Gå til innhold

Psykisk uhelse, for mye åpenhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som er lei av å høre om Tix og Maria Menas mørke liv og depresjoner? Jeg tror ikke det er bra for noen å grave seg så dypt ned og gjøre depresjonene til sin identitet. Selv nå når hun har det bra driver hun bare å gråter og snakker om alt vondt hun har opplevd i livet. Og han andre, han har ikke bare en diagnose, han har gjort diagnosen til sitt navn. 

Anonymkode: a8bb3...714

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lei av tix generelt.

Anonymkode: 5c0fd...259

• Liker 5
Skrevet

Det er veldig bra at det blir snakket om, å vist at en kan komme seg gjennom det. Mange tror en bare må lære seg å leve med å ha det jævlig. Det er mange som kommer seg gjennom å ha det vanskelig psykisk. Motiverende å se. Å folk burde takle å høre det. Det åpner opp for at folk generelt kan forstå, og dermed også utvikle empati for andre sine vanskeligheter. Viktig det i et egoistisk samfunn. 

Anonymkode: a7a87...c2b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Flere som er lei av å høre om Tix og Maria Menas mørke liv og depresjoner? Jeg tror ikke det er bra for noen å grave seg så dypt ned og gjøre depresjonene til sin identitet. Selv nå når hun har det bra driver hun bare å gråter og snakker om alt vondt hun har opplevd i livet. Og han andre, han har ikke bare en diagnose, han har gjort diagnosen til sitt navn. 

Det er ingen som med overlegg graver seg ned eller gjør noe til sin identitet, det skjer uavhengig av din vilje. Det er ingen som ville sagt at noen graver seg ned og gjør blindhet til sin identitet, det blir en del av dem uavhengig av hva de selv vill. Jeg kan spy av alle som sier at "det er bare å tenke positivt". Det skriker uvitenhet. Jeg har blitt frisk fra min angst og depresjon, og for første gang er det faktisk MULIG å tenke positivt. Folk som har denne muligheten har en luksus de selv ikke forstår verdien av; en hjerne i kjemisk balanse.

Å være åpen er positivt, noen kanskje overdriver det, kjenner ikke spesifikt til disse personene som nevnes, men det må som regel til for at det skal skje en endring i samfunnet. Jeg jobber i lag med helsepersonell, og selv der er det de som ikke forstår hva psykisk sykdom faktisk innebærer. De tror det bare er å snøre på seg skoa og ta en tur i skauen så blir alt bedre.

Anonymkode: 2e460...d0f

• Liker 8
Skrevet

Når man lever med en psykisk lidelse så blir det en del av ens identitet. Ellers følger jeg ikke mye med på offentlige personer, men jeg tenker det er veldig fint at flere og flere er åpne om psykiske vansker og hvordan dette påvirker dem. Om du er lei av å høre på det, så kan du alltids la være å lese artikler som handler om de, eller du kan skru av radioen om de kommer på. 

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, jeg kan ikke si jeg er lei av at folk bryter ned tabuer og barrierer for å snakke om psykiske lidelser. Jeg vokste opp i en tid da "nevrotikere" ble gjemt vekk og psykiske problemer aldri ble snakket om.

Hvis man ikke orker / liker å lese om Tix eller Maria Menahs problemer kan man la være å klikke seg inn på artiklene om dem, slå av tv eller på annen måte velge det bort. Man må ikke lese dette hvis man ikke liker det.

Skrevet

Det er bra det er åpenhet rundt det slik at de som sliter ser at de ikke er alene. Samtidig er "åpenhet" nærmest en garanti for at en som noenlunde kjent vil bli "hyllet" og få store mengder positiv oppmerksomhet, og jeg tror vi bør ha i bakhodet at vi kanskje ikke ønsker at veien til suksess skal være lidelseshistorier. 

• Liker 9
Skrevet
Lisa Rowe skrev (8 minutter siden):

Når man lever med en psykisk lidelse så blir det en del av ens identitet. Ellers følger jeg ikke mye med på offentlige personer, men jeg tenker det er veldig fint at flere og flere er åpne om psykiske vansker og hvordan dette påvirker dem. Om du er lei av å høre på det, så kan du alltids la være å lese artikler som handler om de, eller du kan skru av radioen om de kommer på. 

Ja jeg har slått av. Orket ikke se hver gang vi møtes eller lindmo, det blir for begredelig. Følelser takler jeg men jeg ønsker å se og høre om inspirerende personer. De som har jobbet seg gjennom ting. Ikke de som er midt oppi noe, det blir altfor mørkt som underholdning på en lørdagskveld. Og stakkars personene det gjelder som utleverer seg sånn, jeg håper de får hjelp og kommer seg gjennom det. Jeg mener når man har fått ny samboer men fortsatt gråter ustanselig fordi man ble forlatt tidligere i livet da trenger man litt mer tid til bearbeide med psykolog.

• Liker 2
Skrevet
Lisa Rowe skrev (13 minutter siden):

Om man vil identifisere seg som diagnosen er det fare for at man ikke vil komme seg ut av det, da vet man ikke hvem man er uten. Men for all del, hvis man vil gå for offerrollen så må man gjerne gjøre det. Jeg slår av og håper vi får se noen mer inspirerende mennesker videre i sesongen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg har slått av. Orket ikke se hver gang vi møtes eller lindmo, det blir for begredelig. Følelser takler jeg men jeg ønsker å se og høre om inspirerende personer. De som har jobbet seg gjennom ting. Ikke de som er midt oppi noe, det blir altfor mørkt som underholdning på en lørdagskveld. Og stakkars personene det gjelder som utleverer seg sånn, jeg håper de får hjelp og kommer seg gjennom det. Jeg mener når man har fått ny samboer men fortsatt gråter ustanselig fordi man ble forlatt tidligere i livet da trenger man litt mer tid til bearbeide med psykolog.

Det er ikke alle som kan jobbe seg gjennom ting, det finnes mennesker som lever med livslange psykiske lidelser. Skal ikke dette snakkes om, mener du? Hva med mennesker som sliter med fysisk sykdom, skal disse også holde kjeft og gjemmes vekk? Gud forby at du skulle oppleve det som mørk underholdning, ikke sant? 

Nei, jeg kunne ikke vært mer uenig. Jeg synes det er veldig inspirerende når mennesker som man kanskje ser opp til åpner seg og viser oss at de også bare er vanlige mennesker som oss andre. Jeg lever selv med en lidelse som ikke går an å jobbe seg igjennom, en lidelse som kun kan holdes i sjakk og ikke behandles. Den er en del av meg og min identitet, og mennesker som deg er vel en av grunnene til at jeg innimellom skjemmes litt. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man vil identifisere seg som diagnosen er det fare for at man ikke vil komme seg ut av det, da vet man ikke hvem man er uten. Men for all del, hvis man vil gå for offerrollen så må man gjerne gjøre det. Jeg slår av og håper vi får se noen mer inspirerende mennesker videre i sesongen.

Det er en forskjell på å identifisere seg som en diagnose, og på å anerkjenne at en diagnose er en del av ens identitet. Identiteten vår er stadig i endring, så selv om man anerkjenner at i dette øyeblikket så er depresjon en del av meg, så betyr ikke det at man ikke kan jobbe med å behandle det. Og som jeg skrev over: det er ikke alle diagnoser man kan komme seg utav. Jeg har selv en slik lidelse. Den er en del av meg og kommer alltid til å være en del av meg. Å anerkjenne dette gjør meg ikke til et offer. Du er veldig ignorant. 

• Liker 5
Skrevet

Hvis du sikter til Maria Menas dag på Hver gang vi møtes igår, så er jo det ment som et tilbakeblikk på livet hennes gjennom de sangene som blir fremført. Jeg syns det er fantastisk nydelig at hun er så åpen, at hun forteller alt som det er og at hun viser følelser på den måten hun gjør. Det betyr ikke at hun går og kjenner på alle disse følelsene i hverdagen. Alle disse sårbare øyeblikkene på Hver gang vi møtes er utrolig nydelige, og de er til stor hjelp for alle de der ute som selv har opplevd lignende tøffe tak i livet. Hun er sterk og modig!

Anonymkode: 1f6c6...35b

• Liker 8
Skrevet

Fint med en slik åpenhet! Samtidig tror jeg at TIX valgte å fortelle om det NÅ fordi han deltar i mgp og ønsker å få flere stemmer...

Anonymkode: c02f7...952

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fint med en slik åpenhet! Samtidig tror jeg at TIX valgte å fortelle om det NÅ fordi han deltar i mgp og ønsker å få flere stemmer...

Anonymkode: c02f7...952

Tix har vært åpen om å ha OCD lenge. 

Anonymkode: 0c41a...feb

• Liker 4
Skrevet

Folk liker å "hylle" de som er åpne, også helt vanlige mennesker får skryt for å stå frem. Men når man står der og er blitt klar for å jobbe så er det plutselig veldig vanskelig å ansette disse menneskene som har vært åpne og har hull i cv. 

Anonymkode: 91c26...f0c

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er rart at når kjendiser står fram med psykiske problemer, så får de så mange tilbakemeldinger: Oj så sterk han er, du er tøff osv. Mens psykisk sykdomer fortsatt er et tabu ellers i samfunnet. 

Er det noen andre enn meg som synes det er merkelig at Tix snakker ut på tv dagen før grand prix. For meg ble det litt spill for galleriet. Ja vet han har slitt psykisk, men hvorfor så mye fokus på det akkurat nå. 

Om vi andre står fram og sier det samme hadde vi nok ikke fått samme respons. Det hadde nok heller kommet kommentarer som "det blir bedre", "du får tenke på det positive" osv

Anonymkode: 0bcfd...b5e

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at noen har behov for å være åpen, andre ikke og at ingne av delene er mer riktig enn det andre. Fordommer lever i alle tilfeller i beste velgående, der vi som har psykisk sykdom dømmes nord og ned.

Anonymkode: 28cda...6c3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er rart at når kjendiser står fram med psykiske problemer, så får de så mange tilbakemeldinger: Oj så sterk han er, du er tøff osv. Mens psykisk sykdomer fortsatt er et tabu ellers i samfunnet. 

Er det noen andre enn meg som synes det er merkelig at Tix snakker ut på tv dagen før grand prix. For meg ble det litt spill for galleriet. Ja vet han har slitt psykisk, men hvorfor så mye fokus på det akkurat nå. 

Om vi andre står fram og sier det samme hadde vi nok ikke fått samme respons. Det hadde nok heller kommet kommentarer som "det blir bedre", "du får tenke på det positive" osv

Mitt inntrykk er at sangen handler om den tematikken, så kanskje derfor det tas frem nå?

Anonymkode: 3fdc6...e07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er rett og slett litt trist at det er det som er fokuset når han blir intervjuet. For som han sier går han hjem til tomt hus og føler seg ensom etterpå. Det er ikke bare bare å åpne seg og vise seg sårbar. Man kan bli litt skuffet etterpå fordi man ikke får mer oppmerksomhet eller hjelp men blir gående alene med problemene samtidig som alle vet om at du har dem. Det jeg mener er at det ikke kan være så lett og være kjent for å være psykisk syk og at det alltid er innholdet i intervjuene. Hvem er man da uten sykdom? Ikke så interessant mer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja det er absolutt like tabu. Sikkert fordi du ikke er så attraktiv som arbeidstaker lenger. 

Skrevet

JA! Jeg er ufattelig lei av at nesten alle skal snakke ut om den tunge tiden. Det har gått helt inflasjon i det, samtidig som man sier at det er tabu. Dessuten, når kjendiser «står frem», som det så pent heter, så skal de gi ut en låt, bok eller er aktuell på andre måter. 

Anonymkode: 82cae...adf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...