AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #21 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Flere som reagerer på bilene her. Først og fremst: ja, vi trenger to biler. Vi bor på bygda (jeg har 25 min til jobb) og samboer jobber rundt omkring (håndtverker) det er dårlig med buss her og noen km til nærmeste barnehage. Vi hadde ikke billån for 3 år siden, men opplevde at vi hadde dyre verkstedregninger på de gamle bilene mange ganger i året. Når jeg ble gravid kjøpte vi en ny (brukt) tryggere bil. (Den var 4 år gammel) det er familiebilen. Så noen år senere begynte samboer i ny jobb som håndtverker, det fungerte dårlig med sedan så han kjøpte en varebil. Varebilen var en nybil fordi vi ville ha garanti og elektrisk bil. Han får ett lite tilskudd fra sin arbeidsgiver for at han har varebil. Skulle gjerne gjort det, men vi må ha bil desverre. Og vi gikk lei av å betale verkstesregninger på de "gjeldsfrie" bilene vi hadde. Selvfølgelig er det mer inne i bildet her. Feks nevnte jeg at jeg kjører en time hver dag. Da sier det seg selv at jeg bruker diesel og må tanke det ila mnd. Da går det ett par tusen der. Så har vi strømregninger, kommunale avgifter, forsikringer, hundemat, ferge, osv osv. Ditt hode tolker jaggu mye rart!! Telefonene våre er vel 3-4 år gamle. Jeg husker ikke når Iphone 8 kom ut, for jeg bryr meg ikke om sånt, men det er den jeg har. Samboer har en annen tlf jeg ikke aner hva heter fordi vi ikke bryr oss om sånn. Ja vi kjøpte de på nedbetaling. de fleste casher vel ikke ut en iphone med en gang. jobb litt med "ditt hode" for du tolker ting i helt feil retning. Anonymkode: 0f1b7...20a De fleste casher ut en iPhone, eller kjøper seg noe rimeligere. Avbetaling er vanligvis mye dyrere enn å spare (med noen unntak) Det var voldsomt til reaksjon. Noe bruker dere jo penger på. Beste rådet er å gå gjennom hva dere har brukt penger på siste seks mnd. Om du hadde behov for ny telefon nå så hadde du kjøpt på avbetaling? Og du hadde klart å betale regningen sannsynligvis. Det betyr at det er handlingsrom i økonomien, men dere bruker opp tilgjengelige midler. Anonymkode: c1162...88c 16
Belima Skrevet 16. januar 2021 #22 Skrevet 16. januar 2021 Vet mange har innboforsikring via jobben sin, men det har du vel sjekket ut. Kanskje du kan spare noe ved å bytte selskap. Sjekk denne angående forsikringene deres: https://forsikringsportalen.no/?gclid=EAIaIQobChMIj-PNnZKh7gIVdkiRBR2DiAgxEAAYBCAAEgKyGvD_BwE
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #23 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De fleste casher ut en iPhone, eller kjøper seg noe rimeligere. Avbetaling er vanligvis mye dyrere enn å spare (med noen unntak) Det var voldsomt til reaksjon. Noe bruker dere jo penger på. Beste rådet er å gå gjennom hva dere har brukt penger på siste seks mnd. Om du hadde behov for ny telefon nå så hadde du kjøpt på avbetaling? Og du hadde klart å betale regningen sannsynligvis. Det betyr at det er handlingsrom i økonomien, men dere bruker opp tilgjengelige midler. Anonymkode: c1162...88c Voldsom til reaksjon? To utropstegn? Synes bare det er spesielt å bli stemplet som technofreak som skal ha det nyeste hele tiden fordi vi kjøpte telefonene våre på nedbetaling for 3-4 år siden. Nei, jeg hadde ikke gjort det i dag. Jeg hadde sikkert kjøpt en brukt en. Jeg knuste skjermen i november så en ny en hadde gjort godt men jeg står over fordi jeg ikke bryr meg. Jeg kjøpte den nyeste modellen tilgjengelig når denne var ny fordi jeg ville ha en tlf som "holdt en stund". Jeg hadde da en iphone 5 som var x antall år som jeg måtte skifte fordi skjermen var knust og batteriet ladet ut på to timer. Jeg kjøpte iphone igjen fordi det er det jeg har hatt de siste årene og er fornøyd med. Jeg prøver å komme på hva mer vi bruker penger på. Jeg vet vi har ganske høy strømregning. Samboer har en hobby som drar noe strøm. Så sammenlignet med "vanlig" har vi ganske høy strømregning. Men det er ikke snakk om 3-4 000 mer enn vanlig liksom. Og nei - hobbyen koster ikke noe mer utover strømbruken. noen over her spurte om skolebøkene mine: ja jeg kjøpte nesten alle brukt (og helt ærlig var de ikke særlig billige brukt heller..) jeg kjøpt enkelte nye, enten fordi bruktkjøp + frakt ble like dyrt som ny bok med gratis frakt, eller fordi jeg ikke fant bøkene brukt. Belima skrev (Akkurat nå): Vet mange har innboforsikring via jobben sin, men det har du vel sjekket ut. Kanskje du kan spare noe ved å bytte selskap. Sjekk denne angående forsikringene deres: https://forsikringsportalen.no/?gclid=EAIaIQobChMIj-PNnZKh7gIVdkiRBR2DiAgxEAAYBCAAEgKyGvD_BwE Takk for tips, men akkurat innboforsikringen får jeg "gratis" igjennom LO-medlemskapet mitt. Jeg har også sjekket at vi ikke har to innboforsikringer - som mange har uten å vite det. Anonymkode: 0f1b7...20a 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #24 Skrevet 16. januar 2021 Ta en gjennomgang på kontoutskriften. Vi skjønte heller ikke hvor pengene forsvant hen. Vi fant fort ut at en kaffi her og der, en bolle der, en pølse der ++ ble ganske mye ila noen mndr. Anonymkode: b4072...c0b 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #25 Skrevet 16. januar 2021 24 minutter siden, AnonymBruker said: Fritidsulykkeforsikring 2 x Livsforsikring (ingen sykdommer, min er dyrere en hans sikkert fordi jeg er kvinne??) 2x Uførepensjon Grunnforsikring Barneforsikring Hadde kuttet noen av disse. Kanskje ikke livsforsikring, men den har dere vel gjennom jobben uansett? Barneforsikring er unødvendig og uføre er fryktelig dyrt, den har du også kanskje gjennom jobben. Grunnforskning har jeg aldri hørt om og fritidsulykke trenger dere vel ikke. Anonymkode: 54461...751 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #26 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta en gjennomgang på kontoutskriften. Vi skjønte heller ikke hvor pengene forsvant hen. Vi fant fort ut at en kaffi her og der, en bolle der, en pølse der ++ ble ganske mye ila noen mndr. Anonymkode: b4072...c0b Ja det må være sånne ting. Vi kjøper ikke mat på bensern da, men samboer kjøper kaffe av og til og av og til en matpakke på butikken. Så vi har snakket om at det antagelig er en post. Å så dukker det liksom "alltid" opp noe. Hunden måtte inn til vaksine og tannsteinskraping rett før jul. Da gikk det noen tusen der. Gutten måtte plutselig ha nye vintersko. Jeg tabba meg ut med skokjøp på nett før så jeg ville fysisk prøve skoene. Fant ingen i området som solgte brukt, og vil ikke inn til byen på senteret pga mye smitte i byen for tida. Den lille lokale skobutikken hadde bare en type vintersko i hans strl og de kosta seff TUSEN kroner.. men så tenker jeg at ok - da er det barnetrygda da. Den skal jo brukes på ting til han. julegavene gjorde jeg ferdig i september/oktober så de slapp vi rett før jul. Men vi hadde noen fridager i romjula, og lønningsdag til samboer ble flytta ei uke senere så vi havna jo litt bakpå igjen pga det da. MEN! Jeg sitter igjen med en buffer på sparekonto på 2500,- etter desember og det er bra! Jeg setter alltid penger inn på sparekonto men ender ofte med å måtte ta dem tilbake igjen. Har forresten rydda i mye utvokste barneklær som jeg skal selge på fb. Anonymkode: 0f1b7...20a 2
Pringle Skrevet 16. januar 2021 #27 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror vi havner på mellom 700 og 1000 stort sett med mindre vi trenger såper og slikt Anonymkode: 0f1b7...20a Ta rede på dette, og sammenlign med SIFOs referansebudsjett. Sitat Handler stort sett på Kiwi Vi ukeshandler (stort sett) Er dette pga tidsnød eller fordi dere ikke har andre butikker i nærheten? Kiwi har en billig-glorie som de ikke helt fortjener. Det kan være mye å spare på å sjekke priser. Det første stedet er kundeavisene. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #28 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde kuttet noen av disse. Kanskje ikke livsforsikring, men den har dere vel gjennom jobben uansett? Barneforsikring er unødvendig og uføre er fryktelig dyrt, den har du også kanskje gjennom jobben. Grunnforskning har jeg aldri hørt om og fritidsulykke trenger dere vel ikke. Anonymkode: 54461...751 Jeg skal sjekke opp om jobben. Både jeg og samboer har fysisk krevende jobber så jeg tørr ikke si opp uføreforsikringene. Da har vi ett megaproblem hvis vi ødelegger oss og blir ufør. Barneforsikringa skal jo sikre sønnen min økonomisk hvis han blir syk og ufør så jeg kvier meg for å si opp den også. Tenk om liksom. Grunnforsikring og fritidsulykke forsikringa skal jeg sjekke opp. Jeg lurer på om det er forsikringer som ble solgt til oss når vi kjøpte huset. Livsforsikring har vi ikke igjennom jobb. Jeg tror ikke det er vanlig? Vi er forsikret hvis det skjer en ulykke i jobbsammenheng men det blir jo noe annet. Og vi kan like gjerne skade oss hjemme. Anonymkode: 0f1b7...20a
Brunello Skrevet 16. januar 2021 #29 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hadde kuttet noen av disse. Kanskje ikke livsforsikring, men den har dere vel gjennom jobben uansett? Barneforsikring er unødvendig og uføre er fryktelig dyrt, den har du også kanskje gjennom jobben. Grunnforskning har jeg aldri hørt om og fritidsulykke trenger dere vel ikke. Anonymkode: 54461...751 Tipper de fleste som skriver i alle «ung ufør» trådene ikke et helt enig i det. Hadde de hatt barneforsikring, ville mange hatt en helt annen økonomi. 10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #30 Skrevet 16. januar 2021 Pringle skrev (Akkurat nå): Ta rede på dette, og sammenlign med SIFOs referansebudsjett. Er dette pga tidsnød eller fordi dere ikke har andre butikker i nærheten? Kiwi har en billig-glorie som de ikke helt fortjener. Det kan være mye å spare på å sjekke priser. Det første stedet er kundeavisene. Skal sjekke Sifo takk for tips. Handler vel på Kiwi fordi de vinner prismålingene. Det er flere butikker å velge i. Jeg rekker ikke butikk på ukesdagene så jeg handler som regel på lørdager. Anonymkode: 0f1b7...20a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #31 Skrevet 16. januar 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Tipper de fleste som skriver i alle «ung ufør» trådene ikke et helt enig i det. Hadde de hatt barneforsikring, ville mange hatt en helt annen økonomi. Ja det skjer ikke at jeg kutter den forsikringen. Sønnen min er det viktigste i livet mitt. Det er 250,- mnd jeg kommer til å betale no matter what. Anonymkode: 0f1b7...20a 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #32 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 46 000 minus 7500 hus 8000 bil 3500 bhg 8000 forsikring (er dette virkelig pr måned, eller mente du pr år?) 1000 handling Da er det jo igjen 18 000? Du skrev ikke hva strømregningen kom på, men hvor går resten? Og jeg regner jo egentlig ikke med at dere betaler like mye i forsikring som på huset? Dere bruker vel ikke 18 000 i mnd på klær og snus? Anonymkode: e1fc5...8ac Bruker jo ikke 100 i mnd på handling da.. Gjort seg om vi greide lage middag for 35,- dagen hver dag til tre personer du! 😅 Anonymkode: 0f1b7...20a 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #33 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bruker jo ikke 100 i mnd på handling da.. Gjort seg om vi greide lage middag for 35,- dagen hver dag til tre personer du! 😅 Anonymkode: 0f1b7...20a 1000*** Anonymkode: 0f1b7...20a
Brunello Skrevet 16. januar 2021 #34 Skrevet 16. januar 2021 Gjør som i alle andre land enn Norge. Refinansier gjelda til lengre nedbetalingstid, avdragsfrihet og fastrente. Du kan binde renta til latterlig lav rentesats i minst 10 år. Du får lånekostnaden for 2 mill ned i 2500 i måneden.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #35 Skrevet 16. januar 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): Gjør som i alle andre land enn Norge. Refinansier gjelda til lengre nedbetalingstid, avdragsfrihet og fastrente. Du kan binde renta til latterlig lav rentesats i minst 10 år. Du får lånekostnaden for 2 mill ned i 2500 i måneden. Serr? Jeg drømmer jo om å bli gjeldsfri da! 😅 Vi bytta bank i fjor og fikk ny takst på huset. Vi pusset opp mye de første årene så det var dit pengene gikk da. Vi økte verdien med 200 000,- så vi fikk en ganske bra deal med den nye banken sammenlignet med den gamle. Vi skal klare være gjeldfri når vi er 47 år ifølge nedbetalingsplanen vår. Jeg må bare skyte inn at jeg med ganske stor sikkerhet kommer til å få ett ganske stort lønnshopp når jeg er ferdig med utdanningen min. Men det er jo to år fram i tid... Anonymkode: 0f1b7...20a
Hanna! Skrevet 16. januar 2021 #36 Skrevet 16. januar 2021 Mine tips: 1) Kutt e på forsikringer. 2) Vurder å selge en eller begge bilene og bytte inn i noe billigere. 3) Sett opp budsjett og FØLG DET. Det kan være en idé å ha ulike kontoer til ulike poster eller rett og slett ta ut penger i cash så det er lettere å ikke rote her. 4) Spar opp en buffer på 3-6 måneders forbruk. 5) Betal ned gjeld. 6) Når dere får gjelda under kontroll en buffer på plass så spar til i globalt indeksfond for framtida. Når du snakker om å sikre sønnen din så vil det sannsynligvis hjelpe mer at dere får ordne på økonomien. Han kan se hvordan dere gjør det og vil arve vanene. Å leve fra hånd til munn med en såpass bra inntekt er virkelig ikke et godt forbilde. Kanskje dere kan spare i fond og plutselig kan dere hjelpe med egenkapital til boliglån for eksempel. OM han blir ufør så hadde det jo også vært en fantastisk hjelp. 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #37 Skrevet 16. januar 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det skjer ikke at jeg kutter den forsikringen. Sønnen min er det viktigste i livet mitt. Det er 250,- mnd jeg kommer til å betale no matter what. Anonymkode: 0f1b7...20a Kan være, men er vel mye de ikke betaler ut på også. De fleste i dag blir vel fortsatt ufør i voksen alder. Tror det er bedre å spare til ungen og hjelpe på den måten. Anonymkode: 54461...751 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #38 Skrevet 16. januar 2021 Spar når du får lønna. Fjern pengene du vil spare fra konto og gjerne inn på en annen bank, gjerne nordax ol. Da ser du ikke pengene og du forholder deg til det som er igjen på kontoen. Anonymkode: 54461...751 2
Brunello Skrevet 16. januar 2021 #39 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Serr? Jeg drømmer jo om å bli gjeldsfri da! 😅 Vi bytta bank i fjor og fikk ny takst på huset. Vi pusset opp mye de første årene så det var dit pengene gikk da. Vi økte verdien med 200 000,- så vi fikk en ganske bra deal med den nye banken sammenlignet med den gamle. Vi skal klare være gjeldfri når vi er 47 år ifølge nedbetalingsplanen vår. Jeg må bare skyte inn at jeg med ganske stor sikkerhet kommer til å få ett ganske stort lønnshopp når jeg er ferdig med utdanningen min. Men det er jo to år fram i tid... Anonymkode: 0f1b7...20a Hvorfor vil du ha dårlig råd når barna bor hjemme og god råd når de flytter ut? Du skriver at problemet er likviditet. Da er ikke problemløseren å ha mål om å være gjeldsfri. 10
Drizzt Skrevet 16. januar 2021 #40 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har en samlet inntekt på ca 46 000,- mnd (etter skatt) Vi går i null HVER mnd og det er så frustrerende fordi vi ønsker å faktisk kunne spare. Vi er en familie på 3 pluss en middels stor hund. Vi snur på kronene og det som drar hovedsaklig er huslånet og to billån pluss masse forsikringer. (Innbo, hus, biler, barn, oss, reise, hunden osv) og barnehage. Vi har ca 2 mill i lån. (Hus + biler) betaler ca 7 500,- på huset og 8 000,- på bilene og 3 500 i bhg. Så er det vel mellom 7 og 8 000 i forsikringer. Alt av lån og forsikringer er samlet i èn bank og med LO-fordeler. 0 forbrukslån eller kredittgjeld. Vi har strøm ifra Tibber, handler hovedsaklig klær og leker brukt (eller får i gaver/arver) kjøper oss aldri klær selv. Jeg handlet sårt trengt undertøy for gavekort jeg fikk i julegave, det er vel de første plaggene jeg har kjøpt meg på 3 år. Vi ukeshandler (stort sett) og prøver å tenke økonomi når vi handler. (Jeg tror vi havner på mellom 700 og 1000 stort sett med mindre vi trenger såper og slikt) Kjøper mye first price og Eldorado-produkter, har kjøttdeig bare en gang i uka, osv. Vi drikker aldri brus og spiser godteri bare på lørdager. Handler stort sett på Kiwi, og kjøper bleier i økonomipakker på coop eller billigbleier (de som faktisk er tette) har Trumf kort og coop medlemskap. Vi røyker ikke, men samboer snuser og skal prøve å slutte med det. Jeg prøver å bake brød i stede for å kjøpe. Vi har nedbetalte mobiler og nest billigste abb. Vi har ingen abbonementer på aviser og har sagt opp feks Viaplay som ble lite brukt (nå har vi Netflix og spotify bare tror jeg) Vi har nett/tv men jeg husker ikke i farta hva det koster. Vi drikker lite alkohol og bruker ikke narkotika. Handler generelt lite til huset nå fordi vi har fått etablert oss og har det vi trenger. Utgiftene nå er stort sett klær til gutten som vokser i lynfart føler jeg. En av to biler er elektrisk. Det er per nå ikke aktuelt å bytte dieselbilen med en elektrisk da vi trenger en bil med trekkraft. Vi kjøret ca 1 time daglig sammenlagt (lang vei til jobb for meg) Vi jobber fulltid og samboer jobber ekstra når han kan. Jeg har ikke mulighet, fordi jeg studerer kveldstid og på helg (ferdig om 2 år) det har vært litt utgifter i lærebøker og slik, men det har stabilisert seg nå. Online undervisning gjør også at jeg ikke bruker penger på reise ifbm skolen. Er det noen som har forslag til andre ting vi kan spare inn på? Om så det er snakk om en tier i mnd så er jeg interessert! Ferie har vi aldri brukt penger på. Det er isåfall en norgestur i bil med telt. Drømmer om muligheten til å spare til pensjon og til ting vi trenger/ønsker oss. Fatter ikke hvor pengene blir av. Jeg greier ikke å se mer vi kan kutte i. Anonymkode: 0f1b7...20a Vi er en familie på 5 og greier oss perfekt med bare 1 bil. Dere kan spare mye penger på å selge den ene bilen og heller omgjøre logistikken. En annen ting å spare penger på er forsikringer. Sjekk om du kan få bedre pris et annet sted. Vi reforhandlet våre forsikringer i forbindelse med siste huskjøp og fikk veldig god pris der hvor vi samlet alle. Sjekk også matutgiftene - selv om dere kjøper Eldorado og First price kan det fort blir ekstra med take-away, kiosker eller bare store kvanta mat. Man kan spare flere tusen i året ved å få bedre boliglån med lavere rente. Jeg ser for meg at du bør sette deg ned og gå gjennom nettbanken til deg og din mann la oss si 3 måneder tilbake i tid og skrive ned ALT av utgifter og fordele dem i poster. Så der du hvor pengene går. Men på generelt grunnlag er 46 tusen ikke så himla mye hvis man bor i hovedstaden eller nær hovedstaden og har 2 biler. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå