Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg studerer et HF-fag som er såkalt "ubrukelig". Jeg har siktet meg inn på det jeg ønsker å jobbe med i fremtiden, og fått meg en relevant deltidsjobb i denne bransjen. Har valgt en 40-gruppe som er viktig å ha for den bransjen jeg ønsker å være i, men så er det disse de frie emnene da. Jeg må velge 4 emner og da lurer jeg på hva som er lurt å gjøre. Er det lurt å bruke alle studiepoengene på det jeg jobber med/fortsatt ønsker å jobbe med? Eller bør de frie emnene være generelle? Tenker da på at man aldri vet hva livet bringer.

Hvilke emner er det greit å ha med seg i arbeidslivet generelt? Hva har dere fått bruk for? Vil bare nevne det at jeg er ekstremt svak i økonomi/statistikk, men får gode karakterer i andre type fag. Jeg har droppet ut av flere utdannelser på grunn av det :( Blir veldig glad for tips! ❤️ 

Anonymkode: 48610...fc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Språk? Språkkunnskaper er nyttig i mange sammenhenger. 

Anonymkode: 1caf0...e3b

Skrevet

Takk for svar :) Jeg er halvt utenlandsk og har faktisk vurdert å ta emner i mitt andre språk. Vet bare ikke hvor nyttig det språket vil være i norsk arbeidsliv, men jeg skal ta en titt på andre språkemner, kanskje det dukker opp noe spennende der? :) 

Skrevet

Jeg ville valgt noe jeg vet jeg er god til, og noe det er større sjanse for å få jobb med. Skal du klare å selge inn en "ubrukelig" bachelor må det være noe matnyttig der for de som skal velge deg. Du viser større interesse for det du har peilet deg inn på om emnene du velger støtter opp om retningen din. Med forbehold om at jeg ikke kjenner hva du studerer og hvor "ubrukelig" det er på arbeidsmarkedet. Blir det for smalt kan det slå tilbake på deg. Men med "ubrukelig" må du gjøre det så brukelig du kan. Jobbmarkedet kan være tøft. 

Anonymkode: 442de...15e

Skrevet

Økonomi og IT ser jeg for meg er det som kan brukes i flest bransjer. Kanskje noe med ledelse eller organisering også,  litt avhengig av hvilket nivå du ønsker å jobbe på. Språk kan også være nyttig, men det vil jeg si er avhengig av bransjen du skal inn i, og ikke hvilket som helst språk, ta noe du får bruk for. Og du trenger jo ikke velge et språk du kan fra før, du kan få mye ut av grunnemner i et språk som er ettertraktet på jobbmarkedet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ville valgt noe jeg vet jeg er god til, og noe det er større sjanse for å få jobb med. Skal du klare å selge inn en "ubrukelig" bachelor må det være noe matnyttig der for de som skal velge deg. Du viser større interesse for det du har peilet deg inn på om emnene du velger støtter opp om retningen din. Med forbehold om at jeg ikke kjenner hva du studerer og hvor "ubrukelig" det er på arbeidsmarkedet. Blir det for smalt kan det slå tilbake på deg. Men med "ubrukelig" må du gjøre det så brukelig du kan. Jobbmarkedet kan være tøft. 

Anonymkode: 442de...15e

Ja, jeg tenker litt slik jeg og. Er litt redd for at det skal bli for smalt som du sier. Jeg får heldigvis gode karakterer i det minste, sikkert fordi jeg synes studiet er kjempeinteressant. Jeg har lyst til å prøve meg på drømmejobben, og en av masterne jeg kan ta etter denne bacheloren kan potensielt sende meg rett dit. Masteren har et semester med praksis på arbeidsplasser (arbeidsplasser jeg har drømt om å jobbe på i mange år), og så kan man også skrive masteroppgave i samarbeid med disse stedene. Nå har jeg en relevant deltidsjobb, og skal jeg søke drømmejobben så har jeg allerede 5 år i bransjen. Men så er det hjernen min som ødelegger for meg som vanlig. Tenk om det ikke går, tenk om alle disse årene blir bortkastet osv.. Jeg må prøve å være realistisk og. Det er vanskelig. 

ti10 skrev (13 timer siden):

Økonomi og IT ser jeg for meg er det som kan brukes i flest bransjer. Kanskje noe med ledelse eller organisering også,  litt avhengig av hvilket nivå du ønsker å jobbe på. Språk kan også være nyttig, men det vil jeg si er avhengig av bransjen du skal inn i, og ikke hvilket som helst språk, ta noe du får bruk for. Og du trenger jo ikke velge et språk du kan fra før, du kan få mye ut av grunnemner i et språk som er ettertraktet på jobbmarkedet.

Takk for innspill til dere begge, jeg skal tenke over det dere har sagt. IT-fag høres interessant ut. Er det noe spesielt du kan anbefale at jeg tar en titt på? Jeg har også sett på introduksjonsemner i jus. Det er så alt for mye å velge i. :ler: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...