Gjest solisol i.i Skrevet 13. august 2005 #1 Skrevet 13. august 2005 Er gravid i 8. uke (tror jeg, skal få skjekket det ) og jeg er så utrolig kvalmen. Går med spye i halsen hele dagen.. Er det noe som hjelper?? mat, noe legen kan gi meg?? Og så lurer jeg på om legen gir sykemelding ved slike tilfeller..? I frykt for å virke pysete.. Men jeg har en jobbe uke før jeg begynner nytt semester 22.aug. Og gruer meg ihjel til å gå på jobb å være så uggen. Utrolig surret skrevet
Gjest baby-E Skrevet 13. august 2005 #2 Skrevet 13. august 2005 hei! må bare si at jeg ikke er gravid, og ikke har vært det, men har hørt at ingefær-rot hjelper mot kvalme.. å ang. sykemelding, så får du nok det. Ikke allright å gå rundt på jobben med en følelse at du må spy hele tiden..
Moonchild Skrevet 13. august 2005 #3 Skrevet 13. august 2005 Grønne epler og eplemost er det jeg syntes fungerte aller best. Dessuten salte kjeks (med gulost). Men det er forskjellig fra person til person. Ingefær ble jeg bare mer kvalm av. Du kan søke på kvalme under graviditetsforumet, så vil det komme opp en masse gode forslag. Lykke til - kvalme er utrolig slitsomt, men resultatet er verdt det.
LilleMy28 Skrevet 13. august 2005 #4 Skrevet 13. august 2005 Jeg var sinnsykt kvalm, trodde jeg var matforgiftet før jeg visste at jeg var gravid.... Det som hjelpte var grapefrukt-juice og brus (fanta m/grapefrukt eller Scweppes), og det har jeg senere lest på et eller annet forum at er et generelt råd. Prøv det viss du liker det Håper for din skyld at det går over snart
cappocino Skrevet 13. august 2005 #5 Skrevet 13. august 2005 Føler jeg har mastergraden i svangerskapskvalme... var kvalm i 4 uker med snuppa vår (uke 8-12) Her er det snakk om spying hver gang jeg har spist eller vært oppe Uff føles så lenge siden men husker det veldig godt, var et helv..... uten like. Jeg var sykemeldt de 4 ukene for jeg var komplett handikappet. eneste jeg gjorde var å sove og prøve å spise noe, før alt kom opp igjen. JEg gikk ned 5 kg av allerede å være undervektig... ikke bra. Jeg prøvde: kjeks - mariekjeks før jeg stod opp for morgenen - hjalp de første dagene men spydde av de til slutt også. kamillete, ingefærte og peppermynte te før jeg stod opp. Peppermynte teen hjalp faktisk veldig bra. Du kan også få kjøpt peppermynte olje til å ha i kaldt vann og drikke det istedet for te eller vanlig vann. Ganske godt og forfriskende. akupuktur hjalp meg veldig, anbefales å prøve. seabands hjalp også veldig, det er et par armbånd som du får kjøpt på apoteketet som settes på håndleddene (se bruksanvisningen for riktig plassering eller snakk med en akupunktør) Jeg hadde mine på hver dag og natt og merket kvalmen så fort jeg tok de av, f eks for å dusje... kvalmen var der med en gang. De kalles også reisesyke bånd og koster ca 150,- på apoteket. Ellers spiste jeg en del syrlige frukt og drakk endel juice. Prøv å finn ut hva du klarer å spise og spis så mye du orker av det. Sykemeldingen får du nok helt sikkert, du kan også få noen tabletter for kvalmen, det er det eneste jeg stod over, hater tabletter generellt. Men det kan hende de hjelper hvis ingenting annet gjør. Ønsker deg god bedring og håper kvalmen gir seg snart....
Nitha Skrevet 14. august 2005 #6 Skrevet 14. august 2005 Jeg så lyset i går: mandler. Helt umiddelbar effekt på meg etter to-tre mandler. Lykke til. Det er fælt å gå rundt og være så kvalm hele tiden Fru Nitha
Flowery Skrevet 15. august 2005 #7 Skrevet 15. august 2005 Ikke så mye som hjelper mot svangerskapskvalme nei. Jeg har prøvd grønne sure epler (hjelper litt), ingefærkapsler (jeg fikk diarè i tillegg), titralac (hjalp ikke i det hele tatt), salte kjeks (vanskelig å få ned, men hjelper en liten stund hvis du klarer det), sitrondråper i munnen (hjalp ikke), peppermynte (blææææ). Jeg har altså prøvd det meste, men ingenting hjelper. Jeg fikk først Stemetil av legen. De hjalp litt. Så sa de på legevakten at de måtte jeg IKKE ta, så jeg fikk Afipran. De hjalp ikke i det hele tatt. Jeg snakket med legen min igjen og sa hva de hadde sagt på legevakten. Han sa at jeg ikke måtte høre på dem. Det var tull og vås. Man vet ALT om Stemetil fordi de har eksistert i over 40 år. Så nå har jeg gått tilbake til dem. De tar den verste kvalmen, men ikke alt.
solisol Skrevet 15. august 2005 #8 Skrevet 15. august 2005 Tusen takk for svar alle sammen Er veldig sliten, tar på å være kvalm hele tiden. Prøver å sove mest mulig. I morgen skal jeg til legen, får høre hva han sier.. Men det kommer jo uansett noe helt fantastiak ut av dette til slutt
Glitter Skrevet 15. august 2005 #9 Skrevet 15. august 2005 jeg var kvalm i nesten 3mnd.Brukte en måned til å kaste opp Prøvd alt mulig,det var mye som ikke virka,men fant til slutt "vidunderkuren" for meg. Starta dagen med et glass eplemost.Så litt mat.Tok B-vitamin piller 2 ganger daglig.Så måtte jeg småspise hele dagen,ikke kjenne sult eller metthetsfølelse. Hvis jeg skulle ut på noe kjørte jeg selv,for kjørte andre ble jeg super kvalm. Håper du finner no som virker for deg
Gjest Emera Skrevet 15. august 2005 #10 Skrevet 15. august 2005 Har kommet med dette rådet før, men gjentar det gjerne. En venninne kastet opp daglig i flere måneder under begge graviditetene. Hun fikk veldig god hjelp av akupunktur.
Miss Marple Skrevet 16. august 2005 #11 Skrevet 16. august 2005 Jg er gravid i 7. uke (babyen 5) og er også særdeles kvalm og uggen, men spyr ikke. For meg hjelper det å spise mye, gjør ikke annet enn å spise også et glass eplejuice på tom mage.
solisol Skrevet 16. august 2005 #12 Skrevet 16. august 2005 Nå har jeg prøvd eple juice og eplemost. Må si det virket bra en stund iallefall. Ang. spising så hjelper det litt som Glitter sa å spise litt hele tiden. Spiser et knekke brød, litt salt kjeks, frukt og grønnsaker. Ikke så mye som går ned, og jeg blir kvalm med en gang etterpå. Da legger jeg meg ned på sofaen og venter til det går over. :rosasmil: Var hos legen i dag og fikk 3 dagers syke melding (til i morgen) og noen tabeletter som heter Afipran.. Er redd for å ta tabletter tilfelle de kan skade på noen måte.. Noen som har kjennskap til dem? Ellers igjen takk for alle råd :-D
Søster Skrevet 16. august 2005 #13 Skrevet 16. august 2005 Dette området er jeg virkelig inne på... Har vært igjennom to svangerskap som var fryktelig kvalme. 3 måneder i kvalmetåken hver gang... Nok om mine fæle minner. Jeg prøvde både ingefærkapsler og pulver, akupressur-armbånd, grapefrukt og akkupunktur. Dessverre var det ingenting som hjalp. Jeg gikk ned 12 kg med nr. 1 og var i helt elendig form resten av svangerskapet. Håper du slipper med noen få uker Fikk noen tabletter hos legen som har som bivirkning at de stopper kvalme, men siden dette var antipsykotikum og ingen visste om de hadde effekt på fosteret, så ville jeg naturlig nok ikke ta dem. Legen ble jo sur da.... Det er litt forskjellig om leger sykemelder, har møtt diverse fehoder som påstod at jeg var frisk, og bare litt gravid. Har aldri i mitt liv vært så syk som da!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå