leier ut maaange leiligheter så han orket vell ikke å fikse absolutt alt for alle. Anonymkode: 554d9...9f5
Pappi Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 Røykvarslere er både viktigst og billigst av disse. Kjøp selv og sett opp umiddelbart! Be huseier refundere deg over husleie. Brannslukkningsapparat kan du også kjøpe selv og ta med deg videre når du flytter. Hvis det er nødvendig med brannstige bør du få huseier til å installere dette. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Stige og sånt må jo vel huseier fikse for det er vel en del av huset? Anonymkode: 6d146...f9b 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 Det er ikke lov å leie ut uten brannsikring/rømningsvei så vidt jeg vet. Anonymkode: 5a9a5...e83 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 Her: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/sikkerhet1/regler-brannsikkerhet-utleiebolig/?gclid=EAIaIQobChMInLDDoamj7gIVAtiyCh1C3Ax4EAAYASAAEgLiOfD_BwE Anonymkode: 5a9a5...e83 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 Brenner det i trappa/ nedenunder og jeg er på soverommet, må jeg hoppe 8 m ned i ei steinur for å komme meg ned. Ts Anonymkode: 7aac5...cca
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 Huseier er pliktig til å sørge for brannvarslere og brannslukkingsapparat. Han er ikke pliktig til å installere brannstige eller branntau, men han er pliktig til å sørge for at utleier har gode rømningsveier. Anonymkode: 84ef8...7da 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 Slikt utstyr skal være i en utleieleilighet, og det er utleiers ansvar å sørge for det. Hvis det ikke er sånt utstyr, er dette å se som en mangel ved leiligheten, og da ber du skriftlig om at dette blir ordnet av utleier. Hvis utleier somler med å gjøre det eller bent frem nekter, kan du varsle skriftlig om at du vil kjøpe dette selv og trekke fra utgiftene på husleia. Husk kvitteringer slik at du kan dokumentere utgiftene. Anonymkode: f7070...b76 3
Lush Lips Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 Jeg bodde også i en leilighet uten brannslukkingsapparat og brannvarslere for mange år siden. Da jeg klaget til huseier fikk jeg til slutt brannvarsler med direkte oppkobling til brannvesenet. Men brannslukningsapparat fikk jeg beskjed om å kjøpe selv..
Pappi Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 jeg ville unngått å sove i et hus uten røykvarsler. Hadde ikke ventet på at huseier fikset det. 2
Taluno Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 Utleier er pliktig til å sørge for brannvarsler og manuelt slokkeutstyr. Hovedreglene er at det skal være to rømningsveier ut av bolig, for eksempel vindu og dør. Vindu skal ha en viss størrelse. Om nedre kant av vinduet er mer enn fem meter over bakken, skal det være stige/tau. Men reglene kan variere etter byggetidspunkt, så det er vanskelig si helt nøyaktig. Men at det mangler brannvarsler og slukkeutstyr er helt klart feil, og det er ikke noe du skal sørge for. Her står det litt om framgangsmåte for å klage på det Du kan også kontakte brannvesen for å høre med de hva som er konkrete krav for den aktuelle boligen. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/706/Rettigheter-ved-manglende-brannsikring.aspx 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 Om utleier ikke er villig til å utbedre denne vesentlige feilen kan du gjøre to ting: - Holde tilbake leien fra til det er utbedret eller - stå for utbedringen selv og trekke kostnaden av husleien. Men utleier skal få valget. Dette er ikke noe du alene kan avgjøre. 2 ukers frist er innafor. Anonymkode: 95e74...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 Hvis ikke utleier har brannslukningsapparat og røykvarsler på plass kan det gå utover utleier også ved brann, da forsikringen ikke vil dekke dette tror jeg. Dersom det skjer skade på mennesker og dette ikke er på plass kan utleier bli ansvarlig mener jeg å ha lest. Sjekk med kommunen om det er godkjent utleie. De går da inn og ser på plantegning og kan svare på dine spørsmål. Jeg ville skaffet meg røykvarsler på soverom i tillegg til gang eller andre steder og ha brannslukningsapparat i nærheten av soverom. Anonymkode: d49fe...79e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #17 Skrevet 17. januar 2021 https://nrbr.no/bolig/romningsveier/ Anonymkode: d49fe...79e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #18 Skrevet 18. januar 2021 Jeg ville bare kjøpt et brannslukningsapparat og et par brannslukningsapparater - koster sikkert 5-600kr tilsammen. Enten gi beskjed og trekk ifra husleien, eller så får du bare ta det med deg. Alltid kjekt å ha litt ekstra. Anonymkode: 53b40...b31 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #19 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Brenner det i trappa/ nedenunder og jeg er på soverommet, må jeg hoppe 8 m ned i ei steinur for å komme meg ned. Ts Anonymkode: 7aac5...cca Og så? Mange bor jo slik, det er helt vanlig. Jeg har bodd i 7 etasje før er jo ikke noe brannstige i verden som er lang nok. Anonymkode: 71861...c98 1
newman01 Skrevet 18. januar 2021 #20 Skrevet 18. januar 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: Og så? Mange bor jo slik, det er helt vanlig. Jeg har bodd i 7 etasje før er jo ikke noe brannstige i verden som er lang nok. Anonymkode: 71861...c98 Har vært litt varierende krav til brannsikkerhet og rømningsveier siden vi var i union med Danmark og Oslo brant ned sist gang. Og de blir stadig strengere. Nye lover og forskrifter har generelt ikke tilbakevirkende kraft. Men det generelle er at det skal være to rømningsveier (f.eks korridor til to trapper, en trapp og et vindu) eller et branntrygt trapperom og brannvesenets høydemateriell). 8 meter er for langt til å hoppe. 5 meter er maksimalt. Alle boenheter skal være utstyrt med røykdetektor eller røyvarsler. Det skal være minst én pr etasje. Det er lovpålagt å ha utstyr for å slokke brann manuelt (brannslange under vasken, håndslukker, brannslange i korridor).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå