AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Jeg er 20 år og holder på å ta opp fag til studiekompetanse via 23/5-regelen. Vil være ferdig i 2023, og jeg begynner å se litt på å studere i utlandet. Jeg vet ikke hva jeg ønsker å studere, men jeg ønsker virkelig å komme meg litt bort. Noen som vet hvordan man går fram om å studere i utlandet? Er det spesielle krav man må oppfylle? Anonymkode: f13ff...fc9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Det hele kommer an på hva du ønsker å studere, hvor du vil studere og hvor du vil jobbe etter studiet er ferdig. Mange studerer feks medisin- og andre helsefag i utlandet, men det er kun visse land som gir autorisasjon når du returnerer til Norge. Det nytter feks ikke å studere medisin i Kina og forvente at man får jobbe som lege i Norge. Det er lettere å gi deg gode svar når du vet hva du vil gjøre. Hvis det står helt fast så kan du jo vurdere slike EF, kilroy osv studier som gjerne gir deg en forsmak. Studiene er gjerne ikke så relevante til fremtidige studier, og de koster en del penger, men kanskje det er noe som kan være med på å avgjøre om du trives som student i utlandet eller ikke. Anonymkode: 7e78e...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Det spørs nok hvilket land du vil studere i. Jeg studerte i Australia, og da var minst 4 i Engelsk ( da fra VGS da det var siste engelsk faget mitt ) ett krav. Det har vel de fleste, i alle fall om de vurderer å studere i utlandet. Ellers er det mange skoler som samarbeider med skoler i utlandet , så snakk med veiledere der du allerede er På vår skole var det messe med mange utenlandske representanter. Anonymkode: 5f66c...14d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hele kommer an på hva du ønsker å studere, hvor du vil studere og hvor du vil jobbe etter studiet er ferdig. Mange studerer feks medisin- og andre helsefag i utlandet, men det er kun visse land som gir autorisasjon når du returnerer til Norge. Det nytter feks ikke å studere medisin i Kina og forvente at man får jobbe som lege i Norge. Det er lettere å gi deg gode svar når du vet hva du vil gjøre. Hvis det står helt fast så kan du jo vurdere slike EF, kilroy osv studier som gjerne gir deg en forsmak. Studiene er gjerne ikke så relevante til fremtidige studier, og de koster en del penger, men kanskje det er noe som kan være med på å avgjøre om du trives som student i utlandet eller ikke. Anonymkode: 7e78e...dc7 Takk for svar. Jeg ønsker å studere i Australia. Har alltid hatt et ønske om å flytte dit, så tenker at å studere der vil kunne gi meg en forsmak. Anonymkode: f13ff...fc9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Jeg ønsker å studere i Australia. Har alltid hatt et ønske om å flytte dit, så tenker at å studere der vil kunne gi meg en forsmak. Anonymkode: f13ff...fc9 https://www.ansa.no/australia Anonymkode: 7e78e...dc7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det spørs nok hvilket land du vil studere i. Jeg studerte i Australia, og da var minst 4 i Engelsk ( da fra VGS da det var siste engelsk faget mitt ) ett krav. Det har vel de fleste, i alle fall om de vurderer å studere i utlandet. Ellers er det mange skoler som samarbeider med skoler i utlandet , så snakk med veiledere der du allerede er På vår skole var det messe med mange utenlandske representanter. Anonymkode: 5f66c...14d Er Australia jeg også ønsker å studere i. Jeg har 6 i Engelsk både muntlig og skriftlig, så det er null problem. Er jo fortsatt et par år til det blir aktuelt uansett, men er jo greit å begynne å planlegge litt, spesielt om det er noen krav jeg ikke vet om som jeg ikke oppfyller. Kan nevne at jeg har bipolar lidelse, men at dette holdes fint i sjakk med medisinering, så jeg er å anse som frisk egentlig. Er litt redd for at slike ting kan spille en rolle. Anonymkode: f13ff...fc9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.ansa.no/australia Anonymkode: 7e78e...dc7 Tusen takk! Anonymkode: f13ff...fc9
rainbow_dash Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 Jeg studerte i Australia, 4 år i Sydney, og vil absolutt anbefale det! Skolepenger for internasjonale studenter kan være ganske mye, så det er lurt å tenke på finansiering på forhånd. Lånekassen gir ekstra skolepenge-stipend for en del universiteter, så det kan være lurt å søke seg til et av de (de har ihvertfall en sånn ordning for University of Sydney). I tillegg har du, på student-visum lov til å jobbe opptil 20 timer i uka ved siden av studiene, så det går fint an å ha det økonomisk greit. Også har du sommerferie fra desember ut februar, så da brukte jeg å reise til Norge og jobbe. Ellers er det jo viktig å være god i engelsk da. Lykke til, jeg syns absolutt du skal gjøre det 😄 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå