AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Svigers bor et annet sted i landet og er sjelden på besøk. Min samboer av typen som liker å slå flere fluer i en smekk og tenke smart....Han ønsker å invitere foreldrene til å komme til oss, noe som selvsagt er helt OK for meg. Men problemet er at jeg ser han helst ikke vil bruke mye tid på dem. (Les: «Kaste bort» feriedager på dem). Han har ikke lyst å invitere dem hit i ferien men på vanlige uker der vi er i full jobb. Pga jobbtider vil dette innebære at det er jeg som kommer til å tilbringe tid det meste av tiden med dem på ettermiddag/kveld da han ofte kommer sent hjem fra jobb og i tillegg ofte bruker godt med tid på ærend etter jobb. Det irriterer meg at jeg er den som etter jobb skal ramle inn døren med sultne grinete barnehagebarn og måtte tilbringe tid med og oppvarte svigers når jeg selv har vært oppe siden kl.05:00. Og la meg si med en gang: De kan ikke hjelpe til med noe. De er gamle og liker best å småsnorke i sofaen. De forventer oppvartning og kan leke med barna rundt 1/2 time før det blir for slitsomt..De er dårlige til bens og kan ikke gå ut noe særlig. Vi har aldri kranglet åpenlyst men de er totalt ulik meg og jeg har ikke noe nært forhold til dem. Det føles derfor ukomfortabelt at det er jeg som nesten alene skal være vertskap for svigers. Jeg mener mannen bør invitere dem hit når vi har ferie - slik at byrden for å si det sånn blir med likt fordelt mellom mannen og jeg. Så tilbake til trådens tittel...hva hadde DU akseptert? Anonymkode: a61bb...a28
Whistler Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Met tanke på de andre besteforeldretrådene her så er det jo en spennende fremstilling av problemet. FIsk og gjester. Tre dager. Max en uke for slektninger er vår avtale.
Nymerïa Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Jeg og mannen har i flere år delt opp ferien litt slik at vi har litt tid hver alene med barna. På denne måten får barna lengre ferie. Så i ditt tilfelle hadde jeg foreslått at han tok noen av sine feriedager sammen med barna og foreldrene. Enten hos dem eller at de dro sammen på en hytte eller lignende et annet sted. Under ingen omstendigheter hadde jeg vartet opp gjester mannen min hadde invitert hvis han ikke var tilstede selv. Jeg skjønner ikke hvorfor du engang tenker tanken. 10
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Vel, når du gifter deg får du også foreldrene til partneren på kjøpet. Innen for rimelighetens grenser må man gi og ta. Slik er livet. Anonymkode: eeaca...13e 6
Hactar Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, når du gifter deg får du også foreldrene til partneren på kjøpet. Innen for rimelighetens grenser må man gi og ta. Slik er livet. Anonymkode: eeaca...13e Nå spør vel TS om innspill på hvor de rimelige grensene bør gå. Og jeg tenker en rimelig grense å sette er at samboer ikke får invitere sine foreldre på besøk over flere dager hvor han gjør seg for opptatt til å være sammen med dem selv. 11
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Absolutt null. Livet er for kort til mennesker jeg ikke liker. Det er mannen min sitt ansvar å sørge for at barna har kontakt med hans familie. Bruker ikke ett minutt med dem, og har ikke gjort det på fire år. Anonymkode: e9ff0...664 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 Han kan ikke invitere gamle foreldre hjem til seg og så er det du som må varte de opp. Om han var tilstede så hadde det vært en annen sak Anonymkode: 26c63...b85 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 0 i den settingen der, det hadde vært helt uaktuelt. Vi er sammen med svigers 2 uker i året, men da har vi begge ferie. Og skal en ut av huset mens resten er hjemme så er det meg. Anonymkode: a6227...5a2 2
Nabokjerringen Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 Tja? Hva med din familie? Mye kontakt? Bare sånn for likevektens skyld. Det er veldig mye lettere å akseptere sine egne nærmeste fordi de er vi komfortable med og tør forvente ting av. Men hvordan liker mannen din dem og klarer å forholde seg til dem? Jeg tenker det høres litt slitsomt og urettferdig ut hvis du skal bli selskapsdame på heltid og stå på pinne for svigerforeldre er mens mannen din sluntrer unna da, men kanskje det allikevel er slik mannen din må løse det hvis du ikke ønsker å ha dem på fulltid i ferier? Hvis ikke bør du prøve å få han mer på banen. Jeg ville funnet min egen måte å slippe unna med litt hvis det var meg. Du må jo kunne ha dine avtaler selv også selv med svigers på besøk. Stikk av litt til venninner, gå på kino med barna. Hvis de blir alene litt må de jo klare å finne veien til kjøkkenet selv for eksempel. Kanskje du kan spørre svigermor om å lage den gode middagen /kaken what not mannen din ofte skryter av, osv. Jeg tenker det er helt innenfor å være litt kreativ med å finne litt avbrekk for deg også. Samtidig sier du de er gamle og skrøpelige. De er kanskje ikke her så veldig mye lengre og de er din manns foreldre, og dine barns besteforeldre, så de må også få litt tid i livet deres. Uansett, lykke til. 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 Hva med at han har noen korte dager og dere avtaler at han henter i barnehagen de dagene de er det? Det kan jo være et fint alternativ? Jeg kjenner meg litt igjen med min svigerfamilie- jeg har likt best at de har kommet på besøk utenom vår ferie. Da får vi litt fri fra hverandre slik at vi slipper å være sammen 24/7, også må jeg være ærlig å si at jeg synes det er litt deilig å ikke «bruke opp» ferien på de. Om de kommer mens jeg jobber tåler jeg adskillig mer av de enn om de kommer i ferien min. Men mannen min kommer selvsagt hjem samtidig med meg de dagene de er på besøk- og vi prøver å gjerne ha litt kortere dager enn vanlig. Anonymkode: 4c963...b35 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 2 hours ago, Nabokjerringen said: Tja? Hva med din familie? Mye kontakt? Bare sånn for likevektens skyld. Det er veldig mye lettere å akseptere sine egne nærmeste fordi de er vi komfortable med og tør forvente ting av. Men hvordan liker mannen din dem og klarer å forholde seg til dem? Jeg tenker det høres litt slitsomt og urettferdig ut hvis du skal bli selskapsdame på heltid og stå på pinne for svigerforeldre er mens mannen din sluntrer unna da, men kanskje det allikevel er slik mannen din må løse det hvis du ikke ønsker å ha dem på fulltid i ferier? Hvis ikke bør du prøve å få han mer på banen. Jeg ville funnet min egen måte å slippe unna med litt hvis det var meg. Du må jo kunne ha dine avtaler selv også selv med svigers på besøk. Stikk av litt til venninner, gå på kino med barna. Hvis de blir alene litt må de jo klare å finne veien til kjøkkenet selv for eksempel. Kanskje du kan spørre svigermor om å lage den gode middagen /kaken what not mannen din ofte skryter av, osv. Jeg tenker det er helt innenfor å være litt kreativ med å finne litt avbrekk for deg også. Samtidig sier du de er gamle og skrøpelige. De er kanskje ikke her så veldig mye lengre og de er din manns foreldre, og dine barns besteforeldre, så de må også få litt tid i livet deres. Uansett, lykke til. Det er mannen som ikke ønsker å bruke ferier på dem. Anonymkode: a6227...5a2 2
Glød Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 Hadde ikke vært aktuelt. Det er sært nok å invitere folk på besøk når man har vanlig arbeidsuke, og way beyond hvis han ikke engang tenker å være hjemme. Jeg hadde nektet.
Nabokjerringen Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er mannen som ikke ønsker å bruke ferier på dem. Anonymkode: a6227...5a2 Da så... Da må han mer på banen selv, og du ha verdens beste samvittighet for alle påskudd du klarer å finne på for å lage deg dine friminutter 😀
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 Jeg har overlatt all jobben rundt svigerforeldre til mannen og han har gjort likt for mine foreldre. Når vi er på besøk hos mine foreldre, blir han litt med dem og så går han på rommet eller går tur eller gjør noe med barna. Når vi er hos svigerforeldre er jeg mer fri til å gjøre hva jeg vil, dra noen steder alene osv. jeg blir litt sur pga av denne fordelingen fordi vi er oftere med mine foreldre men men det er litt fordeler også. Anonymkode: 5980c...6b1 2
Kokeshi Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 Jeg hadde ikke gått med på den ordningen der, nei. Ikke hadde jeg orket gjester i flere dager midt i ei arbeidsuke heller. Du får si til mannen din at han får invitere dem når han faktisk selv er hjemme og kan underholde. 2
PM75 Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 Hvis han inviterer, så må han stille opp. Det er tross alt hans foreldre! 1
Heiheidu Skrevet 17. januar 2021 #17 Skrevet 17. januar 2021 Kokeshi skrev (2 timer siden): Jeg hadde ikke gått med på den ordningen der, nei. Ikke hadde jeg orket gjester i flere dager midt i ei arbeidsuke heller. Du får si til mannen din at han får invitere dem når han faktisk selv er hjemme og kan underholde.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #18 Skrevet 17. januar 2021 Ahhhh. Glad jeg er single og barnløs. Anonymkode: 7e536...185 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå