AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Har noen av dere erfaring med dette? Har en kollega på jobben som jeg ikke synes håndterer uenigheter/konflikter spesielt godt. Dette er en kollega jeg fikk god kontakt med, og som dermed kanskje ble litt tryggere på meg enn andre. Tror selv at det er en del av grunnen til at hen har litt vansker med å håndtere uenigheter/konflikter med meg på en konstruktiv måte. Opplever at hen ikke er på samme måten med andre. (Med andre tror jeg hen bare "holder det" mer inni seg). Har noen ganger tatt meg selv i å aktivt tenke at "nå må jeg være den rolige" når vi har vært uenige om noe. Jobber i et yrke der vi diskuterer mye, og der det fort kan bli litt uenigheter. Hen har noen ganger hevet stemmen sin (til et nivå der jeg har sett at også andre har reagert), og kan få en litt aggressiv tone. Hen er veldig god på samme side når vi faktisk er enige, men opplever at det er litt vanskelig når vi ikke er det. Har noen ganger virket som om hen tror at jeg er ute etter å være uenig med hen, noe som ikke stemmer. Vi har bare ofte litt ulike syn på ting. Men jeg synes hen er veldig flink med arbeidet sitt, og har lært meg mye. Har noen få ganger opplevd at hen ikke har sagt "hei" tilbake når vi har møttes i gangene, dette er ganger hen har vært irritert på meg (opplever jeg). Nå som vi har hjemmekontor har jeg opplevd at hen ikke bare ikke svarer når jeg ringer - men aldri ringer opp igjen. Sender heller ingen melding om at hen er opptatt, eller "kan ringe opp igjen senere/i morgen" osv. Har nå egentlig skjønt at dette er en kollega jeg bare ønsker å ha som en vanlig kollega. Ikke en "jobb-venn" eller en "fritids-jobbvenn". Bare en vanlig kollega som alle de andre jeg jobber med (og de er gode kollegaer). Men hvordan skal jeg forholde meg til hen? Bare fortsette å prøve å være konstruktiv? Prøve å ignorere aggressiviteten som av og til kommer opp? Er litt redd for at hen ikke kommer til å begynne å behandle meg "som de andre", men bare fortsette med samme metode med meg. Og nei - jeg er ikke perfekt. Men jeg ønsker at kolleger håndterer uenigheter på en grei måte. Anonymkode: 8bceb...c0b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #2 Skrevet 17. januar 2021 Denne kollegaen bør du ikke gjøre til en "jobb-venn". Slik av-og-på behandling når du ikke er enig, er ikke greit. Om personen ikke svarer etter gjentatte forsøk via telefon, ville jeg sendt mail, med kopi til leder, hvor jeg påpeker at jeg har ringt (flere ganger) uten å få svar. Kopi til leder bruker å ha effekt. Ikke la deg skremme av uenigheter, da får vedkommende det som hun vil. Se hva andre gjør for å håndtere uenigheter med denne kollegaen, kanskje du kan lære noe der. Anonymkode: 8e175...049 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #3 Skrevet 17. januar 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Denne kollegaen bør du ikke gjøre til en "jobb-venn". Slik av-og-på behandling når du ikke er enig, er ikke greit. Om personen ikke svarer etter gjentatte forsøk via telefon, ville jeg sendt mail, med kopi til leder, hvor jeg påpeker at jeg har ringt (flere ganger) uten å få svar. Kopi til leder bruker å ha effekt. Ikke la deg skremme av uenigheter, da får vedkommende det som hun vil. Se hva andre gjør for å håndtere uenigheter med denne kollegaen, kanskje du kan lære noe der. Anonymkode: 8e175...049 TS her, takk for svar! Tingen er at hen har vært min "jobb-venn", vi fikk jo en god tone. Har også gjort noen ting sammen på fritiden en sjelden gang, sammen med andre fra jobben. Er litt redd for at hen skal ta det som en fornærmelse om jeg nå trekker meg mer unna hen, og behandler hen som de alle andre. (Det er ikke en stor utfordring akkurat nå siden vi har hjemmekontor). Litt av greien her er at det egentlig bare er meg hen gjør dette med. De andre har ikke de samme vanskene med hen, selv om hen kan ha en viss tone med dem også noen ganger. Men det er ikke sammenlignbart. Siden vi fikk en god tone så vet jeg at hen "holder" ting mer inni seg dersom det f.eks. er en annen kollega hen er uenig med, eller om en annen kollega kom med en litt feil kommentar. Men dersom det meg så tar hen det alltid opp. Det er kanskje naturlig det siden vi har hatt en bedre tone, men det er noe med måten hen tar ting opp med meg som jeg opplever som litt aggressiv og lite konstruktiv. Anonymkode: 8bceb...c0b
Neket Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Høres ut som vedkommende er blitt litt for komfortabel med deg og derfor viser sitt sanne jeg.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.1.2021 den 19.27): TS her, takk for svar! Tingen er at hen har vært min "jobb-venn", vi fikk jo en god tone. Har også gjort noen ting sammen på fritiden en sjelden gang, sammen med andre fra jobben. Er litt redd for at hen skal ta det som en fornærmelse om jeg nå trekker meg mer unna hen, og behandler hen som de alle andre. (Det er ikke en stor utfordring akkurat nå siden vi har hjemmekontor). Litt av greien her er at det egentlig bare er meg hen gjør dette med. De andre har ikke de samme vanskene med hen, selv om hen kan ha en viss tone med dem også noen ganger. Men det er ikke sammenlignbart. Siden vi fikk en god tone så vet jeg at hen "holder" ting mer inni seg dersom det f.eks. er en annen kollega hen er uenig med, eller om en annen kollega kom med en litt feil kommentar. Men dersom det meg så tar hen det alltid opp. Det er kanskje naturlig det siden vi har hatt en bedre tone, men det er noe med måten hen tar ting opp med meg som jeg opplever som litt aggressiv og lite konstruktiv. Anonymkode: 8bceb...c0b Om kollegaen blir fornærmet får du bare si det som det er. Når hen ikke gidder å svare på tlf angående jobb, ville jeg ikke tenkt at personen vil finne på så mye sosialt utenfor jobb heller. Så faaaade personen sakte ut. Anonymkode: 8e175...049
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.1.2021 den 19.27): TS her, takk for svar! Tingen er at hen har vært min "jobb-venn", vi fikk jo en god tone. Har også gjort noen ting sammen på fritiden en sjelden gang, sammen med andre fra jobben. Er litt redd for at hen skal ta det som en fornærmelse om jeg nå trekker meg mer unna hen, og behandler hen som de alle andre. (Det er ikke en stor utfordring akkurat nå siden vi har hjemmekontor). Litt av greien her er at det egentlig bare er meg hen gjør dette med. De andre har ikke de samme vanskene med hen, selv om hen kan ha en viss tone med dem også noen ganger. Men det er ikke sammenlignbart. Siden vi fikk en god tone så vet jeg at hen "holder" ting mer inni seg dersom det f.eks. er en annen kollega hen er uenig med, eller om en annen kollega kom med en litt feil kommentar. Men dersom det meg så tar hen det alltid opp. Det er kanskje naturlig det siden vi har hatt en bedre tone, men det er noe med måten hen tar ting opp med meg som jeg opplever som litt aggressiv og lite konstruktiv. Anonymkode: 8bceb...c0b Vedkommende er tydeligvis ikke redd for at DU skal bli fornærmet når det er full blown silent treatment fra hens side. Som man reder ligger man, og det gjelder denne personen også. Vi har alle et ansvar for å foesøke å se vår egen rolle i samspill med andre. Blir vi oppfarende, aggressive eller overser i ettertid kan dette oppleves ubehagelig for andre. Anonymkode: 763d9...fe4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Hva vil du med dette ts? Du skriver at du ikke synes at hen håndterer konflikter så godt. Men hvordan håndterer man det godt i dine øyne? Er din måte å håndtere konflikter den rette måten? Er det snakk om konflikter eller diskusjoner? Er du ute etter å endre eller irettesette personen? Anonymkode: 8baf5...9fc
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 Min erfaring er skygg unna. Ikke i lunchen og sånt, men i jobbrelaterte diskusjoner. Anonymkode: 7a86f...727
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva vil du med dette ts? Du skriver at du ikke synes at hen håndterer konflikter så godt. Men hvordan håndterer man det godt i dine øyne? Er din måte å håndtere konflikter den rette måten? Er det snakk om konflikter eller diskusjoner? Er du ute etter å endre eller irettesette personen? Anonymkode: 8baf5...9fc TS her. Var egentlig bare ute etter råd rundt hva jeg skal gjøre, føler ikke dette er noe jeg bør ta opp med andre jeg jobber med. Selv om det hadde vært "enklere" på et vis siden de da hadde visst hvem det var snakk om, og jeg kunne fortalt mer enn det jeg kan her inne. Merker at det er en del jeg ikke kan fortelle her, det blir lett å kjenne igjen. Ønsket også å se om noen andre har hatt lignende opplevelser. Jeg synes det er bedre/godt å håndtere ting på en mer rolig måte, og ikke heve stemmen. Ikke bli småaggressiv. Og være en som er med på å dempe konflikter, istedenfor å bygge oppunder dem eller øke konfliktene. "Min måte". Er ikke perfekt jeg heller. Vi har alle våre måter å møte konflikter på. Men jeg prøver hardt for å ikke bli aggressiv, og møte ting på en konstruktiv måte i en mest mulig rolig (men direkte) tone. Jeg klarer å være høflig og ha en god tone også med kolleger som kanskje har sagt eller gjort noe som egentlig ikke er greit. Opplever kollegaen min som "langsint/langirritert". Det skinner så godt igjennom om hen "har noe mot meg", både i lunsjer og om vi må samarbeide sammen. Det er egentlig både diskusjoner og konflikter. Noen konflikter henger sammen med en diskusjon som kom før, og andre konflikter (veldig, veldig få), handler om ting som ikke direkte går på arbeidsoppgavene våre. Tror ikke jeg kan endre personen. Tror ikke det hjelper å irettesette kollegaen heller. Tror ikke hen helt klarer å se sin egen rolle, og det ville bare gjort situasjonen dårlig. Anonymkode: 8bceb...c0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå