Gjest *********** Skrevet 13. august 2005 #1 Skrevet 13. august 2005 Hvis en mann/kvinne elsker en... gjør ikke da personen alt for en?
Gjest *Tiril* Skrevet 13. august 2005 #2 Skrevet 13. august 2005 "Alt" er ganske vidt. Jeg ville ikke hoppet utfor en klippe. Jeg ville ikke forgiftet en hel landsby. Jeg ville ikke forlatt familien min. Jeg ville ikke isolert meg i et hus. jeg ville ikke gått naken til en hver tid uansett hvor jeg var. Jeg ville ikke bitt et stykke av meg selv.. Men jeg ville gjort det jeg kunne for at den jeg elsker skulle ha det så bra som mulig. Men om jeg ville gjort det på bekostning av meg selv..? Det tviler jeg på. Ikke fordi jeg ikke elsker. Men fordi da er ikke jeg elsket. Hva mener du med alt?
Gjest *********** Skrevet 13. august 2005 #4 Skrevet 13. august 2005 når jeg tenker på "alt" så tenker jeg ikke på at man skal drepe eller forgifte byer. jeg tenker: hvis den man elsker har gjort en stor feil, og hvis man da gjør det slutt... vil ikke man da prøve å gjøre alt for å vinne tilbake den man påstår å elske?
Gjest *Tirli* Skrevet 13. august 2005 #5 Skrevet 13. august 2005 jeg tenker: hvis den man elsker har gjort en stor feil, og hvis man da gjør det slutt... vil ikke man da prøve å gjøre alt for å vinne tilbake den man påstår å elske? ← Vel, for meg blir det feil å anklageen person for å ikke elske fordi den andre parten har brutt tilliten. Et forhold bør etter min oppfatning bygge på tillit og respekt. Å være så nært et menneske som du er i et forhold er ikke alltid lett. Man gir veldig mye av seg selv, både gode og dårlige sider. Man blotter seg. Et svik fra en person du har sluppet helt inn i hjertet og tankene dine er ikke alltid lett å tilgi. Nettopp fordi sviket da kan være så uforklarlig tungt å forstå. Man skal ikke forvente at man skal bli tatt tilbake uansett for hva man har gjort fordi den andre parten elsker deg. da tar du partneren din for gitt. Man kan elske selvom man ikke vil være sammen med den andre parten lenger. Å bygge opp igjen et forhold etter et svik vil ta tid.
Cata Skrevet 13. august 2005 #6 Skrevet 13. august 2005 jeg tenker: hvis den man elsker har gjort en stor feil, og hvis man da gjør det slutt... vil ikke man da prøve å gjøre alt for å vinne tilbake den man påstår å elske? ← Det kommer vel litt an på hva slags feil, og hva man eventuelt kan gjøre for å vinne tilbake den man elsker? Men hvis vedkommende betyr nok så er jeg enig i at man bør gi vedkommende "en sjanse til" eller man kan prøve å "gjenerobre" vedkommende så lenge det skjer på et redelig vis.
aline Skrevet 13. august 2005 #7 Skrevet 13. august 2005 kommer helt an på feilen som er gjort. men jeg vil tro at f.eks utroskap er en feil som kan gjøre at det blir slutt, og den som da var utro og ble dumpet, kan vel kjempe for å få tilbake forholdet. men om den som har gjort en feil, ikke tilgir seg selv for feilen, så vil denne kanskje heller ikke klare å be den andre om det, og vil da ikke kjempe seg tilbake? slike ting er så forskjellig fra situasjon til situasjon, og fra menneske til menneske. til og med mennesker som elsker, reagerer på forskjellige måter, uten at det betyr at de elsker mindre.
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2005 #8 Skrevet 13. august 2005 Å elske noen vil vel også innebære at man ikke ber den andre om "alt" også?
Gjest 1111 Skrevet 13. august 2005 #9 Skrevet 13. august 2005 Selv om man elsker noen, så kan ikke det gå på bekostning av respekt fra den man elsker og selvrespekt. Derfor ville ikke jeg gjort alt for å få tilbake en jeg elsker som har gjort en feil. Det kommer selvsagt ann på feilen, men er det snakk om utroskap o.l., så kommer det ikke på tale.
Gjest utlogget Skrevet 13. august 2005 #10 Skrevet 13. august 2005 quote=*Tirli*,13.08.2005 (19:19) ] Vel, for meg blir det feil å anklageen person for å ikke elske fordi den andre parten har brutt tilliten. Et forhold bør etter min oppfatning bygge på tillit og respekt. Å være så nært et menneske som du er i et forhold er ikke alltid lett. Man gir veldig mye av seg selv, både gode og dårlige sider. Man blotter seg. Et svik fra en person du har sluppet helt inn i hjertet og tankene dine er ikke alltid lett å tilgi. Nettopp fordi sviket da kan være så uforklarlig tungt å forstå. Man skal ikke forvente at man skal bli tatt tilbake uansett for hva man har gjort fordi den andre parten elsker deg. da tar du partneren din for gitt. Man kan elske selvom man ikke vil være sammen med den andre parten lenger. Å bygge opp igjen et forhold etter et svik vil ta tid. ←
Gjest *Tiril* Skrevet 13. august 2005 #11 Skrevet 13. august 2005 quote=*Tirli*,13.08.2005 (19:19) ] Vel, for meg blir det feil å anklageen person for å ikke elske fordi den andre parten har brutt tilliten. Et forhold bør etter min oppfatning bygge på tillit og respekt. Å være så nært et menneske som du er i et forhold er ikke alltid lett. Man gir veldig mye av seg selv, både gode og dårlige sider. Man blotter seg. Et svik fra en person du har sluppet helt inn i hjertet og tankene dine er ikke alltid lett å tilgi. Nettopp fordi sviket da kan være så uforklarlig tungt å forstå. Man skal ikke forvente at man skal bli tatt tilbake uansett for hva man har gjort fordi den andre parten elsker deg. da tar du partneren din for gitt. Man kan elske selvom man ikke vil være sammen med den andre parten lenger. Å bygge opp igjen et forhold etter et svik vil ta tid. ← Dette minner meg om noe en venn av meg har vært igjennom. Eller mer som han har fortalt hun kan ha følt det. Jeg forteller ikke alt for jeg vil ikke at han skal vite jeg er kg bruker (har da et privatliv! ) Kort fortalt så har han sagt at han brøt tilliten hun ga ham, å det du skriver ligner som sagt litt på det han har sagt. Blir i koder dette her men har du sett filmen med Andy Garcia å Meg Ryan (det han spiller pilot) så trenger jeg ikke røpe så mye. (jentefilm )Det jeg tenker er at hva som oppleves som svik ikke trenger å ha vært ment som det. ←
Gjest Gjesta Skrevet 14. august 2005 #12 Skrevet 14. august 2005 Tja, det kommer jo helt an på feilen. jeg er faktisk villig til å gå langt når det kommer til kjærlighet men jeg gjør ikke alt for kjærligheten nei.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2005 #13 Skrevet 14. august 2005 Dette minner meg om noe en venn av meg har vært igjennom. Eller mer som han har fortalt hun kan ha følt det. Jeg forteller ikke alt for jeg vil ikke at han skal vite jeg er kg bruker (har da et privatliv! ) Kort fortalt så har han sagt at han brøt tilliten hun ga ham, å det du skriver ligner som sagt litt på det han har sagt. Blir i koder dette her men har du sett filmen med Andy Garcia å Meg Ryan (det han spiller pilot) så trenger jeg ikke røpe så mye. (jentefilm )Det jeg tenker er at hva som oppleves som svik ikke trenger å ha vært ment som det. ← Tror neppe det er meg du kjenner om det er det du sikter til jeg uttaler meg bare på generel basis. Jeg tror nok at ting/handlinger kan bli utført og oppfattes som svik fra den ene parten, men i realiteten ikke være det fra den andre parten. Så kommer det vel an på hvor stort sviket oppfattes. Jeg vil tro at uasnett hva det er som har skjedd, så har det vært noe som den må ha vært så riv ruskende galt at den som gjorde det slutt ikke ville ha noe mer med det å gjøre. Kanskje ved å utføre den svikfulle handlingen råket svikeren, i mangel på noe bedre, så hardt i grunnvollene til den andre parten at h*n faktisk ikke kjenner igjen sin partner. H*n hadde nok ikke trodd at partneren ville gjøre noe sånt. Uansett innefor hvilket felt sviket var rettet. Et svik vil nok i mange tilfeller forandre synet man har på sin partner. ←
Arkana Skrevet 14. august 2005 #14 Skrevet 14. august 2005 Å elske noen vil vel også innebære at man ikke ber den andre om "alt" også? ← Enig. Og det viktigste av alt, å elske noen vil også innebære å ikke gjøre en så alvorlig feil i første omgang. Jeg synes det blir helt bakvendt å insinuere at det er den som ikke tilgir som ikke elsker høyt nok. Hva med den som gjorde noe galt?
Cata Skrevet 14. august 2005 #15 Skrevet 14. august 2005 Enig. Og det viktigste av alt, å elske noen vil også innebære å ikke gjøre en så alvorlig feil i første omgang. Jeg synes det blir helt bakvendt å insinuere at det er den som ikke tilgir som ikke elsker høyt nok. Hva med den som gjorde noe galt? ← Alle gjør vi feil.... Selv om man elsker noen, så kan man likevel gjøre feil. Tildels alvorlige feil. Man kan selvsagt ikke kreve å bli tilgitt, ei heller påstå at "motparten" ikke elsker nok om h*n velger å ikke tilgi, men det bør være rom for tilgivelse dersom "motparten" føler at h*n er i stand til å tilgi. Det kommer an på svikets natur og i noen tilfeller hva som forårsaket det. (OK, der ble det mye dårlig norsk og mange gjentakelser.)
Gjest Gjesta Skrevet 15. august 2005 #16 Skrevet 15. august 2005 "Alt" er ganske vidt. Jeg ville ikke hoppet utfor en klippe. Jeg ville ikke forgiftet en hel landsby. Jeg ville ikke forlatt familien min. Jeg ville ikke isolert meg i et hus. jeg ville ikke gått naken til en hver tid uansett hvor jeg var. Jeg ville ikke bitt et stykke av meg selv.. Men jeg ville gjort det jeg kunne for at den jeg elsker skulle ha det så bra som mulig. Men om jeg ville gjort det på bekostning av meg selv..? Det tviler jeg på. Ikke fordi jeg ikke elsker. Men fordi da er ikke jeg elsket. Hva mener du med alt? ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå