Gjest Sesselja Skrevet 13. august 2005 #1 Skrevet 13. august 2005 Noen som har laget fruktgele (a la syltetøy) hjemme og som kan gi meg et cirkatidspunkt på hvor lenge saften må koke for å nå gelepunktet? Jeg er redd jeg kanskje har brukt for lite sukker - og nå har jeg ikke mer i huset.
Arkana Skrevet 13. august 2005 #2 Skrevet 13. august 2005 Det varierer etter hva slags type frukt, modenhet o.l. Men 10-20 minutter omtrent. Du tester det enkelt ved "geléprøven". Du heller en skje gelé på en skål og lar den avkjøle. Trekk så skjeen gjennom geléen, hvis geléen ikke renner sammen er den ferdig, hvis den renner sammen igjen må du koke litt til.
Gjest Sesselja Skrevet 14. august 2005 #3 Skrevet 14. august 2005 (endret) Min putret i over en time uten å nå gelepunktet. Til slutt ga jeg opp og kjørte på med agar-agar. Nå er den i alle fall stiv, men jeg har ikke smakt den ennå. Aner meg at gelen kanskje har fått en emmen smak etter all kokingen. Oppdatering: Geleen smakte godt den, men fyttirakkern for en konsistens... Omtrent som knudrete cabaretmasse og ikke særlig appetittelig. Endret 15. august 2005 av Sesselja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå