Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei

Jeg er gravid og har termin i juli. 

Jeg lurer litt på angående ferien jeg har opptjent. 5 uker har jeg å bruke dette året, og lurer litt på hvor mye man kan overføre til neste år? Jeg er kommunalt ansatt.

Helst ønsker jeg å overføre mest mulig slik at jeg kan ta ut ferie etter permisjonen for å forlenge permisjonen min, men jeg vet ikke hvor mye som er lov?

Og hvordan er det da hvis jeg feks blir sykemeldt eller må ut i svangerskapspenger? Da får jeg plutselig ikke brukt noe ferie i det hele tatt dette året. Vil da alle 5 ukene bli overført til neste år?

Anonymkode: cdfbc...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet får du ikke overført noe, arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at du tar ferie. Du kan stoppe permisjonen og ha ferie istedenfor. Blir du sykmeldt får du overført alt.

Anonymkode: 97818...58b

• Liker 1
Skrevet

Du kan ta ferie under permisjonen, inntil fire uker og en dag per kalenderår, det forlenger den like mye. Du trenger ikke å vente med ferie til etter permisjonen.

• Liker 2
Skrevet

Du stopper bare permisjonen for å få tatt ut ferien i år hvis ikke arbeidsgiver ikke overfører de fem ukene til neste år. Det er lett å leke seg med dette på nav.no https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger

Jeg har også termin i juli. Vi har ikke planlagt helt enda, men sånn ca.  Jeg tar mine 15 uker + de felles 16 ukene + de 4 ukene +1 dag ferie som jeg får for i år, og vi er da i mars 2021. Da begynner mannen sin permisjon som varer til juni. Også har vi jo årets ferie ta av, så vi klarer oss nok fint til barnehagestart i august. 

Det er mye lettere å gå rett til kilden om du har spørsmål https://familie.nav.no/ :) 

Anonymkode: 00569...b69

• Liker 2
Gjest Føsleguri
Skrevet

I følge ferieloven paragraf 7 tredje ledd kan det inngås avtale om å overføre inntil 12 virkedager (dvs. 2 uker) til neste år.

Skrevet

Du kan etter loven overføre 2 uker til neste år, men mulig du også kan overføre alt. Vet noen kommunalt ansatte som har fått til dette med avtale med arbeidsgiver. Det er også om enn kanskje enda mer lettvint å ta ut ferien din på senhøsten og utsette permisjonen. Dette kan du legge inn i permisjonssøknaden din. Eneste er at du må gjennomføre de 6 første ukene med permisjon etter fødselen. Da vil for eksempel permisjonssøknaden din se slik ut: 

Termindato + 6 uker: Permisjon

5 uker: Ferie

Første dato etter ferie og ut permisjonsperioden: Permisjon.

Da vil du i praksis få lenger permisjon 🙂 

Skrevet

Her var det mye feilinformasjon. Så lenge du ikke har tatt ut ferie og du blir sykemeldt eller går i foreldrepermisjon overføres alle dagene til påfølgende år. Dette skal skje automatisk og er en endring i loven etter 2014. Da jeg gikk i permisjon tidlig i juli 2016 ble feriedagene mine overført til 2017. Etter endt permisjon tok jeg ut 10 ytterligere uker (2016 sine 5 uker og 2017 sine 5 uker) (vi har 30 virkedager ferie, dvs 5 uker i mitt arbeid). 

Anonymkode: f56a6...8ac

• Liker 2
Skrevet

Du kan overføre hele ferien, hvis du går ut i permisjon. Jeg gjorde dette både i 2015 og 2017. Hadde termin i mai og overføre 5 uker ferie som ble brukt påfølgende år for å forlenge permisjonen. 

Anonymkode: 0e13f...527

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her var det mye feilinformasjon. Så lenge du ikke har tatt ut ferie og du blir sykemeldt eller går i foreldrepermisjon overføres alle dagene til påfølgende år. Dette skal skje automatisk og er en endring i loven etter 2014. Da jeg gikk i permisjon tidlig i juli 2016 ble feriedagene mine overført til 2017. Etter endt permisjon tok jeg ut 10 ytterligere uker (2016 sine 5 uker og 2017 sine 5 uker) (vi har 30 virkedager ferie, dvs 5 uker i mitt arbeid). 

Anonymkode: f56a6...8ac

Det er en endring igjen. Jeg hadde ikke samme rettigheter i 2019 som i 2017. Men husker ikke detaljer, bare at jeg var heldig hr ikke hadde fått det med seg. 

Anonymkode: 0483a...dc2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...