AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #41 Skrevet 16. januar 2021 Hanna! skrev (8 minutter siden): Mine tips: 1) Kutt e på forsikringer. 2) Vurder å selge en eller begge bilene og bytte inn i noe billigere. 3) Sett opp budsjett og FØLG DET. Det kan være en idé å ha ulike kontoer til ulike poster eller rett og slett ta ut penger i cash så det er lettere å ikke rote her. 4) Spar opp en buffer på 3-6 måneders forbruk. 5) Betal ned gjeld. 6) Når dere får gjelda under kontroll en buffer på plass så spar til i globalt indeksfond for framtida. Når du snakker om å sikre sønnen din så vil det sannsynligvis hjelpe mer at dere får ordne på økonomien. Han kan se hvordan dere gjør det og vil arve vanene. Å leve fra hånd til munn med en såpass bra inntekt er virkelig ikke et godt forbilde. Kanskje dere kan spare i fond og plutselig kan dere hjelpe med egenkapital til boliglån for eksempel. OM han blir ufør så hadde det jo også vært en fantastisk hjelp. Ja det er å spare i fond som er planen. Tanken er 100 000,- på bufferkonto og månedlig sparing i fond på oss og ett eget fond til barnet. Jeg har sendt forespørsel til banken angående forsikringene. Jeg lurer på å kutte grunnforsikringen, fritidsforsikringen og reiseforsikringen. (Jeg liker ikke å reise uansett) Det står 170 000 på familiebilen og 340 000 på varebilen. Varebil må vi ha og familiebil må vi ha. Det har vært stabile biler hvor de eneste verkstedutgiftene har vært planlagte servicer. vi er ferdige med verkstedregninger på x antall tusen på ting som faller fra hverandre og på biler som ikke starter når vi trenger dem. Jeg er fullstendig klar over at bilene er en luksus og en stor utgiftspost her, det har vi visst hele tiden, men de ønsker vi ikke å kutte i riktig enda. Ikke forsikringene på dem heller. Familiebilen var ut for en viltpåkjørsel i sommer og måtte repareres for 60 000,- da gjorde det godt med forsikring! Jeg kan dog sjekke opp om vi kan ordne lengre nedbetalingstid på dem og lavere mnd beløp (jadajada, det blir dyrere på sikt) vi har tatt noen grep rett før og etter nyttår som vi ikke har merket virkningene av enda som jeg ikke aner hvorfor jeg ikke nevnte med en gang! Den viktigste er at jeg har solgt hesten min. Den stod på fôr men det var allikevel jeg som betalte halvparten på den. Aner ikke hvorfor jeg ikke førte opp den i HI eller tidligere! Beklager det. Det er en gansle vesentlig ting i beregningen her!! Ja, jeg skulle solgt den før, men jeg var forbanna glad i den og håpte i det lengste at det kunne funke. I tillegg: Samboer snuser, men han har trappet kraftig ned (før gikk det nesten en boks daglig) nå går det en i uka. Målet er å stoppe helt. Samboer gamet flere typer spill før og hadde løpene abbonenter i den forbinnelse som nå er sagt opp. (Tror det er snakk om noen hundrelapper i mnd) Jeg har deltatt på annen fritidsaktivitet som koster penger og som jeg har sagt opp bla fordi jeg nå går på skole om kveldene. Ikke mye, men noen hundrelapper i mnd Jeg pleide delta i vinlotteri og bingo på jobb hver fredag, det har jeg sluttet med nå. Har også sagt opp medlemskap på treningssenter som hadde 3 mnd oppsigelsestid og som vi ikke har sluttet å betale på før nå i januar. Anonymkode: 0f1b7...20a 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #42 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 46 000 minus 7500 hus 8000 bil 3500 bhg 8000 forsikring (er dette virkelig pr måned, eller mente du pr år?) 1000 handling Da er det jo igjen 18 000? Du skrev ikke hva strømregningen kom på, men hvor går resten? Og jeg regner jo egentlig ikke med at dere betaler like mye i forsikring som på huset? Dere bruker vel ikke 18 000 i mnd på klær og snus? Anonymkode: e1fc5...8ac Nå var vel inntil 1000,- handling pr. uke...... (og det hørtes veldig lite ut i en familie med barn og hund, så her tror jeg det bør sjekkes hvor mye penger det egentlig handles for ) Og 7-8 tusen i forsikringer pr. mnd høres jo helt vilt ut. Anonymkode: 5e9ee...234 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #43 Skrevet 16. januar 2021 Dette er egentlig lett. Dere har for lav inntekt til å ha to såpass nye biler. Ville sett nærmere på forsikringene også. Hovedproblemet ditt er at du unnskylder pengebruken. Du kommer aldri til å finne midler til sparing så lenge du unnskylder valgene deres. For det er faktisk et valg, hvordan man disponerer midlene man har tilgjengelig. Jeg kan ikke sammenligne min økonomi med deres, for det er bare en voksen i husholdningen. En voksen og to barn og har 40 000 utbetalt med barnetrygd. Forsikringer er 2700, beste barneforsikring, min livs- og uføre er inkludert i dette. Innbo, bil og reise også. Huslån på 10 000. Andre boutgifter 4500. Har i tillegg studielån. Likevel kan jeg spare 4000 i måneden. Et barn i bhg, 3200 i måneden. Jeg har en nyere og trygg familiebil, ca 4 år gammel. Har nedbetalt den, det var ikke en dyr modell med fancy utstyr. Men den passer til min inntekt. Anonymkode: c51da...f03 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #44 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er egentlig lett. Dere har for lav inntekt til å ha to såpass nye biler. Ville sett nærmere på forsikringene også. Hovedproblemet ditt er at du unnskylder pengebruken. Du kommer aldri til å finne midler til sparing så lenge du unnskylder valgene deres. For det er faktisk et valg, hvordan man disponerer midlene man har tilgjengelig. Jeg kan ikke sammenligne min økonomi med deres, for det er bare en voksen i husholdningen. En voksen og to barn og har 40 000 utbetalt med barnetrygd. Forsikringer er 2700, beste barneforsikring, min livs- og uføre er inkludert i dette. Innbo, bil og reise også. Huslån på 10 000. Andre boutgifter 4500. Har i tillegg studielån. Likevel kan jeg spare 4000 i måneden. Et barn i bhg, 3200 i måneden. Jeg har en nyere og trygg familiebil, ca 4 år gammel. Har nedbetalt den, det var ikke en dyr modell med fancy utstyr. Men den passer til min inntekt. Anonymkode: c51da...f03 Hvor har du forsikringene dine? Anonymkode: 0f1b7...20a 1
Hanna! Skrevet 16. januar 2021 #45 Skrevet 16. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er å spare i fond som er planen. Tanken er 100 000,- på bufferkonto og månedlig sparing i fond på oss og ett eget fond til barnet. Jeg har sendt forespørsel til banken angående forsikringene. Jeg lurer på å kutte grunnforsikringen, fritidsforsikringen og reiseforsikringen. (Jeg liker ikke å reise uansett) Det står 170 000 på familiebilen og 340 000 på varebilen. Varebil må vi ha og familiebil må vi ha. Det har vært stabile biler hvor de eneste verkstedutgiftene har vært planlagte servicer. vi er ferdige med verkstedregninger på x antall tusen på ting som faller fra hverandre og på biler som ikke starter når vi trenger dem. Jeg er fullstendig klar over at bilene er en luksus og en stor utgiftspost her, det har vi visst hele tiden, men de ønsker vi ikke å kutte i riktig enda. Ikke forsikringene på dem heller. Familiebilen var ut for en viltpåkjørsel i sommer og måtte repareres for 60 000,- da gjorde det godt med forsikring! Jeg kan dog sjekke opp om vi kan ordne lengre nedbetalingstid på dem og lavere mnd beløp (jadajada, det blir dyrere på sikt) vi har tatt noen grep rett før og etter nyttår som vi ikke har merket virkningene av enda som jeg ikke aner hvorfor jeg ikke nevnte med en gang! Den viktigste er at jeg har solgt hesten min. Den stod på fôr men det var allikevel jeg som betalte halvparten på den. Aner ikke hvorfor jeg ikke førte opp den i HI eller tidligere! Beklager det. Det er en gansle vesentlig ting i beregningen her!! Ja, jeg skulle solgt den før, men jeg var forbanna glad i den og håpte i det lengste at det kunne funke. I tillegg: Samboer snuser, men han har trappet kraftig ned (før gikk det nesten en boks daglig) nå går det en i uka. Målet er å stoppe helt. Samboer gamet flere typer spill før og hadde løpene abbonenter i den forbinnelse som nå er sagt opp. (Tror det er snakk om noen hundrelapper i mnd) Jeg har deltatt på annen fritidsaktivitet som koster penger og som jeg har sagt opp bla fordi jeg nå går på skole om kveldene. Ikke mye, men noen hundrelapper i mnd Jeg pleide delta i vinlotteri og bingo på jobb hver fredag, det har jeg sluttet med nå. Har også sagt opp medlemskap på treningssenter som hadde 3 mnd oppsigelsestid og som vi ikke har sluttet å betale på før nå i januar. Anonymkode: 0f1b7...20a Så bra! Hver lille (og store ting) dere greier å spare er supert. Og etterhvert vil det "balle på seg" om dere fortsetter i samme spor. Jo mer dere sparer, jo fortere kan dere betale ned gjeld, jo mindre utgifter, jo mer kan dere spare til uforutsette ting og framtida. En av de tingene dere også burde passe på er "livsstilsinflasjon". Altså, om du går opp i lønn, ikke bare øk forbruket, men først og fremst øk sparing. Det er veldig lett å bruke 5000 ekstra i måneden. Det er litt ekstra fin mat, take away og interiør og ditten og datten. Det er derimot veldig vanskelig å kutte ut 5000 når man først har vendt seg til et større forbruk. 3
PetterKanin Skrevet 16. januar 2021 #46 Skrevet 16. januar 2021 Anbefaler deg å se noen episoder av "I lomma på Silje". 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #47 Skrevet 16. januar 2021 7-8000 på forsikringer? I måneden? Er dere helt sprø? Selg bilen, bli kvitt billånet, og kjøp en rimelig bil nr 2 for cash. Så begynner dere å bruke elbilen som pendling, hvorfor gjør dere ikke alt det? Jeg mistenker også at en del av forsikringene deres overlapper. Vår innbo er dekket av vår husforsikring i IF, og vi har superforsikring som dekker ubegrenset. Hva dekker fritidsulykke som ikke livs- og reise dekker? Dere må ta en grundig kikk på de papirene. Dere kan garantert spare tusenvis i måneden. Begynn med å gå gjennom rådene du får her, og start med å spare først. Bestem dere for et beløp, sett de pengene på sparekonto så fort dere får lønn, og så kan dere bruke resten. Anonymkode: ad3ca...1bc 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #48 Skrevet 16. januar 2021 Går dere til frisøren? Farg hår hjemme. Bytt ut den ene bilen til en rimeligere. Last ned mattilbud- appen og planlegg ukesmenyen etter de beste tilbudene. Anonymkode: 3545b...33b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #49 Skrevet 16. januar 2021 Hanna! skrev (6 minutter siden): Så bra! Hver lille (og store ting) dere greier å spare er supert. Og etterhvert vil det "balle på seg" om dere fortsetter i samme spor. Jo mer dere sparer, jo fortere kan dere betale ned gjeld, jo mindre utgifter, jo mer kan dere spare til uforutsette ting og framtida. En av de tingene dere også burde passe på er "livsstilsinflasjon". Altså, om du går opp i lønn, ikke bare øk forbruket, men først og fremst øk sparing. Det er veldig lett å bruke 5000 ekstra i måneden. Det er litt ekstra fin mat, take away og interiør og ditten og datten. Det er derimot veldig vanskelig å kutte ut 5000 når man først har vendt seg til et større forbruk. Tusen takk! Ja sparing er hovedfokuset vårt. Vi spiser så og si aldri ute. Har ihvertfall ikke gjort det i år 😅 Vi har leid litt filmer over nett i året som har gått, men det har vi og sluttet med. Til deg over her som stussa på handlingen: Jeg anslår det på rundt 1000,- i uka. Noen uker handler jeg for 6-700 andre for 1200. Det avhenger av hva jeg har av råvarer i skapet, om vi har middagsrester, hva som er på tilbud, om vi spiser middag hos svigers osv. Av og til må jeg feks kjøpe inn dasspapir og vaskemidler og slike ting og da går det litt ekstra. Jeg kjøper vaskemidler og dasspapir i store økonomipakker på europris, så jeg regner de i utgangspunktet ikke inn i ukesbudsjettene pga at jeg kjøper dem så sjelden. Så spiser vi mindre kjøtt. En pakke kjøttdeig koster over 60,- to pakker kidneybønner koster 10,- da sparer vi en 50-lapp på fredagstacoen feks. så lager vi mye potetmiddager og pasta middager, first price kylling osv. Til sommern skal jeg grave meg kjøkkenhage og så egne poteter og gulrøtter og sånn Jeg tror i utgangspunktet ikke matbudsjettet vårt er hovedproblemet. Det er bilene som trekker. Men vi har hatt historikk med å stoppe innom butikken på vei hjem og kjøpe en red bull eller en liten sjokolade osv. men det slutta vi med i fjor høst. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Går dere til frisøren? Farg hår hjemme. Bytt ut den ene bilen til en rimeligere. Last ned mattilbud- appen og planlegg ukesmenyen etter de beste tilbudene. Anonymkode: 3545b...33b Jeg går ikke til frisør. Samboer og sønnen gjør det av og til. skal laste ned appen! Takk for tips! AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 7-8000 på forsikringer? I måneden? Er dere helt sprø? Selg bilen, bli kvitt billånet, og kjøp en rimelig bil nr 2 for cash. Så begynner dere å bruke elbilen som pendling, hvorfor gjør dere ikke alt det? Jeg mistenker også at en del av forsikringene deres overlapper. Vår innbo er dekket av vår husforsikring i IF, og vi har superforsikring som dekker ubegrenset. Hva dekker fritidsulykke som ikke livs- og reise dekker? Dere må ta en grundig kikk på de papirene. Dere kan garantert spare tusenvis i måneden. Begynn med å gå gjennom rådene du får her, og start med å spare først. Bestem dere for et beløp, sett de pengene på sparekonto så fort dere får lønn, og så kan dere bruke resten. Anonymkode: ad3ca...1bc Skal absolutt gå igjennom forsikringene! Helt klart! Elbilen er en toseter. Og samboeren må ha varebil (håndtverker) vi bruker den når vi skal noe hvor ikke alle trenger være med (feks når vi handler) vi lader den hjemme. Jeg orker ikke flere cash-biler. Vi kosta på 80k i reparasjoner på 2 år på to biler før vi kjøpte de vi har nå. (Og det var ikke steingamle biler vi hadde heller. De var sånn 15 år) Og da kjøpte vi brukte deler der vi kunne og fikk kompispris på bilverkstedet. skulle på føden og bilen starta ikke liksom! Anonymkode: 0f1b7...20a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #50 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk! Ja sparing er hovedfokuset vårt. Vi spiser så og si aldri ute. Har ihvertfall ikke gjort det i år 😅 Vi har leid litt filmer over nett i året som har gått, men det har vi og sluttet med. Til deg over her som stussa på handlingen: Jeg anslår det på rundt 1000,- i uka. Noen uker handler jeg for 6-700 andre for 1200. Det avhenger av hva jeg har av råvarer i skapet, om vi har middagsrester, hva som er på tilbud, om vi spiser middag hos svigers osv. Av og til må jeg feks kjøpe inn dasspapir og vaskemidler og slike ting og da går det litt ekstra. Jeg kjøper vaskemidler og dasspapir i store økonomipakker på europris, så jeg regner de i utgangspunktet ikke inn i ukesbudsjettene pga at jeg kjøper dem så sjelden. Så spiser vi mindre kjøtt. En pakke kjøttdeig koster over 60,- to pakker kidneybønner koster 10,- da sparer vi en 50-lapp på fredagstacoen feks. så lager vi mye potetmiddager og pasta middager, first price kylling osv. Til sommern skal jeg grave meg kjøkkenhage og så egne poteter og gulrøtter og sånn Jeg tror i utgangspunktet ikke matbudsjettet vårt er hovedproblemet. Det er bilene som trekker. Men vi har hatt historikk med å stoppe innom butikken på vei hjem og kjøpe en red bull eller en liten sjokolade osv. men det slutta vi med i fjor høst. Jeg går ikke til frisør. Samboer og sønnen gjør det av og til. skal laste ned appen! Takk for tips! Skal absolutt gå igjennom forsikringene! Helt klart! Elbilen er en toseter. Og samboeren må ha varebil (håndtverker) vi bruker den når vi skal noe hvor ikke alle trenger være med (feks når vi handler) vi lader den hjemme. Jeg orker ikke flere cash-biler. Vi kosta på 80k i reparasjoner på 2 år på to biler før vi kjøpte de vi har nå. (Og det var ikke steingamle biler vi hadde heller. De var sånn 15 år) Og da kjøpte vi brukte deler der vi kunne og fikk kompispris på bilverkstedet. skulle på føden og bilen starta ikke liksom! Anonymkode: 0f1b7...20a Men de 80 000kr, er vel fortsatt mindre enn billånet på to år? Anonymkode: 5a9fc...593 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #51 Skrevet 16. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Bruker jo ikke 100 i mnd på handling da.. Gjort seg om vi greide lage middag for 35,- dagen hver dag til tre personer du! 😅 Anonymkode: 0f1b7...20a 35 minutter siden, AnonymBruker said: Nå var vel inntil 1000,- handling pr. uke...... (og det hørtes veldig lite ut i en familie med barn og hund, så her tror jeg det bør sjekkes hvor mye penger det egentlig handles for ) Og 7-8 tusen i forsikringer pr. mnd høres jo helt vilt ut. Anonymkode: 5e9ee...234 Ok så 4000, da er det fortsatt 15 000 igjen etter alle utgiftene som ble ramset opp. Det burde jo holde i massevis. Selv om tydeligvis drivstoff ikke var regnet inn under bil. Synes dere bruker veldig mye på bil og forsikring. Det kan jo lønne seg hvis det skjer noe i morgen, men samtidig må man regne på om man er villig til å satse flere millioner på forsikringer før pensjonsalder. Anonymkode: e1fc5...8ac
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #52 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja det er å spare i fond som er planen. Tanken er 100 000,- på bufferkonto og månedlig sparing i fond på oss og ett eget fond til barnet. Jeg har sendt forespørsel til banken angående forsikringene. Jeg lurer på å kutte grunnforsikringen, fritidsforsikringen og reiseforsikringen. (Jeg liker ikke å reise uansett) Det står 170 000 på familiebilen og 340 000 på varebilen. Varebil må vi ha og familiebil må vi ha. Det har vært stabile biler hvor de eneste verkstedutgiftene har vært planlagte servicer. vi er ferdige med verkstedregninger på x antall tusen på ting som faller fra hverandre og på biler som ikke starter når vi trenger dem. Jeg er fullstendig klar over at bilene er en luksus og en stor utgiftspost her, det har vi visst hele tiden, men de ønsker vi ikke å kutte i riktig enda. Ikke forsikringene på dem heller. Familiebilen var ut for en viltpåkjørsel i sommer og måtte repareres for 60 000,- da gjorde det godt med forsikring! Jeg kan dog sjekke opp om vi kan ordne lengre nedbetalingstid på dem og lavere mnd beløp (jadajada, det blir dyrere på sikt) vi har tatt noen grep rett før og etter nyttår som vi ikke har merket virkningene av enda som jeg ikke aner hvorfor jeg ikke nevnte med en gang! Den viktigste er at jeg har solgt hesten min. Den stod på fôr men det var allikevel jeg som betalte halvparten på den. Aner ikke hvorfor jeg ikke førte opp den i HI eller tidligere! Beklager det. Det er en gansle vesentlig ting i beregningen her!! Ja, jeg skulle solgt den før, men jeg var forbanna glad i den og håpte i det lengste at det kunne funke. I tillegg: Samboer snuser, men han har trappet kraftig ned (før gikk det nesten en boks daglig) nå går det en i uka. Målet er å stoppe helt. Samboer gamet flere typer spill før og hadde løpene abbonenter i den forbinnelse som nå er sagt opp. (Tror det er snakk om noen hundrelapper i mnd) Jeg har deltatt på annen fritidsaktivitet som koster penger og som jeg har sagt opp bla fordi jeg nå går på skole om kveldene. Ikke mye, men noen hundrelapper i mnd Jeg pleide delta i vinlotteri og bingo på jobb hver fredag, det har jeg sluttet med nå. Har også sagt opp medlemskap på treningssenter som hadde 3 mnd oppsigelsestid og som vi ikke har sluttet å betale på før nå i januar. Anonymkode: 0f1b7...20a Sorry, men wtf... Dette er en varebil som suger penger. Ante ikke at det gikk an å kjøpe en toseter elbil så dyrt. Det er åpenbart for meg at dere burde hatt en billigere. Familiebil er ganske viktig, så reagerer ikke på det. Vår er ca 200 000. Den har ikke kostet noe utover nye dekk og service. Det er mye mer enn arbeidsbilen.. en toseter elbil. Dere kunne fått en rikelig bra nok for halve prisen og halve forsikringen. Men det koster å være kar... Du må se på hva det koster å ta lunchen ute, kveld med venner etc. Dere høres ut som dere lever i grenseland for hva du kan tillate. Mine barn er eldre og det er veldig dyrt, så det haster å finne ut av det. Anonymkode: 43847...083 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #53 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvor har du forsikringene dine? Anonymkode: 0f1b7...20a Innbo (enebolig), bil (16.000 km/året) og reise (familie) er i Storebrand med avtale gjennom fagforening - 1010 kroner i måneden. Mine personforsikringer (uføre, liv, kritisk sykdom og ulykke) i klp er 380 kroner i måneden. To barneforsikringer med beste uføre 885 i Gjensidige. Her får jeg noen hundrelapper i kundeutbytte i året, de er ikke trukket fra. Resten går til en forsikring som jeg overhodet ikke må ha. I underkant av en million til barnas far om jeg dør. Ikke at han fortjener det, men tror det er riktig for barnas del. Anonymkode: c51da...f03 2
Gjest ti10 Skrevet 16. januar 2021 #54 Skrevet 16. januar 2021 For det første, hvis du ser i nettbanken, vil du vel få en pekepinn på hvor pengene går En annen ting, jeg så det var 2 millioner i lån på hus og biler. Nå framgår det ikke hva slags biler det er snakk om, men hvis det er to relativt dyre biler, og dere MÅ ha begge, kan dere bytte den ene ut i en eldre og rimeligere modell? Dessuten, som jeg ser mange andre her også påpeker, dere har veldig høye forsikringsutgifter. Å ha grunnforsikring, livsforsikring, barneforsikring, fritidsulykkeforsikring OG uførepensjon er vel i overkant? Her må dere være sikkert tredobbelt forsikret på enkelte områder? Jeg hadde droppet mange her, og heller beholdt reiseforsikringen, den pleier å koste lite men dekke mer enn man tror, for å si det sånn. Gå i hvert fall nøye gjennom hva hver enkelt forsikring dekker, og tenk på hva dere faktisk trenger. Og ikke vær lojal, bruk forsikringsportalen.no eller noe lignende for å sjekke om dere får rimeligere tilbud andre steder.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #55 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har en samlet inntekt på ca 46 000,- mnd (etter skatt) Vi går i null HVER mnd og det er så frustrerende fordi vi ønsker å faktisk kunne spare. Vi er en familie på 3 pluss en middels stor hund. Vi snur på kronene og det som drar hovedsaklig er huslånet og to billån pluss masse forsikringer. (Innbo, hus, biler, barn, oss, reise, hunden osv) og barnehage. Vi har ca 2 mill i lån. (Hus + biler) betaler ca 7 500,- på huset og 8 000,- på bilene og 3 500 i bhg. Så er det vel mellom 7 og 8 000 i forsikringer. Alt av lån og forsikringer er samlet i èn bank og med LO-fordeler. 0 forbrukslån eller kredittgjeld. Vi har strøm ifra Tibber, handler hovedsaklig klær og leker brukt (eller får i gaver/arver) kjøper oss aldri klær selv. Jeg handlet sårt trengt undertøy for gavekort jeg fikk i julegave, det er vel de første plaggene jeg har kjøpt meg på 3 år. Vi ukeshandler (stort sett) og prøver å tenke økonomi når vi handler. (Jeg tror vi havner på mellom 700 og 1000 stort sett med mindre vi trenger såper og slikt) Kjøper mye first price og Eldorado-produkter, har kjøttdeig bare en gang i uka, osv. Vi drikker aldri brus og spiser godteri bare på lørdager. Handler stort sett på Kiwi, og kjøper bleier i økonomipakker på coop eller billigbleier (de som faktisk er tette) har Trumf kort og coop medlemskap. Vi røyker ikke, men samboer snuser og skal prøve å slutte med det. Jeg prøver å bake brød i stede for å kjøpe. Vi har nedbetalte mobiler og nest billigste abb. Vi har ingen abbonementer på aviser og har sagt opp feks Viaplay som ble lite brukt (nå har vi Netflix og spotify bare tror jeg) Vi har nett/tv men jeg husker ikke i farta hva det koster. Vi drikker lite alkohol og bruker ikke narkotika. Handler generelt lite til huset nå fordi vi har fått etablert oss og har det vi trenger. Utgiftene nå er stort sett klær til gutten som vokser i lynfart føler jeg. En av to biler er elektrisk. Det er per nå ikke aktuelt å bytte dieselbilen med en elektrisk da vi trenger en bil med trekkraft. Vi kjøret ca 1 time daglig sammenlagt (lang vei til jobb for meg) Vi jobber fulltid og samboer jobber ekstra når han kan. Jeg har ikke mulighet, fordi jeg studerer kveldstid og på helg (ferdig om 2 år) det har vært litt utgifter i lærebøker og slik, men det har stabilisert seg nå. Online undervisning gjør også at jeg ikke bruker penger på reise ifbm skolen. Er det noen som har forslag til andre ting vi kan spare inn på? Om så det er snakk om en tier i mnd så er jeg interessert! Ferie har vi aldri brukt penger på. Det er isåfall en norgestur i bil med telt. Drømmer om muligheten til å spare til pensjon og til ting vi trenger/ønsker oss. Fatter ikke hvor pengene blir av. Jeg greier ikke å se mer vi kan kutte i. Anonymkode: 0f1b7...20a Dere betaler MER pr mnd på biler enn på hus? Bilene er jo et megasluk på så liten inntekt... dere bruker mer enn 1/6 av lønna på biler? Og det kun lånet, er vel mange andre utgifter med de også. Vet iaf hvor jeg ville spart penger Men samtidig, antar bilene er det dere drømmer om og ønsker dere da. For noen er jo bilen ALT som betyr noe. Men da kan dere ikke klage på lite annen sparing iaf Bare være ærlige på prioriteringen i stedet. Og ta regnestykket på tv, nett, strømmetjenester. Den summen er skyhøy! Selv her med kun nett, nest rimeligste hastighet, og Netflix og Spotify, så er det jo nesten 1000 kr mnd. Helt sykt. Sjekk deres. Og sjekk alternativer. Må vel ikke ha tv-abonnement i disse tider? Særlig ikke å betale for strømmetjeneste i tillegg. Anonymkode: 5d98e...a02 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #56 Skrevet 16. januar 2021 Om mulig kan du bake billånene inn i huslånet. Og øke nedbetalingstiden, ihvertfall frem til du går opp i lønn. Det bør gi litt rom i økonomien nå. Dere trenger ikke være gjeldsfri før pensjonsalder. Bedre å ha litt god råd nå. Anonymkode: 960e9...b2b
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #57 Skrevet 16. januar 2021 Uansett hvor mye energi og tid dere bruker på å kutte budsjettet og spinke og spare, så er det faktisk begrensa hvor mye det er mulig å spare. Og det går jo faktisk utover livskvaliteten etterhvert når man snur på hver eneste krone og aldri unner seg noe. Hva med å tenke litt i motsatt retning og se på hvordan dere kan øke inntekten? Det fins mange måter å tjene litt ekstra på. Leie ut noe? Eller er dere flinke til noe som andre kanskje vil betale for? Det fine med denne framgangsmåten er at det ikke er noe øvre tak på hvor mye man faktisk kan få inn, er man kreativ nok (derimot er det klart begrensa hvor mye man kan få inn ved kun sparing). Vi leier ut hybelen i kjelleren og får inn noen ekstra tusener der. I tillegg lager jeg strikkeoppskrifter og selger på nett. Nesten uten utgifter og investering, men jeg tjener en del ekstra på det. Finn ut hva du er god til og bruk det! Anonymkode: 51d4f...edf
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #58 Skrevet 16. januar 2021 Har lite å legge til utover det som allerede er sagt. Men støtter spesielt dette med å tracke det dere bruker en stund, for å se hvor pengene faktisk havner. Kan få seg noen overraskelser da, f.eks. rundt hvor mye man bruker på mat. YX har et kredittkort som dekker opp til 100,- i måneden på strømmetjenester. Kortet er gratis. Om begge dere to kan skaffe dere kortet, sparer dere i alle fall 200,- i måneden. Jeg har det, og bruker det ikke til noe annet. Eneste kjipe er at man må velge rabatten hver måned, men det kan alltids skrive ned i kalenderen så man husker det. Anonymkode: 132cb...0f6
Huset Skrevet 17. januar 2021 #59 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har en samlet inntekt på ca 46 000,- mnd (etter skatt) Vi går i null HVER mnd og det er så frustrerende fordi vi ønsker å faktisk kunne spare. Vi er en familie på 3 pluss en middels stor hund. Vi snur på kronene og det som drar hovedsaklig er huslånet og to billån pluss masse forsikringer. (Innbo, hus, biler, barn, oss, reise, hunden osv) og barnehage. Vi har ca 2 mill i lån. (Hus + biler) betaler ca 7 500,- på huset og 8 000,- på bilene og 3 500 i bhg. Så er det vel mellom 7 og 8 000 i forsikringer. Alt av lån og forsikringer er samlet i èn bank og med LO-fordeler. 0 forbrukslån eller kredittgjeld. Vi har strøm ifra Tibber, handler hovedsaklig klær og leker brukt (eller får i gaver/arver) kjøper oss aldri klær selv. Jeg handlet sårt trengt undertøy for gavekort jeg fikk i julegave, det er vel de første plaggene jeg har kjøpt meg på 3 år. Vi ukeshandler (stort sett) og prøver å tenke økonomi når vi handler. (Jeg tror vi havner på mellom 700 og 1000 stort sett med mindre vi trenger såper og slikt) Kjøper mye first price og Eldorado-produkter, har kjøttdeig bare en gang i uka, osv. Vi drikker aldri brus og spiser godteri bare på lørdager. Handler stort sett på Kiwi, og kjøper bleier i økonomipakker på coop eller billigbleier (de som faktisk er tette) har Trumf kort og coop medlemskap. Vi røyker ikke, men samboer snuser og skal prøve å slutte med det. Jeg prøver å bake brød i stede for å kjøpe. Vi har nedbetalte mobiler og nest billigste abb. Vi har ingen abbonementer på aviser og har sagt opp feks Viaplay som ble lite brukt (nå har vi Netflix og spotify bare tror jeg) Vi har nett/tv men jeg husker ikke i farta hva det koster. Vi drikker lite alkohol og bruker ikke narkotika. Handler generelt lite til huset nå fordi vi har fått etablert oss og har det vi trenger. Utgiftene nå er stort sett klær til gutten som vokser i lynfart føler jeg. En av to biler er elektrisk. Det er per nå ikke aktuelt å bytte dieselbilen med en elektrisk da vi trenger en bil med trekkraft. Vi kjøret ca 1 time daglig sammenlagt (lang vei til jobb for meg) Vi jobber fulltid og samboer jobber ekstra når han kan. Jeg har ikke mulighet, fordi jeg studerer kveldstid og på helg (ferdig om 2 år) det har vært litt utgifter i lærebøker og slik, men det har stabilisert seg nå. Online undervisning gjør også at jeg ikke bruker penger på reise ifbm skolen. Er det noen som har forslag til andre ting vi kan spare inn på? Om så det er snakk om en tier i mnd så er jeg interessert! Ferie har vi aldri brukt penger på. Det er isåfall en norgestur i bil med telt. Drømmer om muligheten til å spare til pensjon og til ting vi trenger/ønsker oss. Fatter ikke hvor pengene blir av. Jeg greier ikke å se mer vi kan kutte i. Anonymkode: 0f1b7...20a Det er flere utgifter du enten ikke nevner eller omtaler som små men som samlet blir nokså store: Strøm, nettleie, drivstoff, bomring, kommunale avgifter, hundemat og gaver. Skjønner godt dere går i 0. Så det er ikke sikkert dere sløser i det hele tatt, men at dere rett og slett, med dagens inntekt, ikke har mer enn dere trenger og dermed må se på de store kuttpostene: bil og forsikring. Skjønner dere trenger to biler om du jobber langt unna, men kanskje minst ett av billånene kan bakes inn i boliglånet? Litt å spare der. Forsikringene er helt hårreisende høyt priset om dette stemmer, dere må jo ha alle mulige tillegg som går an å krysse av for i dem. Synes vi betaler mye, og våre ligger på ca 3000 i mnd. Og om dere ikke er på ferie trenger dere ikke reiseforsikring. Er bilene for høyt eller for dyrt forsikret? Vi fikk veldig mye billigere bilforsikring ved å flytte dem fra fagforeningen til banken. 4
PM75 Skrevet 17. januar 2021 #60 Skrevet 17. januar 2021 (endret) Du skriver at du har som mål å bli gjeldsfri når du blir 47 år. Hva med å utsette dette målet et par år & ha bedre økonomi nå? Et huslån på 2 millioner er uansett småtterier ifht hva mange har. Endret 17. januar 2021 av PM75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå