AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Jeg skal vaske sengetøy og er tom for tøymykner. Vet mange bruker eddik istedet, men når jeg googler finner jeg bare oppskrifter for å lage tøymykner av eddik, lavendel osv.. jeg finner ikke hvilken type eddik og hvor mye evt. når jeg skal bruke bare eddik. Hva gjør dere? Jeg har stående en Idun Klar 7% eddik fra matbutikken. Kan jeg bruke denne? Og hvor mye skal jeg bruke? Anonymkode: e84b1...99a
Djungelvrål Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Jeg bruker eddik i ny og ne for å fjerne lukt i mørke treningsklær, bruker den klare og heller bare en klunk nedi skyllemiddelkammeret. Vet ikke om det gjør at klærne blir mykere. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Apocalypte skrev (1 minutt siden): Jeg bruker eddik i ny og ne for å fjerne lukt i mørke treningsklær, bruker den klare og heller bare en klunk nedi skyllemiddelkammeret. Vet ikke om det gjør at klærne blir mykere. Jeg bruker aldri skyllemiddel, bare eddik. Klærne blir myke 😊 Anonymkode: 8eee9...818 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bruker aldri skyllemiddel, bare eddik. Klærne blir myke 😊 Anonymkode: 8eee9...818 Samme her. Og tøyet blir lufttørka, men mykt er alt sammen, inklusive håndklær. Hater tøymykner, det stinker og klærne får ekle belegg. Eddik fjerner lukt, om det er parfyme fra vaskemiddelet eller inntørket svette i treningstøyet. Ikke blir det belegg og klærne blir mye. Miljøvennlig og billig er det også. Anonymkode: 7c5d0...b0d 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #6 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg bruker aldri skyllemiddel, bare eddik. Klærne blir myke 😊 Anonymkode: 8eee9...818 Ikke så lurt med eddik ofte pga slangen Anonymkode: ca81d...810
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #7 Skrevet 17. januar 2021 Bruker aldri skyllemiddel. Bruker eddik en sjelden gang hvis det er lukt fra klærne som ikke gikk bort etter vask nr 1. Skyllemiddel er ikke nødvendig, bare tull. Anonymkode: d2681...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #8 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke så lurt med eddik ofte pga slangen Anonymkode: ca81d...810 Det må du nesten dokumentere. (Jeg er 100% sikker på at en liten skvett med eddik i skyllevannet ikke ødelegger noen ting). Anonymkode: 50982...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 Punkt 11: https://www.bobvila.com/slideshow/12-things-you-should-never-ever-clean-with-vinegar-73031 Anonymkode: 3343b...c0d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 Skyllemiddel bruker jeg aldri. Eddik bruker jeg derimot ofte, gjerne ved vask av treningsklær, arbeidsklær, håndklær og sengetøy. Føler at tøyet blir mykere, og da uten noe skyllemiddel. Anonymkode: 7d400...bdc
Drizzt Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 Jeg bruker 2 ss eddik i vaskemaskinen kanskje en gang i måneden, men ikke for klærne - for selve vaskemaskinen. Fjernet vond lukt og vedlikeholder. Det skal selvfølgelig ikke brukes for ofte.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #12 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det må du nesten dokumentere. (Jeg er 100% sikker på at en liten skvett med eddik i skyllevannet ikke ødelegger noen ting). Anonymkode: 50982...d0d Jeg bruker det selv, men leste rådet fra rørlegger / eksperter i en artikkel. Det var noe med syre og plastslange. Anonymkode: ca81d...810
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #13 Skrevet 18. januar 2021 Hvorfor MÅ man bruke tøymykner? Altfor myke håndduker suger ikke til seg vann i motsetning til stive, som man også kan skrubbe huden med når man tørker seg etter dusj. Klær med tøymykner stinker kjemisk parfyme og har et belegg-ekkelt?! Anonymkode: f3049...0d7 4
Djungelvrål Skrevet 18. januar 2021 #14 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor MÅ man bruke tøymykner? Altfor myke håndduker suger ikke til seg vann i motsetning til stive, som man også kan skrubbe huden med når man tørker seg etter dusj. Klær med tøymykner stinker kjemisk parfyme og har et belegg-ekkelt?! Anonymkode: f3049...0d7 Jeg bruker bare tørketrommel på undertøy, kluter, håndklær, sokker ikke til klær. Liker ikke å ta på meg en t-skjorte eller en olabukse som er stiv som papp. Klærne ser også mye mer rynkete ut om en ikke bruker skyllemiddel.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #15 Skrevet 19. januar 2021 Takk for svar folkens! Jeg endte med å bruke en liten klunk eddik i klesvasken (vasket håndklær, kluter osv). Til dere som lurer på hvorfor jeg MÅ ha tøymykner: jeg har ikke tørketrommel og huden min er ekstremt sensitiv og ømfintlig - det er derfor helt uaktuelt med pinnestive håndklær. Anonymkode: e84b1...99a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #16 Skrevet 19. januar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar folkens! Jeg endte med å bruke en liten klunk eddik i klesvasken (vasket håndklær, kluter osv). Til dere som lurer på hvorfor jeg MÅ ha tøymykner: jeg har ikke tørketrommel og huden min er ekstremt sensitiv og ømfintlig - det er derfor helt uaktuelt med pinnestive håndklær. Anonymkode: e84b1...99a Om den er sensitiv bør du vel kutte på kjemikalier? Anonymkode: 6dd03...95e 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #17 Skrevet 19. januar 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Om den er sensitiv bør du vel kutte på kjemikalier? Anonymkode: 6dd03...95e Helt sikkert men hittil har tøymykner for sensitiv hud fungert veldig fint for meg, mens stive håndklær fungerer veldig dårlig. Jeg tenkte eddik da var et greit alternativ - som viste seg å stemme. Anonymkode: e84b1...99a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #18 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 11.40): Hvorfor MÅ man bruke tøymykner? Altfor myke håndduker suger ikke til seg vann i motsetning til stive, som man også kan skrubbe huden med når man tørker seg etter dusj. Klær med tøymykner stinker kjemisk parfyme og har et belegg-ekkelt?! Anonymkode: f3049...0d7 Jepp! 👍🏽 Enig med hvert ord! Så deilig å tørke seg med stive håndklær etter en dusj. Skyllemiddel er kjemisk fremstilt og lukter kunstig. Jeg tror ikke det er sunt hverken for oss eller naturen det kommer ut i til slutt. Og det er helt unødvendig å bruke. Jeg har aldri brukt skyllemiddel og kommer aldri til å bruke det heller. Bruker kun eddik av og til, og legger klærne i bløt i eddik om nødvendig før vask i maskinen hvis ekstra mye lukt i klærne. Anonymkode: f65ad...5ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå