Gå til innhold

Hva mer kan jeg spare inn på?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Brunello skrev (12 timer siden):

Ser at mange mener TS betaler alt for mye i forsikring. Spørsmålet er om det er de som mener det som betaler for lite. Det er ganske mange tråder her inne som handler om hvor fattig man blir om man blir ufør. Dersom man ikke har forsikring eller private avtaler, sitter man igjen med ca. 66% av lønna i uførepensjon. Dog begrenset opp og ned, slik at man maksimalt får kr 400 000 og minimum kr 230 000,- fra det offentlige. Tjener man det Ts og samboeren gjør (antar de tjener omtrent likt), vil det si godt under kr 300 000,- i uførepensjon. Det er da veldig lurt å ha forsikring i tillegg. 

Då kan det hende at forsikringene deres generelt er litt dyre, men de burde ikke være det. Etter det jeg forstår er de forhandlet frem av fagforeningen. Pleier å være ok vilkår da.

De som mener ts betaler for høy sum i forsikring sier ikke nødvendigvis hun ikke skal ha uføreforsikring, men stiller spørsmålstegn ved den samlede summen på forsikringene. Vi betaler ca 3000 i mnd, og har hus- og innboforsikring, to bilforsikringer, de beste barneforsikringene på markedet, div. personforsikringer for oss voksne, og reiseforsikring. Vi har noen av forsikringene gjennom fagforeningen, men ikke alle, da fagforeningene ikke er best eller billigst på alle typer forsikringer. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Huset skrev (8 timer siden):

De som mener ts betaler for høy sum i forsikring sier ikke nødvendigvis hun ikke skal ha uføreforsikring, men stiller spørsmålstegn ved den samlede summen på forsikringene. Vi betaler ca 3000 i mnd, og har hus- og innboforsikring, to bilforsikringer, de beste barneforsikringene på markedet, div. personforsikringer for oss voksne, og reiseforsikring. Vi har noen av forsikringene gjennom fagforeningen, men ikke alle, da fagforeningene ikke er best eller billigst på alle typer forsikringer. 

Det er flere som stiller spørsmål om uføreforsikring er nødvendig.

Og så ser jeg at det er en del som betaler ganske lite for «alt» av forsikringer. Det setter jeg også spørsmål ved. En god uføreforsikring koster minst 2 000,- pr person i måneden. Lurer derfor på dekningen i de forsikringene dere har. Med god forsikring mener jeg utbetaling på mer enn 10 000,- pr måned opp til 90% av tidligere lønn.

Skrevet

Som veldig mange har skrevet før: Dere har utrolig høye forsikringsutgifter! Anbefaler deg å gå gjennom prisen på hver enkelt av forsikringsavtalene. Jeg hadde aldri hørt om grunnforsikring, men det ser jo ut som om det er det samme som livsforsikring? Da trenger du ikke dobbelt. Ang. livsforsikring og uføreforsikring er kostnaden veldig avhengig av dekningsgraden, altså hvilke beløp som skal utbetales dersom forsikringen kan benyttes. (For eksempel hvor mye skal utbetales i tilfelle av død, hvor mye ved kritisk sykdom) Her kan det være at noen av disse beløpene er satt unødvendig høyt, kanskje spesielt fordi dere er vant med å leve ganske rimelig. Jeg ser at Brunello skriver at en god uføreforsikring koster minst 2.000 kroner pr. person i måneden, men hvor god uføreforsikring man trenger vil jo være avhengig av hvilken inntekt man har i dag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå er det ikke sånn at alle kjedene til alle matbutikker ligger overalt i hele Norge. Extra er visstnok billig i følge reklamen, men den har aldri jeg brukt.

Anonymkode: b11f3...7c0

Siste test jeg fikk med meg om prisforskjeller i matbutikker var: Extra - Kiwi - Rema 1000, der var det 5 kr forskjell på billigste og dyreste handlepose. I følge TV2 hjelper deg,  setter en kjede ned prisen, følger de andre etter.
Joker er dyr, var nesten 5 kr dyrere på 1 kg hvetemel enn Kiwi. Spar og Meny er også dyrere enn de tre førstnevnte billigkjedene, men så er vareutvalget bedre da de ofte har ferskvaredisk.

Skrevet
Belima skrev (29 minutter siden):

Siste test jeg fikk med meg om prisforskjeller i matbutikker var: Extra - Kiwi - Rema 1000, der var det 5 kr forskjell på billigste og dyreste handlepose. I følge TV2 hjelper deg,  setter en kjede ned prisen, følger de andre etter.
Joker er dyr, var nesten 5 kr dyrere på 1 kg hvetemel enn Kiwi. Spar og Meny er også dyrere enn de tre førstnevnte billigkjedene, men så er vareutvalget bedre da de ofte har ferskvaredisk.

Måten å kjøpe billig mat på er å kjøpe inn ting når de er på tilbud og fylle opp fryser, kjøleskap og matskap, i stedet for å gå i butikken hver dag for å kjøpe det man har lyst på der og da.

Anonymkode: 6a40f...df7

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Måten å kjøpe billig mat på er å kjøpe inn ting når de er på tilbud og fylle opp fryser, kjøleskap og matskap, i stedet for å gå i butikken hver dag for å kjøpe det man har lyst på der og da.

Ja, det vet også jeg, men det er faktisk noen som ikke har fryseboks, bare noen skuffer i et kombiskap. Mange enslige som ikke har så mye plass til oppbevaring som en familie har. Selv handler jeg en gang i uka og er 1 person i husholdningen, men å storhandle for meg er umulig pga plassmangel. Impulshandling har jeg aldri drevet med.

Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Det er flere som stiller spørsmål om uføreforsikring er nødvendig.

Og så ser jeg at det er en del som betaler ganske lite for «alt» av forsikringer. Det setter jeg også spørsmål ved. En god uføreforsikring koster minst 2 000,- pr person i måneden. Lurer derfor på dekningen i de forsikringene dere har. Med god forsikring mener jeg utbetaling på mer enn 10 000,- pr måned opp til 90% av tidligere lønn.

En uføreforsikring blir ikke så dyr med mindre man har helseproblematikk i bunn, og prisen stiger ved alder, så hva folk betaler er avhengig av flere ting. Vi har selv en uføreforsikring med veldig god dekning både finansielt og i sykdomsbredde, og den er langt billigere enn det du beskriver. Hadde jeg måttet betale minst 2000 i mnd i uføreforsikring i mnd ville jeg heller spart tilsvarende beløp på en annen måte. 

Skrevet
Huset skrev (6 minutter siden):

En uføreforsikring blir ikke så dyr med mindre man har helseproblematikk i bunn, og prisen stiger ved alder, så hva folk betaler er avhengig av flere ting. Vi har selv en uføreforsikring med veldig god dekning både finansielt og i sykdomsbredde, og den er langt billigere enn det du beskriver. Hadde jeg måttet betale minst 2000 i mnd i uføreforsikring i mnd ville jeg heller spart tilsvarende beløp på en annen måte. 

Ja, alder har alt å si. Ser det er veldig mye billigere om en er ung.

Skrevet
Huset skrev (1 time siden):

Noen arbeidstakerorganisasjoner har også uføreforsikring inkludert i medlemskapet. Kanskje ikke de beste vilkårene, men sannsynligvis den laveste prisen.

Skrevet
Belima skrev (11 timer siden):

Ja, det vet også jeg, men det er faktisk noen som ikke har fryseboks, bare noen skuffer i et kombiskap. Mange enslige som ikke har så mye plass til oppbevaring som en familie har. Selv handler jeg en gang i uka og er 1 person i husholdningen, men å storhandle for meg er umulig pga plassmangel. Impulshandling har jeg aldri drevet med.

En liten fryseboks/ lite fryseskap har man jo plass til hvor som helst. Sønnen min hadde det på studenthybelen da han studerte og sparte dermed massevis av penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 20.27):

Jeg skal sjekke opp om jobben. 

Både jeg og samboer har fysisk krevende jobber så jeg tørr ikke si opp uføreforsikringene. Da har vi ett megaproblem hvis vi ødelegger oss og blir ufør.

Barneforsikringa skal jo sikre sønnen min økonomisk hvis han blir syk og ufør så jeg kvier meg for å si opp den også. Tenk om liksom.

Grunnforsikring og fritidsulykke forsikringa skal jeg sjekke opp. Jeg lurer på om det er forsikringer som ble solgt til oss når vi kjøpte huset. 

Livsforsikring har vi ikke igjennom jobb. Jeg tror ikke det er vanlig? Vi er forsikret hvis det skjer en ulykke i jobbsammenheng men det blir jo noe annet. 
Og vi kan like gjerne skade oss hjemme. 

Anonymkode: 0f1b7...20a

Reiseforsikring funker på alt fra man går ut døra. Dyre penger å bruke i tilfelle dere skader dere... På kjøkkenkniven? I badekaret? :) HelHelt unødvendig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2021 den 3.46):

En litt brutal sannhet, men det å ha dyr er også et gode. Et gode som koster. Både hest og hund. Dette nevner du selv med de uforutsette og faste utgiftene som er på de. Selv hvor glad en er i de, så er det slik at om en ikke har grei råd og vil spare mer så må det kuttes. Siden du ikke er villig til å kutte på bilsluket. 

Anonymkode: 24a4e...db7

Gjeldsfri på Instagram har postet noen lure tips om hvordan man kan ha dyr uten å bruke så mye penger på det (samtidig som man sørger for at dyret har det bra, så klart). Har ikke dyr selv, men synes tipsene hennes så veldig lure ut, så ville ha sjekket dem ut om jeg var TS.

Anonymkode: 74ae0...cb2

Skrevet

Synes det er litt rart å lete med lys og lykte etter steder å spare inn på, når den ene av dere faktisk snuser. Dersom han snuser jevnt gjennom dagen, som mange gjør, går det store summer ut hver måned til snus! Hvor mye koster en enkelt boks med snus nå? 80? 100?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 20.16):

Hadde kuttet noen av disse. Kanskje ikke livsforsikring, men den har dere vel gjennom jobben uansett? Barneforsikring er unødvendig og uføre er fryktelig dyrt, den har du også kanskje gjennom jobben. Grunnforskning har jeg aldri hørt om og fritidsulykke trenger dere vel ikke.

Anonymkode: 54461...751

Barneforsikring er IKKE unødvendig!!!!!!!!!

Anonymkode: 2fd01...8ca

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Barneforsikring er IKKE unødvendig!!!!!!!!!

Anonymkode: 2fd01...8ca

Jeg sparer til mine i stedet. Eldste på 13 har nå 300000 i fond. Men nå sitter vi veldig godt i det om noe mot all formodning skulle skje. 

Anonymkode: 54461...751

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...