AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Assisterende helsedirektør og covid-kjendis Espen Nakstad hevder dette i podcasten Sånn er du som er i NRK Radio-appen (episoden er ikke på Spotify, kun NRK Radio). Han er selv både lege og jurist, og på spørsmål om han er litt utenom det vanlige sier han at absolutt alle mennesker har det i seg bare de vil det nok til å kunne gjøre det samme. Vitner ikke dette om en person som er helt fullstendig på villspor? Tror at alle andre i verden er nøyaktig som ham? Blir vel som om Messi skulle sagt «alle kan bli like god i fotball som meg, bare man vil det nok!» Eller hva tenker dere? Folk med dyskalkuli kunne fått toppkarakterer på masterstudie i matematikk, bare de hadde villet nok, for de har egentlig ferdighetene innerst inne? Anonymkode: 3bfc8...ff7 19
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Det sies jo at suksess er 10 % talent og 90 % hardt arbeid. Når det er sagt, er det nok evnen til å arbeide konsentrert mot et mål som er det viktigste. Interesse og drive, ikke nødvendigvis at det ligger så lett for deg. Anonymkode: 4d57b...c42 22
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Oppmerksomheten har gått han i hodet. Typisk for veldig flinke folk og si at alle kan bli som meg dersom dere jobber hardt nok. Sagt på en annen måte, dersom du sliter, kan du takke deg selv. Det er holdningen hans. Anonymkode: 08438...d3c 27
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Så lenge du har interessen og viljestyrken, og er født i riktig land Anonymkode: 7ec60...847 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 Alle kan bli lege. Husk at det vanskligste med medisinstudiet er å komme inn. Har man først kommet inn er det plankekjøring. Anonymkode: 5b84f...848 13
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Jaaa...min vikarlege har vært med i sex on the Beach, Sverige... Altså, kan han, kan alle. Anonymkode: 646a4...242 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 Har du evne til å lære raskt, og er nøyaktig kan du bli lege, Men ikke alle har fokus og energi til å jobbe så hardt det krever da. Anonymkode: 83438...889 7
Sokkar Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 Har han sagt at det har vært bare lett for han? Kanskje er det nettopp motivasjonen som har vært det som fekk han til å fullføre, når han har hatt eksamensangst, kjent på nederlag osv? 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oppmerksomheten har gått han i hodet. Typisk for veldig flinke folk og si at alle kan bli som meg dersom dere jobber hardt nok. Sagt på en annen måte, dersom du sliter, kan du takke deg selv. Det er holdningen hans. Anonymkode: 08438...d3c Nettopp det samme inntrykket jeg fikk. Det er selvsagt fullstendig galt. Han har sikkert jobbet hardt, men også vært veldig med gener. Merkelig at en så smart fyr er så dum samtidig! Anonymkode: 3bfc8...ff7 19
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jaaa...min vikarlege har vært med i sex on the Beach, Sverige... Altså, kan han, kan alle. Anonymkode: 646a4...242 Man kan da ha gode evner innen skole osv selv om man har vært med i slike programmer. Anonymkode: 3bfc8...ff7 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Alle kan bli lege. Husk at det vanskligste med medisinstudiet er å komme inn. Har man først kommet inn er det plankekjøring. Anonymkode: 5b84f...848 Haha, ja det sier dem.. ikke uten grunn at medisinstudentene er de som bruker mest tid på studiene 🙃 det er beinhardt å komme gjennom Anonymkode: 5033d...3e4 4
Momma Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 Jeg vet om flere mennesker som garantert aldri hadde klart å bli lege. Nakstad bommer litt her. 20
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Alle kan bli lege. Husk at det vanskligste med medisinstudiet er å komme inn. Har man først kommet inn er det plankekjøring. Anonymkode: 5b84f...848 Har alle lik mulighet til å få toppkarakterer i nesten fag? Evnene er helt like? Anonymkode: 3bfc8...ff7 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 Garderobemannfrue skrev (Akkurat nå): Jeg vet om flere mennesker som garantert aldri hadde klart å bli lege. Nakstad bommer litt her. Treffer ikke skiva engang. Anonymkode: 3bfc8...ff7 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 Selvsagt tull. Det krever solide teoretiske evner, og det er en medfødt egenskap. Det hjelper ikke (nok) med innsats om man mangler evner, slik er det overalt. Jeg kunne aldri blitt lege, fordi jeg aldri har klart å komme opp på et høyt nok nivå når det gjelder å tilegne seg ren teoretisk kunnskap. Bare karakterene fra skolen ville vært utelukkende, og selv om jeg med ekstrem innsats kunne gjort det bedre i noen fag ville jeg eksempelvis aldri fått mer enn 4 i gym og norsk. Anonymkode: 0f50a...b9e 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle kan bli lege. Husk at det vanskligste med medisinstudiet er å komme inn. Har man først kommet inn er det plankekjøring. Anonymkode: 5b84f...848 Skrevet av en som aldri har studert medisin. Jeg kan underskrive på at det overhodet ikke er "plankekjøring". Her mener jeg Nakstad overdriver sterkt, kanskje i et forsøk på å virke folkelig. Han kan ikke med utgangspunkt i egne evner tro at andre kan klare samme prestasjon. Anonymkode: f6297...17b 14
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #17 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Haha, ja det sier dem.. ikke uten grunn at medisinstudentene er de som bruker mest tid på studiene 🙃 det er beinhardt å komme gjennom Anonymkode: 5033d...3e4 Det er ikke medisinstudentene som bruker mest tid, de blir kraftig slått av arkitekt- og tannlegestudentene 😉 Anonymkode: 6b127...4b4 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #18 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke medisinstudentene som bruker mest tid, de blir kraftig slått av arkitekt- og tannlegestudentene 😉 Anonymkode: 6b127...4b4 Er dette en påstand basert på egen observasjon? Anonymkode: f6297...17b 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #19 Skrevet 17. januar 2021 Har du karakterer som er gode nok så kan du bli lege - har du dårlig karaktersnitt så kan du studere medisin i utlandet. Så ja, alle kan bli lege..... Det er vel en grunn til at det er mange leger som er ubrukelige. Er du først komt inn på studiet, så er resten dessverre for lett. Anonymkode: b2499...5ea 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #20 Skrevet 17. januar 2021 Det han mener er vel at legestudiet i seg selv kanskje ikke er så ekstremt krevende som mange kanskje tror. Hadde man bare trengt 4,5 i snitt for å komt inn på studie og hatt flere studieplasser, så hadde man sikkert komt seg greit gjennom medisinstudiet og kunne blitt gode leger - selv uten over 6 i snitt. Venninnen min ble ferdig med medisinstudiet for 2 år siden og syns ikke det var spesielt krevende i forhold til det hun hadde sett for seg. Første året var regelrett avslappet, i hennes erfaring. Men det var derimot en krevende periode på 3 år (vgs) å få samlet nok gode karakterer til å komme inn på studiet. Hun var ikke russ, tok ikke lappen, var ikke med på sosiale sammenkomster, hadde ingen andre hobbier enn skolearbeid. I løpet av legestudiet fikk hun derimot tatt lappen, fant seg en (ganske tidkrevende) hobby, var mer sosial. De fikk ikke karakterer, så karakterjaget for henne roet seg i forhold til vgs. Hun er smart, men jobber også beinhardt. Så det er ikke slik ting nødvendigvis gikk lettere for henne. I likhet med meg, så syns hun også "systemet" på universitet var enklere enn vgs. Jeg hadde 3 i snitt på vgs og gikk ut med et par poeng fra A i snitt på både bachelor og masternivå. Har man dysleksi, eller som meg - er totalt tallblind, så er det jo en annen situasjon. Anonymkode: d21ff...35f 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå