Cyndaquil Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 (endret) Hei dere 😊 Jeg har to tette tatt med keisersnitt. Første med akutt keisersnitt14 dager på overtid. Første 14 dager overtid akutt etter misslykket igangsettelse (kroppen/livmora var ikke moden ). Andre 4 dager etter fordi det var null tegn til modning da heller, så jeg slapp en ny fæl igangsettelse (jeg ville ikke ha det) . Fikk da vite at om vi ville ha flere måtte det da bli keisersnitt , og at man max kunne ha 3 keisersnitt. jeg hadde mye smerter etter snitt nr 2 og fikk ikke med meg forklaringer og sånn. (Jeg har pcos og regner med det hormonklusset der er grunnen til at kropper ikke responderte som den skulle på hormonene som skulle starta fødsel eller modning.. ) jeg ønsker meg egentlig en storfamilie med mange barn. Og prøvde å Google det og keisersnitt for å finne ut hvorfor man ikke kan ta flere enn 3. Der kommer det ingen treff eller artikkelen som sier noe om det eller Max antall. Kan man ha så mange keisersnitt man vil likevel? Hvorfor kan jeg ha blitt fortalt at man ikke kan ha mer enn 3? er ikke sikkert jeg klarer å få mannen med på en tredje, eller fjerde for dem saks skyld. Men skulle gjerne vist hvorforfor jeg fikk vite at 3 snitt er Max. Kanskje det er lokale retningslinjer på sykehuset mitt ? Endret 16. januar 2021 av Cyndaquil
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Jeg har hørt at etter KS nr 3 blir man ofte tilbudt sterilisering(!), men at det er fordi det er stor usikkerhet rundt hvorvidt arrvevet vil kunne tåle påkjenning av en fjerde graviditet. Hvis man likevel skulle bli gravid for 4 gang MÅ det riktignok bli et keisersnitt da også, men man blir også automatisk et høyrisikosvangerskap. Foreldrerådet har en podcastepisode om keisersnitt hvor de snakker litt om dette. Anonymkode: edc8e...87a 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Har også lest det. Har sikkert med sårheling og arrvev å gjøre? Evt. at livmoren blir svakere jo flere snitt man har hatt, så risikoen øker for komplikasjoner? Anonymkode: 2a9fc...8ed 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Cyndaquil skrev (9 minutter siden): Hei dere 😊 Jeg har to tette tatt med keisersnitt. Første med akutt keisersnitt14 dager på overtid. Første 14 dager overtid akutt etter misslykket igangsettelse (kroppen/livmora var ikke moden ). Andre 4 dager etter fordi det var null tegn til modning da heller, så jeg slapp en ny fæl igangsettelse (jeg ville ikke ha det) . Fikk da vite at om vi ville ha flere måtte det da bli keisersnitt , og at man max kunne ha 3 keisersnitt. jeg hadde mye smerter etter snitt nr 2 og fikk ikke med meg forklaringer og sånn. (Jeg har pcos og regner med det hormonklusset der er grunnen til at kropper ikke responderte som den skulle på hormonene som skulle starta fødsel eller modning.. ) jeg ønsker meg egentlig en storfamilie med mange barn. Og prøvde å Google det og keisersnitt for å finne ut hvorfor man ikke kan ta flere enn 3. Der kommer det ingen treff eller artikkelen som sier noe om det eller Max antall. Kan man ha så mange keisersnitt man vil likevel? Hvorfor kan jeg ha blitt fortalt at man ikke kan ha mer enn 3? er ikke sikkert jeg klarer å få mannen med på en tredje, eller fjerde for dem saks skyld. Men skulle gjerne vist hvorforfor jeg fikk vite at 3 snitt er Max. Kanskje det er lokale retningslinjer på sykehuset mitt ? Jeg har hatt 4 og hadde fått innvilget nr 5. Men ble aldri gravid med nr 5. De anbefaler ikke så mange på grunn av slitte vegger og mye arrvev Anonymkode: 57edd...eb3 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Jeg fikk beskjed om max 4 Anonymkode: 6ef9c...dd4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Jeg vet ikke noe om det du har hørt er riktig eller ikke, men du får i hvert fall ikke føde vaginalt etter to keisersnitt og ingen kan tvinge deg til abort, så du MÅ jo få keisersnitt hvis du går for en nr.4 etterhvert. Noe helt annet: Man skal vel egentlig vente to år med å bli gravid igjen etter et keisersnitt, men du sier du har to tette. Hvor tette er de, og hadde du ingen komplikasjoner i svangerskap to knyttet til keisersnittet med nr.1? Jeg spør fordi jeg nylig fikk baby med hastekeisersnitt selv. Anonymkode: e0103...a75 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 Det er på grunn av arrvevet. Livmoren kan sprekke. Anonymkode: 2bb13...da7 11
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 Jeg har "bare" hatt 2. Fikk beskjed om at blir jeg gravid igjen så MÅ det bli keisersnitt igjen. Ett akutt og ett katastrofesnitt. Anonymkode: 31d24...fe1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Som de andre over her skriver. Kirurgene går inn i de samme lagene med arr hver gang, og dette fører både til sammenvoksninger, mye arrvev og stadig større sjanse for blødninger/revning. Du må hvert fall komme deg på sykehus med en gang riene starter, for det er større fare for hver gang for at arrene skal revne. Keisersnitt er tross alt ganske store operasjoner. Det at noen har fått fire eller fem keisersnitt er vel fordi man ikke akkurat kan tvangssterilisere noen etter tre keisersnitt. Og noen gror jo bedre enn andre. Victoria Beckham fikk vel også fire keisersnitt. Men husk at dere skal ha tid og økonomi til å følge opp alle barna da, om dere ønsker dere en flokk. Anonymkode: af63a...a74 9
Fru Uperfekt Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 Cyndaquil skrev (17 minutter siden): Hei dere 😊 Jeg har to tette tatt med keisersnitt. Første med akutt keisersnitt14 dager på overtid. Første 14 dager overtid akutt etter misslykket igangsettelse (kroppen/livmora var ikke moden ). Andre 4 dager etter fordi det var null tegn til modning da heller, så jeg slapp en ny fæl igangsettelse (jeg ville ikke ha det) . Fikk da vite at om vi ville ha flere måtte det da bli keisersnitt , og at man max kunne ha 3 keisersnitt. jeg hadde mye smerter etter snitt nr 2 og fikk ikke med meg forklaringer og sånn. (Jeg har pcos og regner med det hormonklusset der er grunnen til at kropper ikke responderte som den skulle på hormonene som skulle starta fødsel eller modning.. ) jeg ønsker meg egentlig en storfamilie med mange barn. Og prøvde å Google det og keisersnitt for å finne ut hvorfor man ikke kan ta flere enn 3. Der kommer det ingen treff eller artikkelen som sier noe om det eller Max antall. Kan man ha så mange keisersnitt man vil likevel? Hvorfor kan jeg ha blitt fortalt at man ikke kan ha mer enn 3? er ikke sikkert jeg klarer å få mannen med på en tredje, eller fjerde for dem saks skyld. Men skulle gjerne vist hvorforfor jeg fikk vite at 3 snitt er Max. Kanskje det er lokale retningslinjer på sykehuset mitt ? Kjenner til flere som har flere enn 3ks så det er nok bare skremselspropaganda
Fru Uperfekt Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke noe om det du har hørt er riktig eller ikke, men du får i hvert fall ikke føde vaginalt etter to keisersnitt og ingen kan tvinge deg til abort, så du MÅ jo få keisersnitt hvis du går for en nr.4 etterhvert. Noe helt annet: Man skal vel egentlig vente to år med å bli gravid igjen etter et keisersnitt, men du sier du har to tette. Hvor tette er de, og hadde du ingen komplikasjoner i svangerskap to knyttet til keisersnittet med nr.1? Jeg spør fordi jeg nylig fikk baby med hastekeisersnitt selv. Anonymkode: e0103...a75 ? Når kom den regelen? Jeg har født KS (planlagt) og vf om en annen.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Kjenner til flere som har flere enn 3ks så det er nok bare skremselspropaganda Nei. Det er ikke skremselspropaganda. Livmor kan revne under rier dersom den har blitt skjært opp en eller flere ganger. "Alle de tre fødslene gjaldt kvinner som tidligere hadde tatt keisersnitt. De har større risiko for at livmoren kan revne ved en senere vaginal fødsel." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rwppR/livmor-revnet-under-dramatisk-foedsel-barnet-doede Anonymkode: af63a...a74 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Kjenner til flere som har flere enn 3ks så det er nok bare skremselspropaganda Skremselspropaganda? Hun sier jo t hun fikk denne beskjeden på sykehuset. Som jeg skrev over å fikk jeg samme beskjed etter 2 KS, det står også i journal/epikrise Anonymkode: 31d24...fe1 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 Kjenner da kvinner som har født fire barn v keisersnitt. Og Victoria Beckham er et kje t eksempel. Men da har det gått noen år mellom de siste. Anonymkode: 23807...f4e 2
atropos Skrevet 16. januar 2021 #15 Skrevet 16. januar 2021 (endret) Før var det maks tre ks, men nå får man lov å ta flere. Vet ikke hvor mange man kan ta, men flere enn tre iallefall. Men etter ks nr. 2 må du ha ks. For hvis du får rier, kan livmoren sprekke og det er livstruende. Min nr tre ble tatt med ks i uke 38. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg merket noe før det planlagte måtte jeg komme inn for hastesnitt. Jeg fikk tilbud om sterilisering etter ks nr 2 og ks nr 3. Jeg valgte å takke ja etter nr tre, men det var absolutt ikke noe krav. Endret 16. januar 2021 av atropos
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #16 Skrevet 16. januar 2021 Keisersnitt gir større risiko ved neste graviditet og fødsel. Jo flere keisersnitt, jo større risiko. Men det er individuelle forskjeller og ulike leger kan gjøre ulike vurderinger. Noen føder vaginalt etter to keisersnitt, noen har fem keisersnitt uten komplikasjoner. Egentlig får man ikke føde på Storken etter ks. Jeg fikk lov likevel. Det du trenger er å snakke med en lege/jordmor som forstår dine ønsker og kan gi deg råd ut i fra din situasjon. Anonymkode: 860b7...e36 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 Det er ikke heldig å snittes i buken for noen, der ny graviditet strekker alt på ny. Hvis du ønsker deg mange barn: hva med å adoptere eller ha noen fosterbarn i tillegg til de to du har? Anonymkode: bf825...7b6 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #18 Skrevet 16. januar 2021 Du kan få så mange keisersnitt du vil. Jo flere keisersnitt, jo høyere risiko for at livmoren skal revne i arret. Noe som er livstruende for både deg og barnet. om du er ei av de som danner mye arrvev i buken kan det være risiko for skade på tarm og urinblære under operasjonen. Samt det kan være vanskelig å få ut barnet. Det at det er risiko betyr ikke det kommer til å skje deg .. Anonymkode: 25e40...707 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #19 Skrevet 16. januar 2021 Hvem skal nekte deg det da liksom. Man bestemmer over sin egen kropp i Norge, med mindre man er fratatt den funksjonen og blitt tildelt verge IG man Jan bli tvangssterilisert. Anbefalinger derimot er noe annet. Ingen kan nekte deg å ta 10 ks om du vil. Anonymkode: 95563...76a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #20 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg vet ikke noe om det du har hørt er riktig eller ikke, men du får i hvert fall ikke føde vaginalt etter to keisersnitt og ingen kan tvinge deg til abort, så du MÅ jo få keisersnitt hvis du går for en nr.4 etterhvert. Noe helt annet: Man skal vel egentlig vente to år med å bli gravid igjen etter et keisersnitt, men du sier du har to tette. Hvor tette er de, og hadde du ingen komplikasjoner i svangerskap to knyttet til keisersnittet med nr.1? Jeg spør fordi jeg nylig fikk baby med hastekeisersnitt selv. Anonymkode: e0103...a75 Joda, man KAN få føde etter to keisersnitt. Anonymkode: 9de3b...d91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå