AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Del Skrevet 16. januar 2021 Vi har ei jente selv og venter snart nummer to. Når jeg leser her inne og på andre forum ol så er det mye fokus på at det fint å vite kjønn på forhånd, for man skal jo vite hva man skal kjøpe inn. Vi visste kjønn fra UL før vi begynte å kjøpe noe som helst, og det var jo fint å vite med tanke på å kunne svar nysgjerrige folk som spurte og begynne å finne navn, men vi hadde men hadde uansett navn til begge kjønn i bakhånd om de skulle ha sett feil. Men vi følte ikke akkurat at kjønn spilte noe inn på valg av ting å kjøpe inn. Babyer trenger jo det samme uansett kjønn. Vi kjøper jo liksom ikke inn rosa vogn, bilstol eller sprinkelseng akkurat, det meste av ting en baby trenger er lettest tilgjengelig i helt nøytrale farger, som hvit, sort, grå, blå, grønt, brunt osv.. Og det er jo så mye kule babyklær som passer like bra til begge kjønn, i hvertfall til de minste. Små babyer bruker jo uansett ikke stereotypiske jenteklær som kjoler eller pensko, og blått er jo også fint på jenter. Når babyen var kommet var de eneste rosa klærne vi hadde noe vi fikk av litt eldre tanter egentlig. Personlig liker jeg godt mintfarger og blått, så velger heller det når det kommer til interiør. Når jeg tenker over alle jeg kjenner med jenter så er det ingen som kjører full babyrosa-stil og det er ikke overveldende mye rosa for babyer i klesbutikker heller. Det er kanskje litt gammeldags nå? Kjøper folk virkelig så mye rosa til babyjenter at det egentlig har noe å si hvilket kjønn det blir? Og maler rom «jentefarge» eller «guttefarge»? Jeg er helt med på at mange jenter har en rosaperiode når de blir eldre, det hadde jeg også, så jeg snakker om til babyer. Jeg bare syntes det er en rar begrunnelse å komme med og den dukker opp i alle tråder om kjønn. Anonymkode: 90eab...764 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #2 Del Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har ei jente selv og venter snart nummer to. Når jeg leser her inne og på andre forum ol så er det mye fokus på at det fint å vite kjønn på forhånd, for man skal jo vite hva man skal kjøpe inn. Vi visste kjønn fra UL før vi begynte å kjøpe noe som helst, og det var jo fint å vite med tanke på å kunne svar nysgjerrige folk som spurte og begynne å finne navn, men vi hadde men hadde uansett navn til begge kjønn i bakhånd om de skulle ha sett feil. Men vi følte ikke akkurat at kjønn spilte noe inn på valg av ting å kjøpe inn. Babyer trenger jo det samme uansett kjønn. Vi kjøper jo liksom ikke inn rosa vogn, bilstol eller sprinkelseng akkurat, det meste av ting en baby trenger er lettest tilgjengelig i helt nøytrale farger, som hvit, sort, grå, blå, grønt, brunt osv.. Og det er jo så mye kule babyklær som passer like bra til begge kjønn, i hvertfall til de minste. Små babyer bruker jo uansett ikke stereotypiske jenteklær som kjoler eller pensko, og blått er jo også fint på jenter. Når babyen var kommet var de eneste rosa klærne vi hadde noe vi fikk av litt eldre tanter egentlig. Personlig liker jeg godt mintfarger og blått, så velger heller det når det kommer til interiør. Når jeg tenker over alle jeg kjenner med jenter så er det ingen som kjører full babyrosa-stil og det er ikke overveldende mye rosa for babyer i klesbutikker heller. Det er kanskje litt gammeldags nå? Kjøper folk virkelig så mye rosa til babyjenter at det egentlig har noe å si hvilket kjønn det blir? Og maler rom «jentefarge» eller «guttefarge»? Jeg er helt med på at mange jenter har en rosaperiode når de blir eldre, det hadde jeg også, så jeg snakker om til babyer. Jeg bare syntes det er en rar begrunnelse å komme med og den dukker opp i alle tråder om kjønn. Anonymkode: 90eab...764 Venter jente, og kjøper noen kjoler, tøy med blonder, noe rosa blant annet ja men vogn og utstyr kjøpes i nøytrale farger. Har også strikket teppe i rosa forresten. Har en gutt fra før, og kjøpte endel blått til han, strikket hentesett i blått osv Synes ikke det er noe rart i det. Anonymkode: 60922...05f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kicki_90 Skrevet 16. januar 2021 #3 Del Skrevet 16. januar 2021 Her var jeg vel heller nesten stikk motsatt, nektet omtrent å kjøpe noe rosa, men kjøpte i nøytrale farger, og mer fra gutteavdelingen i butikkene. Så klart ble det kjøpt noe med rosa i, men forsøkte å styre unna da jeg ikke er veldig glad i rosa selv. Jeg syns også blonder, puffermer osv ikke er noe pent til så små, og kjoler er ikke praktisk. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Del Skrevet 16. januar 2021 Liker personlig ikke rosa og har aldri på det selv. Så lenge jentene mine ikke har mening om klærne, bestemmer jeg.😉 Og når det er så mange andre fine farger og mønstre, så kjøper jeg heller av de. Må innrømme at jeg får litt fnatt av Frost og alt dill dall som jenter i den målgruppen skal ha. Synes det rett og slett er glorete og stygt, så må si jeg gruer meg til størstejenta evt bare skulle ønske å gå med glitter/paljetter/lyserosa og lyseblå.🤮 Den tid, den sorg! Anonymkode: 1b6ab...f0a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heihola Skrevet 16. januar 2021 #5 Del Skrevet 16. januar 2021 Er ikke gravid, men den dagen jeg blir det så blir det hverken rosa eller babyblått. Er veldig glad i nøytrale farger, eller andre farger som ikke er rosa og lyseblå, typ grønn, mørkere blå, oransje, gul, osv. Er så mange fine ting til babyer. Om man skal ha flere barn så er det jo også greit å ha de store tingene i litt nøytralt kanskje ... Ikke fordi guttebarn ikke kan gå i rosa altså, eller at jentebarn ikke kan gå i babyblått, det har ingen betydning. Det er bare ikke helt min smak, uavhengig av kjønn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Del Skrevet 16. januar 2021 Datteren min har endel rosa, men det er ikke ting jeg har kjøpt til henne selv. Har kjøpt klær på gutteavdeling til henne, der har de mye fint i grønt, okergult og brunt. Det er ikke slik at man passer rosa automatisk fordi man er jente. Gutten min arver mye av datteren min, og han er veldit fin i typ lavendel og burgunderfarger. Anonymkode: e337e...bf5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Del Skrevet 16. januar 2021 Kjøpte veldig lite rosa, for eg tenkte at når du har jente, så får du alltids nok rosa ting etter kvart. Det stemte. Det hopar seg opp av rosa, for det er det mange kjøper i gave. Eg synes det godt kunne ha vore meir å velje mellom i nøytrale fargar. Det er plagsomt ofte slik at du "må" velje mellom rosa eller blå. Eg kjøpte mest fra billigkjedene. Klede i litt høgare prisklasse har sikkert meir å velje i av kjønnsnøytralt? Koalamerket f.eks har jo veldig mykje fint med dyremotiv! Anonymkode: 39bf8...bf3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #8 Del Skrevet 16. januar 2021 Misliker rosa selv, så kjøper absolutt ikke inn noe rosa. Men jeg er en strikker så synes jo det er artig å strikke litt mer blonder, rysjer, kjoler o.l. enn jeg strikket til storebror, selv om lillesøster selvsagt arver alt av klær, utstyr og hjemmestrikk fra storebror også. Anonymkode: a5294...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Del Skrevet 16. januar 2021 Har to gutter fra før. Med første visste vi ikke kjønn, så da ble alt nøytralt. Med andre visste vi at det var gutt, så det lille vi kjøpte/fikk var vel i mer tradisjonelle guttefarger. Om vi skulle hatt en til, og visst at det ble en jente, er det nok mulig at vi hadde kjøpt inn litt rosa. Mest fordi jeg er glad i den fargen selv, men også fordi at «jentedelen» av butikken har jeg liksom ikke handlet i enda. Selv om jeg ønsker å være utradisjonell når det kommer til kjønnsroller og gutte-/jenteting, så går jeg litt i fella likevel. Guttene mine har klær og utstyr i mange ulike farger, men jeg klarer bare ikke å kle dem i rosa. Akkurat det skulle jeg ønske jeg klarte å gjøre noe med. Anonymkode: 56035...4cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #10 Del Skrevet 16. januar 2021 Jeg kan bare snakke som guttemamma, men jeg kjørte ikke alt blått i alle fall! Som baby hadde han nesten ingen blå klær.. mye oransj, brun, grønn, hvit, beige osv Er helt enig med deg. Ingen av de «store» tingene er rosa/blå og ikke rommet hans heller. Skulle jeg få en jente neste gang, så kan hun arve alt. Har dog en god veninne som er veldig rosa.. rosa tripptrappstol, rosa detaljer på senga, rosa rom og rosa sengetøy osv. 🙈 Men ser man på de dyre merkene, er det lite rosa og mye andre farger! Så det er kanskje litt mer «ut» å kjøre den hel-rosa stilen.. Jeg er egentlig ganske imot å presse små babyer inn i kjønnsstereotypiske roller. Hadde babyen fått velge selv, så hadde den valgt forskjellige farger, ikke KUN blått. Men et barn som bare har hatt allting blått (eller rosa) så lenge det kan huske, kommer til å velge blått når det blir gammelt nok til å velge selv.. Så jeg er litt bevisst på å kjøpe ytterklær i rød, gul, grønn osv Fordi jeg synes det er nydelig selv, og for å lære ham at han er nydelig i alle farger og kan bruke forskjellige farger Anonymkode: 51304...039 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 16. januar 2021 #11 Del Skrevet 16. januar 2021 Jeg liker brunt, grønt, oransje, rust farger. Så lillesøster på 2 år, har arvet en del fra storebror. Men hun har ikke fått så mye hår enda, så hun blir stadig tatt for å være gutt 🙈😂 Har kjoler og rosa også, men hverdagsklærne er nok litt mest guttete. Jeg liker å si nøytral. Men... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #12 Del Skrevet 16. januar 2021 Det ble aldri noen jente her.. Skulle gjerne fått opplevd den "problemstillingen også"... Her er det bare 1-2-3 gutter og nå blir det ikke flere. Anonymkode: dffdd...6be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Del Skrevet 16. januar 2021 Storesøster her i huset arvet mye av fetteren sin, men det vi kjøpte inn selv var nok ganske "jentete". Vi visste at vi ville ha minst et barn til, og skulle kjøpe tøy med tanke på arv uavhengig av kjønn. Babyen ble født tidlig på sommeren, og jeg syns det var mye rosa, duse farger, blomster og sommerfugler blant sommertøyet. Lillesøster som kom på vinterstid har hatt mer nøytrale klær. Men hadde det kommet en sommer-lillebror, hadde jeg uansett ikke hatt problemer med å kle ham i sommerfugldrakt med blonder. Anonymkode: 15918...a38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Del Skrevet 16. januar 2021 Første ble en gutt og jeg ble VELDIG opptatt av at han skulle ha kjønnsnøytrale klær. Kjøpte utelukkende hvit, beige, brun, grønt og oker. Nesten ingenting blått i starten. Fikk derimot veldig mye blå klær i gave. Når jeg fikk vite at vi skulle ha lillesøster nå, så ønsket jeg at hun skulle arve en del fra broren. Vasket klærne og la de i kommoden, men syns det ble for mye nøytrale klær og nesten på kanten til alt for guttete. Virket som jeg prøvde veldig hardt å gjøre det kjønnsnøytralt for en dypere meining enn det jeg hadde med første (nemlig muligheten til å arve). Bestemte meg for å handle noe nytt, men butikkene nå har jo BARE rosa klær til jenter???? Jeg har fått tak i én body som er gul. Så ja, har blitt en del fersken, rosa og lilla dessverre. Barnerommet malte jeg beige. 😅 Anonymkode: 23c6e...6a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #15 Del Skrevet 16. januar 2021 Nei. Men har arvet ganske mye rosa og blondete. Ville kjøprt nøytrale farger og mønstere, med dyr osv. Mye lettere å gi videre også. Anonymkode: e51d4...736 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #16 Del Skrevet 16. januar 2021 Har en del klær i gammelrosa. Jeg elsker den fargen, synes den er så fin. Men jeg har også klær i forskjellige lilla-toner, i tillegg til mer nøytrale farger som hvitt og grått. Det meste er typisk jente allikevel, med noe blonder, søte motiver eller tekster Alt av utstyr er i nøytrale farger. Anonymkode: 0946d...cb1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #17 Del Skrevet 16. januar 2021 Det er en smakssak. Jeg synes det er nydelig med blomsterprint, blonder, rosanyanser og hårpynt. Derfor ble det mye søtt og feminint til henne Men til lillebror ble det mye kjønnsnøytralt Anonymkode: 717db...d88 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #18 Del Skrevet 16. januar 2021 Har en jente på 4 mnd, og har litt rosa altså. Strikket et rosa teppe og noen rompere. Ellers kjøpte jeg noen rosa bodyer og sokker. Ellers er alt i nøytrale farger. Har mye hvitt, brunt, beige, grått og okergult. Har også blitt og grønt til henne. Alt med måte tenker jeg, hun blir absolutt ikke kledd som en "prinsesse", men er heller ikke noe i mot rosa til jenter og blått til gutter (eller motsatt for den del). Fikk en del rosa i gaver, og det blir absolutt brukt. Tenker mer på hvor behagelige/praktiske klærne er enn hvilken farge de er. Liker spesielt godt bodyene til Lindex pga passform og at de har dobbelt opp med knapper og oppbrett på armene. Ellers er ullbody og ullleggings mye brukt nå i vinter. Anonymkode: f5e8d...e9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #19 Del Skrevet 16. januar 2021 Hadde ikke noe imot fargen rosa i seg selv før. Men har fått den langt opp i halsen. Har arvet en del babybklær og fått en del. Så å si alt er rosa. Butikkene er også veldig kjønnsdelte når det kommer til klær. Kommer ikke til å kjøpe noe rosa selv. Anonymkode: ecd3a...8cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #20 Del Skrevet 16. januar 2021 Vi fikk ei jente i desember. Rommet hennes er malt i en fin, «kjønnsnøytral» blåfarge med rosa og mintgrønne interiør. Hun har rosa, hvite, grønne, lilla og grå klær. Kjøper gjerne i flere farger etterhvert, men så fort som hun kommer til å vokse så har vi ikke kjøpt inn så mange klær enda. Anonymkode: 646b3...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå