Gå til innhold

Bøker om sterke kvinner.


Mikasa

Anbefalte innlegg

Har dere noen tips til gode bøker? Gjerne litt inspirerende. 
 

Hilsen en kvinne som ønsker å bli sterkere (ikke fysisk altså, trenger ikke bøker om kvinner som kan løfte veldig tungt) :P
PS: Go Renate Blindheim! ❤️

Endret av Mikasa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre vidt forskjellige bøker som fascinerte meg, i det minste: 

1) Krigen har intet kvinnelig ansikt (av Svetlana Aleksijevitsj): om kvinner i krig. Mener den fikk en nobelpris? 

2) Stolthet og fordom (av Jane Austen): Okei, okei - ja, det er en kjærlighetshistorie, men hear me out - makan til bein i nesa på hovedpersonen (når hun har bestemt seg for noe så er det ikke snakk om at noen skal endre meningen hennes!) gjør at jeg fremdeles synes dette er en fantastisk historie om en kvinne som ikke ønsker å føye seg etter samfunnets forventinger om hvordan hun skal oppføre seg. 

3) Rødhette (av Unni Lindell): Krim. Veldig annerledes fra annen krim jeg har lest, og på tross av mange mord, tror jeg de som har lest den vil si seg enig i at den utforsker synet på kvinnen som det svake kjønn på en interessant måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, madamecurie said:

Tre vidt forskjellige bøker som fascinerte meg, i det minste: 

1) Krigen har intet kvinnelig ansikt (av Svetlana Aleksijevitsj): om kvinner i krig. Mener den fikk en nobelpris? 

2) Stolthet og fordom (av Jane Austen): Okei, okei - ja, det er en kjærlighetshistorie, men hear me out - makan til bein i nesa på hovedpersonen (når hun har bestemt seg for noe så er det ikke snakk om at noen skal endre meningen hennes!) gjør at jeg fremdeles synes dette er en fantastisk historie om en kvinne som ikke ønsker å føye seg etter samfunnets forventinger om hvordan hun skal oppføre seg. 

3) Rødhette (av Unni Lindell): Krim. Veldig annerledes fra annen krim jeg har lest, og på tross av mange mord, tror jeg de som har lest den vil si seg enig i at den utforsker synet på kvinnen som det svake kjønn på en interessant måte. 

Tusen takk for tips! Skal sjekke ut alle tre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte veldig godt Dei sju dørane av Agnes Ravatn. Hva slags bøker liker du å lese?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, makkarella said:

Jeg likte veldig godt Dei sju dørane av Agnes Ravatn. Hva slags bøker liker du å lese?

De hadde den på engelsk på storytel faktisk, men ikke på norsk 😮 Tenker jeg vil ha den på norsk siden hun som har skrevet den er norsk. 

Jeg liker ganske mye forskjellig, er veldig glad i fantasy (typ song of ice and fire) men vet ikke om sånne type bøker har det jeg ser etter akkurat når det kommer til dette. 

Har nesten hatt en angst opp gjennom for at jeg skal bli mamma til en jente, jeg føler meg som en skikkelig svak dame, og trenger inspirasjon og bein i nesa :') TMI ? :P

Endret av Mikasa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene til Elena Ferrante. Min briljante venninne og co.

Anonymkode: 15528...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hidden figures - om de svarte, kvinnelige matematikerne som jobbet i NASA på 50- og 60-tallet

Vi burde alle være feminister - Chimamanda Ngozi Adichie

Ingenlund: Morrigans forbannelse - fantasyfortelling som både river deg med og gir et mangefasettert bilde av ei jente å se opp til

Drit i det! Hvordan slutte å bruke tid du ikke har på folk du ikke liker og ting du dypest sett driter i

Anonymkode: d559d...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å lese biografier om man vil lese som sterke kvinner.

Anonymkode: 464ff...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 15.25):

 Bedre å lese biografier om man vil lese som sterke kvinner.

 Anonymkode: 464ff...a8d

Så kom heller med noen forslag selv da vel... 

Anonymkode: 158c7...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wild Swans - Three Daughters of China av Jung Chang. Forteller historien om hennes bestemor, mor, og seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv biografien til katelyn jenner den er faktisk veldig sterk, Henne er nokk en av de sterkeste kvinnene i vår generasjon

Anonymkode: 302ff...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Marta Breen, Kvinner i kamp.

155 grunner til å være feminist.

Marta breen, 60 damer du skulle ha møtt.

Nattafortellinger for rebelske jenter.

Anna, Hanna og Johanna.

Endret av WhiteSwan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catherine The Great av Robert K. Massie

The Warrior Queens av Antonia Fraser

She.-Wolves av Helen Castor

Elizabeth I av Anne Somerset

Eleanor of Aquitaine av Alison Weir

Enkekeiserinnen av Jung Chang

Game of Queens av Sarah Gristwood

Defending the Motherland av Lyuba Vinogradova

Avenging Angels av Lyuba Vinogradova

The life of Mary. Queen of Scots av John Guy

Victoria A Life av A.N. Wilson

Women in the war zone av Anne Powell

Veiled Warriors av Christine E. Hallett

Krigen har intet kvinnelig ansikt av Svetlana Aleksijevitsj

 

 

Om folk vil lese om sterke kvinner, hvorfor ikke da heller lese om virkelige historiske kvinner og ikke oppdiktede kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Song for Eirabu. Norsk fantasy. 

Anonymkode: 0e57d...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...