AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Jeg har en søster som er ufør, hun har av ulike grunner kronisk dårlig råd. Det er både pga av liten inntekt, men dårlig økonomistyring er dessverre like avgjørende Hun har en tendens til å låne penger av oss, fordi hun rett og slett ikke kommer igjennom måneden på egenhånd. Etter å ha gitt små beløp over årenes løp har jeg og min bror fått nok. Vår mor er minstepensjonist, så hun har ikke muligheten til å hjelpe økonomisk. Men det hender at hun også gir henne det vesle hun har skrapt sammen. Jeg og broren min satte oss ned med henne og så på økonomien, inntekter og utgifter. Det viste seg at hun hadde kredittkortgjeld som rett og slett gjør økonomien hennes til ett tapt slag. Gjelden var ikke veldig stor, men nok til å velte hele budsjettet hver måned, slik at hun konstant var i minus. Broren min og jeg bestemte oss for å spytte inn det vi kunne, for å betale ned hele kredittkortgjelda hennes for å gi søster muligheten til å starte med blanke ark. Min bror har mest så han ga 13000 kr og jeg dekket resterende 5000kr. Hun får 16000kr utbetalt hver måned og hun leier en leilighet som koster 12700kr. Hun bor alene og leier en stor leilighet med eget soverom, stue, kjøkken og bad i ett dyrt strøk i Oslo. Vi foreslo at hun skulle leie seg en leilighet til 8000kr. Dette var også en blokkleilighet, men mindre og i ett annet strøk. Men min søster nekter å flytte. Hun sier hun må bo i den leiligheten hun bor i nå,fordi hun nekter å bo i ett kott på 19 kvm. Men hun har faktisk ikke råd til noe større i Oslo! Dette skjedde i sommer. Vi ga oss,fordi bi innså at vi ikke kan forandre henne Nå fikk jeg igjen en sms der hun ber om en tusenlapp til diverse utgifter. Uff, jeg er frustrert. Hun setter jo seg selv i ett økonomisk uføre, ved å bo altfor dyrt, ha dyre uvaner som snus. Jeg har ikke lyst til å hjelpe henne, men samtidig vil jeg ikke at hun tar opp ett nytt kredittkortlån Hva hadde dere gjort? Anonymkode: f493b...693 2
Outlander Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Hun er lat og dere er alle enablerer. Si til henne at dere er ikke husbanken hennes og da hun nekter å bo i et leighlighet som speiler inntekten kan hun finne veien ut selv. 27
Sinte-my Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Jeg hadde satt meg ned sammen med henne, og laget et budsjett. Som faktisk synliggjør hvor mye hun har idag, og hva hun sparer ved å flytte. Har hun ikke 12700,- å bruke på leie, er det faktisk bare ett alternativ. Flytte. Det er heller ikke et langsiktig alternativ å låne/gi penger. Den dagen dere ikke har den tusenlappen å avse, sitter hun med skjegget i postkassa. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Hadde gitt beskjed om at nå er det slutt på bidrag fra dere og holdt det slik. Jeg hadde på ingen måte hatt dårlig samvittighet for det, søsteren din eier jo ikke skamvett. Anonymkode: cf36c...129 19
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Dere har betalt ned kredittkortgjelden hennes en gang, samt identifisert årsaken til at økonomien hennes ikke går opp, og når hun da nekter å gjøre noe med det så får hun rett og slett seile sin egen sjø. 12 700,- i boligutgifter i måneden er faktisk helt hinsides, selv for en person i full jobb! Du får si til din søster at hun selv har satt seg i en situasjon hvor hun ikke har råd til å dekke utgiftene sine, og at du dessverre ikke kan hjelpe henne med å dekke underskuddet sitt før hun tar ansvar for egen situasjon og skaffer seg en bolig hun faktisk har råd til. Anonymkode: fea60...49b 17
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Det dere skulle ha gjort, men som er for sent nå, var å sette som betingelse at hun flyttet til en leilighet hun har råd til før dere betalte gjelda hennes. For øvrig synes jeg dere skal gjøre dette: AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere har betalt ned kredittkortgjelden hennes en gang, samt identifisert årsaken til at økonomien hennes ikke går opp, og når hun da nekter å gjøre noe med det så får hun rett og slett seile sin egen sjø. 12 700,- i boligutgifter i måneden er faktisk helt hinsides, selv for en person i full jobb! Du får si til din søster at hun selv har satt seg i en situasjon hvor hun ikke har råd til å dekke utgiftene sine, og at du dessverre ikke kan hjelpe henne med å dekke underskuddet sitt før hun tar ansvar for egen situasjon og skaffer seg en bolig hun faktisk har råd til. Anonymkode: fea60...49b Anonymkode: 4087e...105 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 Sånn som jeg ser det, er problemet at selv om rådene kommer med formaninger og misbilligelse, kommer de også med økonomisk støtte og ingen krav. Anonymkode: ca406...794 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 Sinte-my skrev (2 minutter siden): Jeg hadde satt meg ned sammen med henne, og laget et budsjett. Som faktisk synliggjør hvor mye hun har idag, og hva hun sparer ved å flytte. Har hun ikke 12700,- å bruke på leie, er det faktisk bare ett alternativ. Flytte. Det er heller ikke et langsiktig alternativ å låne/gi penger. Den dagen dere ikke har den tusenlappen å avse, sitter hun med skjegget i postkassa. Dette gjorde vi i sommer, da vi rådet henne til å leie en billigere leilighet. Vi satte opp ett budsjett, ett realistisk budsjett inkludert snusen hennes som hun ikke kunne kutte ut. Men hun nektet flytte hovedsaklig fordi hun ikke ville bo ett annet sted enn Oslo vest eller i en mindre leilighet. Hun sparer også flere tusen på depositumet.. Anonymkode: f493b...693
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Dere har gitt henne råd vedrørende egen økonomi samt bidratt med mer enn nok. Hun får se å betale tilbake det hun skylder først, hvis ikke kalles det ikke et lån. Noe hun helt sikkert er klar over. Enklere å be om et lån enn penger hun aldri kommer til å tilbakebetale. Dere har identifisert årsaken til hennes dårlige økonomi og bidratt med å slette en meget kostbar gjeld på kreditt. Svaret dere gir henne er: nei. Hun kan ikke leve på andre resten av livet. Hun eier jo ikke skam! Anonymkode: fe275...6d5 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 Det sier dessverre seg selv at hun ikke har råd til å leie en leilighet til 12 700 når hun får 16 000 utbetalt. Det er 3 300 kroner igjen. Det skal dekke mat, forsikringer, klær, helse osv. Det går jo bare ikke. Hadde sendt henne en melding om at hun faktisk ikke har råd til å bo der med inntekten sin, og at dere kan hjelpe henne med å finne noe nytt og hjelpe henne med å flytte. Sagt at dere ikke kan fortsette å hjelpe henne med mindre beløp her og der i all evighet. Skjønnet at hun ikke vil bo i et "kott", men noe annet går jo ikke om hun vil bo i Oslo (og ikke bo i kollektiv). Tror dere må si til henne at dere ikke vil hjelpe henne med penger nå, og at det ikke blir riktig når hun bor over evne. Anonymkode: e2a4f...7e6 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 Jeg hadde sagt stopp! Dere har allerede gjort mye. Hun lærer ikke. Da må hun lære ‘the hard way’. Vær tydelig på at dette ikke går lenger og at fra nå av kommer dere aldri til å hjelpe henne igjen. Og stå for det! Anonymkode: 5cdab...8ec 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 Hadde gitt faen, og latt henne klare seg selv. Med mindre man er psykisk utviklingshemmet så er økonomi eget ansvar. Anonymkode: 2d1c4...032 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 Da svarer du «synd for deg. Du kunne fått en bedre økonomi ved å flytte til et rimeligere sted, men det nekter du selv etter at vi har hjulpet deg. Derfor må du nå ta ansvar for egen økonomi». Anonymkode: 616f1...97f 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 Her hadde jeg hatt en alvorsprat med henne, om at nå er det helt slutt på hjelp fra dere. Men dere kan hjelpe henne med å finne et nytt sted å bo, og hjelpe med å flytte. Og hva om dere prøver å finne noe ok, til rundt 10 000 kr. Jeg er selv ufør på laveste sats, og har 10 000 kr i boutgifter. Og bor hun i Oslo, så kan hun vel søke om bostøtte og. Anonymkode: 7d261...b0a 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #15 Skrevet 16. januar 2021 Om hun ser på alt annet enn det hun har nå som «kott» tenker jeg at hun har en så overfladisk, ovenfra og ned-holdning til de som faktisk bor i billigere leiligheter, at hun faktisk har mer enn godt av å jekkes ned et hakk eller to. Ikke gi henne ei krone mer; hun blir aldri økonomisk selvstendig om hun fortsetter på dette viset. Anonymkode: 9f44d...b64 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #16 Skrevet 16. januar 2021 Min søster er sånn også. Mamma betalte hennes kredittkort på 30 000 i sommer. Hun spørr om penger ofte. Men hun har bil. Ikke billån da, for den betalte pappa. Men har utgifter til barn pluss leie av garasje. Hun jobber ikke, så hun trenger ikke bil. Men hun nekter å gi slipp på den og garasjen Anonymkode: 179f8...cf0
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 Jeg, personlig, hadde kun dekket gjelden hennes om hun gjorde meg til ansvarlig for økonomien sin. Dvs at pengene kom inn på en konto kun jeg kunne godta uttak fra, hun signerte på at hun ikke var egnet til å ta opp gjeld uten mitt samtykke g så ville jeg gitt henne 100 kroner i måneden til eget forbruk inntil hun hadde spart opp penger til en bufferkonto på 100 000. Etter det ville jeg økt månedslønner til 200 og satt av 2000 til feire i året. Det du bør gjøre er å kutte all kontakt med henne. Hun kommer til å kullseile seg selv. Ikke sitt å se på - kutt kontakten. Anonymkode: 85894...35e 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #18 Skrevet 16. januar 2021 Hun vil ikke innse at hun ikke har råd til å bo der hun vil. Det er det største hinderet. Anonymkode: ca9b4...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #19 Skrevet 16. januar 2021 Hvis dere låner ville jeg bedt om å få bankbrikken og fått henne til å sperre seg for kreditt, frivillig kredittsperre, og gi dere kodene for å få åpnet igjen. Med bankbrikken kan hun ikke ta ut penger og bruke de spontant, men hun har så lite at noe må endres. Dessverre tror jeg ikke hun får bostøtte, men hun kan få hjelp av nav-sosial. Hun skal ha 7200,- når husleie og strøm er betalt, men de kan mene leia er for høy. Hun kan finne seg noe billigere også på vestkanten på cirka 25 kvm. Et kjapt søk ga flere resultat. Ville leid av firma. Anonymkode: ec4aa...487 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #20 Skrevet 16. januar 2021 Har hun søkt om bostøtte? Dét kan jo hjelpe noe dersom hun får dette innvilget. Når det er sagt, så er 12700 kr i boutgifter når du har utbetalt 16000 i mnd altfor høyt! Det sier seg selv! Er det noen spesiell grunn for at hun må bo akkurat i Oslo? Hva hvis hun godtar å bo litt i utkanten? Da kan man sikkert finne en fin leilighet med soverom til 8-9000. Her må hun innse at økonomien ikke strekker til. Hun kan ikke fortsette å leve på dere. Utrolig fint og snilt gjort av dere å dekke kredittkortgjelden som bare står og blir større og større over tid dersom det ikke betales ned! Anonymkode: 42746...83b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå