Gå til innhold

Samvær og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg er i ferd med å skilles. Vi har hatt ett møte med megling på familiekontoret men tror ikke vi kommer til å bli enige om en samværsavtale.

Far ønsker å ha barna 50%, mens jeg vil at de skal bo fast hos meg og ha samvær med far annenhver helg.

Barna er 9 og 6 år og har vokst opp med at mor er den som står for 90% av den daglige omsorgen. Far har sjelden tatt initiativ eller engasjert seg i deres hverdag.

Jeg bekymrer meg også over drikkingen hans. Han drikker 2 til 3 halvliter bokser med øl hver dag. Jeg har dokumentert det de siste ukene og kan legge frem "bevis".

Hvis vi ikke blir enige om en avtale tenker jeg å ta saken til retten med advokat. Hvordan er deres erfaringer knyttet til samværsavtaler hvor partene ikke blir enige om hva som er barnas beste? Hvor mye bevis må jeg legge frem for å dokumentere?

Vi bor fortsatt under samme tak siden huset ikke skal selges før til våren.

Takknemlig for råd og innspill. 

Anonymkode: 67929...afd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kommer du til å få forskjellige svar, mange av dem upålitelige. Jeg anbefaler at du kontakter advokat raskt og får riktige råd. Du trenger ikke å si noe om at du har gjort det hvis dere klarer å bli enige. Og jeg er enig med deg i at far ikke bør ha 50% her. Du blir antagelig sittende med mesteparten av ansvaret uansett.

Anonymkode: 3ef5f...b0c

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes ut i fra hva du har beskrevet som du har mest fokus på hva DU vil, ikke hva som er til barnas beste. 

Svelg noen kameler for at barna dine skal få det best mulig, og hvis en løsning ikke fungerer for de, så prøver dere en annen. Men lytt til barna. 

og at en voksen mann drikker 2-3 bokser øl på kvelden, det tenker jeg du ikke har noe med. 

Anonymkode: 15a73...285

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ut i fra hva du har beskrevet som du har mest fokus på hva DU vil, ikke hva som er til barnas beste. 

Svelg noen kameler for at barna dine skal få det best mulig, og hvis en løsning ikke fungerer for de, så prøver dere en annen. Men lytt til barna. 

og at en voksen mann drikker 2-3 bokser øl på kvelden, det tenker jeg du ikke har noe med. 

Barnas beste er å være hos en som gir dem omsorg og holder seg edru når h*n har ansvar for dem.

• Liker 7
Skrevet

Barnas beste er å være hos en som gir dem omsorg og holder seg edru når h*n har ansvar for dem.

Men detver forskjell på å kose seg med 2-3 bokser fordelt utover kvelden enn å styrte de til middag. Fremstår han full ? 

• Liker 6
Skrevet

Du bør sette krav om at han ikke drikker hver dag. Ingen som ikke har et alkoholproblem trenger å drikke hver dag. Så dette bør ikke være et problem. Jeg er absolutt ikke avholds selv og kan ta en øl eller to i helgedagene, men flere bokser hver dag? No deal, bekymringsfull drikking det der. I helgene drikker han sikkert mer også tenker jeg. 

kan dere få til en ordning på litt mer samvær enn kun annenhver helg? Annenhver langhelg for eksempel? 

Anonymkode: 4d64e...644

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei, han fremstår ikke full. Men han er jo ikke kjørbar. Det vil si at han kan ikke kjøre eller hente ungene på fritidsaktiviteter o.l.

Hadde det vært nå og da så hadde jeg ikke reagert, men det er hver dag. 

Endret av Bbhhcc
  • Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bør sette krav om at han ikke drikker hver dag. Ingen som ikke har et alkoholproblem trenger å drikke hver dag. Så dette bør ikke være et problem. Jeg er absolutt ikke avholds selv og kan ta en øl eller to i helgedagene, men flere bokser hver dag? No deal, bekymringsfull drikking det der. I helgene drikker han sikkert mer også tenker jeg. 

kan dere få til en ordning på litt mer samvær enn kun annenhver helg? Annenhver langhelg for eksempel? 

Anonymkode: 4d64e...644

Det er det jeg har tenkt litt på å foreslå, at han har de feks fra torsdag ettermiddag til mandag morgen.

Og hvis det fungerer greit og ungene vil være der mer så er jo det flott. Men at de skal gå fra 90% samvær med meg til 50/50 kan jeg ikke skjønne at kan være bra for så små barn. 

• Liker 8
Skrevet

Det er det jeg har tenkt litt på å foreslå, at han har de feks fra torsdag ettermiddag til mandag morgen.

Og hvis det fungerer greit og ungene vil være der mer så er jo det flott. Men at de skal gå fra 90% samvær med meg til 50/50 kan jeg ikke skjønne at kan være bra for så små barn. 

Nettopp. Støtter deg fullt ut. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men detver forskjell på å kose seg med 2-3 bokser fordelt utover kvelden enn å styrte de til middag. Fremstår han full ? 

Hvis man må kose seg med øl hver dag har man et problem. Hvis man ikke klarer å la være til tross for at man har ansvar for barn, har man et større problem.

• Liker 5
Skrevet
Bbhhcc skrev (13 minutter siden):

Nei, han fremstår ikke full. Men han er jo ikke kjørbar. Det vil si at han kan ikke kjøre eller hente ungene på fritidsaktiviteter o.l.

Hadde det vært nå og da så hadde jeg ikke reagert, men det er hver dag. 

Det kan jo tenkes at han lar være å drikke hvis han er alene med barna? 

Skrevet
Chroma skrev (1 minutt siden):

Ja, men skal ts risikere en 50/50 ordning for så å se at han ikke gjør det? Det er vanskelig å endre i ettertid. Lettere å starte med begrenset samvær og øke hvis det fungerer, slik hun sier at hun vil gjøre.

• Liker 4
Skrevet

Du må nekte å skrive under på 50/50. La han ta det til retten om han vil. Si at du har stått for alt av omsorg (dokumenter gjerne hvis du kan) og si også at du er villig til å utvide samværet hvis ungene vil, når de har vent seg til situasjonen. Da tviler jeg på at retten vil tvinge dere til 50/50. Men først må dere jo på mekling, der får dere vel gode råd. 

Anonymkode: f6df9...be6

• Liker 5
Skrevet

Om jeg og min samboer går fra hverandre får hsn IKKE sitte og drikke alkohol når han har barna. Han drikker aldri med mindre vi har barnepass da, men når han gjør det er det en del.. 

Og dere som sier han bør ha 50/50 og det er til beste for barna, ehm nei. Jeg var hos min far annenhver helg og til og med det ble for mye.. Måtte nekte til slutt! Ja, han drakk bare noen bokser øl på kvelden - men det var et PROBLEM. Ingen normale mennesker uten noe form for alkoholproblem drikker hver eneste dag uten at det er et problem der. Det forverret seg i lengden og vi hadde det IKKE bra der! Sånt skal man ta på alvor. 3 ølbokser merker nok ikke vi voksne noe på, men barna derimot? De merker så sykt godt.. Mye mer enn vi voksne tror. Sånt tar en eventuell rettsak hensyn til, ts. Høres ut som du tenker på barna dine og at dette med alkoholen ikke er okei. Hadde hatet mamma om hun lot meg være hos min pappa som han selv ønsket! Hvorfor er alle på dette med at "beste for barnet er å være like mye hos far" når det ikke i disse tilfellene er det? 

Anonymkode: 3259e...dd1

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Chroma said:

De gangene jeg har vært avgårde i forbindelse med feks jobb så har han drukket. Han har også dratt på feks stranda med ungene med bare øl i kjølebagen og ikke vann/drikke til ungene. Han reiser innom butikken etter jobb for å kjøpe øl, men tar ikke med melk og brød.

Så jeg tror at problemet er mer alvorlig enn at man tar seg en øl til kvelden feks. Men mulig jeg overreagerer .....

• Liker 4
Skrevet

Kjenner kun ett tilfelle hvor det var uenighet på FVK, det endte i rettsapparatet over ca 1,5-2 år. 

Privat betalt - de brukte vel 2-300.000 kr hver på advokater. 

Anonymkode: 7dcf1...b1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De gangene jeg har vært avgårde i forbindelse med feks jobb så har han drukket. Han har også dratt på feks stranda med ungene med bare øl i kjølebagen og ikke vann/drikke til ungene. Han reiser innom butikken etter jobb for å kjøpe øl, men tar ikke med melk og brød.

Så jeg tror at problemet er mer alvorlig enn at man tar seg en øl til kvelden feks. Men mulig jeg overreagerer .....

Oj......nei, du overreagerer ikke.

Han er alkoholiker.

Anonymkode: 7dcf1...b1f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du overreagerer IKKE. Ikke hør på dem som unnskylder far her. Skal tro hva de ville sagt om en mor som gjorde det samme?

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som han trenger hjelp for sitt alkoholmisbruk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Der går en hard grense. Man tar ikke med øl på stranda når man har ansvar for små barn. Å i tillegg glenne drikke til barna forverrer det. 

Begynn å skrive en logg for hver dag. Hvrm gjør hva med barna. Hva han drikker. Skriv ned slik episoder som over, prøv å tidsfeste dem så godt du kan. Så tar du rettssak om det må til for å berge barna.

Anonymkode: c90f6...3e1

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...