AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Hvordan er det for en «byjente» i midten av 20-årene å flytte til en liten bygd (grend) for å bosette seg der med kjæresten? dette er da min kjærestes hjemsted og vi flytter dit til sommeren for 4-5 år i første omgang. Har ingen barn og jeg kjenner ingen der bortsett fra hans familie som jeg kjenner litt. Han har en del venner der. Hvor tøft kommer det til å bli? Er egentlig veldig positiv og gleder meg, men merker folk rundt meg er skeptiske Jeg gleder meg til vakker natur (Jotunheimen), ro og forandring, men redd jeg er naiv. Anonymkode: b856f...211
atropos Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Det kan gå begge veier. Noen bygder er veldig åpne mot fremmede mens andre kommer til å behandle deg som annenrangs borger fordi du er innflytter. Er dette stedet oppi norddalen siden det er i nærheten av Jotunheimen? Flere steder der oppe jobber aktivt for å få folk til å flytte «hjem» og jeg vil tro at med det så følger det en åpenhet mot innflyttere 🤷🏼♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Dette har jeg gjort Bortsett fra at jeg kanskje ikke var en utprega byjenre fra før da, men definitivt vant med at det fantes matbutikk i gangavstand. Bor i liten bygd, men er 20min kjøring til tettsted/småby og 50min til større by. Vet ikke om hjemstedet hans er mer usentralt? Jeg trives godt her. Blitt godt kjent med naboene, hans familie og omgangskrets. Litt bygdedrama er det jo. Jeg har selv noen venner som bor i byen som jeg treffer jevnlig (utenom korona, da). Vi har hund og derfor stor glede av flott turterreng. Anonymkode: 2b690...35c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Det kommer veldig an på din innstilling. Jeg flyttet til samoers bygd (45 min til tettsted, 2 timer til by) - og har blitt tatt utrolig godt i mot. Men jeg ser enkelte andre tilflyttere har en forhåndsbestemt innstilling om at alle på bygda er dramaqueens, lavt utdannet, fattige, sære og rare. Da snur bygdas innstilling ganske fort og man blir «utstøtt» 😅 Ellers er mange bygder preget av fraflytting, og de jeg har besøkt og bodd i har vært svært glad for tilflyttere. Særlig unge folk som kanskje bringer barn til bygda etter hvert 🙈 Anonymkode: 38773...6f0 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Jeg er fra et større tettsted, flytta til mannen min sin grend. Veldig få som bor her. Det positive med plassen er: svært billig å kjøpe hus(men måtte pusse opp MYE!). Svært stor eiendom, 0 naboer på flere kilometers omkrets, kattene mine har ca 0 risiko å bli påkjørt eller torturert av sadistiske folk. 0 trafikk. Vi kan gjøre hva enn vi vil(vi hadde karaoke på verandaen i sommer). Utrolig pent om vinteren og mange plasser å stå på skøyter, ake, stå på ski osv. sommeridyll til tusen med privat tjern å bade i, grilling, båtturer, masse fjell rundt. Det negative: langt til jobb, langt hjem. Dårlig vei. Sjeldent besøk for folk ikke gidder eller tør å kjøre på veiene. Nærbutikken er dyr, dårlig utvalg og er åpent veldig kort om dagen. Langt til en brukende matbutikk. Kan ikke bare bli godtesjuk klokka 10 en kveld og forvente snop liksom. Skolen er lagt ned så eventuelle barn må ta buss på dårlige veier hver dag(ca 1 time). Lite andre barn å leke med. Anonymkode: a91b9...7cd
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Jeg har gjort det. Vi bor nå hvor han vokste opp. Vi har hus, stoooor tomt, vi bor midt i flott natur hvor pus trives kjempegodt, det er knapt nok trafikk her. Jeg stortrives. Har funnet et par veldig gode venner og jeg har et fantastisk forhold til familien hans. Vi bor på et bittelite sted ca 25 min fra sentrum hvor det er butikker osv. trives såpass godt at jeg sikkert kunne blitt værende her om det ble slutt mellom oss Anonymkode: 05bff...f2a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 Trå til med en ungeflokk, så blir det fort sosialt.. Anonymkode: f0a14...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvordan er det for en «byjente» i midten av 20-årene å flytte til en liten bygd (grend) for å bosette seg der med kjæresten? dette er da min kjærestes hjemsted og vi flytter dit til sommeren for 4-5 år i første omgang. Har ingen barn og jeg kjenner ingen der bortsett fra hans familie som jeg kjenner litt. Han har en del venner der. Hvor tøft kommer det til å bli? Er egentlig veldig positiv og gleder meg, men merker folk rundt meg er skeptiske Jeg gleder meg til vakker natur (Jotunheimen), ro og forandring, men redd jeg er naiv. Anonymkode: b856f...211 Du finner deg raskt til rette, og finner en slags plass i samfunnet. Alle kjenner alle, så relasjoner skapes fort. Trives du så kan du finne gull, men sjansen er stor for at du får hjemlengsel. Eventuelt storbylengsel. Det er visse ting bygda aldri kan tilby. Men er dette noe som i utgangspunktet passer deg, så er sjansen stor for at du aldri vil angre deg. En annen ting er arbeidsplasser. Det er vanskeligere arbeidsforhold på bygda ettersom det er lite arbeidsplasser å velge mellom. Men når det er sagt så er det vanskeligere å få jobb i byene med tanke på søkermassen. Så finner du en god arbeidsplass før du flytter, så har du all mulighet til å trives enda bedre. Du burde ikke flytte "tomhendt". Anonymkode: b0736...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #9 Skrevet 17. januar 2021 Jeg har vokst opp på et småsted og fra ca 16 år holdt jeg på å kjede meg ihjel. Eneste folk gjør er å gå i fjellene. Gi meg en fortauscafe og jeg er lykkelig. Anonymkode: bcb8e...c62
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #10 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvordan er det for en «byjente» i midten av 20-årene å flytte til en liten bygd (grend) for å bosette seg der med kjæresten? dette er da min kjærestes hjemsted og vi flytter dit til sommeren for 4-5 år i første omgang. Har ingen barn og jeg kjenner ingen der bortsett fra hans familie som jeg kjenner litt. Han har en del venner der. Hvor tøft kommer det til å bli? Er egentlig veldig positiv og gleder meg, men merker folk rundt meg er skeptiske Jeg gleder meg til vakker natur (Jotunheimen), ro og forandring, men redd jeg er naiv. Anonymkode: b856f...211 Noen er åpne, andre er lukket. Du må nesten høre med typen din hvordan de behandler utenforstående. Anonymkode: a71d4...d45
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #11 Skrevet 17. januar 2021 atropos skrev (15 timer siden): Det kan gå begge veier. Noen bygder er veldig åpne mot fremmede mens andre kommer til å behandle deg som annenrangs borger fordi du er innflytter. Er dette stedet oppi norddalen siden det er i nærheten av Jotunheimen? Flere steder der oppe jobber aktivt for å få folk til å flytte «hjem» og jeg vil tro at med det så følger det en åpenhet mot innflyttere 🤷🏼♀️ annenrangs borger må jo være et fenomen til uttrykk som faktisk eksisterer. Anonymkode: ed3c4...5f8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #12 Skrevet 17. januar 2021 det er som bingo. Så lenge du får ett stort kjøkken og kan bake så tror jeg du vil få tiden til å gå din favør. Men hvis du flytter dit for å se kun tv da vil du kjede deg. Anonymkode: ed3c4...5f8
PetterKanin Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 Det kommer nok mest an på din innstilling. Er du forberedt på å tilpasse deg livet på bygda eller vil du at bygda skal tilpasse seg deg? De sistnevnte får det heldigvis ikke særlig enkelt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå