AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Hei 2 åringen min har brukt sove pose fra HM i over 2 måneder. November og desember har det vært ganske mildt vær. Mens nå er det minusgrader. Akkurat nå er det -11. Han har på bomull pysj og har på sovepose. Vinduet er lukket kun ventilasjonen som er åpent. Tror det er rundt 19/20 grader i rommet. Spm: holder det med sovepose eller kan barne fryse? Anonymkode: 2720c...c17
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 HM poser er varmere enn man tror. De fleste har TOG på 2.6, som er høyt. 19/20 grader er det riktig med bomullspysj. Blir det varmere bør du bytte til bare body. HM kan virke tynne, men de er ganske tette, så de bevarer den varme luften rundt ungene. Det er stor forskjell på dundyner og poser. Dynerer ikke lukkede slik som poser og er derfor tykkere da luften sirkulerer mer. Ikke ha dyne over pose. Min sover i HM og tynn ullpysj i 15 grader hver natt. Anonymkode: e5ab7...743
Erosrose Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Åssen er størrelsen på disse? Varer de lenge liksom??
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Erosrose skrev (6 minutter siden): Åssen er størrelsen på disse? Varer de lenge liksom?? Jeg har den største 98/104 Anonymkode: 2720c...c17
Erosrose Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har den største 98/104 Anonymkode: 2720c...c17 Men begynte du å bruke den fra baby brukte 98? Jeg må kjøpe en til nyfødt meper usikker på om 52 bare vil vare 1 mnd:p
Rucula Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Da jeg brukte denne til min datter så hadde vi dyne over i tillegg
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 Erosrose skrev (6 minutter siden): Men begynte du å bruke den fra baby brukte 98? Jeg må kjøpe en til nyfødt meper usikker på om 52 bare vil vare 1 mnd:p Kjøp litt større. Det gjør ingen ting om den er litt lang😊 Anonymkode: 2720c...c17 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 Rucula skrev (4 minutter siden): Da jeg brukte denne til min datter så hadde vi dyne over i tillegg Hadde dere vindu åpent? Anonymkode: 2720c...c17
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Hvis det er 19-20 grader i rommet og dere ikke har vinduet åpent, trenger du ikke tenke på at det er -11 ute. Anonymkode: b2e70...cc2 2
Rucula Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hadde dere vindu åpent? Anonymkode: 2720c...c17 Om sommeren ja, om vinteren nei
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 Det bør være mer enn nok. Det er ca 10-12 grader på vårt rom, men babyen bruker kun bomullspysj uten sokker og en vanlig vinterdyne. Babyen er god og varm. Anonymkode: 6223c...77c 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det bør være mer enn nok. Det er ca 10-12 grader på vårt rom, men babyen bruker kun bomullspysj uten sokker og en vanlig vinterdyne. Babyen er god og varm. Anonymkode: 6223c...77c Hvorfor har dere det så kaldt på rommet? Anonymkode: 2720c...c17
Sirinna Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 Jenta mi på 2 har pose fra HM, men stor og god dundyne over. 15 grader på rommet hennes om natten. Hun sover i ull stort sett på vinteren.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 Syns nesten det er litt skummelt dere som svarer at dere bruker dyne over nattposer. Trygg nattposebruk krever helt klart og tydelig at det ikke brukes dyne over. Det er kanskje ikke så farlig når ungene er 2 år, men det er faktisk en fare for overoppheting for de mindre Noen HM-poser har TOG 1.7, men det er de tynneste. Ingen bør brukes med dyne over, selv ikke den. Sjekk lappen på soveposen din, der står TOG-verdien. Resten: Les dere opp på korrekt bruk av nattpose før dere gir råd. Anonymkode: e5ab7...743 3
Sirinna Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Syns nesten det er litt skummelt dere som svarer at dere bruker dyne over nattposer. Trygg nattposebruk krever helt klart og tydelig at det ikke brukes dyne over. Det er kanskje ikke så farlig når ungene er 2 år, men det er faktisk en fare for overoppheting for de mindre Noen HM-poser har TOG 1.7, men det er de tynneste. Ingen bør brukes med dyne over, selv ikke den. Sjekk lappen på soveposen din, der står TOG-verdien. Resten: Les dere opp på korrekt bruk av nattpose før dere gir råd. Anonymkode: e5ab7...743 Rolig nå da. 2- åringen min styrer dyna av og på som det passer henne. Da hun var mindre kjente jeg på henne og tilpasset pose/dyne eller bare pose etter temp. Uten pose sparket hun av seg dyna og ble iskald i løpet av natten (= jeg tok på dyna ørten ganger hver natt). Så lenge temperaturen i rommet er som anbefalt ca 16 grader går det HELT fint med tynn pose (hm) under dyna. Pust med magen! Det er sikkert samme prosedyre som flere av de som svarer her.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #16 Skrevet 18. januar 2021 On 1/17/2021 at 4:27 AM, AnonymBruker said: Hvorfor har dere det så kaldt på rommet? Anonymkode: 2720c...c17 Syns det høres ut som en fin temperatur jeg Anonymkode: dd68b...6be 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #17 Skrevet 18. januar 2021 Okei dumt spørsmål fra en nybegynner - men hvorfor fryser ikke ungen på armene og hendene når det bare er overkropp og underkropp som er dekket av soveposen? 🙈 det bare føles ut som å sove med armene over dyna, og det syns jo jeg er kaldt. Igjen, jeg spør fordi jeg har null erfaring, bear with me KG.. 😇 Anonymkode: cf8b8...25e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #18 Skrevet 18. januar 2021 Sirinna skrev (16 timer siden): Rolig nå da. 2- åringen min styrer dyna av og på som det passer henne. Da hun var mindre kjente jeg på henne og tilpasset pose/dyne eller bare pose etter temp. Uten pose sparket hun av seg dyna og ble iskald i løpet av natten (= jeg tok på dyna ørten ganger hver natt). Så lenge temperaturen i rommet er som anbefalt ca 16 grader går det HELT fint med tynn pose (hm) under dyna. Pust med magen! Det er sikkert samme prosedyre som flere av de som svarer her. Jeg forholder meg helt rolig og saklig. Det er jo tross alt andre enn folk med 2-åringer som styrer dyna selv som leser på forum. Da antar jeg at du har en av de tynne HM-posene med fleece ytterst som har TOG 1.7, hvis ikke så er en vanlig HM-pose slettes ikke en kald pose, selv om de virker tynne sammenlignet med en dyne. Det handler om mekanismene bak nattpose vs dyne. Fyllet i posene er i polyester, er tette og er derfor ansett som varme poser, selv om de føles tynne i stoffet. Fikk første barn i Australia, hvor det oppfordres i mye større grad å bruke nattpose istedenfor dyne. Der er det også kaldt på barnerommet da så og si alle blaster på med aircon. Der får man med seg brosjyrer med trygg nattposebruk fra sykehuset og anbefalt bekledning etter temperatur og TOG-verdi. Nattposebruk er mindre utstrakt i Norge og dette med TOG-verdier er ukjent for de fleste. Å bre en stor dyne over et spedbarn i nattpose øker jo faren for krybbedød betraktelig, noe som er veldig dumt med tanke på at nattpose nettopp anbefales for å fjerne en av risikoene - nemlig dyna. Fullstendig klar over at det her er snakk om en 2-åring, som klarer å sparke av deg dyna om det blir varmt. Jeg prøvde bare å opplyse om at selv om posen føles tynn, så er det ikke en kald pose. I temperaturen som TS beskriver bør dyne være unødvendig. Er barnet kaldt i nattpose bør man endre påkledning og ikke bre noe ekstra over. Var ene og alene for å være hjelpsom og opplyse om noe som det fokuseres lite på her i Norge. Anonymkode: e5ab7...743 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #19 Skrevet 18. januar 2021 Babyen trenger ikke mye klær på om dere har det 19-20 grader på soverommet. Det er temperaturen på rommet som teller, ikke temperaturen ute. Det spiller ingen rolle om det er -10 eller +10 ute, så lenge temperaturen inne er den samme. Vi har det 18-19 grader på soverommet, og babyen sover da i helpysj. Om det er mye vind og kaldt, faller temperaturen inne gjerne til 17-18, og da har vi gjerne på ullpysj, og kanskje sokker. Men kjenner på babyen. Babyer er ulike, så du er nødt til å kjenne på din egen baby. Kjenn i nakken, ikke på hender og føtter eller ansikt. Anonymkode: 1cbc5...ed3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #20 Skrevet 18. januar 2021 Når det var ganske kaldt bruke vi ullpysj og sokker. Vår HMpose var 100% bomull, var derfor jeg brukte den apropos polyesterfyll osv. Brukte aldri dyne over, det gir økt risiko for krybbedød sånn helt åpenbart. Anonymkode: 1ae95...60e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå