AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Del Skrevet 17. januar 2021 Jeg er 20 år og vurderer og fryse ned egg slik at jeg kan bli gravid i 40 årene. Jeg vil ikke nødvendigvis få alle barna mine når jeg er over 40, men kanskje 1 i 30 årene og 1 i 40 årene. Er det flere som ønsker dette? Er det noen som synes dette er dumt? Synes det er interresant å høre ulike argumenter for og i mot. Anonymkode: 9f157...dbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Del Skrevet 17. januar 2021 Ville vurdert det hvis jeg var på din alder. Nå er jeg 34 og har akkurat vært gjennom IVF, syns egguttak var ganske greit egentlig. Men det koster penger, og du må betale for lagring av egg. Pluss at ubefruktede egg tåler frys/tining dårligere enn befruktede egg da. Men jeg syns det virker som en fin trygghet å ha nedfryste egg. Anonymkode: f2d21...b92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Del Skrevet 17. januar 2021 Kan du ikke bare få barn nå? Anonymkode: 67d66...ece 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tun Skrevet 17. januar 2021 #4 Del Skrevet 17. januar 2021 Det er din kropp så det bestemmer du jo selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Del Skrevet 17. januar 2021 Jeg synes 40 år er for høy alder til å få barn, da er man nesten pensjonist når ungene er så voksne at de skal flytte hjemmefra. Anonymkode: 8364f...6a8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Del Skrevet 17. januar 2021 dårlig ide. Tror ikke mange klinikker lar deg gjøre det heller. Anonymkode: c0e12...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Del Skrevet 17. januar 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes 40 år er for høy alder til å få barn, da er man nesten pensjonist når ungene er så voksne at de skal flytte hjemmefra. Anonymkode: 8364f...6a8 Det er stor forskjell på 40-åringer og 60-åringer for den saks skyld. Jeg er 33 år og jeg trener 5 ganger i uken. Jeg er bedre trent enn da jeg var i 20-årene fordi jeg har tid til å lagt kvalitetsmat og jeg sover godt, noe jeg ikke gjorde da jeg var student. Anonymkode: a3e63...a5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Del Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er stor forskjell på 40-åringer og 60-åringer for den saks skyld. Jeg er 33 år og jeg trener 5 ganger i uken. Jeg er bedre trent enn da jeg var i 20-årene fordi jeg har tid til å lagt kvalitetsmat og jeg sover godt, noe jeg ikke gjorde da jeg var student. Anonymkode: a3e63...a5a Hva har det med saken å gjøre at du er godt trent etc? Du blir vel pensjonist omtrent på samme tid som alle andre. personlig forstår heller ikke jeg at folk ønsker barn i 40 årene å holde på til de går av med pensjon, men det er meg da Anonymkode: 8831d...f77 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tun Skrevet 17. januar 2021 #9 Del Skrevet 17. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes 40 år er for høy alder til å få barn, da er man nesten pensjonist når ungene er så voksne at de skal flytte hjemmefra. Anonymkode: 8364f...6a8 Det er da ikke ditt problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Del Skrevet 17. januar 2021 56 minutter siden, AnonymBruker said: Hva har det med saken å gjøre at du er godt trent etc? Du blir vel pensjonist omtrent på samme tid som alle andre. personlig forstår heller ikke jeg at folk ønsker barn i 40 årene å holde på til de går av med pensjon, men det er meg da Anonymkode: 8831d...f77 Vi som er i 20 og 30-årene nå kommer til å jobbe til vi er 70 år. Dessuten ser jeg ikke problemet med å være nesten pensjonist når ungene flytter ut. Anonymkode: a3e63...a5a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Del Skrevet 17. januar 2021 Det eneste du bør gjøre før du går til grep her TS, er å lese om hva eggfrysing faktisk innebærer og hvor effektivt/vanskelig det er selv om du evt. fryser egg i ung alder. Det er ikke slik at du stopper tiden med dette her, og bare kan bestemme deg for når du vil ha barn. Det er store kostnader involvert, tøffe hormonkurer og kroppen din eldes selv om eggene dine er "unge"; det er mange ting som kan oppstå før du kan ta i bruk eggene - og som en annen i tråden nevnte er det ikke slik at fryste egg er like gode/letthåndterlige som befruktede egg. De skal gjennom en tiningsprosess og det er helt vanlig at eggene ikke overlever til befruktning. Alt skal klaffe, de skal tines og befruktes og overleve inni deg, så skal du bære frem et barn i (det du skisserer som) fremskreden alder. Anbefaler deg virkelig å lese om fordeler og ulemper med eggfrysing, men enda mer det å vente med å ta i bruk eggene til du er godt voksen, det viser seg for veldig mange å være en falsk trygghet som de har fått lite ut av for en svært høy pris. Det beste du gjør er å planlegge barn i "normal" barnefødende alder, få på plass det du trenger å få på plass og få barn før det er høyere risikoer og/eller vanskelig med fertilitet. Anonymkode: 56cea...02f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #12 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det eneste du bør gjøre før du går til grep her TS, er å lese om hva eggfrysing faktisk innebærer og hvor effektivt/vanskelig det er selv om du evt. fryser egg i ung alder. Det er ikke slik at du stopper tiden med dette her, og bare kan bestemme deg for når du vil ha barn. Det er store kostnader involvert, tøffe hormonkurer og kroppen din eldes selv om eggene dine er "unge"; det er mange ting som kan oppstå før du kan ta i bruk eggene - og som en annen i tråden nevnte er det ikke slik at fryste egg er like gode/letthåndterlige som befruktede egg. De skal gjennom en tiningsprosess og det er helt vanlig at eggene ikke overlever til befruktning. Alt skal klaffe, de skal tines og befruktes og overleve inni deg, så skal du bære frem et barn i (det du skisserer som) fremskreden alder. Anbefaler deg virkelig å lese om fordeler og ulemper med eggfrysing, men enda mer det å vente med å ta i bruk eggene til du er godt voksen, det viser seg for veldig mange å være en falsk trygghet som de har fått lite ut av for en svært høy pris. Det beste du gjør er å planlegge barn i "normal" barnefødende alder, få på plass det du trenger å få på plass og få barn før det er høyere risikoer og/eller vanskelig med fertilitet. Anonymkode: 56cea...02f Jeg har lest mye om dette, men finner ikke informasjon om sannsynligheten for å føde barn med nedfryste egg. Vil ikke gjøre dette med mindre det er effektivt. Klinikken jeg har kontaktet sa at det kostet 150 000 for alt, altså uttak av egg, lagring til jeg er 46 og inntil 5 IVF-forsøk. Anonymkode: 9f157...dbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annelis Skrevet 18. januar 2021 #13 Del Skrevet 18. januar 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes 40 år er for høy alder til å få barn, da er man nesten pensjonist når ungene er så voksne at de skal flytte hjemmefra. Anonymkode: 8364f...6a8 Ingen spurte din mening om bli gravid i 40-årene, men om det er lurt å fryse egg eller ei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annelis Skrevet 18. januar 2021 #14 Del Skrevet 18. januar 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva har det med saken å gjøre at du er godt trent etc? Du blir vel pensjonist omtrent på samme tid som alle andre. personlig forstår heller ikke jeg at folk ønsker barn i 40 årene å holde på til de går av med pensjon, men det er meg da Anonymkode: 8831d...f77 Håper du aldri får barn da i 40-årene, og blir grå og skrøpelig pensjonist med strikking i gyngestol mens andre vil være vitale og aktive unge foreldre til tenåringer 🤣😍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #15 Del Skrevet 18. januar 2021 annelis skrev (6 minutter siden): Håper du aldri får barn da i 40-årene, og blir grå og skrøpelig pensjonist med strikking i gyngestol mens andre vil være vitale og aktive unge foreldre til tenåringer 🤣😍 Slapp av, du høres allerede ut som ei gammal bestemor med pekefingeren. De som får barn sent holder seg unge lenger. Det er de som får barn tidlig som blir tidlig gamle Anonymkode: 2251b...c12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #16 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva har det med saken å gjøre at du er godt trent etc? Du blir vel pensjonist omtrent på samme tid som alle andre. personlig forstår heller ikke jeg at folk ønsker barn i 40 årene å holde på til de går av med pensjon, men det er meg da Anonymkode: 8831d...f77 Ikke alle kan bestemme når det får det til å klaffe. Mange sliter med å bli gravide. Om du slet med å bli gravid hele livet, og så ble du det da du ble 40, hadde du tatt abort da? Anonymkode: 55e6b...748 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #17 Del Skrevet 18. januar 2021 Noen som ikke skjønner at folk vil få barn når de er 40 for så å nesten være pensjonist når barna flytter ut? Helt motsatt for meg hvertfall! Jeg fatter ikke at folk vil gi opp de magiske 20-åra på å være lenket til barn og hjem. Det er IKKE det samme å reise verden rundt, dra ut, studere, ta en jobb her og der når du er i 40-åra. Jeg hadde fantastisk 10-års periode i 20-åra hvor jeg fikk reist rundt og opplevd verden, rast fra meg, ordnet meg Master-utdannelse og levt livet med kafebesøk, festing og ellers det jeg ville. Er nå mye mer klar for familielivet. Og om jeg nærmer meg 60 når barna flytter ut, so what? Har større tro på at barna holder deg ung til sins og fysisk aktiv. Nå går det mot barn i første halvdel av 30-åra for min del, men ville mye heller valgt 40-åra enn 20-åra om jeg måtte velge. Et lite ps: Det stemmer vel ikke helt med at man nesten skal pensjoneres når barna flytter ut? Er vel nærmere 10 år til med jobb? Til slutt må jeg jo presisere at dette er min erfaring og tankegang og at det viktigste er at folk får barn når man selv ønsker det (selv om jeg syntes det er spess når menn over 60 år får barn da, men det blir en annen sak). Anonymkode: e3b7f...49d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #18 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg synes 40 år er for høy alder til å få barn, da er man nesten pensjonist når ungene er så voksne at de skal flytte hjemmefra. Anonymkode: 8364f...6a8 Enig. Hører ofte venninner til dattera (16år) diskutere hvor gamle noen av foreldrene er. I negativ retning. De mener at det er kult at jeg og kona er unge liksom (45 og 42). Barn vil ikke ha "gamlemor og gamlefar" på foreldremøte ! (flaut ,sier de) Anonymkode: b9f1f...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #19 Del Skrevet 18. januar 2021 58 minutter siden, AnonymBruker said: Noen som ikke skjønner at folk vil få barn når de er 40 for så å nesten være pensjonist når barna flytter ut? Helt motsatt for meg hvertfall! Jeg fatter ikke at folk vil gi opp de magiske 20-åra på å være lenket til barn og hjem. Det er IKKE det samme å reise verden rundt, dra ut, studere, ta en jobb her og der når du er i 40-åra. Jeg hadde fantastisk 10-års periode i 20-åra hvor jeg fikk reist rundt og opplevd verden, rast fra meg, ordnet meg Master-utdannelse og levt livet med kafebesøk, festing og ellers det jeg ville. Er nå mye mer klar for familielivet. Og om jeg nærmer meg 60 når barna flytter ut, so what? Har større tro på at barna holder deg ung til sins og fysisk aktiv. Nå går det mot barn i første halvdel av 30-åra for min del, men ville mye heller valgt 40-åra enn 20-åra om jeg måtte velge. Et lite ps: Det stemmer vel ikke helt med at man nesten skal pensjoneres når barna flytter ut? Er vel nærmere 10 år til med jobb? Til slutt må jeg jo presisere at dette er min erfaring og tankegang og at det viktigste er at folk får barn når man selv ønsker det (selv om jeg syntes det er spess når menn over 60 år får barn da, men det blir en annen sak). Anonymkode: e3b7f...49d Kunne ikke vært mer enig! Studenttiden var gull verdt for meg. Jeg fant meg selv, fikk gode venner (og jobbnettverk) og modnet på alle måter. Traff mannen min da jeg var 25 år, og vi brukte de første årene sammen til å bli kjent, reise, etablere oss karrieremessig og økonomisk. Ingen av oss har noe ugjort nå som vi er i 30-årene. Det kan så klart gå helt fint om man ikke har alt på stell, men jeg er takknemlig for at jeg fikk nyte 20-årene og gjøre akkurat hva jeg ville slik at livet mitt i dag er sånn jeg vil ha det. Anonymkode: a3e63...a5a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #20 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Hører ofte venninner til dattera (16år) diskutere hvor gamle noen av foreldrene er. I negativ retning. De mener at det er kult at jeg og kona er unge liksom (45 og 42). Barn vil ikke ha "gamlemor og gamlefar" på foreldremøte ! (flaut ,sier de) Anonymkode: b9f1f...c41 Du hører de diskutere slike ting? I negativ retning? Og dette synes du er helt topp? Fordi de synes det er kult at dere er unge? Wow. Parenting goals. Not. Anonymkode: 55e6b...748 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå