AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Jeg har et ønske om å kjøpe mye brukt, men merker at jeg er noe utrygg på hva som er greit/trygt å kjøpe brukt. Jeg har lest at man alltid skal kjøpe nye madrasser pga. faren for krybbedød (selv innad søskenflokken). Så nå er jeg plutselig litt usikker på hva som er greit å kjøpe av brukte ting som barn skal sove i/på eller tilbringe mye tid på/med . Er det trygt å kjøpe vogn, vognposer, bilstolposer, lammeull (til vogn), babygym? Bør man også ha ny madrass i dagvuggen? (Jeg vet at bilstol skal kjøpes ny). Bør man kjøpe ny overmadrass til foreldresengen? Setter pris på saklige svar😊 (og nei, selv om jeg framstår hysterisk så vit at jeg ikke kommer til å ikle stuen med madrasser på veggene mens barnet mitt krabber rundt med hjelm og beskyttelsesputer). Anonymkode: 73eeb...352
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Madrass og bilsete bør man kjøpe nytt. Det er OK å arve etter søsken, men er søsknene mye eldre er det lurt å kjøpe nytt bilsete, fordi plasten blir dårligere etter hvert, samt at de nyere modellene er sikrere. Alt som kan vaskes (klær, dyner, soveposer) er helt fint å kjøpe brukt, det samme med solide ting som vogn, stol, leker o.l.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 I prinsippet, alt kan kjøpes brukt. Til og med tøybleier. Må jo da bruke sunn fornuft. Det er noen advarsler ang. madrass, men du kan se an. Madrasstrekk kan ofte tas av og vaskes på 60 grader, og madrass «kjerne» kan du bare la stå ute litt akkurat nå, i minusgrader. Hvis madrass er relativt nytt, jeg ser ikke problemet. Ja, bilseter burde ikke være eldre enn 5 år gamle, og burde ikke ha vært utsatt for kollisjon. Vogner og slikt, burde ikke ha stått og mugnet ute eller i en garasje, pass på mugg og sopp. Gjelder selvsagt alle ting.. For voksenseng, Ikke overmadrass men «tisselaken», eller Madrassbeskytter er veldig kjekt. Fordi det kan skje uhell i foreldrenes seng, babyer gulper osv. Mye enklere å ta av «tisselaken» og vaske den, enn å vaske trekket på overmadrassen. Men du trenger ikke å bekymre deg for dine egne ting, slik som din seng, sofa osv, ei heller ting arvet fra familien din eller familien til pappaen til babyen. Babyen kommer til å bli født i deres bakterieflora, og det er deres bakterieflora overalt i deres hjem, deres baby tåler det fra fødselen av. Jeg var relativt hysterisk med min første, og med det jeg mener at alt ble vasket på 60 grader, absolutt alt som ble kjøpt, nytt og brukt, eller arvet, til babyen. Yes, jeg vasket dunposer på 60 grader, og de tålte det.. Men vi arvet/kjøpte brukt både bilsete, sprinkelseng med madrass, og vogn.. Kanskje lett for meg å si nå at det har gått bra, men ja, det har gått bra. Anonymkode: 8de11...096 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #4 Skrevet 17. januar 2021 Det med madrassen handler i all hovedsak om å ha en madrass som ikke er nedligget eller for myk. Mao skal en brukt fast madrass være fin å bruke etter en vask. Bilstol ville jeg vært mer påpasselig med ettersom man ikke vet hva tidligere eier har gjort med den. Alt annet kan fint kjøpes brukt, bare å vaske. Anonymkode: 93ca1...8e2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå