Gå til innhold

Barnebidrag og innkrevet via NAV. Hvor vanlig er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det at NAV formidler barnebidraget. Har gått årevis uten bidrag og vil nå sikre at bidraget faktisk kommer som det skal da jeg ikke lenger har mulighet til å betale alt alene. Selvsagt bør ikke barnefaren kunne bli sint for dette, men det blir han nok likevel. Hvordan gjør andre dette? Ta en prat på familievernkontoret først eller bare melde NAV direkte og ha en sint barnefar for all ettertid? Kan ikke forstå at barnefaren ikke forstår dette selv 😓

Anonymkode: 23e29...0a9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du gått årevis uten bidrag??? Dette er penge til barna ikke deg, så burde ha blitt ordnet med engang dere gikk fra hverandre. 

• Liker 6
Skrevet
Outlander skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du gått årevis uten bidrag??? Dette er penge til barna ikke deg, så burde ha blitt ordnet med engang dere gikk fra hverandre. 

Vet det. Og ved at man ikke ordner det med en gang blir det bare vanskeligere og vanskeligere å få det på plass. Jeg har vært dumsnill. Sånn er det bare.

• Liker 1
Skrevet

Har det samme problemet og de samme kvalene 😑 

Anonymkode: e561c...b84

Skrevet

Ta en prat med barnefar først, hvis ikke søker du til nav. Dere kan inngå en privat avtale som nav kan kreve inn, så skipper dere gebyr og kan bli enige selv om fornuftig sum👍🏻

Anonymkode: ce7df...6a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta en prat med barnefar først, hvis ikke søker du til nav. Dere kan inngå en privat avtale som nav kan kreve inn, så skipper dere gebyr og kan bli enige selv om fornuftig sum👍🏻

Jeg har allerede betalt for utregning og ble da enige om lavere sum, men han betaler ikke. Og nå som barnet er eldre må jeg betale på nytt for utregning hos nav. Jeg betaler da gebyret for oss begge for at han skal se svart på hvitt hva han faktisk skal betale for så å bli enige om et lavere beløp som han fortsatt ikke betaler. Er så lei.

• Liker 1
Skrevet

Å kalle inn til familievernkontoret er litt mye, men du kan sende han en sms om du tror det kan være en gode ide. Det er  vanlig at nav tar seg av beregning og innkrevning. Kan ikke skjønne at du har latt det skure og gå uten at bf må ta sin del av forsørgelsen av sitt/sine barn.

her blir han også sur, og kjemper hardt for å betale så lite som overhodet mulig. Lyver til nav og sier ingen skam. Derfor har jeg hele tiden tatt det via nav, aldri nevnt et ord til han om det.

Anonymkode: 71c81...5d6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har allerede betalt for utregning og ble da enige om lavere sum, men han betaler ikke. Og nå som barnet er eldre må jeg betale på nytt for utregning hos nav. Jeg betaler da gebyret for oss begge for at han skal se svart på hvitt hva han faktisk skal betale for så å bli enige om et lavere beløp som han fortsatt ikke betaler. Er så lei.

Gebyret skal dere betale hver for dere! Han får en regning akkurat som deg. Slutt å bruk av dine penger som skal gå til banret! La nav ta seg av alt! Beregning og innkreving.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dere kan be nav om å kreve inn den private avtalen, uten nytt gebyr😉

• Liker 5
Skrevet

Å kalle inn til familievernkontoret er litt mye, men du kan sende han en sms om du tror det kan være en gode ide. Det er  vanlig at nav tar seg av beregning og innkrevning. Kan ikke skjønne at du har latt det skure og gå uten at bf må ta sin del av forsørgelsen av sitt/sine barn.

her blir han også sur, og kjemper hardt for å betale så lite som overhodet mulig. Lyver til nav og sier ingen skam. Derfor har jeg hele tiden tatt det via nav, aldri nevnt et ord til han om det.

Hvorfor er det for mye å ta det til familievernkontoret? De er jo nøytrale og kan hjelpe oss med å sette inn beløp og regne ut basert på bidragskalkulatoren til nav. Så kan vi bli enige om en lavere sum som så sendes til innkreving? Tenker jo å være snill, men at barnefaren trenger noen andre til å forklare gangen i dette. Nå er det jeg som er dust uansett om jeg krever kr. 3,- eller 3000,- uavhengig av hva bidragskalkulatoren sier. En som aldri har betalt noe forstår jo ikke at det koster å forsørge barn. Jeg har absolutt alle utgifter alene og det går ikke lenger.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gebyret skal dere betale hver for dere! Han får en regning akkurat som deg. Slutt å bruk av dine penger som skal gå til banret! La nav ta seg av alt! Beregning og innkreving.

Vet det, men jeg har altså forsøkt å unngå at han blir sur. Jeg betalte gebyret for begge, men det har kun blitt ekstra utgifter for eg når han ikke betaler enda jeg gikk med på lavere sum. 

• Liker 1
Skrevet

Han har fått sjansen til privat avtale. Du bør ikke gi ham flere, søk fastsettelse og betal kun ditt eget gebyr. Sur blir han antagelig uansett. Du kan ikke regne med at alle rundt deg alltid skal være enig med deg, det får holde at du selv vet du gjør det rette. Det er det rette å skaffe barnet ditt det det har rett til fra faren.

Anonymkode: da6ca...d50

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dere kan be nav om å kreve inn den private avtalen, uten nytt gebyr😉

Vurderer å be om innkreving av beløpet nav regnet ut sist. Beløpet skal være høyere nå ut fra høyere alder på barn. Men da kan jeg heller gå for beløpet som er satt og kreve inn hele det. Det blir lavere enn det skal være, men jeg ville jo uansett gått noe ned. Han ser jo uansett ikke at jeg er grei i.f.t. dette så det spiller egentlig ingen rolle lenger.

• Liker 2
Skrevet

Han har fått sjansen til privat avtale. Du bør ikke gi ham flere, søk fastsettelse og betal kun ditt eget gebyr. Sur blir han antagelig uansett. Du kan ikke regne med at alle rundt deg alltid skal være enig med deg, det får holde at du selv vet du gjør det rette. Det er det rette å skaffe barnet ditt det det har rett til fra faren.

Du har rett. Jeg bør heller sette penger på barnekonto enn å la være å motta pengene. Det har gått mange år så det er snakk om et par hundre tusen kroner som barnefaren ikke forstår at han har fått. Nok er nok.

• Liker 2
Skrevet

Legger til at det kan være konfliktreduserende å la nav ta alt. Da følger dere regler andre har satt, og det er noen utenforstående som tar seg av det. All diskusjon kan avvises med «sånn er reglene». Så slipper du å krangle om det ihvertfall.

• Liker 9
Skrevet

Er det noen her som har fått beregnet beløp fra nav og også fått dette innkrevd? Ser det står at dette indeksreguleres, men blir det også endret i.f.t barnets alder og de ulike satsene ut fra det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det for mye å ta det til familievernkontoret? De er jo nøytrale og kan hjelpe oss med å sette inn beløp og regne ut basert på bidragskalkulatoren til nav. Så kan vi bli enige om en lavere sum som så sendes til innkreving? Tenker jo å være snill, men at barnefaren trenger noen andre til å forklare gangen i dette. Nå er det jeg som er dust uansett om jeg krever kr. 3,- eller 3000,- uavhengig av hva bidragskalkulatoren sier. En som aldri har betalt noe forstår jo ikke at det koster å forsørge barn. Jeg har absolutt alle utgifter alene og det går ikke lenger.

Hvorfor skal du være snill med han? Han har ikke betalt på mange år. Han burde betale mer enn hva kalkulatoren sier. Du har hatt silkehansker på deg i mange år, på tide å ta de av!

Familievernkonteret kan ikke engang barneloven, de kan hvertfall ikke loven om bidrag.

Du kan sende inn krav om beregning og innkreving digitalt. Gjort på en to tre. Du burde gjøre det nå, slik at også januar blir tatt med.

La nav ta seg av alt, da er det ikke noe å snakke om dere i mellom.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legger til at det kan være konfliktreduserende å la nav ta alt. Da følger dere regler andre har satt, og det er noen utenforstående som tar seg av det. All diskusjon kan avvises med «sånn er reglene». Så slipper du å krangle om det ihvertfall.

Jeg ser absolutt hva du mener. Men her er det en barnefar som har hatt kr. 0,- i bidrag og han blir sur hvis jeg krever en eneste krone. Dette vil skape konflikt, men ser jo at det blir konflikt uansett fra hans side så da er det lite jeg kan gjøre. Kan ikke fortsette sånn det er nå.

• Liker 2
Skrevet

Er det noen her som har fått beregnet beløp fra nav og også fått dette innkrevd? Ser det står at dette indeksreguleres, men blir det også endret i.f.t barnets alder og de ulike satsene ut fra det?

Ja, det indeksreguleres og justerers automatisk når barna går over i annen aldersklasse. Det som ikke gjøres automatisk, er å justere bidrag om inntekt eller annet skulle endres for bidragsyter eller bidragsmottaker. Det står at man skal gi beskjed om inntekten vesentlig endres (minst 10% endring) eller samlivsform endres, men der er ingen sanksjoner om man ikke gjør det.

Skrevet

Jeg ser absolutt hva du mener. Men her er det en barnefar som har hatt kr. 0,- i bidrag og han blir sur hvis jeg krever en eneste krone. Dette vil skape konflikt, men ser jo at det blir konflikt uansett fra hans side så da er det lite jeg kan gjøre. Kan ikke fortsette sånn det er nå.

Hver gang han prøver å krangle om det svarer du at det kan han ta opp med nav.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...