Brunello Skrevet 17. januar 2021 #61 Skrevet 17. januar 2021 (endret) Hvorfor er varebilen en del av privatøkonomien deres? Enten er samboeren din ansatt et sted, og da skal arbeidsgiver stå for bil. Eller så har han eget firma og tar kostnadene der. Endret 17. januar 2021 av Brunello 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #62 Skrevet 17. januar 2021 Brunello skrev (5 minutter siden): Hvorfor er varebilen en del av privatøkonomien deres? Enten er samboeren din ansatt et sted, og da skal arbeidsgiver stå for bil. Eller så har han eget firma og tar kostnadene der. Det var akkurat det jeg også satt og stussa over. Bilen er pga han er håndtverker. Men da er det jo arbeidsgiver som skal stå for den. Anonymkode: 50d86...e52
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #63 Skrevet 17. januar 2021 En litt brutal sannhet, men det å ha dyr er også et gode. Et gode som koster. Både hest og hund. Dette nevner du selv med de uforutsette og faste utgiftene som er på de. Selv hvor glad en er i de, så er det slik at om en ikke har grei råd og vil spare mer så må det kuttes. Siden du ikke er villig til å kutte på bilsluket. Anonymkode: 24a4e...db7 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #64 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tusen takk! Ja sparing er hovedfokuset vårt. Vi spiser så og si aldri ute. Har ihvertfall ikke gjort det i år 😅 Vi har leid litt filmer over nett i året som har gått, men det har vi og sluttet med. Til deg over her som stussa på handlingen: Jeg anslår det på rundt 1000,- i uka. Noen uker handler jeg for 6-700 andre for 1200. Det avhenger av hva jeg har av råvarer i skapet, om vi har middagsrester, hva som er på tilbud, om vi spiser middag hos svigers osv. Av og til må jeg feks kjøpe inn dasspapir og vaskemidler og slike ting og da går det litt ekstra. Jeg kjøper vaskemidler og dasspapir i store økonomipakker på europris, så jeg regner de i utgangspunktet ikke inn i ukesbudsjettene pga at jeg kjøper dem så sjelden. Så spiser vi mindre kjøtt. En pakke kjøttdeig koster over 60,- to pakker kidneybønner koster 10,- da sparer vi en 50-lapp på fredagstacoen feks. så lager vi mye potetmiddager og pasta middager, first price kylling osv. Til sommern skal jeg grave meg kjøkkenhage og så egne poteter og gulrøtter og sånn Jeg tror i utgangspunktet ikke matbudsjettet vårt er hovedproblemet. Det er bilene som trekker. Men vi har hatt historikk med å stoppe innom butikken på vei hjem og kjøpe en red bull eller en liten sjokolade osv. men det slutta vi med i fjor høst. Jeg går ikke til frisør. Samboer og sønnen gjør det av og til. skal laste ned appen! Takk for tips! Skal absolutt gå igjennom forsikringene! Helt klart! Elbilen er en toseter. Og samboeren må ha varebil (håndtverker) vi bruker den når vi skal noe hvor ikke alle trenger være med (feks når vi handler) vi lader den hjemme. Jeg orker ikke flere cash-biler. Vi kosta på 80k i reparasjoner på 2 år på to biler før vi kjøpte de vi har nå. (Og det var ikke steingamle biler vi hadde heller. De var sånn 15 år) Og da kjøpte vi brukte deler der vi kunne og fikk kompispris på bilverkstedet. skulle på føden og bilen starta ikke liksom! Anonymkode: 0f1b7...20a Du synes 80 000 på to år var en grusom utgift, mens 192 000 på to år, kun på lån er greit? Så har du service, som heller ikke er gratis, og dyrere bilforsikring i tillegg. 15 år gamle biler er gammelt, så dere kunne valgt adskillig nyere og dermed bedre biler, som fortsatt hadde vært uendelig mye billigere enn de dere har nå. Vi har ca 3x mer inn i mnd enn det dere har og har også 2 biler, men å bruke så mye på bil som dere gjør er fullstendig uaktuelt. Men uansett, det dere først å fremst må gjøre er å sette opp et nøyaktig budsjett. Gå gjennom kontoutskriftene for de siste tre månedene og før opp absolutt alt i riktige kategorier og finn månedlig gjennomsnitt. Om dere har utgifter som betales sjeldnere enn dette må disse også tas med og deles opp i månedlig utgift. Når dette er gjort må dere prioritere hva dere synes er viktig å bruke penger på. Anonymkode: 6a40f...df7 5
Drizzt Skrevet 17. januar 2021 #65 Skrevet 17. januar 2021 Forsto jeg riktig at dere betaler 7000 per måned i forsikringer? 😮 Det er jo galskap og en post dere må iallefall halvere. Som flere har påpekt er bilutgiftene og forsikringen de største postene deres, ser det ut som, og mest å kutte i. 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #66 Skrevet 17. januar 2021 Jeg forstår heller ikke helt forsikringer på 7000 i mnd. Jeg betaler ca 3000 i mnd og har; Hus og innbo forsikring på to hus. Forsikring på to eldre biler. Barneforsikring på 2 barn. Husdyrforsikring. Reiseforsikring og grunnforsikring (som jeg ikke vet helt hva er, må sjekke opp) og en liten uføreforsikring jeg har via jobben min i kommunen. Jeg har forsikringene mine i selskapet Tryg. Anonymkode: 8cdbc...a00 2
Apekatten Skrevet 17. januar 2021 #67 Skrevet 17. januar 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor dere kjøper en så dyr varebil som skal brukes på jobb? Hvorfor betaler ikke firma dette, eller at han får låne firmabil gjennom jobb? Forsikringene må dere også se over. Si opp det dere ikke trenger, og ring rundt til forskjellige forsikringselskap og få tilbud. Jeg byttet nylig forsikringselskap og sparte mye på det. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #68 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Forsikringene vi har er: 2 x bil (ganske billig på elbilen) husforsikring Reiseforsikring Forsikring på hund Fritidsulykkeforsikring Innboforsikring 2 x Livsforsikring (ingen sykdommer, min er dyrere en hans sikkert fordi jeg er kvinne??) 2x Uførepensjon Grunnforsikring Barneforsikring Alle er LO-favørforsikringer. Anonymkode: 0f1b7...20a Jeg hadde tatt meg en ringerunde på de forsikringene, for det hørtes vannvittig dyrt ut. Vi har stort sett de samme forsikringene, helt nytt hus, har også forsikret 2 biler, hvorav den ene er svindyr (tesla model s), i tillegg forsikret en veteranbil og en henger, en hest og en hund. Har ikke uføreforsikring men har livsforsikring og kritisk sykdom, 2 barneforsikringer med ufør. Betaler ca 5.000kr mnd. Er også lo-medlem, men har ikke forsikringene gjennom dem, det lønner seg ikke. Vi bruker nå if. Anonymkode: abd45...ef9 1
Belima Skrevet 17. januar 2021 #69 Skrevet 17. januar 2021 Det er to forsikringer som er viktig å ha i ett og samme selskap. Hus og innbo! Alle andre forsikringer kan en ha der det er billigst. Hus og innbo i samme selskap er viktig hvis en er så uheldig å få innbrudd. Da får en kun en egenandel, har dere de to forsikringene i forskjellige selskap, blir det to egenandeler. En egenandel for innbo og en på skadene på huset. Vet dette med sikkerhet, da en kollega hadde innbrudd mens de var på jobb. Biler bør nødvendigvis ikke "pakkes" inn i huslånet. Mange som kjøper ny bil får ekstrem lav rente hos forhandler og kortere nedbetalingstid enn på huset og på den måten sparer store summer på rente. Det "vi" ofte lar oss "lures" av, er at selger sier at en får prosentavslag ved samling av flere forsikringer i samme selskap. Er klar over at det tar tid å sjekke alt av forsikringer, men når en har nettilgang så er det enklere enn i "gamle dager" da alt var på papir. 2
Whistler Skrevet 17. januar 2021 #70 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Forsikringene vi har er: ............... Reiseforsikring Forsikring på hund Fritidsulykkeforsikring Innboforsikring ................ Alle er LO-favørforsikringer. Anonymkode: 0f1b7...20a AnonymBruker skrev (13 timer siden): ................... Å så dukker det liksom "alltid" opp noe. Hunden måtte inn til vaksine og tannsteinskraping rett før jul. Da gikk det noen tusen der. ............... Anonymkode: 0f1b7...20a Det er kun en som har nevnt hunden i et innlegg i denne tråden. Hvor mye hunden koster bør dere ta et regnestykke på for der tror jeg det kan være mye å hente. Å spare en hundrelapp på å kutte i telefon og strømmetjenester virker bare hvis det er snakk om en hundrelapp som skal spares, men selvsagt - alle monner drar. 7-8 tusen i forsikringer i måneden høres mye ut. En god reiseforsikring dekker ofte mye av det du kan bruke fritidsulykkeforsikringen til. Jeg regner med dere har gjort et regnestykke på mannens arbeidsbil? Arbeidsgiver betaler noen kroner per km regner jeg med, og formodningen er at han også trenger en bil for å komme seg til jobb. Problemet med å bruke egen bil til jobb er selvsagt at det er arbeidstaker som bærer kapitalkostnaden, må låse kapital og bærer all risiko gjennom sin forsikring. Deler av kjøregodtgjøringen kan også havne som skattbar inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #71 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg siterer bare deler av innlegget: Til deg over her som stussa på handlingen: Jeg anslår det på rundt 1000,- i uka. Noen uker handler jeg for 6-700 andre for 1200. Det avhenger av hva jeg har av råvarer i skapet, om vi har middagsrester, hva som er på tilbud, om vi spiser middag hos svigers osv. Av og til må jeg feks kjøpe inn dasspapir og vaskemidler og slike ting og da går det litt ekstra. Jeg kjøper vaskemidler og dasspapir i store økonomipakker på europris, så jeg regner de i utgangspunktet ikke inn i ukesbudsjettene Anonymkode: 0f1b7...20a Det kan selvfølgelig hende jeg tar feil, men måten du presenterer handlingen på gjør at jeg ikke tror du har full oversikt. De tallene kan jo ende opp med "hva som helst" Over en fireukers periode kan det hende du handler for 6000, 1000, 1200, 7000, og ender opp med å ha handlet for 15.200,- Eller så kan det hende du handler for 1000, 6000, 1000, 1200, og totalsummen for perioden blir 9.200,- Du burde absolutt skaffe deg oversikt over hvor mye du bruker i gjennomsnitt pr. mnd, det kan godt være en del kroner å spare der. Det vet jeg av egen erfaring 😊 Jeg bor alene, og trodde jeg kjøpte bare det jeg trengte. Likevel kunne jeg kutte ca 2000 pr. mnd. bare på handling fra matbutikkene nesten uten at jeg la merke til det. Anonymkode: 5e9ee...234 1
Brunello Skrevet 17. januar 2021 #72 Skrevet 17. januar 2021 Belima skrev (1 time siden): Det er to forsikringer som er viktig å ha i ett og samme selskap. Hus og innbo! Alle andre forsikringer kan en ha der det er billigst. Hus og innbo i samme selskap er viktig hvis en er så uheldig å få innbrudd. Da får en kun en egenandel, har dere de to forsikringene i forskjellige selskap, blir det to egenandeler. En egenandel for innbo og en på skadene på huset. Vet dette med sikkerhet, da en kollega hadde innbrudd mens de var på jobb. Biler bør nødvendigvis ikke "pakkes" inn i huslånet. Mange som kjøper ny bil får ekstrem lav rente hos forhandler og kortere nedbetalingstid enn på huset og på den måten sparer store summer på rente. Det "vi" ofte lar oss "lures" av, er at selger sier at en får prosentavslag ved samling av flere forsikringer i samme selskap. Er klar over at det tar tid å sjekke alt av forsikringer, men når en har nettilgang så er det enklere enn i "gamle dager" da alt var på papir. Bagateller i det store bildet. 1
Brunello Skrevet 17. januar 2021 #73 Skrevet 17. januar 2021 Ser at mange mener TS betaler alt for mye i forsikring. Spørsmålet er om det er de som mener det som betaler for lite. Det er ganske mange tråder her inne som handler om hvor fattig man blir om man blir ufør. Dersom man ikke har forsikring eller private avtaler, sitter man igjen med ca. 66% av lønna i uførepensjon. Dog begrenset opp og ned, slik at man maksimalt får kr 400 000 og minimum kr 230 000,- fra det offentlige. Tjener man det Ts og samboeren gjør (antar de tjener omtrent likt), vil det si godt under kr 300 000,- i uførepensjon. Det er da veldig lurt å ha forsikring i tillegg. Då kan det hende at forsikringene deres generelt er litt dyre, men de burde ikke være det. Etter det jeg forstår er de forhandlet frem av fagforeningen. Pleier å være ok vilkår da. 2
Belima Skrevet 17. januar 2021 #74 Skrevet 17. januar 2021 Brunello skrev (18 minutter siden): Bagateller i det store bildet. Behøver ikke være enig med meg, men for mange er dobbel egenandel mye penger. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #75 Skrevet 17. januar 2021 Som mange andre skriver: sett opp en oversikt over hva dere faktisk bruker hver måned. Enten ved å se på nettbanken hva dere har brukt, eller ved å ta vare på alt av kvitteringer og føre inn ALT dere bruker penger på i løpet av kommende måned. Det siste er nok sikrere mtp at dere faktisk får med dere alt. Det finnes mange budsjettmaler der ute (excel). Her er det f.eks. en mal det går an å bruke, samt tips til hvordan man gjør det. Når det har gått en måned, sett dere ned sammen (sett av tid til dette) og gå gjennom alt, se hva dere bruker penger på og finn ut hva som er nødvendig og hva som ikke er nødvendig. Dette kan ingen andre gi dere råd om, det kommer helt an på dere og hva dere vil bruke penger på. For meg er det f.eks. viktig å gå på cafe (ikke nå i disse coronatider, selvfølgelig, men til vanlig), så det er noe jeg gjerne setter av penger til, selv om akkurat cafebesøk ofte blir dratt fram som en unødvendig utgift man kan kutte ut for å spare penger. Poenget er at man vet hva man selv trenger og ønsker å bruke penger på, og setter av til dette. Så hvis sparing er et mål i seg selv, må man sette av penger til det. Det betyr å kutte utgifter et annet sted, og da gjerne de 15000 som "forsvinner" hver måned. De kommer dere til å finne igjen når dere tar vare på alt av kvitteringer og fører ALT inn i budsjettet etterhvert som dere bruker pengene. Anonymkode: 0d7db...42e
Brunello Skrevet 17. januar 2021 #76 Skrevet 17. januar 2021 Belima skrev (2 minutter siden): Behøver ikke være enig med meg, men for mange er dobbel egenandel mye penger. Ikke i det store bildet.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #77 Skrevet 17. januar 2021 Brunello skrev (1 time siden): Ser at mange mener TS betaler alt for mye i forsikring. Spørsmålet er om det er de som mener det som betaler for lite. Det er ganske mange tråder her inne som handler om hvor fattig man blir om man blir ufør. Dersom man ikke har forsikring eller private avtaler, sitter man igjen med ca. 66% av lønna i uførepensjon. Dog begrenset opp og ned, slik at man maksimalt får kr 400 000 og minimum kr 230 000,- fra det offentlige. Tjener man det Ts og samboeren gjør (antar de tjener omtrent likt), vil det si godt under kr 300 000,- i uførepensjon. Det er da veldig lurt å ha forsikring i tillegg. Då kan det hende at forsikringene deres generelt er litt dyre, men de burde ikke være det. Etter det jeg forstår er de forhandlet frem av fagforeningen. Pleier å være ok vilkår da. Selv om det inkluderer uføreforsikring betaler de alt for mye. Vi betaler 2400 per måned og det dekker innbo, reise, full kasko på 2 år gammel bil, den beste barneforsikringen for 1 barn, livsforsikring og uføreforsikring som gir både engangsutbetaling og månedlig utbetaling for 2 voksne. Noen av forsikringene er billigere siden det er gjennom finansforbundet og så får vi endel rabatt siden vi har de fleste på samme sted. Det lønner seg å sjekke ut litt. Anonymkode: c2d02...f58 1
PetterKanin Skrevet 17. januar 2021 #78 Skrevet 17. januar 2021 Har du satt opp regnskap for noe av 2020 nå, TS? 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #79 Skrevet 17. januar 2021 Viss samboern din ikke greier å slutte å snuse kan han bytte til billigere snus. Finnes "gjør det selv snus" (porsjon), som heter prillian med forskjellig styrke på som man kan smakstilsette. En boks vil da koste typ 25 ish kr. Har gått over til dette selv og spart mye på å gjøre det. Blir aldri til å slutte å snuse selv, så hvorfor ikke gjøre det billigst mulig. Anonymkode: d13e0...5b6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #80 Skrevet 17. januar 2021 Pringle skrev (På 16.1.2021 den 20.27): Ta rede på dette, og sammenlign med SIFOs referansebudsjett. Er dette pga tidsnød eller fordi dere ikke har andre butikker i nærheten? Kiwi har en billig-glorie som de ikke helt fortjener. Det kan være mye å spare på å sjekke priser. Det første stedet er kundeavisene. Nå er det ikke sånn at alle kjedene til alle matbutikker ligger overalt i hele Norge. Extra er visstnok billig i følge reklamen, men den har aldri jeg brukt. Anonymkode: b11f3...7c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå