Lollipopp12 Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Jeg har i høst hatt en Hortensia i en krukke på terrassen. Den har stått ute nå i hele vinter og til og med vært utsatt for noen minusgrader i en periode. For en ukes tid siden tok jeg Hortensiaen inn i frykt for at den skulle fryse ihjel da gradestokken viste -8. Nå står den i vinduet på et soverom, lyst og svalt. Men nå har den begynt å spire med små grønne skudd. Er det noe jeg bør gjøre? Noen som har erfart å ta inn stauder midtvinters? Bor i sone H2-H3.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Lollipopp12 skrev (7 timer siden): Jeg har i høst hatt en Hortensia i en krukke på terrassen. Den har stått ute nå i hele vinter og til og med vært utsatt for noen minusgrader i en periode. For en ukes tid siden tok jeg Hortensiaen inn i frykt for at den skulle fryse ihjel da gradestokken viste -8. Nå står den i vinduet på et soverom, lyst og svalt. Men nå har den begynt å spire med små grønne skudd. Er det noe jeg bør gjøre? Noen som har erfart å ta inn stauder midtvinters? Bor i sone H2-H3. Hortensia er ikke en staude, men en busk. Mange typer hortensia hadde klart seg helt utmerket ute over vinteren i H2-H3, i alle fall om den hadde stor nok krukke. Nå som du har tatt den inn vet jeg ikke hvordan den bør behandles. Hortensia vil jo vanligvis ha mye vann, men jeg vet ikke hva den trives med i overgangen mellom dvale og vekst. Hvis jeg skal tippe hadde jeg sagt mye lys, ikke for varmt, og sakte men sikkert litt mer vann og etter hvert næring. Men pass på så den ikke drukner. Anonymkode: 0d255...b5e
Bikbokelsker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Lollipopp12 skrev (7 timer siden): Jeg har i høst hatt en Hortensia i en krukke på terrassen. Den har stått ute nå i hele vinter og til og med vært utsatt for noen minusgrader i en periode. For en ukes tid siden tok jeg Hortensiaen inn i frykt for at den skulle fryse ihjel da gradestokken viste -8. Nå står den i vinduet på et soverom, lyst og svalt. Men nå har den begynt å spire med små grønne skudd. Er det noe jeg bør gjøre? Noen som har erfart å ta inn stauder midtvinters? Bor i sone H2-H3. Jeg tar inn mine 20-30 begoniaer om vinteren. De spirer også om de får lys. Jeg dekker de til i isopor-kasser og setter de kaldt i kjelleren.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Bikbokelsker skrev (29 minutter siden): Jeg tar inn mine 20-30 begoniaer om vinteren. De spirer også om de får lys. Jeg dekker de til i isopor-kasser og setter de kaldt i kjelleren. Nå er det ganske stor forskjell på begonia og hortensia, og jeg hadde ikke tatt det for gitt at de tålte samme type behandling uten å undersøke veldig nøye først. Anonymkode: 0d255...b5e 2
Lollipopp12 Skrevet 17. januar 2021 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2021 Bikbokelsker skrev (3 timer siden): Jeg tar inn mine 20-30 begoniaer om vinteren. De spirer også om de får lys. Jeg dekker de til i isopor-kasser og setter de kaldt i kjelleren. Alle planter har jo visse krav til hvileperiode. Jeg får bare håpe at dette var nok for en ny blomstring til våren kanskje 🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå