Gå til innhold

Hva mer kan jeg spare inn på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en samlet inntekt på ca 46 000,- mnd (etter skatt) Vi går i null HVER mnd og det er så frustrerende fordi vi ønsker å faktisk kunne spare. 
Vi er en familie på 3 pluss en middels stor hund. 
Vi snur på kronene og det som drar hovedsaklig er huslånet og to billån pluss masse forsikringer. (Innbo, hus, biler, barn, oss, reise, hunden osv) og barnehage.

Vi har ca 2 mill i lån. (Hus + biler) betaler ca 7 500,- på huset og 8 000,- på bilene og 3 500 i bhg. Så er det vel mellom 7 og 8 000 i forsikringer. 

Alt av lån og forsikringer er samlet i èn bank og med LO-fordeler. 0 forbrukslån eller kredittgjeld. 
Vi har strøm ifra Tibber, handler hovedsaklig klær og leker brukt (eller får i gaver/arver) kjøper oss aldri klær selv. Jeg handlet sårt trengt undertøy for gavekort jeg fikk i julegave, det er vel de første plaggene jeg har kjøpt meg på 3 år. 
Vi ukeshandler (stort sett) og prøver å tenke økonomi når vi handler. (Jeg tror vi havner på mellom 700 og 1000 stort sett med mindre vi trenger såper og slikt) Kjøper mye first price og Eldorado-produkter, har kjøttdeig bare en gang i uka, osv. Vi drikker aldri brus og spiser godteri bare på lørdager. Handler stort sett på Kiwi, og kjøper bleier i økonomipakker på coop eller billigbleier (de som faktisk er tette) har Trumf kort og coop medlemskap.
Vi røyker ikke, men samboer snuser og skal prøve å slutte med det. 
Jeg prøver å bake brød i stede for å kjøpe. 

Vi har nedbetalte mobiler og nest billigste abb. Vi har ingen abbonementer på aviser og har sagt opp feks Viaplay som ble lite brukt (nå har vi Netflix og spotify bare tror jeg)

Vi har nett/tv men jeg husker ikke i farta hva det koster. 

Vi drikker lite alkohol og bruker ikke narkotika.

Handler generelt lite til huset nå fordi vi har fått etablert oss og har det vi trenger. Utgiftene nå er stort sett klær til gutten som vokser i lynfart føler jeg. 

En av to biler er elektrisk. Det er per nå ikke aktuelt å bytte dieselbilen med en elektrisk da vi trenger en bil med trekkraft. Vi kjøret ca 1 time daglig sammenlagt (lang vei til jobb for meg)

Vi jobber fulltid og samboer jobber ekstra når han kan. 
Jeg har ikke mulighet, fordi jeg studerer kveldstid og på helg (ferdig om 2 år) det har vært litt utgifter i lærebøker og slik, men det har stabilisert seg nå. Online undervisning gjør også at jeg ikke bruker penger på reise ifbm skolen. 

Er det noen som har forslag til andre ting vi kan spare inn på? Om så det er snakk om en tier i mnd så er jeg interessert!

Ferie har vi aldri brukt penger på. Det er isåfall en norgestur i bil med telt. 

Drømmer om muligheten til å spare til pensjon og til ting vi trenger/ønsker oss. 

Fatter ikke hvor pengene blir av. Jeg greier ikke å se mer vi kan kutte i. 

Anonymkode: 0f1b7...20a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå gjennom nettbanken og se hva dere faktisk bruker penger på hver måned. Når dere vet hva pengene går til er det lettere å vite hva man kan kutte på. 

Anonymkode: 9a5e0...8be

• Liker 6
Skrevet

Bil og forsikringer. Trenger dere to biler, eller er det bare bekvemmelig? Dette er et pengesluk.

synes også at 7-8000 i forsikringer var veldig mye, det er ikke alle forsikringer på markedet man må ha😉vi har hus og 1 bil, betaler 1000 i mnd for alle forsikringer...

Anonymkode: 94caf...868

• Liker 15
Skrevet (endret)

Selg den ene bilen. Dere har for lav inntekt til å ha to biler. Da kan dere ca spare:

+/- 3000 kr i lån pr mnd
+/- 1000 kr i forsikring pr mnd
+/- 700 kr drivstoff pr mnd
+/- 1000 kr i reparasjoner  pr mnd

= 5700 kr pr mnd.

Spar dette i et globalt indeksfond. Feks over 20 år. med 10 % avkastning vil dere da ha ca 4.81 mill.

Endret av Ingunnguri
  • Liker 8
Skrevet (endret)

Dere har først og fremst en voldsom kostbar forsikring. Kostbart bilhold også.

Ellers bør dere først og fremst skaffe dere fullstendig oversikt over forbruker før dere ser hvor det er mulig å spare.

Har dere eget billån? Vil det lønne seg å få dette inn i huslånet?

Endret av PetterKanin
  • Liker 4
Skrevet

Billån inn i huslån kan hjelpe mye dersom dere har mulighet til det.  Og gjør noe med forsikringer. Det var drøyt mye med 7-8000 pr mnd for forsikring. Vi har hus og to biler, og forsikringer på oss og begge ungene i tillegg til hus og bil og det som ellers er vanlig å ha. Vi har vel forsikring på mellom3500- 4000 i mnd.

Anonymkode: 846e6...7b4

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har en samlet inntekt på ca 46 000,- mnd (etter skatt) Vi går i null HVER mnd og det er så frustrerende fordi vi ønsker å faktisk kunne spare. 
Vi er en familie på 3 pluss en middels stor hund. 
Vi snur på kronene og det som drar hovedsaklig er huslånet og to billån pluss masse forsikringer. (Innbo, hus, biler, barn, oss, reise, hunden osv) og barnehage.

Vi har ca 2 mill i lån. (Hus + biler) betaler ca 7 500,- på huset og 8 000,- på bilene og 3 500 i bhg. Så er det vel mellom 7 og 8 000 i forsikringer. 

Alt av lån og forsikringer er samlet i èn bank og med LO-fordeler. 0 forbrukslån eller kredittgjeld. 
Vi har strøm ifra Tibber, handler hovedsaklig klær og leker brukt (eller får i gaver/arver) kjøper oss aldri klær selv. Jeg handlet sårt trengt undertøy for gavekort jeg fikk i julegave, det er vel de første plaggene jeg har kjøpt meg på 3 år. 
Vi ukeshandler (stort sett) og prøver å tenke økonomi når vi handler. (Jeg tror vi havner på mellom 700 og 1000 stort sett med mindre vi trenger såper og slikt) Kjøper mye first price og Eldorado-produkter, har kjøttdeig bare en gang i uka, osv. Vi drikker aldri brus og spiser godteri bare på lørdager. Handler stort sett på Kiwi, og kjøper bleier i økonomipakker på coop eller billigbleier (de som faktisk er tette) har Trumf kort og coop medlemskap.
Vi røyker ikke, men samboer snuser og skal prøve å slutte med det. 
Jeg prøver å bake brød i stede for å kjøpe. 

46 000 minus

7500 hus
8000 bil
3500 bhg
8000 forsikring (er dette virkelig pr måned, eller mente du pr år?)
1000 handling

Da er det jo igjen 18 000? Du skrev ikke hva strømregningen kom på, men hvor går resten? Og jeg regner jo egentlig ikke med at dere betaler like mye i forsikring som på huset? Dere bruker vel ikke 18 000 i mnd på klær og snus? 

Anonymkode: e1fc5...8ac

• Liker 10
Skrevet

To biler med billån? 

Spotify og Netflix? 

«nest billigste» telefonabonnement?

Jeg reagerer også på «nedbetalte» telefoner. I mitt hode betyr det at dere har kjøpt telefoner på avbetaling og egentlig er to luksusdyr som alltid skal ha det nyeste og beste innenfor det dere interesserer dere for (det hjelper ikke at dere kjøper klær brukt, når dere skal ha dyre biler og fancy elektrisk utstyr. Dere må innse at den levestilen fører til det høye forbruket deres og forstå at dere sløser. For ja. Dere sløser. 

Anonymkode: 52ee8...282

• Liker 14
Skrevet

Mellom 7000-8000 i forsikringer i måneden?! Det var voldsomt mye! Jeg syns jeg er overforsikret (innbo, hus, reise, helse, uføre, sykdom, ulykke, liv, ting), men jeg har betaler en tusenlapp pluss i måneden. Nå har jeg ikke bil, og kjenner ikke til kostnadene rundt bil. Men på forsikring må dere kunne spare noe, eller rydde i unødvendige og/eller dobbeltforsikringer. Ellers som du helt riktig er inne på; Kutt snusen! Og to biler er ofte en kostbar luksus.

• Liker 5
Skrevet

Det høyrest ut som du har god kontroll, men ein eller annan plass er det noko du ikkje ser. Sjekk nettbanken, lag oversikt over alt som blir brukt i nokre månader. Så ser du sannsynligvis eit eller anna. Og 2 bilar er sjølvsagt dyrt. Det er mykje som forsvinn der!!

Har du laga oversikt, kan du samanlikne med SIFO sitt standardbudsjett. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Kila said:

Mellom 7000-8000 i forsikringer i måneden?! Det var voldsomt mye! Jeg syns jeg er overforsikret (innbo, hus, reise, helse, uføre, sykdom, ulykke, liv, ting), men jeg har betaler en tusenlapp pluss i måneden. Nå har jeg ikke bil, og kjenner ikke til kostnadene rundt bil. Men på forsikring må dere kunne spare noe, eller rydde i unødvendige og/eller dobbeltforsikringer. Ellers som du helt riktig er inne på; Kutt snusen! Og to biler er ofte en kostbar luksus.

Jeg syntes også det hørtes voldsomt ut. Det skal sies at jeg bor i leilighet og ikke har bil, så jeg har kun innbo. Og vanligvis reiseforsikring, men den har jeg ikke trengt det siste året. Da betaler jeg 2500 i året. At noen betaler nesten 100 k i året på forsikring, selv med hus og to biler, gir meg litt hakeslepp. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan muligens forstå at man må ta opp billån fordi man må kjøpe nyere, tryggere og større bil ganske raskt pga familieforøkelse, men hvorfor har dere to billån? Trengte dere to nye biler samtidig? Mange har en varebil (billigere forsikring) og en familiebil. Bil synker konstant i verdi og er et pengesluk, uansett hvordan man vrir eller vender på det, mitt mål er å aldri måtte ta opp billån (heller spare opp selve kjøpesummen). Har dere dobbeltsjekket at dere har lagt inn alle mulige rabatter i bilforsikringen? Dersom dieselprisen er billig, ta dere den tiden det tar å fylle en halv tank. Jeg har bensinbil, sist gang fylte jeg når jeg strengt tatt ikke måtte, fordi jeg syntes prisen var noe lav. Da jeg kjørte forbi to timer senere var prisen steget med nesten 2 kr.

Hvilket Spotify-abonnement bruker dere? Finnes familieabonnement, slik at samlet sum blir lavere enn om begge skulle betalt hvert sitt abonnement selv.

Netflix kan dere kutte ut noen måneder og bruke youtube og NRK istedenfor. Du må nesten finne ut om det er flere abonnement som løper. Med nett/tv, mener du tv-abonnement også, som f.eks. Canal Digital? Ser ikke helt nødvendigheten i å ha både strømmetjenester OG kanaler på tv'en... 

Snusing må han bare slutte med, et realt pengesluk det også.

Regner med du kjøper lærebøkene brukt dersom mulig?

Hvor dyre ble disse nedbetalte mobilene deres? 

Jeg er arbeidsledig og har ikke barn, men jeg og mannen eier riktignok hus vi pusser opp, to biler og flere (dyre) dyr. Lever foreløpig romslig enda, men vi sparer først opp beløpet og kjøper så det vi vil ha. Har aldri kjøpt noe på avbetaling, eller hatt andre lån enn huslån og studielån. Bor på et sted med lave boligpriser, men store transportutgifter.

Anonymkode: cc106...cb6

• Liker 3
Skrevet

Jeg reagerer på at dere betaler på lån for to biler. Vi har nok lignende inntekter som dere. Biler kjøper vi brukt uten lån. Våre forsikringer er billigere, men det er også for at bilene er over 5 år. Dere må se om dere kan få billigere bilhold. Begge bilene trenger ikke å være råflott. En kan spare på mat, men man må huske å spise sunt og næringsrikt. Mange hiver alt for mye mat. Ukeshandling ble dyrere for oss for det ble mer marsvin.

Det beste er å gå over alle småkjøp, for der kan skjule seg mye. Er det mulig å selge barneutstyr når dere er ferdig? 

Anonymkode: 43847...083

• Liker 2
Skrevet

Forsikringene var utrolig dyre. Våre er på rundt 2000 i måneden, men har hus, innbo, 2 biler (en ny tesla) og helse på meg. Det andre har vi gjennom jobb og sparer til barna i stedet for forsikring. Ufør gidder vi heller ikke. Kan leve fint på en lønn. Et par måneder i året skriver jeg ned alt vi bruker penger på. Da ser du fort hvor pengene går. Tar med alle faste utbetalinger. Kanskje lurt å betale snusen separat, så ser du hvor mye det koster. 

Anonymkode: 54461...751

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sett på postene bil og forsikring om det kan gjøres endringer der. Det er altfor dyrt ift inntekten deres. Sjekk med arbeidsgiver om hvilke forsikringer dere har gjennom jobben. Kan hende dere er dobbelt forsikret? Eller har for mange forsikringer. Verdigjenstandforsikringer på småting som mobil etc. er f.eks. unødvendige fordi innbo og reise dekker sånt. 

Skrevet

Jeg legger til grunn at dere faktisk trenger de to bilene. Bortsett fra forsikringene kan jeg ikke helt se at dere har så mye å spare inn på. Hvis du legger inn deres egne data i SIFOs refeansebudsjett vil jeg tro at dere kommer ut med et lavere månedlig forbruk enn det som legges opp der.

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Anonymkode: df7fe...401

Skrevet

Er ikke usannsynlig at noen betaler 8000 i mnd i forsikring, det finnes en del uføreforsikringer etc som ikke akkurat er gratis. 
Ivrig kundekonsulent i banken skulle selge meg en til 4000 i mnd. 
Jeg byttet bank. 

Anonymkode: 2b1ef...204

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fatter ikke hvor pengene blir av.

Det første du må finne ut av er hvor pengene faktisk går. Sett opp et regnskap for de siste seks månedene så ser du fort vor mye penger dere bruker på de forskjellige postene. Tar litt tid, men kan fort gi en god timelønn når du ser hvor det kan kuttes.

Anonymkode: 5cb6a...9c1

• Liker 1
Skrevet

Bil og forsikringer. Trenger dere to biler, eller er det bare bekvemmelig? Dette er et pengesluk.

synes også at 7-8000 i forsikringer var veldig mye, det er ikke alle forsikringer på markedet man må ha😉vi har hus og 1 bil, betaler 1000 i mnd for alle forsikringer...

Anonymkode: 94caf...868

Hei! Flere som reagerer på bilene her. Først og fremst: ja, vi trenger to biler. Vi bor på bygda (jeg har 25 min til jobb) og samboer jobber rundt omkring (håndtverker) det er dårlig med buss her og noen km til nærmeste barnehage. Vi hadde ikke billån for 3 år siden, men opplevde at vi hadde dyre verkstedregninger på de gamle bilene mange ganger i året. Når jeg ble gravid kjøpte vi en ny (brukt) tryggere bil. (Den var 4 år gammel) det er familiebilen. Så noen år senere begynte samboer i ny jobb som håndtverker, det fungerte dårlig med sedan så han kjøpte en varebil. Varebilen var en nybil fordi vi ville ha garanti og elektrisk bil. Han får ett lite tilskudd fra sin arbeidsgiver for at han har varebil. 

Ingunnguri skrev (2 timer siden):

Selg den ene bilen. Dere har for lav inntekt til å ha to biler. Da kan dere ca spare:

+/- 3000 kr i lån pr mnd
+/- 1000 kr i forsikring pr mnd
+/- 700 kr drivstoff pr mnd
+/- 1000 kr i reparasjoner  pr mnd

= 5700 kr pr mnd.

Spar dette i et globalt indeksfond. Feks over 20 år. med 10 % avkastning vil dere da ha ca 4.81 mill.

Skulle gjerne gjort det, men vi må ha bil desverre. Og vi gikk lei av å betale verkstesregninger på de "gjeldsfrie" bilene vi hadde. 

46 000 minus

7500 hus
8000 bil
3500 bhg
8000 forsikring (er dette virkelig pr måned, eller mente du pr år?)
1000 handling

Da er det jo igjen 18 000? Du skrev ikke hva strømregningen kom på, men hvor går resten? Og jeg regner jo egentlig ikke med at dere betaler like mye i forsikring som på huset? Dere bruker vel ikke 18 000 i mnd på klær og snus? 

Selvfølgelig er det mer inne i bildet her. Feks nevnte jeg at jeg kjører en time hver dag. Da sier det seg selv at jeg bruker diesel og må tanke det ila mnd. Da går det ett par tusen der. Så har vi strømregninger, kommunale avgifter, forsikringer, hundemat, ferge, osv osv. 

To biler med billån? 

Spotify og Netflix? 

«nest billigste» telefonabonnement?

Jeg reagerer også på «nedbetalte» telefoner. I mitt hode betyr det at dere har kjøpt telefoner på avbetaling og egentlig er to luksusdyr som alltid skal ha det nyeste og beste innenfor det dere interesserer dere for (det hjelper ikke at dere kjøper klær brukt, når dere skal ha dyre biler og fancy elektrisk utstyr. Dere må innse at den levestilen fører til det høye forbruket deres og forstå at dere sløser. For ja. Dere sløser. 

Anonymkode: 52ee8...282

Ditt hode tolker jaggu mye rart!!

Telefonene våre er vel 3-4 år gamle. Jeg husker ikke når Iphone 8 kom ut, for jeg bryr meg ikke om sånt, men det er den jeg har. Samboer har en annen tlf jeg ikke aner hva heter fordi vi ikke bryr oss om sånn. Ja vi kjøpte de på nedbetaling. de fleste casher vel ikke ut en iphone med en gang. 
jobb litt med "ditt hode" for du tolker ting i helt feil retning. 

• Liker 2
Skrevet

Forsikringene vi har er:

2 x bil (ganske billig på elbilen)

husforsikring

Reiseforsikring

Forsikring på hund

Fritidsulykkeforsikring

Innboforsikring

2 x Livsforsikring (ingen sykdommer, min er dyrere en hans sikkert fordi jeg er kvinne??)

2x Uførepensjon

Grunnforsikring

Barneforsikring

Alle er LO-favørforsikringer. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...