Gå til innhold

Yuccapalme rett i potta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg nye potter på kremmerhuset, men potta til planten stikker over kanten. Det vil jeg ikke se på så jeg satte palmen direkte ned i potta. Vil den tåle det? Kan blomster stå uten innerpotte?

Anonymkode: 9e1d3...982

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antagelig har du kjøpt en potteskjuler.

En plante tåler ikke å stå med røttene rett i vann, og når du fyller potteskjuleren med jord vil det ikke komme til luft slik at det etterhvert vil råtne. For å forhindre dette bruker man det du kaller innerpotte (som egentlig bare heter potte). Du får kjøpt både potter og potteskjulere i alle mulige størrelser og fasonger, så du bør kunne finne en potte som passer til de nye potteskjulerne dine. 

Anonymkode: 067c6...1b3

• Liker 1
Skrevet

Blomster kan stå uten innerpotte, men da må du legge lecasteiner i bunnen av potta.  Helst også dekke lecasteinen  med en avklippet tynn, strømpebukse før du setter rotklumpen i og fyller på jord rundt kanten og oppå.  

Men Yuccapalmen må tørke godt ut etter hver vanning.  Det er vanskelig å se om den er tørr når du ikke kan løfte planten opp, som du kan når den står i plantepotte.  

Jeg har mange store planter som er plantet direkte i potter. Men mine potter har i det minste hull i bunnen.  

Skrevet

Mine store palmer står i store potter med hull i bunnen, og med skål under (og på hjul, slik at de enkelt kan flyttes). Da kan jeg hele tiden kontrollere hvor mye palmen drikker, og fylle på etter behov. Du er nesten avhengig av det, ellers er det stor fare for at palmen din får et kortvarig liv.

Anonymkode: 14d9f...ff7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en som står uten innepotte, den har stått sånn i årevis. Det er leca i bunnen, og jeg har en selvvanner stukket ned i jorda. Den fyller jeg opp ved behov.

Anonymkode: f5ad6...5d3

Skrevet

Takk for tips. Jeg fant en metode. Jeg klippet ned kanten slik at over halve planten står nå i potte og får ikke røttene direkte ned i potta. Ellers ville jo lecakuler funket ja. 

Anonymkode: 9e1d3...982

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...