AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1 Skrevet 17. januar 2021 Noen som vet eller har personlig erfaring? Anonymkode: 5511c...ed2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Hva er kasus? Anonymkode: f3815...f24 4
Gjest Niek79 Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 Vi gjorde dette for tolv år siden i sameiet jeg var medeier. Der var det en student som flyttet inn med tre kompiser i leiligheten under en familie med to barn. Vi dokumenterte både via videoopptak og ringte politiet konsekvent ved bråk, skrev advarsel skriftlig og fikk etterhvert medhold i retten. Jeg var ingen pådriver i prosessen og var mest med å betale på advokatutgifter, men ifølge lederen for sameiet var prosessen ganske tydelig når man begynte å sette seg inn i den.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Niek79 skrev (18 minutter siden): Vi gjorde dette for tolv år siden i sameiet jeg var medeier. Der var det en student som flyttet inn med tre kompiser i leiligheten under en familie med to barn. Vi dokumenterte både via videoopptak og ringte politiet konsekvent ved bråk, skrev advarsel skriftlig og fikk etterhvert medhold i retten. Jeg var ingen pådriver i prosessen og var mest med å betale på advokatutgifter, men ifølge lederen for sameiet var prosessen ganske tydelig når man begynte å sette seg inn i den. Er det styret som skal kaste ut denne personen? Hva om styret forstår alvoret, men gidder ikke å gjøre noe? Anonymkode: 5511c...ed2
Gjest Niek79 Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Er det styret som skal kaste ut denne personen? Hva om styret forstår alvoret, men gidder ikke å gjøre noe? Anonymkode: 5511c...ed2 Det vet jeg ikke. Hos oss var alle enige om at sånn kunne vi ikke ha det i en bygård så det var aldri noen aktuell problemstilling.
stan Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Tror ikke det er mulig. Eiendomsretten er veldig vanskelig å få fradømt noen. Det er forskjell på sameie og borettslag. Niek79 skrev (3 minutter siden): en student som flyttet inn med tre kompiser Eide disse leiligheten? Hva ble de dømt til? Selge eller flytte? 4
Gjest Niek79 Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 Just now, stan said: Tror ikke det er mulig. Eiendomsretten er veldig vanskelig å få fradømt noen. Det er forskjell på sameie og borettslag. Eide disse leiligheten? Hva ble de dømt til? Selge eller flytte? Leiligheten ble tvangssolgt (en i kompisgjengen eide leiligheten). For øvrig er jeg ikke uenig i at prosessen ville vært betydelig enklere i et borettslag.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 Denne personen plager alle, men folk er redde for å anmelde vedkommende fordi de har fått trusler Anonymkode: 5511c...ed2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 stan skrev (38 minutter siden): Tror ikke det er mulig. Eiendomsretten er veldig vanskelig å få fradømt noen. Det er forskjell på sameie og borettslag. Eide disse leiligheten? Hva ble de dømt til? Selge eller flytte? Det er absolutt mulig hvis beboer truer, trakasserer folk eller gjør andre meget sjenerende ting Anonymkode: 5511c...ed2 2
stan Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er absolutt mulig hvis beboer truer, trakasserer folk eller gjør andre meget sjenerende ting Anonymkode: 5511c...ed2 Mister de da boretten eller eiendomsretten?
Gjest Niek79 Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 Dette er en annen sak enn det sameiet hvor jeg bodde, men bør være relevant. Leilighet tvangssolgt etter husbråk: https://osloadvokatene.no/eiendom/nabokonflikt/leilighet-tvangssolgt-etter-husbrak/
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 stan skrev (37 minutter siden): Tror ikke det er mulig. Eiendomsretten er veldig vanskelig å få fradømt noen. Det er forskjell på sameie og borettslag. Eide disse leiligheten? Hva ble de dømt til? Selge eller flytte? Eierseksjonsloven paragraf 38 gjelder pålegg om salg av seksjonen. Det er mulig hvis man følger det som står i loven. Anonymkode: 7f9bf...d06
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Eierseksjonsloven paragraf 38 gjelder pålegg om salg av seksjonen. Det er mulig hvis man følger det som står i loven. Anonymkode: 7f9bf...d06 Hvordan skal man gå fram? Vi har allerede mange muntlige og skriftlige klager mot vedkommende. Men vi føler at styret ikke tar det på alvor. Kan man gå en annen vei? Ved hjelp av advokat eller politi? Anonymkode: 5511c...ed2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan skal man gå fram? Vi har allerede mange muntlige og skriftlige klager mot vedkommende. Men vi føler at styret ikke tar det på alvor. Kan man gå en annen vei? Ved hjelp av advokat eller politi? Anonymkode: 5511c...ed2 Da må dere sørge for å velge nytt styre. Anonymkode: 4199e...bc2 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Da må dere sørge for å velge nytt styre. Anonymkode: 4199e...bc2 Det er uaktuelt. Andre muligheter? Kan vi få hjelp av huseiernes landsforbund eller advokat? Anonymkode: 5511c...ed2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 Vennligst hjelp oss Dette går utover både den psykiske og fysiske helsa Anonymkode: 5511c...ed2
Pinkee Skrevet 17. januar 2021 #17 Skrevet 17. januar 2021 Er vedkommende meldt til politiet i noen av tilfellene? Jeg ville kontaktet advokat. I borettslag der styret ikke gjør jobben sin, kan man kontakte boligbyggelaget direkte, men ved sameie har man ikke den muligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #18 Skrevet 17. januar 2021 Pinkee skrev (23 minutter siden): Er vedkommende meldt til politiet i noen av tilfellene? Jeg ville kontaktet advokat. I borettslag der styret ikke gjør jobben sin, kan man kontakte boligbyggelaget direkte, men ved sameie har man ikke den muligheten. Ja, anmeldt. Advokat hvor? Huseiernes landsforbund eller privat advokat? Anonymkode: 5511c...ed2
Pinkee Skrevet 17. januar 2021 #19 Skrevet 17. januar 2021 Hvis dere er medlem i huseiernes landsforbund, ville jeg startet der. De bør i alle fall vite hvordan prosessen foregår. Er dere mange som er enige i å gjøre noe med problemet? Har dere kopier av klager som er sendt styret, og svar?
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2021 #20 Skrevet 17. januar 2021 Formelle klager: Tidfestet: dato, klokkeslett for hendelsen Konkret: hva er klagen. Regelverk: hvilket regelverk er brutt. Hvem klager: signert av deg med sted og dato. Be alle som opplever dette gjøre det samme. Dvs. ikke send felles klage, send klage hver enkelt. Vi hadde en slik beboer og i det øyeblikket det ble slutt på sutring og generell, men udokumentert misnøye og det ble konkret, tidfestet, skriftlig og signert klage, fikk vi beboeren ut og leiligheten ble solgt. Selvsagt hadde det da vært ekstremt en stund. Her var det riktignok en utleid leilighet, men prinsippet ville vært helt likt dersom eier selv bodde i boligen. Det er dessverre slik at et ubrukelig styre blir ikke bedre. De må skiftes ut. Hvis det er umulig - slik det virker som du mener - ville jeg tatt et møte med dem og spurt om de forstår alvoret og hvordan dere i fellesskap kan få slutt på den ufine oppførselen. Det kan jo også være verdt det å rådføre seg med f.eks. huseierforeningen - hva slags muligheter finnes. Hvis alle forslagene mine over virker hensiktsløse eller uoverkommelige er det bare et råd og det er å flytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå