AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Jeg har alt for stor arbeidsbelastning over veldig mange måneder. Hadde/har ulike typer fysiske reaksjoner. Overhørt og bare kjørt på. I fjor sommer fikk jeg hjertebank og skjelvinger. Jeg har en annen arbeidssituasjon nå så det er ingen grunn til å reagere, men kroppen min gjør det! Hver situasjon som er ukjent så kommer hjertebanken og skjelvingene. Hver minste stress gjør at kroppen overreagerer. Om morgen når jeg følger med klokka for å vite hvor lang tid jeg har igjen før jeg må dra på jobb. Når jeg kommer på jobb og skal logge meg inn på PCen så skjelver hendene. Jeg var hos lege før jul, men hans spørsmål var hva kan jeg (han) gjøre? Hvordan få kroppen til å skjønne at det ikke er fare? Jeg yter dårligere på jobb pga dette. Har behandlingsforsikring gjennom jobb. Må bare vite hva som kan hjelpe. Anonymkode: 21cdb...7e3 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har alt for stor arbeidsbelastning over veldig mange måneder. Hadde/har ulike typer fysiske reaksjoner. Overhørt og bare kjørt på. I fjor sommer fikk jeg hjertebank og skjelvinger. Jeg har en annen arbeidssituasjon nå så det er ingen grunn til å reagere, men kroppen min gjør det! Hver situasjon som er ukjent så kommer hjertebanken og skjelvingene. Hver minste stress gjør at kroppen overreagerer. Om morgen når jeg følger med klokka for å vite hvor lang tid jeg har igjen før jeg må dra på jobb. Når jeg kommer på jobb og skal logge meg inn på PCen så skjelver hendene. Jeg var hos lege før jul, men hans spørsmål var hva kan jeg (han) gjøre? Hvordan få kroppen til å skjønne at det ikke er fare? Jeg yter dårligere på jobb pga dette. Har behandlingsforsikring gjennom jobb. Må bare vite hva som kan hjelpe. Anonymkode: 21cdb...7e3 Det kan kanskje være lurt å tenke en liten sykemelding helt/delvis og evt noe samtaleterapi. Du burde jo egentlig sjekke blodstatus og litt generell helsesjekk. Sykemelding hender det man må be legen om å vurdere, er ikke alltid det er det første de tilbyr, men om du får negative kroppslige reaksjoner pga enten den totale livssituasjonen din eller jobbsituasjonen din -så kan de være lurt å få det litt på avstand mens du jobber med stresshåndtering og tenke over om det er noe du burde endre i livet ditt. Er jo gjerne ikke før man får det litt på avstand at man ser hvor man må begynne å gjøre endringer. Har vært borti en del av dette selv og har skjønt etterhvert -hos legen må du komme med en konkret bestilling på hva du ønsker hjelp med og hvilken hjelp, man kan ikke sitte å snakke rundt grøten for da får du slike svar du tydeligvis har fått. Anonymkode: ef305...ac9 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Jeg opplever det samme og følger tråden og håper du får noen gode råd. Anonymkode: 6f782...505 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Hei, jeg opplevde en ganske stor stressreaksjon og panikkangst for et år siden. Det tok meg mange måneder å bli helt frisk. Det krevde helt enormt mye, var inn og ut av fastlegekontoret masse ganger per måned pga. helt merkelige symptomer, plager og vondter. Har slitt og slitt og slitt. Var sykemeldt, hadde uro, angst, søvnvansker, i tillegg til alle mine fysiske plager som skapte en grusom ond sirkel. Tok meg nesten ett år å begynne å bli frisk.. Det er en prosess. Det krever for det første, at man kommer inn i en god rytme igjen. At man innser hva man har vært gjennom, og gjør endringer. Man må finne frem til noe positivt i livet igjen, samt begynne å ta vare på seg selv. Fysisk aktivitet og mosjon, godt kosthold, gode relasjoner til menneskene man har rundt seg, skape litt balanse mellom jobb og privatliv. Sove godt, hvile godt, slippe bekymringer og snakke om bekymringer. Personlig så hadde jeg aldri trodd at stress og angst kunne skape så mange helsemessige problemer og symptomer. Steg 1 er å la legen ta blodprøver, blodtrykk, sjekke status på det som enkelt kan sjekkes. Bare for å utelukke andre ting... Resten av stegene er det du som må legge opp til. Anonymkode: 0d540...9c9 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #5 Skrevet 17. januar 2021 Jeg har gått med konstant stressreaksjon siden jeg var barn pga en traumatisk oppvekst. Alltid i beredskap, alltid på vakt, høye skuldre, angstlignende reaksjoner, vondt i kroppen osv. Ikke helt det samme, men psykologen min har gitt meg noen gode råd mot dette, så tenkte kanskje at noe kunne være nyttig for deg? Det finnes ulike pusteteknikker for å roe ned kroppen og hodet samt andre råd jeg har fått med meg. 1. Sitt behagelig i en stol, med begge beina på bakken. Lukk øynene, prøv å slapp av i musklene, skuldrene, skjeven osv. Pust inn dypt igjennom nesen, hold pusten noen sekunder og pust godt ut igjennom munnen. Gjenta 4-5 ganger. 2. Gjør det samme som over, men fra du puster inn og holder pusten noen sekunder så spenner du alle musklene i kroppen og ansikt. Når du puster ut slipper du opp. 3. Gjør det samme som i 1. Punkt, men når du holder pusten så teller du høyt eller inni deg til 5 mens du teller fingrene dine. 4. Yoga og/eller meditasjon. Når du er på jobb så kan du tøye ut litt/strekke på deg. 5. Prøv å fokuser på det som er her og nå. Tenk at nå er jeg en annen plass. Jeg har trygghet rundt meg og prøv å fokuser på det og fokuser på ting som ikke minner deg på den andre jobben. Hver gang du kjenner at stresset kommer så kan du ta deg noen min og gjør pusteøvelser. Før du går ut av døren på morgnen så ta en puste/avspenningsøvelse. Kanskje en gradert sykemelding ville ha hjulpet også, for å roe ned. Håper det blir bedre for deg. Ikke godt å ha det slik ❤️ Anonymkode: 27f06...780 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 Mindfullness, trening, yoga, terapi. Anonymkode: 33d9f...06d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har alt for stor arbeidsbelastning over veldig mange måneder. Hadde/har ulike typer fysiske reaksjoner. Overhørt og bare kjørt på. I fjor sommer fikk jeg hjertebank og skjelvinger. Jeg har en annen arbeidssituasjon nå så det er ingen grunn til å reagere, men kroppen min gjør det! Hver situasjon som er ukjent så kommer hjertebanken og skjelvingene. Hver minste stress gjør at kroppen overreagerer. Om morgen når jeg følger med klokka for å vite hvor lang tid jeg har igjen før jeg må dra på jobb. Når jeg kommer på jobb og skal logge meg inn på PCen så skjelver hendene. Jeg var hos lege før jul, men hans spørsmål var hva kan jeg (han) gjøre? Hvordan få kroppen til å skjønne at det ikke er fare? Jeg yter dårligere på jobb pga dette. Har behandlingsforsikring gjennom jobb. Må bare vite hva som kan hjelpe. Anonymkode: 21cdb...7e3 Jeg opplevde det samme for noen år siden. En periode med MYE stress både på jobb og privat resulterte i en plutselig angstreaksjon på noe jeg egentlig ikke burde være redd for. Og denne reaksjonen ga seg aldri. Høy puls, angst, vekttap pga null matlyst, søvnproblemer osv. I motsetning til hos deg TS, tok min lege meg helt på alvor. Stoffskiftet var det første hun sjekket, for høyt stoffskifte kan gi samme symptomer. Det ble tatt EKG og flere andre prøver, men ingenting ga utslag som kunne forklare hvordan jeg hadde det. Legen ønsket å sykemelde meg helt, men det var ikke mulig for meg på den tiden. Jeg gikk med på 20% sykemelding og kunne dermed levere og hente barna litt senere/tidligere hver dag. Jeg stilte høye krav til meg selv både på jobb og hjemme og sykemelding føltes slett ikke rett, selv om det var det eneste rette. Kort fortalt varte dette i 8-9 måneder. Jeg gikk til samtaler hos fastlegen ca en gang i uka og hun spurte tidlig om jeg ville prøve antidepressiva. Det var totalt uaktuelt i begynnelsen! Jeg hadde sterke fordommer mot det. Etter ca 8 måneder var jeg så sliten og nedkjørt (og veldig tynn!) at jeg gikk med på å prøve. For meg var antidepressiva løsningen. Etter ca to uker begynte jeg å se farger igjen, jeg lo sammen med barna, gledet meg til å gå på jobb, jeg var meg selv igjen. Om dette er løsningen for deg TS, det vet jeg ikke, men jeg håper du får hjelp og kommer deg igjen. Anonymkode: 1d4f9...4af 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 Grøss. Er det bare jeg som har opplevd uventet stress og som erfarer at andre bare vil ha deg til å peise på? Har aldri opplevd så mye intimidering som før jeg ble sliten og stresset. Er som at folk får en fornøyelse ut av det. Og å fortelle andre at: hey, jeg har en kropp .... kroppen må holdes ved like ... Basic kunnskap ... Flaut ass Anonymkode: d47a1...8de 2
Matas Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 Tråden er ryddet for reklame og avsporinger. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 For meg hjelper det litt å si til meg selv "jeg er trygg nå". Trening (spesielt svømming), meditasjon, skrive dagbok. Og å huske å puste ordentlig. Anonymkode: 8b0eb...d2c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei, jeg opplevde en ganske stor stressreaksjon og panikkangst for et år siden. Det tok meg mange måneder å bli helt frisk. Det krevde helt enormt mye, var inn og ut av fastlegekontoret masse ganger per måned pga. helt merkelige symptomer, plager og vondter. Har slitt og slitt og slitt. Var sykemeldt, hadde uro, angst, søvnvansker, i tillegg til alle mine fysiske plager som skapte en grusom ond sirkel. Tok meg nesten ett år å begynne å bli frisk.. Det er en prosess. Det krever for det første, at man kommer inn i en god rytme igjen. At man innser hva man har vært gjennom, og gjør endringer. Man må finne frem til noe positivt i livet igjen, samt begynne å ta vare på seg selv. Fysisk aktivitet og mosjon, godt kosthold, gode relasjoner til menneskene man har rundt seg, skape litt balanse mellom jobb og privatliv. Sove godt, hvile godt, slippe bekymringer og snakke om bekymringer. Personlig så hadde jeg aldri trodd at stress og angst kunne skape så mange helsemessige problemer og symptomer. Steg 1 er å la legen ta blodprøver, blodtrykk, sjekke status på det som enkelt kan sjekkes. Bare for å utelukke andre ting... Resten av stegene er det du som må legge opp til. Anonymkode: 0d540...9c9 Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde? Har selv mange symptomer som jeg sliter med å godta «bare» er stress. Anonymkode: 5ecb0...ac5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #12 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde? Har selv mange symptomer som jeg sliter med å godta «bare» er stress. Anonymkode: 5ecb0...ac5 Hodepine, muskelsmerter, øresus, hjertebank, ekstrasalg på hjertet, leamus og muskelsammentrekninger, prikking/lammelse i muskler, magetrøbbel, høy puls, synsforstyrrelser.... er de jeg kommer på i farta. Men lista er lang! Hvilke symptomer er det du har som du sliter med å godta som stress? Anonymkode: 0d540...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #13 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hodepine, muskelsmerter, øresus, hjertebank, ekstrasalg på hjertet, leamus og muskelsammentrekninger, prikking/lammelse i muskler, magetrøbbel, høy puls, synsforstyrrelser.... er de jeg kommer på i farta. Men lista er lang! Hvilke symptomer er det du har som du sliter med å godta som stress? Anonymkode: 0d540...9c9 Er anspent i hele kroppen spesielt nakke, rygg og ansikt, fokuserer dårlig med øynene/flakkende blikk, sug i kroppen, sliten, uro, følelse av å ha det travelt i alt jeg gjør, stiv i bena... er det som er mest plagsomt akkurat nå. Anonymkode: 5ecb0...ac5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #14 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hodepine, muskelsmerter, øresus, hjertebank, ekstrasalg på hjertet, leamus og muskelsammentrekninger, prikking/lammelse i muskler, magetrøbbel, høy puls, synsforstyrrelser.... er de jeg kommer på i farta. Men lista er lang! Hvilke symptomer er det du har som du sliter med å godta som stress? Anonymkode: 0d540...9c9 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er anspent i hele kroppen spesielt nakke, rygg og ansikt, fokuserer dårlig med øynene/flakkende blikk, sug i kroppen, sliten, uro, følelse av å ha det travelt i alt jeg gjør, stiv i bena... er det som er mest plagsomt akkurat nå. Anonymkode: 5ecb0...ac5 Har alt dette pluss neseblod, diare, kvalme, svimmelhet, influensafølelse, stive muskler i kjeve. Ja, så har jeg den robotfølelsen som kommer av og til. Har spurt mange leger men ikke fått noe godt svar på akkurat det men har nå lest at det er depersonalisering. Anonymkode: 6c5e4...e95
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #15 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 23.55): Jeg har alt for stor arbeidsbelastning over veldig mange måneder. Hadde/har ulike typer fysiske reaksjoner. Overhørt og bare kjørt på. I fjor sommer fikk jeg hjertebank og skjelvinger. Jeg har en annen arbeidssituasjon nå så det er ingen grunn til å reagere, men kroppen min gjør det! Hver situasjon som er ukjent så kommer hjertebanken og skjelvingene. Hver minste stress gjør at kroppen overreagerer. Om morgen når jeg følger med klokka for å vite hvor lang tid jeg har igjen før jeg må dra på jobb. Når jeg kommer på jobb og skal logge meg inn på PCen så skjelver hendene. Jeg var hos lege før jul, men hans spørsmål var hva kan jeg (han) gjøre? Hvordan få kroppen til å skjønne at det ikke er fare? Jeg yter dårligere på jobb pga dette. Har behandlingsforsikring gjennom jobb. Må bare vite hva som kan hjelpe. Anonymkode: 21cdb...7e3 Kun tiden med ro og forutsigbarhet kan lære kroppen din at det ikke er farlig.Jeg vil tro lengden på hvor lenge du gikk og sleit deg ut, tilsvarer litt lengden det tar å bli frisk. Jeg ble selv utbrent i 2017. Det kom som et stort smell over natten holdt jeg på si. Hadde vært utslitt lenge og fikk ikke sove pga jobb situasjonen, samt hadde nakkevondt.Men jeg ignorerte og ignorerte. Endte med et panikkanfall midt i et kjøpesenter. Dagene etter økte angsten så kraftig at jeg ikke klarte gå ut alene. Fikk også akutt nakkemyalgi over natten. Tror anspentheten nådde nye høyder etter panikkanfallet. Smertene var intense. Tok tre år å bli helt frisk. Ved mye stress kan jeg fortsatt få tendenser. Måtte roe helt ned for å bli frisk. ANbefaler sykemelding. Ingen jobb er verdt helsa di. Anonymkode: 71c0d...37d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #16 Skrevet 18. januar 2021 For meg ble det sykemelding og nå akp . Jeg sitter mye å rett å sett slapper av i min trygge sone. ( sofa masse puter og tepper) fysioterapi for muskler du trenger ikke henvisning. Nå har det sluppet opp litt men jeg er klar over at jeg aldri kommer til å bli 100 % bra. Men nå har jeg begynt å trene bort adrelinet og stress det hjelper . Men begynte ikke før jeg var klar. Og pust. Høres banalt og enkelt ut men det er det viktigste du kan gjøre. Dype pusttak Anonymkode: 6caf3...d03 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #17 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har alt dette pluss neseblod, diare, kvalme, svimmelhet, influensafølelse, stive muskler i kjeve. Ja, så har jeg den robotfølelsen som kommer av og til. Har spurt mange leger men ikke fått noe godt svar på akkurat det men har nå lest at det er depersonalisering. Anonymkode: 6c5e4...e95 hva er robotfølelse? At du gjør ting uten å tenke over det på en måte? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme videre når de fysiske symptomene er så sterke. Det hjelper ikke å få høre at det er ekkelt med angst/stress, jeg er så redd alt det fysiske at jeg klarer ikke stå i det. Det blir bare enda mer fokus på ubehaget og stress. Jeg kan prøve å gjøre noe jeg har lyst til, som å gå på ski, men så gjør de fysiske symptomene at det blir en dårlig erfaring. Ser ikke lyset i tunnelen. Anonymkode: 5ecb0...ac5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #18 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): hva er robotfølelse? At du gjør ting uten å tenke over det på en måte? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme videre når de fysiske symptomene er så sterke. Det hjelper ikke å få høre at det er ekkelt med angst/stress, jeg er så redd alt det fysiske at jeg klarer ikke stå i det. Det blir bare enda mer fokus på ubehaget og stress. Jeg kan prøve å gjøre noe jeg har lyst til, som å gå på ski, men så gjør de fysiske symptomene at det blir en dårlig erfaring. Ser ikke lyset i tunnelen. Anonymkode: 5ecb0...ac5 Jeg kaller det robot, det kjennes ut som om jeg ikke er tilstede i kroppen min. Hvis du ser for deg en robot som går litt sånn kantete og haltende, jeg føler også at jeg skjelver men det er ikke synlig for andre. Sånn føles det og så er liksom alt inni hodet på utsiden av hodet. Å snakke og ha styring på kroppen er vanskelig da. Dette er så ufattelig vrient å forklare. Anonymkode: 6c5e4...e95 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #19 Skrevet 18. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Og pust. Høres banalt og enkelt ut men det er det viktigste du kan gjøre. Dype pusttak Anonymkode: 6caf3...d03 Helt enig i at pusten er noe av det viktigste. Det finnes mange pusteøvelser som reduserer stress. Denne videoen gir god instruksjon i en av den enkleste øvelsene, hvor du puster inn på fem og ut på fem Anonymkode: dd18b...8f3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #20 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har alt dette pluss neseblod, diare, kvalme, svimmelhet, influensafølelse, stive muskler i kjeve. Ja, så har jeg den robotfølelsen som kommer av og til. Har spurt mange leger men ikke fått noe godt svar på akkurat det men har nå lest at det er depersonalisering. Anonymkode: 6c5e4...e95 Jeg har også vært veldig plaget med svimmelhet, influensafølelse og stive muskler. Og depersopnalisering, som jeg syns har vært noe av det verste. Neseblod og kvalme har jeg ikke vært så veldig plaget med, men vet at f.eks. kvalme er svært vanlig for mange.. Anonymkode: 0d540...9c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå