Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sønnen min er 2 år gammel og har feber på 38.8. Har er litt rød i ansiktet og føles varm. 

Jeg og mannen min har det bra. Vi har ingen symptomer. Sønnen vår går ikke på barnehage enda. Vi har verken hatt besøk eller hvert på besøk de siste 2 ukene. Sist han var med meg på butikken var på mandag for snart en uke siden. Ellers har vi bare vært på gå tur mens han satt i vognen.

Burde jeg mistenke corona?? 

Hva bør jeg gi han for å spise og drikke? Jeg ber han om å ta av klærne men nekter å gjøre det. Han har ikke spist noe særlig i dag

Anonymkode: 4f043...0ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du trenger ikke mistenke korona. Små barn får lett feber og det er mange barnesykdommer som gir feber. 

Korona er ikke vanlig hos barn og det er primært hoste og pustevansker. 

En toåring må man bare bestemme hva får ha på seg, går han rundt inne i ullklær og svetter må du kle av selv om han ikke vil. 

Tilby det han vil ha å drikke, væske er viktig når man har feber ha alltid vannflaske tilgjengelig, tilby smoothie, juice, saft, is ol om han nekter drikke vann. Unngå ting med tilsatt sukker. 

Dette er ganske basic, om du ikke vet hvordan håndtere vanlig feber anbefaler jeg å lese deg litt opp :)

Anonymkode: 87153...6e7

• Liker 4
Skrevet

Hvis barnet over lengre tid ikke vil spise er saft med sukker helt fint. Det er viktigere med drikke enn mat når barnet er sykt. Da er det også greit med to yoghurter hvis det er det ungen vil spise, eller annen mat som er enkel å spise. 

Anonymkode: 6ea7f...e53

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Saft, iskrem, kjeks... Paracet etter dosering på pakke. 

Skrevet

Takk for svar. Han drakk et glass saft nå. Må ut å kjøpe paracet. 

Han fikk influensa vaksine også i desember om det har noe å si.

Ts

Skrevet

Det er nok bare helt vanlig feber som er veldig vanlig hos små barn. Hvis han vegrer seg for å spise er han sikkert litt sår i halsen. Følg med på om han får noe utslett. Ring lege om det ikke går over på et dager eller han får veldig nedsatt allmenntilstand. Det haster ikke med Paracet når feberen ikke er så høy. 

Vi har hatt ca tusen slike feberrunder med vår toåring siste året, aldri noe alvorlig og tre negative koronatester. Trodde liksom man skulle bli mindre syk når alle følger smittevern, men det gjelder nok ikke småbarn 🙈

Reaksjonon på vaksine skjer dagen etter, ikke en måned etterpå, så det har ikke noe med den å gjøre. 

Anonymkode: 87153...6e7

Skrevet

Det er med stor sannsynlighet en helt vanlig, liten forkjølelse. Gi han akkurat det han ønsker å spise/drikke, kle av han klær så han ikke går rundt og er varm - i verste fall kan han bli overopphetet. Du er mor, så det bestemmer du - ikke 2-åringen din. 
Da min 2-åring var syk her i høst, levde hun på youghurt og epler. Det var det jeg fikk i henne. 

Anonymkode: edc0e...816

Skrevet

Temperatur måleren viser forskjellig temperatur på begge ørene. 

I det ene øre viser den 38.0

Og den andre 39.1

Hvilken skal jeg forholde meg til??

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og den andre 39.1

Ts

Du bør måle i baken, det gir mest korrekt måling.

Anonymkode: 930e0...c6e

• Liker 4
Skrevet

Og den andre 39.1

Ts

Hvis du har et rompetermometer, så måler du der. Det blir mest riktig. 

Anonymkode: edc0e...816

Skrevet

Det er lite sannsynlig at det er korona når dere ikke har vært i nærheten av noen som kan ha smittet ham, og er friske selv. Ettåringen her i huset har vært syk flere ganger det siste året selv om hun ikke har vært i nærheten av noen andre enn oss foreldre og storesøsteren. Da tror jeg det har kommet fra storesøsters barnehage, men vært et virus som hun ikke har fått synlige symptomer på fordi hun har hatt det før og har utviklet en grad av immunitet. Vi har ofte hørt i etterkant at det har "gått noe" i barnehagen i samme periode. 

Men man skal uansett følge med. Særlig med tanke på om dere får noen symptomer. Våre barn har hatt feber, og ikke korona, to ganger hver i høst (de ble testet). Men det har også vært et barn i barnehagen som testet positivt nesten uten symptomer (testet fordi foreldrene var syke). 

Anonymkode: 41471...c35

Skrevet

Takk til alle som svarte. Da sønnen min våknet i dag hadde han ikke feber. Jeg målte flere ganger og temperaruren lå på rundt 36/37 grader. Men etter 14 tiden så begynte han å bli varm igjen. Og feberen var på 38/39. Tok av klærne. Han gikk rundt kun i bleie. Temperaturen gikk tilbake til 37. Men før han la seg da kunne jeg se at han fryser og han var kald. Målte igjen og temp var på 39.3😥 nå ligger han å sover. Har på bomull pysj . Jeg la både pledd og dyne over han fordi han frøs. Er det riktig gjort av meg eller skal jeg ta vekk dyne?

Skrevet

Om du måler i øret eller pannen så skal du plusse på 0,5 grader! Så om du måler 39,3 så er det egentlig 39,8. 

Dere kan ha blitt smittet uten å ha symptomer for så å smitte han.

Liten sjanse for covid, men hadde ringt å spurt om de synes han bør testes! 

Anonymkode: 4b5a8...30a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du måler i øret eller pannen så skal du plusse på 0,5 grader! Så om du måler 39,3 så er det egentlig 39,8. 

Dere kan ha blitt smittet uten å ha symptomer for så å smitte han.

Liten sjanse for covid, men hadde ringt å spurt om de synes han bør testes! 

Meg igjen....

Man fryser ofte når temperaturen går opp, så gi paracet rektalt før natten 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk til alle som svarte. Da sønnen min våknet i dag hadde han ikke feber. Jeg målte flere ganger og temperaruren lå på rundt 36/37 grader. Men etter 14 tiden så begynte han å bli varm igjen. Og feberen var på 38/39. Tok av klærne. Han gikk rundt kun i bleie. Temperaturen gikk tilbake til 37. Men før han la seg da kunne jeg se at han fryser og han var kald. Målte igjen og temp var på 39.3😥 nå ligger han å sover. Har på bomull pysj . Jeg la både pledd og dyne over han fordi han frøs. Er det riktig gjort av meg eller skal jeg ta vekk dyne?

Du burde virkelig søke veiledning på helsestasjonen. Skremmende med så lite kunnskap og små barn. 

Anonymkode: 6469a...6c8

• Liker 3
Skrevet

Nå har han jo såpass høy feber at du burde spørre helsepersonell/legevakt, det er vel mye tryggere enn kg? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du burde virkelig søke veiledning på helsestasjonen. Skremmende med så lite kunnskap og små barn. 

Anonymkode: 6469a...6c8

Helt enig

Lar meg fortsatt overraske over så mangelfull kunnskap hos enkelte foreldre

Anonymkode: 1a308...507

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ring legevakten og rådfør deg hva du skal gjøre. Gi Paracet for å få ned feber. Helt rett å kle på når barnet fryser, men ta av når barnet er varm igjen. At man fryser er tegn på at temperaturen stiger. Så igjen, rådfør deg med legevakten.

Anonymkode: b7212...be4

Skrevet

Ring legevakten og rådfør deg hva du skal gjøre. Gi Paracet for å få ned feber. Helt rett å kle på når barnet fryser, men ta av når barnet er varm igjen. At man fryser er tegn på at temperaturen stiger. Så igjen, rådfør deg med legevakten.

Ikke om man fryser fordi tempen er på vei opp. Da skal man faktisk ikke kle på (svar jeg fikk fra legevakt). Men heller gi paracet med en gang, da man antar temperaturen fort kan bli høy. (Så sant det er gått så og så mange timer siden sist paracet, da man kan jo bare ta x antall i døgnet) 

Og ts, følg meg på ungen og er han fortsatt varm fjern den dyna, bare bruk teppe. Bruk litt skjønn, og ring og hør med legevakt om det du lurer på. De er der for å hjelpe, ikke bare som i et ledd før man skal bli lagt inn på sykehus, men heller for å hjelpe/bistå folk med råd hjemme så man unngår innleggelser. 

Anonymkode: 83988...03f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke om man fryser fordi tempen er på vei opp. Da skal man faktisk ikke kle på (svar jeg fikk fra legevakt). Men heller gi paracet med en gang, da man antar temperaturen fort kan bli høy. (Så sant det er gått så og så mange timer siden sist paracet, da man kan jo bare ta x antall i døgnet) 

Og ts, følg meg på ungen og er han fortsatt varm fjern den dyna, bare bruk teppe. Bruk litt skjønn, og ring og hør med legevakt om det du lurer på. De er der for å hjelpe, ikke bare som i et ledd før man skal bli lagt inn på sykehus, men heller for å hjelpe/bistå folk med råd hjemme så man unngår innleggelser. 

Anonymkode: 83988...03f

Du kan jo prøve selv når du har feber og fryser, så vil du fort se hvor ubehagelig det er å ligge avkledd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...