AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Jeg spør kun om konkrete råd, og ikke at jeg bør slutte utdanning eller lignende. Jeg vet selv hva jeg kan , og stoler på tidligere tilbakemeldinger i praksis og fra arbeidslivet. (Dette gjelder praksis via utdanning, ikke arbeidspraksis). Jeg var uheldig å strøk på praksis ,og skal ta den opp dette semesteret. Jeg tror og håper det blir en bedre opplevelse denne gangen. Du som har strøket. Fortalte du alt ,lite eller ingenting til nytt praksissted? Jeg kan åpent og ærlig fortelle hvordan jeg følte det, og gjør det gjerne, men er usikker på om jeg bør fortelle så lite som mulig? Til medstudenten føler jeg at jeg kanskje bør fortelle en del. Anonymkode: a993c...e90
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Hvilken utdanning er dette? Anonymkode: 2e6aa...c5c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken utdanning er dette? Anonymkode: 2e6aa...c5c Jeg har ikke så lyst å dele for mye. Anonymkode: a993c...e90
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Ville sagt minst mulig, slik at de får vurdere deg med blanke ark. 😊 Anonymkode: cc680...cb0
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville sagt minst mulig, slik at de får vurdere deg med blanke ark. 😊 Anonymkode: cc680...cb0 De skal lese rapporten fra sist praksis,men tenker de bør lese de andre også. Anonymkode: a993c...e90
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Du kan jo spør praksislærer som skal følge deg i ny praksis om hva du bør gjøre? Håper at praksisstedet ikke dømmer deg for det som har hendt tidligere, alle kan gjøre feil:) Anonymkode: d4370...f25 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 Si minst mulig. Du vil starte med blanke ark. Og praksisstedet vet vel at du har strøket tidligere, de kommer til å følge ekstra nøye med på de tingene som gjorde at du strøk sist. Svar ærlig på direkte spørsmål fra veileder, men du trenger ikke legge ut om alle detaljer til alle. Hold deg saklig. Og så bør du ha tenkt gjennom hvordan du skal unngå å gjøre de samme feilene igjen. Som medstudent ville jeg ha foretrukket å vite minst mulig. For meg holder det lenge å vite at du har strøket og derfor tar praksis om igjen. Jeg vil ikke vite hvorfor. Anonymkode: c66f9...940 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du kan jo spør praksislærer som skal følge deg i ny praksis om hva du bør gjøre? Håper at praksisstedet ikke dømmer deg for det som har hendt tidligere, alle kan gjøre feil:) Anonymkode: d4370...f25 Egentlig fikk jeg tilbakemelding tilnærmet bunnen i bøtta på alt og tror nok det handler om annet enn at jeg ikke gjorde det riktig. HR hørt litt av hvert i ettertid om dette stedet, uten at jeg har fortalt min historie selv. Merker det ikke lå så mye godt i veggene der dessverre. Også medstudenten fikk jeg spørsmål om av andre studenter etter praksis. Jeg synes det er merkelig å gå fra topp score til bunn score fra en praksis til en annen. Likevel har jeg ikke sett meg selv utenfra ,og vet man kan gjøre mye rart i en vanskelig setting, merkelig synes jeg det er uansett. Anonymkode: a993c...e90
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 Jeg tenker at det handler mye om hvorvidt du har selvinnsikt nok til å forstå hvorfor du strøk praksis. Hvis du har selvinnsikt og kan si at "jeg var ikke flink nok til a, b, c, viste ikke d og e, må øve mer på f og g, men behersker h og i godt og j når jeg får forberedt meg" så er det greit å være ærlig med praksisstedet. Hvis du som i innleggene her ikke kan forstå hvorfor du har strøket og skylder på praksisstedet, så bør du nok fortelle minst mulig for din egen del. Jeg har møtt mange studenter i praksis, og ingen av de som har strøket har gjort det uten grunn. Det har vært gitt ørten muligheter for å bedre seg og endre atferd, men studentene skylder alltid på praksissted, veileder, samarbeidspartnere, feile læresituasjoner, andre studenter fikk enklere oppgaver og absolutt alt annet enn å ta tak i seg selv. Du strøk ikke pga praksisstedet, du strøk fordi du ikke oppfylte kravene i praksisplanen. Anonymkode: 9fae0...429 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at det handler mye om hvorvidt du har selvinnsikt nok til å forstå hvorfor du strøk praksis. Hvis du har selvinnsikt og kan si at "jeg var ikke flink nok til a, b, c, viste ikke d og e, må øve mer på f og g, men behersker h og i godt og j når jeg får forberedt meg" så er det greit å være ærlig med praksisstedet. Hvis du som i innleggene her ikke kan forstå hvorfor du har strøket og skylder på praksisstedet, så bør du nok fortelle minst mulig for din egen del. Jeg har møtt mange studenter i praksis, og ingen av de som har strøket har gjort det uten grunn. Det har vært gitt ørten muligheter for å bedre seg og endre atferd, men studentene skylder alltid på praksissted, veileder, samarbeidspartnere, feile læresituasjoner, andre studenter fikk enklere oppgaver og absolutt alt annet enn å ta tak i seg selv. Du strøk ikke pga praksisstedet, du strøk fordi du ikke oppfylte kravene i praksisplanen. Anonymkode: 9fae0...429 Ja, men ingen kan takle hva som helst. Anonymkode: a993c...e90
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 Men får egentlig praksisstedet vite på forhånd at du har strøket? Jeg har vært praksisansvarlig fagsykepleier, og fikk aldri annen info fra skolen enn navn, fødselsdato og hvilket semester studentene er i. Tror jeg ikke vil sagt noe til praksisstedet for å kunne gå inn i praksis med blanke ark, men bedt om et møte med praksisveileder fra skolen for å drøfte hvordan du kan forbedre punktene du strøk på forrige gang. Lykke til! Anonymkode: 8b403...393
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men får egentlig praksisstedet vite på forhånd at du har strøket? Jeg har vært praksisansvarlig fagsykepleier, og fikk aldri annen info fra skolen enn navn, fødselsdato og hvilket semester studentene er i. Tror jeg ikke vil sagt noe til praksisstedet for å kunne gå inn i praksis med blanke ark, men bedt om et møte med praksisveileder fra skolen for å drøfte hvordan du kan forbedre punktene du strøk på forrige gang. Lykke til! Anonymkode: 8b403...393 De får vite det , men tenker jeg bare må møte reflektert. Anonymkode: a993c...e90 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at det handler mye om hvorvidt du har selvinnsikt nok til å forstå hvorfor du strøk praksis. Hvis du har selvinnsikt og kan si at "jeg var ikke flink nok til a, b, c, viste ikke d og e, må øve mer på f og g, men behersker h og i godt og j når jeg får forberedt meg" så er det greit å være ærlig med praksisstedet. Hvis du som i innleggene her ikke kan forstå hvorfor du har strøket og skylder på praksisstedet, så bør du nok fortelle minst mulig for din egen del. Jeg har møtt mange studenter i praksis, og ingen av de som har strøket har gjort det uten grunn. Det har vært gitt ørten muligheter for å bedre seg og endre atferd, men studentene skylder alltid på praksissted, veileder, samarbeidspartnere, feile læresituasjoner, andre studenter fikk enklere oppgaver og absolutt alt annet enn å ta tak i seg selv. Du strøk ikke pga praksisstedet, du strøk fordi du ikke oppfylte kravene i praksisplanen. Anonymkode: 9fae0...429 Du, dette stemmer bare ikke. Jeg har ingen grunn til å tvile på at du er en god veileder, men det finnes sykepleiere der ute som gjør som de vil, driter i veilederrollen og læringsmålene, og bare bestemmer seg for at denne studenten liker jeg ikke. Sånn blir det faktisk noen ganger når det ikke stilles noen krav til å være veileder og praksisstedene må ta imot studenter som de ikke har ressurser til å ta seg av eller interesse av å ha der. Og nå snakker jeg ikke om studenter som nesten tar livet av pasienter, oppfører seg som idioter eller gjør ureglementerte ting (de finnes selvsagt de også!) Jeg snakker om helt vanlige studenter som er maks uheldige med praksissted og veileder. Anonymkode: ed984...942 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 Jeg strøk i siste praksis på sykepleien. Hadde helt horribel kjemi med veileder og alt ble bare feil. Da jeg tok opp praksis noen måneder senere fikk jeg en veldig god veileder, og sto med glans. De visste ikke hvorfor jeg måtte ta opp praksis, og jeg sa ingenting om det. Ville starte med blanke ark. Anonymkode: ac2ad...7cb 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men ingen kan takle hva som helst. Anonymkode: a993c...e90 Man skal vel takle det praksisen har å by på. Ellers er det jo ikke rart man stryker. Anonymkode: 5d866...55e 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 Jobbet på medisinsk sengepost i over 12 år hvor vi i alle år hadde studentpost. Der var det ingen som strøk uten grunn, ofte så ikke studenten sine egne mangler. Fordelen med studentpost er at der går du med forskjellige veiledere,har man en fast veileder har jeg opplevd at det har blitt stryk grunnet dårlig kjemi. Så hvis det er årsaken hos deg TS synes jeg det er synd. Hadde noen strøket før fikk vi vite om det, grunnet overføringssamtale, men opplevde aldri at studentene fortalte om det selv. Mitt råd er, uansett hvor urettferdig du mener at din stryk i forrige praksis er, ikke si nettopp det, ureflekterte studenter med dårlig selvinnsikt er det litt for mange av, og det er stor sjans for at de vil tenke nettopp det om deg da, urettmessig eller ikke, det er uansett et dårlig utgangspunkt. Blir du spurt direkte så si årsaken, og si bare at du ikke er helt enig i vurderingen, men at du håper å vise hva du kan i denne praksisen. Å rakke ned på forrige sted gir dårlig inntrykk. Nå skal det sies at de aller fleste som tok opp igjen en praksis besto, og de som ikke gjorde det måtte ofte ta den 3 og 4 ganger, fortsatt uten å selv se hvor de bomma. Vi vet også at en som har strøket ikke nødvendigvis er uegnet eller en dårlig student, noen ganger trenger bare studenten en ekstra praksis for å bli moden/klar nok. Stedet jeg jobbet var kjent for å være strenge, og kanskje spesielt praksis veilederen, hun var ekstremt dyktig og hadde derfor høye forventninger til studentene. Noen av de som strøk eller fikk dårlige tilbakemeldinger drev med skremselspropaganda til neste studentkull. Mange av studentene vi hadde i løpet av årene ble ansatt hos oss, så vi var langt ifra så skrekkinngytende som endel mente. Lykke til i neste praksis🙂 Anonymkode: 2cc2c...d32 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #17 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du, dette stemmer bare ikke. Jeg har ingen grunn til å tvile på at du er en god veileder, men det finnes sykepleiere der ute som gjør som de vil, driter i veilederrollen og læringsmålene, og bare bestemmer seg for at denne studenten liker jeg ikke. Sånn blir det faktisk noen ganger når det ikke stilles noen krav til å være veileder og praksisstedene må ta imot studenter som de ikke har ressurser til å ta seg av eller interesse av å ha der. Og nå snakker jeg ikke om studenter som nesten tar livet av pasienter, oppfører seg som idioter eller gjør ureglementerte ting (de finnes selvsagt de også!) Jeg snakker om helt vanlige studenter som er maks uheldige med praksissted og veileder. Anonymkode: ed984...942 Jeg så ikke veilederen mer enn til sammen en halvtime på tre ukers praksis. Utennom veiledninger som man har noen timer i uka. Hun baserte seg på andre personale som ikke hadde veileder-ansvar ,og kanskje var lei av studenter som skulle gjennomføre oppfaver på arbeidsplassen deres. Virket iallefall slik. Når jeg spurte dem om ting,så sa de at de ikke var min veileder eller hadde ansvar for meg. Veilederen min hang mest med medsrusenren som hun fort ble fan av, og som ble ansatt rett etterpå. Veoldeen ble betalt som veileder,men hadde en administrerende rolle og var ikke alltid på jobb engang. Jeg hadde det veldig vanskelig og ble herjet rundt med. Jeg slet ganske psykisk i denne perioden, og følte meg ikke trodd av skolen, så jeg turde ikke kontakte de for mer hjelp. Anonymkode: a993c...e90
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #18 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man skal vel takle det praksisen har å by på. Ellers er det jo ikke rart man stryker. Anonymkode: 5d866...55e Les siste innlegg. Veilederen har også en rolle og et krav man skal innfri. Anonymkode: a993c...e90
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #19 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Les siste innlegg. Veilederen har også en rolle og et krav man skal innfri. Anonymkode: a993c...e90 Helt klart. Og selv om man ikke er veileder så har en faktisk ansvar for studenten når man går sammen. Synd at du opplevde slik på praksisplassen. Anonymkode: 1f236...47d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #20 Skrevet 17. januar 2021 Hvis det står at du strøk i praksispapirene, så kan du jo like gjerne fortelle det til de som har lest disse papirene. Men ovenfor andre ville jeg glatt ha holdt kjeft. Man bør nok være ærlig hvis man får et direkte spørsmål fra f. eks. veileder som kan ha betydning for måter å forbedre på, men man skal heller ikke lege ut i det vide og brede og være for ærlig, det slår bare tilbake på en selv. Anonymkode: 4ff0b...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå