AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Del Skrevet 17. januar 2021 Hei! Jeg lurer på om det finnes noen som har pendlet Oslo-Lillehammer med tog over tid? Vurderer å begynne å studere psykologi på Lillehammer, uten at jeg ønsker å flytte fra Oslo. Evt om du har pendlet tilsvarende langt for utdanning, og hvordan du syntes dette var og hvordan du gjorde det. Dersom du ikke har erfaring med det men kun vi fraråde meg det og evt foreslå å studere nærmere/flytte er jeg ikke så interessert da dette er åpenbare råd som mange vil mene antar jeg Tar høyde for å ikke pendle 5 dager i uken da det ikke er veldig mye obligatorisk undervisning. På forhånd takk! Anonymkode: 13869...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Del Skrevet 17. januar 2021 Har ikke pendlet for jobb eller skole, men har kjørt strekningen med tog en del ganger. Det er jo et par timer hver vei i tillegg til det økonomiske, men du kan jo bruke tiden på å lese. Det er bare du som vet hvordan dette passer inn i ditt liv både, økonomisk og tidsbruk. Du mister mye ved å ikke delta sosialt under studiene, men har du familie ville du kanskje uansett ikke deltatt så mye på det? Anonymkode: 07997...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Del Skrevet 17. januar 2021 En kollega gjorde det en gang, motsatt vei riktignok. Bodde på Lillehammer og jobbet i Oslo. Det krever sin mann å ta toget i fem-tiden om morgenen for å være på kontoret til åtte. Han sluttet ganske fort. Det er gjennomførbart, men du har jo ikke noe liv utenfor jobb / skole. All brukbar fritid går med til reising. Anonymkode: b6943...69d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Del Skrevet 17. januar 2021 Jeg pendlet motsatt veg for studier i en periode, og det er utrolig slitsomt fordi det går bort så mye tid i reising. I tillegg mistet jeg mye av det sosiale nettverket på studiestedet når jeg ikke bodde der. Samtidig brukte jeg altså så mye tid på reising at jeg ikke hadde mye ork til å pleie nettverket mitt hjemme heller. Dobbelt tap der, med andre ord... Togreisen Oslo-Lillehammer tar litt over to timer. I tillegg må du bruke bybuss for å komme til Høgskolen, da den ligger såpass langt unna stasjonen at du bruker nærmere en time på å gå hver vei (ca 5 km). Er du heldig klaffer tog og buss og du kommer på en direktebuss som bruker i underkant av 10 minutter. Ofte gjør du ikke det, og må både vente på buss OG ta en buss som bruker omtrent 20 minutter. Du må altså regne 2,5 time hver veg. Eneste gangen jeg kan anbefale det er hvis studiene er samlingsbasert. Anonymkode: a3fbc...dde 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Del Skrevet 17. januar 2021 Jeg pendlet motsatt vei en periode, og det var utrolig slitsomt. Nå slapp jeg bybussen på Lillehammer, jeg syklet til stasjonen da jeg bodde i Lillehammer sentrum. Men du må jo ta bussen fra stasjonen til skolen i tillegg, og kanskje kollektivt for å komme deg til toget i Oslo. Anonymkode: 0745c...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Del Skrevet 17. januar 2021 Jeg gjorde det. Holdt ut i høstsemesteret og flyttet til Lillehammer etter jul. Vi var 4 Oslo-Lillehammer-pendlere da vi begynte, og de andre 3 sluttet. Selv de som pendlet fra Hamar og Gjøvik sluttet. Du har rett i at det er veldig lite oblig, så det er jo gjennomførbart, men vil fraråde deg det på det aller sterkeste. Jeg får ikke så mye læring ut av forelesninger, men etter at jeg flyttet til Lillehammer så jeg hvor verdifulle de var for det sosiale, for relasjonen til foreleserne, muligheten til å diskutere fag, og ikke minst alt man får "gratis" i form av eksamenstips og hint som ikke legges ut. Det er også verdt å merke seg at det i løpet av studiet er en del gruppeprosjekter, så det kan komme ekstra behov for å dra til Lillehammer pga det (Du kan jo prøve å få noen til å ville jobbe med deg over Zoom, men tror folk er rimelig lei det etter i år). Anonymkode: 9b96e...8d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Del Skrevet 18. januar 2021 Jeg gikk i klasse med de som pendlet fra Hamar til Lillehammer, og de synes det var slitsomt. Og de var også avhengig av å være på gruppe sammen, sånn at gruppearbeidet kunne være på Hamar. Vi hadde riktignok en del gruppearbeid da. Du må tenke på at det er snakk om tre år, så du bør være rimelig motivert. Og du vil jo omtrent kunne leie en billig hybel for prisen av hva månedskortet på tog vil koste deg. Anonymkode: 3fe7d...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. januar 2021 #8 Del Skrevet 18. januar 2021 Oslo-Lillehammer er "feil vei", dvs. det går ingen tog tidlig på morgenen. Første avgang er i Lillehammer 08:40 og med buss i tillegg er man neppe på skolen før en stund etter kl. 9. Må man være der tidligere blir det altså vanskelig å pendle med tog. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebærdamen Skrevet 18. januar 2021 #9 Del Skrevet 18. januar 2021 Spennende svar! Tusen takk allesammen! setter veldig stor pris på det. Til dere som har gått studiet, 1) Hvor mange dager i uken tenker dere at jeg bør dra inn for å få med meg de obligatoriske seminarene og gruppearbeid (gitt at jeg sløyfer forelesninger, har studert før og vet at det ikke er et must for meg)? 1-3 dager i uken ca? 2) Er det stort frafall generelt? Har lest at kullet er på ca 160 stk, hvor mange uteksamineres ca? 3) Hvordan er det lagt opp med digital undervisning nå? Har dere inntrykk av at de kommer til å fortsette med det "etter corona"? 4) Kommer de som vil inn i Danmark? Og hvor hardt syns dere studiet er jevnt over? Kan man sammenligne med medisinstudiet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #10 Del Skrevet 18. januar 2021 Bringebærdamen skrev (12 timer siden): Spennende svar! Tusen takk allesammen! setter veldig stor pris på det. Til dere som har gått studiet, 1) Hvor mange dager i uken tenker dere at jeg bør dra inn for å få med meg de obligatoriske seminarene og gruppearbeid (gitt at jeg sløyfer forelesninger, har studert før og vet at det ikke er et must for meg)? 1-3 dager i uken ca? 2) Er det stort frafall generelt? Har lest at kullet er på ca 160 stk, hvor mange uteksamineres ca? 3) Hvordan er det lagt opp med digital undervisning nå? Har dere inntrykk av at de kommer til å fortsette med det "etter corona"? 4) Kommer de som vil inn i Danmark? Og hvor hardt syns dere studiet er jevnt over? Kan man sammenligne med medisinstudiet? 1) 1- 2 ganger i uken tror jeg jevnt over, men mer intensivt ved gruppearbeid. I kognitiv psykologi har man f.eks. et stort gruppeprosjekt hvor i alle fall min gruppe møttes 5 dager i uken i tiden før innlevering. Selv om det ikke er det du spør om vil jeg bare skyte inn at jeg også har studert før (og derfor tenkte å pendle for å ikke bry meg om forelesning), men opplevde det ganske annerledes på INN pga. hintene og ekstra-informasjonen man får på forelesning. Men du velger såklart selv. 2) Ja, det synes jeg. Det varierer nok fra år til år, og en del utvider graden til 4 år fordi det er tungt og mange sikter høyt karaktermessig. Mitt kull var rundt 100 ved start, og ca. 60 som fullførte. Tror det er derfor kullene er så store nå, fordi frafallet er høyt og de sånn sett kan ta inn mange fler. Mange faller nok av fordi det er et tyngre og mer seriøst studie enn mange tror. 3. Jeg er ferdig, men vet at de har undervisning på Zoom. Tror ikke det blir digitalt alternativ etter corona. Kontakten med studentene er noe som står ganske mye i fokus, og digitalt er det ikke mulig på samme måte. 4a. Ikke alle, men de fleste som vil er mitt inntrykk. Snittet i Danmark er synkende, og i Århus skal det ved siste opptak ha vært rett under C. Tror de fleste som har ambisjoner og jobber greit nok klarer å møte det kravet. Greit å merke seg at det skal gjøres endringer i opptakskriteriene fom. 2022, så man vet jo ikke hvordan det vil se ut etter det eller om det vil gjelde overalt. Du kan lese om det på KU sine sider. 4b. Det er et ganske tungt studie som krever en del innsats og selvdisiplin, spesielt om du har ambisjoner om Danmark. Ettersom Danmark ikke godtar forbedring av karakterer har du bare én sjanse til å prestere, og det gjør presset en del større. Det er verdt å merke seg at bacheloren i Lillehammer er mer forskningsrettet enn de andre psykologibachelorene, og er den eneste som er BSc og ikke BA. Jeg har ikke gått medisin, men tror psykologi er mindre pugging og mer forståelse, så varierer det jo hva folk synes av vanskeligst av de to. Anonymkode: 9b96e...8d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebærdamen Skrevet 28. januar 2021 #11 Del Skrevet 28. januar 2021 Takk for utfyllende svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebærdamen Skrevet 7. april 2021 #12 Del Skrevet 7. april 2021 Er det noen som har studert psykologi i Lillehammer som kan si noe om alderen på studentene. Er det flere som er mere voksne? Eller kommer de fleste rett fra VGs? Er selv 28 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #13 Del Skrevet 8. april 2021 Bringebærdamen skrev (10 timer siden): Er det noen som har studert psykologi i Lillehammer som kan si noe om alderen på studentene. Er det flere som er mere voksne? Eller kommer de fleste rett fra VGs? Er selv 28 år... Det varierer veldig. Du har studenter som er ferske fra vgs og de som er 40+ ville ikke tenkt så mye på alder man finner sine mennesker uansett. Jeg er 30 og de nærmeste vennene mine på studiet er helt i starten av 20 årene Anonymkode: 4b396...dca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel86 Skrevet 9. april 2021 #14 Del Skrevet 9. april 2021 Jeg tenker også å pendle fra Oslo til LIllehammer, hvertfall høstsemesteret. Vi tar sikte på å flytte ditover i rundt januartider... Jeg tror det skal være veldig overkommelig å pendle fra oslo til Lillehammer, men det spørs jo litt hvilken situasjon man har hjemme (om det går opp med tanke på barn og familieliv) og hvor mye du evt. jobber ved siden av. Jeg ser for meg at det blir en del digital undervisning etter sommeren også.. Tviler på at korona er under kontroll til da, spesielt ikke etter en sommerferie. Håper bare at jeg kommer inn!! Tar opp fag nå for å forbedre vitnemålet da dette studiet har blitt veldig populært de siste årene. Og særlig siden vgs-elever slipper eksamen så blir det desto mer konkurranse da fleste parten av de går ut med høyere snitt enn om de hadde tatt eksamen😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dansan Skrevet 16. april 2023 #15 Del Skrevet 16. april 2023 Rakel86 skrev (På 9.4.2021 den 22.07): Jeg tenker også å pendle fra Oslo til LIllehammer, hvertfall høstsemesteret. Vi tar sikte på å flytte ditover i rundt januartider... Jeg tror det skal være veldig overkommelig å pendle fra oslo til Lillehammer, men det spørs jo litt hvilken situasjon man har hjemme (om det går opp med tanke på barn og familieliv) og hvor mye du evt. jobber ved siden av. Jeg ser for meg at det blir en del digital undervisning etter sommeren også.. Tviler på at korona er under kontroll til da, spesielt ikke etter en sommerferie. Håper bare at jeg kommer inn!! Tar opp fag nå for å forbedre vitnemålet da dette studiet har blitt veldig populært de siste årene. Og særlig siden vgs-elever slipper eksamen så blir det desto mer konkurranse da fleste parten av de går ut med høyere snitt enn om de hadde tatt eksamen😅 Hvordan gikk det? Studerer du i Lillehammer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 16. april 2023 #16 Del Skrevet 16. april 2023 det er latterlig lettvint med tog hver time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dansan Skrevet 16. april 2023 #17 Del Skrevet 16. april 2023 Andro skrev (4 minutter siden): det er latterlig lettvint med tog hver time. Studerer du der, eller har du fullført? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 16. april 2023 #18 Del Skrevet 16. april 2023 Det er over tretti år siden jeg studerte der, men jobber der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå