Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Argh, jeg er så lei av at dette skjer. Så snart det er en liten uoverensstemmelse mellom meg og kjæresten, pakker han sakene og stikker om det så er midt på natten. Tidligere ble jeg helt panisk og tryglet og ba om at han skille bli men denne gangen kjente jeg bare at jeg ikke orker å reagere. Så nå har han dratt. Hva skal jeg gjøre for å få han til å slutte å reagere så dramatisk på ting. Han har utrolig kort lunte.

Grunnen til at han dro var fordi jeg klaget på at han brukte lang tid på å komme seg i seng. Jeg var kjempetrøtt og klar for å sove. Da han endelig var i seng skulle han se på mobilen vel og lenge og jeg spurte om han ikke kunne gjøre det i morgen. Han sa at det er vel ikke noe problem om han ser på mobilen mens jeg sover. Men poenget er at jeg får ikke sove når jeg vet at han ligger ved siden av og er våken med mobilen. Jeg har hatt søvnproblemer i det siste sammen med han og det har vært så gale at jeg ikke har fått sove i det hele tatt når han har vært her. Etterhvert har jeg utviklet angst for ikke å få sove og det var den angsten som meldte seg nå. Jeg spurte om han ikke kunne være litt samarbeidsvillig med tanke på mine søvnproblemer. Jeg spurte om han VILLE at jeg IKKE skulle få sove. Det var så klart barnslig av meg å si det på den måten.  Jeg skjønner det! Men da reagerer han med å stikke. 

Anonymkode: 5deae...966

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt forståelig at du ønsker å sove, og han bør respektere deg nok til å ikke bruke mobilen på soverommet om det forstyrrer deg. Når det er sagt, du skriver at du maste på at han skulle komme å legge seg, mens han ville sitte på mobilen. Kunne ikke du gått og lagt deg og han sittet på mobilen i et annet rom? Dere må jo ikke legge dere samtidig? 

Det virker også som han sliter med å regulere følelsene når han bare stikker av. Får han noe hjelp for det? Fullt forståelig at den biten er belastende for deg. 

• Liker 32
Skrevet

Mulig han reagerte teit, men slik jeg hører det er vel ikke feilen alene hos han? For meg høres det ut som at du forsøker å bestemme over han. Han må legge seg når du ønsker og da må han legge seg umiddelbart for å sove/får ikke lese på mobilen. 

Dine søvnproblemer er ikke hans feil, men om det er slik at du sover dårligere når han er hos deg er det vel greit å finne ut hvorfor og evt ta en pause fra overnattingen?

I et forhold må begge parter få være med på beslutninger, men klart - en skal hensyntas om man er syk. 
Hva gjør du for å ta tak i søvnproblemene dine, utover å legge ansvaret på han? De fleste ville blitt irritert over å få et slikt ansvar kastet på seg!

Anonymkode: cfb06...2d1

• Liker 21
Skrevet

Takk for svar. Jeg tror jeg lettere hadde fått sove om vi bodde sammen og jeg var vant til å sove med han, men slik det er nå sover vi bare sammen i helgene. Søvnen min har vært vanskelig ganske lenge og jeg tar piller jeg er avhengig av for å få sove. Jeg er veldig var på forandringer i søvnforhold og det skal ikke så mye til før jeg blir stresset og angstfull og ikke får sove. For eksempel blir jeg stresset om han skal sitte oppe når jeg har lagt meg for da er jeg redd for å våkne når han kommer seinere. 

Men dette er egentlig ikke poenget. Poenget er at han stormer ut på grunn av en uenighet, og han har gjort det ørten ganger før. Da på grunn av helt andre ting. 

• Liker 2
Skrevet

Men ja, jeg skjønner at det blir feil av meg å forvente at han skal følge meg til punkt og prikke. Egentlig kunne jeg tenke meg at vi bodde sammen men hadde separate soverom. Søvn er så viktig for meg. De nettene jeg ikke sover er som en hangover dagen etter 😞

• Liker 4
Skrevet

Synes du skal prøve å sove.. Ender med at du får vegring hver gang du nærmer deg senga, om dette får fortsette.

Kjæresten er ekstremt umoden. Tror dere bør være litt fra hverandre, så du får hentet deg inn. Men bud èn er å forsøke å sove :Nikke:

Anonymkode: 4512f...d6b

• Liker 4
Skrevet

Høres slitsomt ut det forholdet. Er sjeleglad for at kjæresten min og jeg ikke bruker mobil i senga overhodet når vi er sammen. Han er ikke engang på noen sosiale medier, bruker mobil mest til å ringe og sende meldinger. Passer perfekt for meg.

Soverommet blir et bra sted om det stort sett brukes til søvn, sex, kos og fine samtaler.🥰

Anonymkode: 3aa71...343

• Liker 2
Skrevet

Prioritér søvnen din. Om kjæresten din er for umoden til å forstå hvor livsviktig søvn er, så får han ta seg en time out og ikke komme på overnattingsbesøk til deg før han er blitt voksen nok til å være i forhold og forstår at man må ta hensyn til hverandre. 
Ikke la søvnproblemene dine ta overhånd. Lar du det gå for lang tid risikerer du at det blir kronisk. Så prioritér søvnen din nå de neste ukene. God bedring. 

Anonymkode: b9962...10d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for svar. Jeg tror jeg lettere hadde fått sove om vi bodde sammen og jeg var vant til å sove med han, men slik det er nå sover vi bare sammen i helgene. Søvnen min har vært vanskelig ganske lenge og jeg tar piller jeg er avhengig av for å få sove. Jeg er veldig var på forandringer i søvnforhold og det skal ikke så mye til før jeg blir stresset og angstfull og ikke får sove. For eksempel blir jeg stresset om han skal sitte oppe når jeg har lagt meg for da er jeg redd for å våkne når han kommer seinere. 

Men dette er egentlig ikke poenget. Poenget er at han stormer ut på grunn av en uenighet, og han har gjort det ørten ganger før. Da på grunn av helt andre ting. 

Hei. Ser at du har fått flere svar om søvn og mobilbruk, men jeg forstår akkurat hva du mener! Det handler ikke om søvnen din, det handler om at han stikker av med én gang det er en liten uoverensstemmelse mellom dere. Eksen min var også sånn, og det var helt nytt for meg og ufattelig slitsomt. En liten bagatell blir så unødvendig hauset opp når folk skal drive å stikke av. Tenk da hvis man har en alvorlig krangel, hva i all verden skal skje da. Jeg syntes dette ble uholdbart og veldig merkelig i forholdet. Det er bare sunt å diskutere/være uenige i et forhold, man må tåle dette ellers er det ikke liv laga. Husker en gang det ble dårlig stemning pga. en filleting, og eksen stakk av og jeg fikk ikke tak i han på to dager. Helt ufattelig unødvendig og slitsomt!

Anonymkode: 4ef26...663

• Liker 6
Skrevet

Altså du maser på at han MÅ komme å legge seg med deg, selvom han kansje ville være våken litt lenger og sitte på mobilen? Så når han kommer i senga fordi du maste lar du han ikke være våken mer og sitte på mobilen sin når han vil det? 

Ikke Rart han blir sur... 

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er jo ditt problem, og syns du at det er riktig at kjæresten din er den som skal løse det?  At han må legge seg samtidig som deg, og må også sove med en gang han legger seg. Hvorfor prøver du ikke å løse problemet selv? Lære deg å slappe av osv.

Og ikke vondt ment, men å bruke angst og angstfylt her, syns jeg virker overdrevent. Jeg kan skjønne at du blir irritert og bekymret om du ikke får sove ( eller kanskje ikke, siden det er helg), men at du får *angst*? Alvorlig?

At du går i offerrollen og spør om han ikke vil du skal sove, er som du skriver selv, teit ja.

Det er i utgangspunktet ikke ok å bare dra som han gjør. Men når det har skjedd ørten ganger, så kommuniserer dere ekstremt dårlig. Det er det dere må gjøre noe med. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 7
Skrevet

Takk for svar! Jeg tror det er en angstfølelse når det knytter seg i brystet og jeg begynner å puste fortere. Jeg har virkelig angst for å ikke sove og tror at det blir lettere om omgivelsene mine er under kontroll. Jeg vet at det var feil av meg å tenke slik og reagere som jeg gjorde. Jeg snakket med han i dag og han vil ikke være sammen med meg mer. Så så kjipt var det...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for svar! Jeg tror det er en angstfølelse når det knytter seg i brystet og jeg begynner å puste fortere. Jeg har virkelig angst for å ikke sove og tror at det blir lettere om omgivelsene mine er under kontroll. Jeg vet at det var feil av meg å tenke slik og reagere som jeg gjorde. Jeg snakket med han i dag og han vil ikke være sammen med meg mer. Så så kjipt var det...

Det var jo veldig leit 💔 Men det virket ikke som et helt sundt forhold med så mye drama. Om du har slike søvnproblemer og tendenser til angst, kan det være du blir urolig av at du aldri vet om kjæresten din plutselig kommer til å stikke i løpet av kvelden / natta også? At dette bidrar til dine søvnproblemer? Ønsker deg lykke til med å komme over bruddet og håper du får roen til å ta tak i problemene dine. Du trenger nok en mer stabil mann, men gå litt i deg selv også, kan hende du bidro til det høye konfliktnivået med dine krav eller måten du legger frem ting på. 

• Liker 2
Skrevet

Kjæresten til venninna mi var sånn...Løp hjemmefra etter et par krangler og da det skjedde igjen, byttet hun lås

Anonymkode: 4f8df...b9e

• Liker 1
Skrevet

Mannen min gjorde også sånn i starten av forholdet. Han var rett og slett helt elendig til å takle følelsene sine når vi diskuterte. Vi snakket sammen om det ofte, når vi ikke hadde noen diskusjoner, men var rolig. Han forsto at det var dumt, etterhvert så sluttet han med det, men det tok tid. 

Jeg sluttet å reagere på at han stakk, da ble det litt mer flaut for han å komme hjem. Jeg var helt rolig når han kom hjem. Jeg lagde altså ikke noen sak ut av det når han stakk eller når han kom hjem. Men når alt var rolig så snakket vi om det også prøvde vi å finne ut av hva vi kunne gjøre for å få bedre kommunikasjon. 

Anonymkode: 69382...2ad

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min gjorde også sånn i starten av forholdet. Han var rett og slett helt elendig til å takle følelsene sine når vi diskuterte. Vi snakket sammen om det ofte, når vi ikke hadde noen diskusjoner, men var rolig. Han forsto at det var dumt, etterhvert så sluttet han med det, men det tok tid. 

Jeg sluttet å reagere på at han stakk, da ble det litt mer flaut for han å komme hjem. Jeg var helt rolig når han kom hjem. Jeg lagde altså ikke noen sak ut av det når han stakk eller når han kom hjem. Men når alt var rolig så snakket vi om det også prøvde vi å finne ut av hva vi kunne gjøre for å få bedre kommunikasjon. 

Sluttet han å gjøre det? 

Anonymkode: 4f8df...b9e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan reagerte du i begynnelsen da?

Skrevet

Å gud her kjenner jeg meg igjen 😛

Jeg hadde en X som gjorde akkurat som din mann, når han ble for sinna, så bare stormet han ut, og man fikk aldri avsluttet en krangel / diskusjon og jeg følte jeg stanget i veggen. Og han kunne fyre seg opp og krangle om det meste. Jeg har aldri, før eller siden, vært i ett forhold med så mye krangling.  Jeg sa til han flere ganger at om det er måten du takler det på, så er det slutt neste gang du stikker av. For sånn kan jeg ikke ha det. Kan man ikke avslutte ting og komme til enighet, om så er om at man er uenige, så kommer vi ingen vei. Men, han stakk jo igjen han... Så, da er jo spørsmålet om du er ute etter en fornuftig løsning, eller min irrasjonelle i sinne? 

Jeg endte hvertfall med å si, når han var på vei ut, at "Skal du ikke ha med tannbørsten din?". Nei det skulle han vel ikke... Så da gikk jeg og hentet den, og kastet den etter han når han gikk ut mens jeg skrek at " Du trenger ikke å komme tilbake, her er tannbørsten din". Og så låste jeg døra. Nå hadde han riktig nok nøkkel naturlig nok, vi  bodde jo der begge 2, men sinna som ei fele så ble det sånn.

Et par timer senere dukket han nå opp igjen, og jeg satt i stua og så på TV og sa temmelig tørt, helt rolig "Hva gjør du her?". Etter det stakk han faktisk ikke av flere ganger 😛 

OG når det gjelder det å legge seg først, det var jo ikke det du spurte om, men jeg kan jo dele min erfaring likevel. For jeg er i ett forhold nå hvor jeg liker å legge meg "tidlig", dvs 22-23 på hverdager og kanskje en times tid senere i helgene, alt ettersom. Jeg står opp i 6-tiden for jobb. Han vil gjerne sitte oppe en time eller 2 til. Hender også at han sovner på sofaen. Og jeg slet skikkelig med å få sove mens jeg "ventet" på han før. Jeg visste jo at jeg ble vekket når han kom og av en eller annen grunn hang jeg meg skikkelig opp i at han ikke skulle sovne på sofaen og sove der natten igjennom. Så jeg ble jo liggende å vente da og ble det for sent så gikk jeg ut i stua og vekket han.... Og det endte jo med at jeg var søple trøtt hver eneste dag. MEN jeg kan jo ikke be han om å legge seg fordi JEG er trøtt. Det blir helt feil. Her var det jeg som hadde ett problem

Men med litt tid så har jeg vent meg til det. Jeg har også snakket med andre i samme situasjon som sier at "Jeg legger meg, og sovner han på sofaen så får han bare ligge der..." Og de har ett poeng. Så etterhvert har jeg klart å gi mer blaffen selv, og legger meg når jeg er trøtt. Og som regel sovner jeg da. Men jeg våkner alltid igjen når han kommer og legger seg. Og det er drit irriterende at jeg aldri får sove en natt igjennom, men det er nå tross alt langt bedre å ha sovet frem til han legger seg og så sovne igjen, enn å ligge våken et par timer ekstra hver kveld, om ikke mer.

• Liker 6
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du klager på at han bruker lang tid på å legge seg? Du kan vel gå å legge deg du da, så får han legge seg når han vil. Regner med dette er en voksen mann det er snakk om. Hadde jo vært bedre om han bare var våken en stund til, så kunne du sovet i fred uten å bli forstyrret av en mobil på siden av deg...

Angående det med å storme ut. Noen mennesker trenger litt ekstra space når de krangler eller er uenige. I stedet for å bli skikkelig sint, aggressiv eller sånn, så bare tar man en pause, går vekk fra situasjonen, lar ting roe seg...

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal ikke uttale meg angående årsaken til krangelene deres. Men skjønner godt at det er belastende at han stikker av når dere kranglere. Det er jo veldig "dramatisk" og høres ut som om han overreagerer. Blir litt sånn ulv ulv. Var i et forhold en gang der. Typen støtt og stadig truet med å gjøre det slutt. Det var veldig effektivt i staten og jeg ble selvsagt kjempe redd og lei meg. Nå er jeg heldigvis i et forhold med en litt mer voksne mann (sånn mentalt sett). Vi er begge enige om at man truer ikke med å gjøre det slutt i hytt og gevær. Da skal det virkelig være alvor. Og så langt har vi aldri kommet med slike trusler. Å ta sakene sine og stikke blir jo litt i samme gata. Man gjør liksom ikke bare sånt med mindre man virkelig mener alvor. 

Anonymkode: 6e929...0b4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...