AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Er det bare på sykehjem det er mangel? Har søkt og søkt på sykehus helt siden i høst og ikke fått intervju enda. Venninnen min jobber med ansettelser og har sett gjennom søknaden min. Hun sier den er veldig bra skrevet, så tror ikke skoen trykker der. Har gode attester og referanser også. Anonymkode: 06fbe...130
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Stor forskjell på å ikke få jobb og å ikke få jobb der du vil. Du får jobb som sykepleier, men det er nok i kommunene det er størst mangel (sykehjem, hj.spl, rehab, psyk), spesielt siden mange nyutdannede helst vil på sykehus. Der jeg jobber (sykehus) er det gjerne de som har jobbet tredje hver helg under studiene som får jobb som nyutdannede sykepleiere etterpå. Ellers ser man jo hvordan folk fungerer i praksis, og hanker inn de som fungerte godt i praksis til jobb senere. Gjorde du det rævva i praksis og senere forsøker å få jobb på samme avdeling så har du dårlig odds for å være helt ærlig. Er det popoulære avdelinger tar man gjerne en med erfaring fremfor en som er nyutdannet. Har du jobbet som student? Og hva er galt med å jobbe i kommunen egentlig? Du kan jo fremdeles søke deg til sykehus senere når du får mer erfaring. Anonymkode: d19e2...d85 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Stor forskjell på å ikke få jobb og å ikke få jobb der du vil. Du får jobb som sykepleier, men det er nok i kommunene det er størst mangel (sykehjem, hj.spl, rehab, psyk), spesielt siden mange nyutdannede helst vil på sykehus. Der jeg jobber (sykehus) er det gjerne de som har jobbet tredje hver helg under studiene som får jobb som nyutdannede sykepleiere etterpå. Ellers ser man jo hvordan folk fungerer i praksis, og hanker inn de som fungerte godt i praksis til jobb senere. Gjorde du det rævva i praksis og senere forsøker å få jobb på samme avdeling så har du dårlig odds for å være helt ærlig. Er det popoulære avdelinger tar man gjerne en med erfaring fremfor en som er nyutdannet. Har du jobbet som student? Og hva er galt med å jobbe i kommunen egentlig? Du kan jo fremdeles søke deg til sykehus senere når du får mer erfaring. Anonymkode: d19e2...d85 Huff, det er der det gikk galt altså... fikk jobbtilbud på omtrent alle praksisplassene, så gjorde en god jobb. Men var en pendling som er umulig å gjennomføre i lengden, vår skole hadde praksisplasser flere timer unna skolen hvis vi var uheldige (og det var jeg). Så da er det kanskje for sent for meg, siden jeg var uheldig med praksisplassene? Trivdes ikke med hjemmetjenesten, løpe fra bruker til bruker med konstant stress og høy puls, kjeft fordi jeg kom for sent. Sykehjem er forferdelig tungt. Elsket sykehus og passer til det. Men får vurdere videreutdanning jeg da. Anonymkode: 06fbe...130 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Psyk er ikke utelukket, men finner lite søknader på det Anonymkode: 06fbe...130
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Søk jobb i kommunehelsetjenesten først. Der får du lett 100% fast stilling også. Når du har litt erfaring kan du søke deg videre. Anonymkode: 635c0...e32 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Søk jobb i kommunehelsetjenesten først. Der får du lett 100% fast stilling også. Når du har litt erfaring kan du søke deg videre. Anonymkode: 635c0...e32 Takk for tips. Men har jobbet i 1,5 år allerede, hvor lenge må jeg jobbe før det telles som god nok erfaring? Anonymkode: 06fbe...130
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 Jeg tok videreutdanning i psyk. Helse og fikk da fast jobb i psykiatrien. Søkte flere ganger uten videreutdanning men da prioriterte de søkere med videreutdanning eller lang fartstid i psykisk helse. Anonymkode: 74368...183
Hannah80 Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 Jeg måtte flytte 40 mil for å få den jobben jeg ville ha:) I kommunen jeg bodde i, var det kun ledige jobber i hjemmetjenesten.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Noen tips til noe relevant til sykepleie jeg kan søke på? Litt kjedelig å jobbe på for eksempel butikk etter to utdanninger.. mye studielån til ingen grunn Anonymkode: 06fbe...130
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tok videreutdanning i psyk. Helse og fikk da fast jobb i psykiatrien. Søkte flere ganger uten videreutdanning men da prioriterte de søkere med videreutdanning eller lang fartstid i psykisk helse. Anonymkode: 74368...183 Ja, er det jeg tenkte, ser de søker med videreutdanning. Må jobbe mer før jeg kan videreutdanne meg. Har lyst til det, men sliter litt økonomisk nå, så må egentlig jobbe 100% et par år for å klare meg. Angrer på jeg ikke gjorde litt research før jeg tok sykepleien, visste ikke det var så vanskelig å få jobb utenom der man har hatt praksis. Burde takket ja og flyttet til der jeg hadde praksis og fikk jobbtilbud, men visste ikke det da.. Anonymkode: 06fbe...130
pia mater Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 Kan ikke være kresen som nyutdannet. Jeg søkte på alt som var, og var heldig og fikk 100 % fast i kommunehelsetjenesten. Ville også helst på sykehus, men man må starte et sted. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 Det er ikke mangel på sykepleiere uten videreutdanning på sykehus. Søker du kun på faste stillinger? Ofte er det sykepleiere som har vært der i praksis og/eller som har jobbet som vikar der (typisk helger, sommer et) som får de stillingene. Å komme rett inn i en 100% fast stilling på sykehus med liten arbeidserfaring er ikke enkelt. Særlig hvis du kun søker på ett sykehus. Du bør også vurdere å flytte på deg. Anonymkode: 029ec...df2 3
pia mater Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke mangel på sykepleiere uten videreutdanning på sykehus. Søker du kun på faste stillinger? Ofte er det sykepleiere som har vært der i praksis og/eller som har jobbet som vikar der (typisk helger, sommer et) som får de stillingene. Å komme rett inn i en 100% fast stilling på sykehus med liten arbeidserfaring er ikke enkelt. Særlig hvis du kun søker på ett sykehus. Du bør også vurdere å flytte på deg. Anonymkode: 029ec...df2 Og ofte er det de som har gått x-antall vikariat som endelig får en fast stilling. Å få stor stilling på sykehus er ofte ekstremt vanskelig. Vet av flere sykepleiere med mye erfaring som sliter med å få annet enn vikariat. 🤷🏼♀️ 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke mangel på sykepleiere uten videreutdanning på sykehus. Søker du kun på faste stillinger? Ofte er det sykepleiere som har vært der i praksis og/eller som har jobbet som vikar der (typisk helger, sommer et) som får de stillingene. Å komme rett inn i en 100% fast stilling på sykehus med liten arbeidserfaring er ikke enkelt. Særlig hvis du kun søker på ett sykehus. Du bør også vurdere å flytte på deg. Anonymkode: 029ec...df2 Men nå takket jeg nei til jobb der jeg hadde praksis grunnet pendling som gjorde at jeg måtte dra hjemmefra kl 5, og har skolebarn. Bor i Oslo, tror ikke det er fler tilbud utenfor byen? Søker på faste stillinger ja, er skummelt å leve på ekstravakter når jeg bor alene. Hvis jeg skal søke som ekstravakt, har du noen tips om hvordan jeg bør gå frem? Åpen søknad? 8 minutter siden, pia mater said: Kan ikke være kresen som nyutdannet. Jeg søkte på alt som var, og var heldig og fikk 100 % fast i kommunehelsetjenesten. Ville også helst på sykehus, men man må starte et sted. Har jobbet i 1,5 år på sykehjem nå, mistrives men tvinger meg på jobb. Trives svært godt som sykepleier generelt. Veldig lei meg for at at jeg ikke gjorde mer research ang jobb før utdanningen, nå angrer jeg voldsomt. Anonymkode: 06fbe...130
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #15 Skrevet 16. januar 2021 4 minutter siden, pia mater said: Og ofte er det de som har gått x-antall vikariat som endelig får en fast stilling. Å få stor stilling på sykehus er ofte ekstremt vanskelig. Vet av flere sykepleiere med mye erfaring som sliter med å få annet enn vikariat. 🤷🏼♀️ Jo forresten, har søkt på drøssevis av vikariater også! Er ekstravakt jeg ikke har søkt på. Anonymkode: 06fbe...130
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #16 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo forresten, har søkt på drøssevis av vikariater også! Er ekstravakt jeg ikke har søkt på. Anonymkode: 06fbe...130 De faste stillingene går til de som har vikariater, og vikariater går til de som tar ekstravakter... Skjønner godt du ikke sier opp fast jobb for å ta ekstravakter når du forsørger barn, men realiteten er at du bor i Oslo, er ikke flyttbar(?), du har ikke arbeidserfaring fra sykehus og kun 1,5 år fra sykehjem, og så ønsker du deg inn på sykehus... det er ikke lett. Anonymkode: 029ec...df2 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: De faste stillingene går til de som har vikariater, og vikariater går til de som tar ekstravakter... Skjønner godt du ikke sier opp fast jobb for å ta ekstravakter når du forsørger barn, men realiteten er at du bor i Oslo, er ikke flyttbar(?), du har ikke arbeidserfaring fra sykehus og kun 1,5 år fra sykehjem, og så ønsker du deg inn på sykehus... det er ikke lett. Anonymkode: 029ec...df2 Ja, har snakket med et par studenter jeg gikk med som fikk jobb på sykehus rett etter studie (ikke gjennom praksis). Trodde derfor det var mye enklere. Poliklinikk visste jeg jo var umulig. Jeg var veldig uvitende om dette med å få jobb på sykehus. Får prøve å tenke ut noe annet enn sykepleie, hvis noen har tips tar jeg det imot med takknemlighet Anonymkode: 06fbe...130
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #18 Skrevet 16. januar 2021 Kan du ikke jobbe 80% på sykehjemmet, og 20% helgestilling på sykehus? De stillingene er lette å få. J Evt ta et deltidsvikariat på sykehus, og fylle opp resten av stillingen med ekstravakter samme sted. Litt skummelt, men det er veien inn for de aller fleste som får fast jobb på sykehus i Oslo. Begynn med et sommervikariat, de er ofte 100% og det ligger mange ledige stillinger ute nå. Anonymkode: 255b1...459 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #19 Skrevet 17. januar 2021 Ser du bor i Oslo å ikke på en liten plass.. er du sikker på du har sjekket godt nok? Sjekk ut hjemmesiden til OUS for ledige stillinger på Riksen og Ullevål. Ellers har du jo Diakonhjemmet, Lovisenberg og også Ahus og Bærum i nærheten :) OUS opererer mye med 100% og ikke sånne småstillinger de har på bygda.. (kjenner mange som jobber her!) fikk selv tilbud om 100% fast etter et år på avdelingen min. Lykke til! :) Anonymkode: 706d6...16f
Duff Skrevet 17. januar 2021 #20 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen tips til noe relevant til sykepleie jeg kan søke på? Litt kjedelig å jobbe på for eksempel butikk etter to utdanninger.. mye studielån til ingen grunn Anonymkode: 06fbe...130 Prøv legekontor, det er ofte de har sykepleiere i luka der. Eller, ta jobb på sykehjemmet da så kan du bli godt kjent og virkelig gjøre en forskjell i dagen deres. Være den som drar i gang syng med den stemmen du har kveld, spiller spill, tar en svingom med de, låner en venns rolige hund med inn etc. Ellers, nattjenesten hvor du sitter alene på natt og passer alvorlig syke barn mens foreldrene sover. Fin og rolig jobb hvor du blir veldig god på de sykdommene de barna har MEN ulempen er dersom barnet dør på din vakt. På sykehuset er det pasienter inn og ut, den du følte så godt for er reist hjem neste vakt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå