Blekkulfina Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Er ikke kravet om hjemmekontor absolutt og slike møter skal tas digitalt? Har arb.giver rett til å forvente oppmøte egentlig?
Capt. Obvious Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Ja, selvsagt. Det er ikke noen som forbyr fysisk oppmøte, anbefalingen er at man har hjemmekontor så langt det lar seg praktisk gjøre. Og det betyr at man iblant kan bli kalt inn fysisk. Folk kan komme seg på jobb iblant, i stedet for å skyve korona foran seg og bli sittende med baken i sofaen! 8
KvinneguidenBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Blekkulfina skrev (37 minutter siden): Er ikke kravet om hjemmekontor absolutt og slike møter skal tas digitalt? Har arb.giver rett til å forvente oppmøte egentlig? De har alltids lov til å forvente oppmøte om de har møtet utendørs eller med heftig utlufting og 2 meter mellom deltakere. Men jeg kan ikke forestille meg en god grunn til fysisk oppmøte nå? 2
Blekkulfina Skrevet 16. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2021 KvinneguidenBruker skrev (4 minutter siden): De har alltids lov til å forvente oppmøte om de har møtet utendørs eller med heftig utlufting og 2 meter mellom deltakere. Men jeg kan ikke forestille meg en god grunn til fysisk oppmøte nå? Nei ikke jeg heller... Det er heller ikke bare en løselig anbefaling om hjemmekontor i Oslo nå, men et forskriftsfestet påbud. Slik jeg tolker forskriften er det derfor et «lovbrudd» å faktisk møtes fysisk nå, når møtet kan gjennomføres digitalt istedet. 3
Capt. Obvious Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Blekkulfina skrev (6 minutter siden): Nei ikke jeg heller... Det er heller ikke bare en løselig anbefaling om hjemmekontor i Oslo nå, men et forskriftsfestet påbud. Slik jeg tolker forskriften er det derfor et «lovbrudd» å faktisk møtes fysisk nå, når møtet kan gjennomføres digitalt istedet. Det er ikke et lovbrudd hvis det er gode grunner som taler for fysisk oppmøte iblant, så lenge avstandsregler og generelle smittevernshensyn ivaretas. Har vært på kontoret mye i det siste, det er ikke spesielt farlig så lenge man følger generelle smittevernsregler. Kom dere på jobb. 7
KvinneguidenBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Capt. Obvious skrev (49 minutter siden): Det er ikke et lovbrudd hvis det er gode grunner som taler for fysisk oppmøte iblant, så lenge avstandsregler og generelle smittevernshensyn ivaretas. Har vært på kontoret mye i det siste, det er ikke spesielt farlig så lenge man følger generelle smittevernsregler. Kom dere på jobb. Deler man inneluft på et kontor, eller tar kollektivtransport får man unødvendige nærkontakter og risikerer karantene om ikke smitte. Meningsløst. Og hva som er "spesielt farlig" ser man jo først 14-30 dager etterpå... 5
Capt. Obvious Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 KvinneguidenBruker skrev (1 minutt siden): Deler man inneluft på et kontor, eller tar kollektivtransport får man unødvendige nærkontakter og risikerer karantene om ikke smitte. Meningsløst. Og hva som er "spesielt farlig" ser man jo først 14-30 dager etterpå... Så lenge man holder avstand på 2+ meter går det som regel helt fint, samme med kollektivtransport. Og man kan jo foreslå å ha møte ekstra tidlig eller sent så man ikke drar til kontoret i rushtiden. Det er "spesielt farlig" for veldig få. Hvis alle skal være så redd for dette at man ikke lenger kan møtes fysisk i det hele tatt går Norge, Europa og nesten hele resten av verden en mørk fremtid i møte. Og da tenker jeg ikke på viruset i seg selv. 1
Blekkulfina Skrevet 16. januar 2021 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Det er ikke et lovbrudd hvis det er gode grunner som taler for fysisk oppmøte iblant, så lenge avstandsregler og generelle smittevernshensyn ivaretas. Har vært på kontoret mye i det siste, det er ikke spesielt farlig så lenge man følger generelle smittevernsregler. Kom dere på jobb. Hvis du bor i Oslo og har vært mye på kontoret i det siste, bryter du Oslo kommune sin koronaforskrift og din arbeidsgiver risikerer bøter. Utsagn som «kom dere på jobb» faller derfor på sin egen urimelighet. 7
Blekkulfina Skrevet 16. januar 2021 Forfatter #9 Skrevet 16. januar 2021 Med virkning fra 29. oktober klokken 12.00 trådte påbudet om hjemmekontor på arbeidsplasser i Oslo kommune i kraft. Ifølge byrådets innstilling til forskriftsendringen har tiltaket sammenheng med at smittesporingsarbeidet i kommunen har vist at smitte på arbeidsplassen og ved kollektivreiser til og fra jobb, er et stort problem. Etter forskriftsendringen skal arbeidsgivere sørge for at arbeidstakere jobber hjemmefra «så langt det er praktisk mulig». «Så langt det er praktisk mulig» innebærer en snever unntaksadgang, og det fremgår eksplisitt av byrådets innstilling at arbeidsgiver må akseptere ulempe. Det er ikke kurant å la ansatte som kan komme seg til jobb uten kollektivtransport, være fysisk til stede, ei heller å gjøre unntak for ansatte som har eget kontor. Dette er ordninger som mange arbeidsgivere har benyttet i perioden vi har bak oss, men som nå altså må opphøre. https://www.raeder.no/aktuelt/pabud-om-hjemmekontor-i-oslo--dette-ma-du-vite/ 6
Capt. Obvious Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 Blekkulfina skrev (5 minutter siden): Hvis du bor i Oslo og har vært mye på kontoret i det siste, bryter du Oslo kommune sin koronaforskrift og din arbeidsgiver risikerer bøter. Utsagn som «kom dere på jobb» faller derfor på sin egen urimelighet. Og du skriver det selv, "så langt det er praktisk mulig". Det er faktisk mange som har jobber som må gjøres delvis på kontor og som derfor ikke er noe brudd på noen forskrift. 3
Blekkulfina Skrevet 16. januar 2021 Forfatter #11 Skrevet 16. januar 2021 Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Og du skriver det selv, "så langt det er praktisk mulig". Det er faktisk mange som har jobber som må gjøres delvis på kontor og som derfor ikke er noe brudd på noen forskrift. Hva du bedriver på dette kontoret som ikke kan gjøres hjemmefra vet ikke jeg, så jeg skal ikke uttale meg mer om det. Men det jeg vet, er at dette møtet som det nå er innkalt til, kan gjennomføres på en like god måte digitalt, enn fysisk oppmøte med munnbind og full pakke. For vi vet jo alle at 2 meters avstand inne på små møterom er en utopi så lenge antall deltagere overstiger to stk. 3
Capt. Obvious Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 Blekkulfina skrev (2 minutter siden): Hva du bedriver på dette kontoret som ikke kan gjøres hjemmefra vet ikke jeg, så jeg skal ikke uttale meg mer om det. Men det jeg vet, er at dette møtet som det nå er innkalt til, kan gjennomføres på en like god måte digitalt, enn fysisk oppmøte med munnbind og full pakke. For vi vet jo alle at 2 meters avstand inne på små møterom er en utopi så lenge antall deltagere overstiger to stk. Hva som er "snever adgang" har jo på ingen måte blitt prøvd rettslig, og vil antakeligvis bli gjenstand for smittevern balansert opp mot arbeidsplassens behov dersom det skulle komme en slik sak opp for retten. Det er for øvrig ikke alle møter som kan gjennomføres like effektivt på zoom, og så lenge et slikt møte ikke er noe som skjer hele tiden der man blir tvunget på kontoret, så er det ikke gitt at det er mot gjeldende forskrift. Man kan ikke bruke dette som argument for å ikke rette seg etter arbeidsplassens direktiver uten videre. 1
KvinneguidenBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 Capt. Obvious skrev (2 minutter siden): Hva som er "snever adgang" har jo på ingen måte blitt prøvd rettslig, og vil antakeligvis bli gjenstand for smittevern balansert opp mot arbeidsplassens behov dersom det skulle komme en slik sak opp for retten. Det er for øvrig ikke alle møter som kan gjennomføres like effektivt på zoom, og så lenge et slikt møte ikke er noe som skjer hele tiden der man blir tvunget på kontoret, så er det ikke gitt at det er mot gjeldende forskrift. Man kan ikke bruke dette som argument for å ikke rette seg etter arbeidsplassens direktiver uten videre. Jeg hadde meldt avbud, kontaktet verneombud og bedt om å få møtet avlyst/ gjort digitalt.
Capt. Obvious Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 KvinneguidenBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde meldt avbud, kontaktet verneombud og bedt om å få møtet avlyst/ gjort digitalt. Ja, men det er ikke sikkert man hadde kommet noen vei med det. Hos oss er påbudet vurdert juridisk av jurister, og det har blitt bestemt at "så langt det er praktisk mulig" er noe som så langt som mulig avtales mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, men at det til syvende og sist er arbeidsgiver som bestemmer om man skal være fysisk til stede. 2
Hesmeta Skrevet 16. januar 2021 #15 Skrevet 16. januar 2021 Vi er mange som må møte fysisk på jobb. Lærere du sender barna til, helsepersonell, de butikkene du bruker. Det går fint, er sikkert ikke verre for deg enn oss andre som må stille på jobb hver dag. Hold avstand, og meld avbrudd om du er syk. 5
KvinneguidenBruker Skrevet 16. januar 2021 #16 Skrevet 16. januar 2021 Hesmeta skrev (1 time siden): Vi er mange som må møte fysisk på jobb. Lærere du sender barna til, helsepersonell, de butikkene du bruker. Det går fint, er sikkert ikke verre for deg enn oss andre som må stille på jobb hver dag. Hold avstand, og meld avbrudd om du er syk. Det er jo nettopp ikke en selvstendig vurdering hos arbeidsgiver nå. Jeg hadde aldri stilt opp fysisk så lenge man har pc eller telefon.
Blekkulfina Skrevet 17. januar 2021 Forfatter #17 Skrevet 17. januar 2021 Nå har arb.giver tatt til fornuften og avlyst møtet. Så nå blir det digitalt istedet😁 3
KvinneguidenBruker Skrevet 18. januar 2021 #18 Skrevet 18. januar 2021 Blekkulfina skrev (16 timer siden): Nå har arb.giver tatt til fornuften og avlyst møtet. Så nå blir det digitalt istedet😁 Herlig! 🙌 2
zemer Skrevet 18. januar 2021 #19 Skrevet 18. januar 2021 Hesmeta skrev (På 16.1.2021 den 20.29): Vi er mange som må møte fysisk på jobb. Lærere du sender barna til, helsepersonell, de butikkene du bruker. Det går fint, er sikkert ikke verre for deg enn oss andre som må stille på jobb hver dag. Hold avstand, og meld avbrudd om du er syk. Ja vi er mange som må møte fysisk på jobb, men om de som ikke må lar være så er det bra med tanke på smitte. 2
Anbefalte innlegg