Gå til innhold

Klemmer før, og No

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Nå er eg blitt noen år, og har m.a. teke del i mange bisettelser, og kan ikkje minnest det var vanleg å gji   de nærmest pårørende klemmer, men kun håndhilsner.    Meiner folk var langt mer reservert mot å klemme på hverandre tidligere en nå.     Mine oldeforeldre var født henholdsvis  1862 og 1873.       Mine besteforeldre vart født henholdsvis  1896 og 1897.      Mine foreldre var født 1917 og 1918.

Min mor var født 1918, og  på den tiden da spanskesyken / pandemien herjet.   Høyrde ofte både mine besteforeldre, besteforeldre snakke mye  om denne  spanskesyken, men de ferreste av oss  barna i oppveksten  hadde noen forståelse av hva spanskesyken var, og hadde aldri høyrt navnet pandemi dette dreide seg om, og heller ikkje  omfanget av den.   Før  var det også mye lopper, og lus blandt befolkningen , de hygieniske var ikkje av same standard som i 2021.  

Med andre så er det kanskje grunn tru at genrasjonen som levde på denne tiden hadde en helt annen holdning til nærhet, klemming en nå, og dette hadde sin årsak også ifra forrige pandemie.     Nå står vi over en ny pandemi, og ingen vet med sikkerhet hvor lang tid den vil vedvare, og kanskje må vi leve opptil våre forfedre sine holdninger til klemming i mange år fremover.          

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...