Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som sier hun har blitt voldtatt over mange år av sin eks når de var sammen. De hadde sex, men pga hun ikke sa at hun samtykket til det hver gang muntlig og gjorde det selv om hun ikke hadde lyst, så mener hun at det er voldtekt. Hun tok også initiativet, men det var pga hun følte seg presset til å gjøre det, selv om han ikke sa noe. Hun sier hun fryøs til hver gang.

Jeg bare forstår ikke helt dette? Er dette virkelig voldtekt? Hvordan skulle mannen vite at hun ikke ville det når hun ikke sier noe og appåtil tar initiativet selv til det? 

Anonymkode: d59ac...60b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det. Men du får garantert et hylekor her som kommer til å mene noe annet.

• Liker 14
Skrevet

Nei, jeg mener ikke det. Dersom hun ikke sier imot eller gir noen fysiske tegn på at hun ikke ønsker sex, er det faktisk ikke mulig for han å vite akkurat hva han tenker. Dersom man ikke klarer si "nei" når man ikke har lyst, så er man ikke klare til å være i et forhold heller. 

Anonymkode: 7d05b...dc3

• Liker 10
Skrevet

Absolutt ikke

Anonymkode: 7353f...f67

• Liker 5
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 3bc11...e63

• Liker 2
Skrevet

Nei, dette er ikke voldtekt. Det er noe annet hvis en kvinne fryser til når en fremmed plutselig forsøker å ha sex med henne. 

• Liker 4
Skrevet

Nei det er ikke voldtekt. 

Anonymkode: 0dfcb...448

• Liker 3
Skrevet

Nei, selvfølgelig er det ikke det. Høres ut som hun bare forsøker å få oppmerksomhet. Ingen er så tafatt.

Anonymkode: 2e11e...b92

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Definitivt ikke. En kan ikke forvente å måtte undertegne en kontrakt på forhånd, eller å være tankeleser. Når en person tar initiativ må en nesten tenke at den personen har lyst. Og når et forhold tar slutt så kan man ikke la bitre følelser bli til søksmål og rettsaker. 

Skrevet

Nei. Man må gi noe form for tegn til at det er uønsket, enten det er et nei eller via kroppsspråk. I følge det du skriver så er det ingenting som tilsier at hun gjorde det tydelig for mannen at det ikke var noe hun ønsket. I slike situasjoner tenker jeg rett og slett at man må ta litt ansvar selv. Man kan ikke bare bli med på leken selv om man ikke ønsker og deretter skrike voldtekt. Det er veldig alvorlig. 

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet

Syntes synd på den mann som har samboer og de har sex, men når forholdet tar slutt så får han beskjed om at han har voldtatt henne i flere år. Vært voldtektsmann i flere år uten å vite det. Nei det blir for drøyt. 

Skrevet

Ne i

Anonymkode: 9fc8b...31e

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor følte hun seg presset? Var hun i et kontrollerende og manipulerende forhold preget av psykisk vold? Hva var årsaken til at hun ikke turte å si nei? Latent vold? (Frykt for hva som kommer til å skje hvis ikke..)

• Liker 2
Skrevet
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Syntes synd på den mann som har samboer og de har sex, men når forholdet tar slutt så får han beskjed om at han har voldtatt henne i flere år. Vært voldtektsmann i flere år uten å vite det. Nei det blir for drøyt. 

Enig. Dette ville jeg ikke gitt noe oppmerksomhet.

• Liker 2
Skrevet

For noe stort tull

Anonymkode: 9d8f6...5fe

• Liker 6
Skrevet
Uatskillelig skrev (Akkurat nå):

Hvorfor følte hun seg presset? Var hun i et kontrollerende og manipulerende forhold preget av psykisk vold? Hva var årsaken til at hun ikke turte å si nei? Latent vold? (Frykt for hva som kommer til å skje hvis ikke..)

Hun sier at hun var i et manipulerende forhold med psykisk vold ja. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har en venninne som sier hun har blitt voldtatt over mange år av sin eks når de var sammen. De hadde sex, men pga hun ikke sa at hun samtykket til det hver gang muntlig og gjorde det selv om hun ikke hadde lyst, så mener hun at det er voldtekt. Hun tok også initiativet, men det var pga hun følte seg presset til å gjøre det, selv om han ikke sa noe. Hun sier hun fryøs til hver gang.

Jeg bare forstår ikke helt dette? Er dette virkelig voldtekt? Hvordan skulle mannen vite at hun ikke ville det når hun ikke sier noe og appåtil tar initiativet selv til det? 

Det er ingen samtykkelov i Norge så at hun begrunner det som voldtekt på bakgrunn av at hun ikke muntlig samtykket, -  betyr det ikke automatisk at det er en voldtekt.

Hun sier videre at hun har følt seg «presset til å gjøre det», og denne delen må hun nesten utdype om hun skal anmelde ham for voldtekt. På hvilken måte har han presset?

Om hun kan utdype det så er det opp til myndighetene å avgjøre om det er voldtekt eller ei. Ikke tilfeldige mennesker på KG en søndag ettermiddag.. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, tør de ikke si det selv, så forlat området elns. 

Jeg kom i skade for å være den deiligste dominante kjekkasen til eksen min, helt til hun brøt forlovelsen og lå røfft med flere menn, sånn ca. Da var plutselig dominansen min blitt til vold og tvang, og all usikkerhet ble sannheten overfor andre.. Så snakk om skifte, må rakke ned på meg og bli uvenner og lyge bare fordi det er slutt?? Hun er ikke riktig klok...

Anonymkode: aea96...adc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun sier at hun var i et manipulerende forhold med psykisk vold ja. 

Ts

Da kan det være voldtekt, men hun bør nesten få en jurist eller en advokat til å se på saken. Det at hun frøs til er også et tegn på at hun ikke ville, og da burde han ha stoppet. Man har ikke sex med et menneske som er stiv av skrekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...