Gå til innhold

Noen ped ledere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er ped ledere. Er dere stødige og trygge ledere? 
Jeg jobber under ped leder. Hun er veldig snill, men svak leder. Hun er enig med alle hun snakker med, konfliktsky og oppstår det en konflikt eller en problemstilling er hun enig med begge parter og baksnakker den andre negativt til begge parter. Dette ble nå avslørt når jeg og den andre assistenten snakket sammen. Ped leder ble konfrontert og stilte seg bak den andre ansatte. Hun lyger meg midt i fjeset og det var helt forferdelig. 
resultatet var at jeg knakk sammen på jobb og gråt. Akkurat når to foreldre kom å skulle hente barnet sitt står jeg der med tårer ned på haka. 
tilliten til ped leder er borte etter dette. 

Anonymkode: c3cb1...192

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du ta opp med styrer tenker jeg. 

Anonymkode: abf46...1a7

• Liker 2
Skrevet

Kanskje det er du som er problemet men så er de redde for å såre deg, nettopp fordi du knekker sammen slik?

Anonymkode: a4824...999

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje det er du som er problemet men så er de redde for å såre deg, nettopp fordi du knekker sammen slik?

Anonymkode: a4824...999

Har aldri knekt sammen på jobb før. Og har aldri vist slike følelser. Er profesjonell. 
første gang jeg har grått på jobb siden jeg startet i jobben. 15 år siden. Jeg blir sett på som sterk. De fleste andre gråter minimum 2 ganger i året for et eller annet, noen mer og andre mindre 

Skrevet

Men kjære vene da, Ts, hva så du for deg ville skje?

Du har en dårlig leder hvis fremste dårlige egenskap er feighet. Så velger du å konfrontere en person du nettopp har fått bevis for at er feig? Du vet at det er ganske farlig? Dette gikk sånn noenlunde bra (det kunne gått mye verre), men du MÅ huske at feighet stammer fra en intens frykt for at andre skal se at en ikke hører til/kan noe/gjør jobben sin/er et ok menneske. Å konfrontere en feiging innebærer derfor en reell fare. Ikke gjør det flere ganger, Ts.

En feiging må endres ved å komme med eksempler på at andre gjør det feigingen gjør, og så en fiktiv historie om hvordan det gikk galt eller hvordan personen endret adferd. 

Alternativet er å satse på å få hen sparket. Og det er en mulighet som egentlig er ikke-eksisterende gitt at vedkommende bare er normalt feig. Altfor mange er feige til at det er oppsigelsesgrunn. 

Anonymkode: 04dd1...d85

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har en dårlig leder hvis fremste dårlige egenskap er feighet. Så velger du å konfrontere en person du nettopp har fått bevis for at er feig? Du vet at det er ganske farlig? Dette gikk sånn noenlunde bra (det kunne gått mye verre), men du MÅ huske at feighet stammer fra en intens frykt for at andre skal se at en ikke hører til/kan noe/gjør jobben sin/er et ok menneske. Å konfrontere en feiging innebærer derfor en reell fare. Ikke gjør det flere ganger, Ts.

En feiging må endres ved å komme med eksempler på at andre gjør det feigingen gjør, og så en fiktiv historie om hvordan det gikk galt eller hvordan personen endret adferd. 

Alternativet er å satse på å få hen sparket. Og det er en mulighet som egentlig er ikke-eksisterende gitt at vedkommende bare er normalt feig. Altfor mange er feige til at det er oppsigelsesgrunn. 

I denne saken var det den andre ansatte som tok tak i denne lederen, og lederen stilte seg bak henne. Da sa jeg noe som « hallo? Dette var ikke det du fortalte meg og de andre på avd.» det ble litt dårlig stemning fra min side. Hun sier ikke et ord om dette nå, men smisker veldig med meg, og er enig i alt jeg sier.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Problemet mitt er at jeg er dumsnill, og tror andre tenker likt som meg.. men slik er det jo ikke. En leder skal være stødig, trygg og stå for sine meninger, det skaper trygghet og forutsigbarhet

Skrevet

Ta sånne samtaler skriftlig. Prøv å unngå å kun ha ting muntlig; har dere snakket om noe hvor leder eller kollega har gitt deg støtte eller «valgt side» på noen måte i en konflikt på jobb så må du sørge for å få referert til den samtalen via mail eller sms etterpå, og få den parten som har støttet deg til å gjenta sin støtte der. Det er en jungel der ute, spesielt i arbeidsmiljøer med høyt press og ressursmangel, og man må lære seg noen triks.

Vi har en rektor som er slik som du beskriver din leder. Prater folk etter munnen uansett, og snur 180 grader på en femøring om nødvendig. Vips har hun aldri hørt om det hun støttet 100% for to dager siden. Jeg oppfatter henne ikke som feig, men som en «spiller»; en politiker, rett og slett. Du kan ikke regne med noe som helst støtte derfra med mindre du er HELT sikker på at du har den største ulveflokken på din side. Og det har man jo ofte ikke, så beste tilgjengelige strategi er å først lokke henne utpå, og så dokumentere.

Hun lyver oss også rett opp i ansiktet, men har tydeligvis begrenset erfaring med det eldste trikset i boken; å ta samtaler SKRIFTLIG. Det har jeg gjort flere ganger, og fått andre til å gjøre det samme, og like før jul la vi frem våre respektive skriftlige samtaler med rektor, der rektor selvfølgelig har argumentert gjensidig ekskluderende samtalene imellom, hatt ulike standpunkt og sagt seg enig i og uenig i helt ulike ting med hver av oss. I tillegg har hun gått mot hver og en av oss med fabrikkerte historier om hva «alle de andre mener» om en gitt sak, samt at «det er første gangen jeg hører noen ha innsigelser på dette» (og så har vi det skriftlig at andre har tatt opp samme sak med henne hvert eneste år i flere år bakover, uten resultat...). 

Du, så dønn upraktisk det må være å drive på med slikt renkespill når man ikke skjønner at folk snakker sammen og sammenlikner hva man har blitt servert. 

Ta sånne ting SKRIFTLIG! Spesielt via SMS eller ulike meldingstjenester utenom «jobbmailen» har folk lett for å glemme seg bort litt og droppe filteret, og vips, så har du skriftlig bevis for noe som bare ville ha blitt ord mot ord dersom alt foregikk muntlig. 

Anonymkode: ce8db...4b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta sånne samtaler skriftlig. Prøv å unngå å kun ha ting muntlig; har dere snakket om noe hvor leder eller kollega har gitt deg støtte eller «valgt side» på noen måte i en konflikt på jobb så må du sørge for å få referert til den samtalen via mail eller sms etterpå, og få den parten som har støttet deg til å gjenta sin støtte der. Det er en jungel der ute, spesielt i arbeidsmiljøer med høyt press og ressursmangel, og man må lære seg noen triks.

Vi har en rektor som er slik som du beskriver din leder. Prater folk etter munnen uansett, og snur 180 grader på en femøring om nødvendig. Vips har hun aldri hørt om det hun støttet 100% for to dager siden. Jeg oppfatter henne ikke som feig, men som en «spiller»; en politiker, rett og slett. Du kan ikke regne med noe som helst støtte derfra med mindre du er HELT sikker på at du har den største ulveflokken på din side. Og det har man jo ofte ikke, så beste tilgjengelige strategi er å først lokke henne utpå, og så dokumentere.

Hun lyver oss også rett opp i ansiktet, men har tydeligvis begrenset erfaring med det eldste trikset i boken; å ta samtaler SKRIFTLIG. Det har jeg gjort flere ganger, og fått andre til å gjøre det samme, og like før jul la vi frem våre respektive skriftlige samtaler med rektor, der rektor selvfølgelig har argumentert gjensidig ekskluderende samtalene imellom, hatt ulike standpunkt og sagt seg enig i og uenig i helt ulike ting med hver av oss. I tillegg har hun gått mot hver og en av oss med fabrikkerte historier om hva «alle de andre mener» om en gitt sak, samt at «det er første gangen jeg hører noen ha innsigelser på dette» (og så har vi det skriftlig at andre har tatt opp samme sak med henne hvert eneste år i flere år bakover, uten resultat...). 

Du, så dønn upraktisk det må være å drive på med slikt renkespill når man ikke skjønner at folk snakker sammen og sammenlikner hva man har blitt servert. 

Ta sånne ting SKRIFTLIG! Spesielt via SMS eller ulike meldingstjenester utenom «jobbmailen» har folk lett for å glemme seg bort litt og droppe filteret, og vips, så har du skriftlig bevis for noe som bare ville ha blitt ord mot ord dersom alt foregikk muntlig. 

Hadde aldri fått noe slikt skriftlig. Og på sms hadde hun glatt sagt at dette tar vi på jobb. Denne ped lederen vil ha alt muntlig. Men jeg har lært, jeg kan ikke stole på henne. Det som skjer nå er at jeg kommer til å holde meg unna baksnakking. Hun lufter frustrasjonene til oss om andre hun irriterer seg over. Heretter skal hun få tømme seg, men jeg kommer ikke til å støtte henne eller si min mening. Mulig jeg kommer til å si at jeg vil ikke høre på, og at hun må ta det med den det gjelder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har skrevet ned denne episoden til punkt og prikke etter hendelsen. Så har alt skriftlig for min egen del. 
men skal ta til meg tipset ditt ved å ha ting skriftlig hvis det skal skje noe senere der jeg får støtte fra ledelsen. 

• Liker 1
Skrevet

Du knakk sammen når to foreldre kom? Betyr det at du og den andre assistenten tok denne samtalen på avdelingen rundt barna? Isåfall veldig useriøst av dere. Det burde vært tatt opp på avdelingsmøte, og hvis det fortsatt var kræsj mellom dere så hadde dere kontaktet styrer sammen.

Jeg jobber ikke som ped.leder, men er spesialpedagog i barnehage og møter mange daglig. Ped.ledere er vel som alle andre mennesker, som nyutdannet er mange utrygge og trenger tid på seg for å bli stødig. Det viktigste er vel et godt samarbeid mellom alle på avdelingen. Det finnes dessverre mange assistenter som overlater alt arbeidet til ped.leder også. 

Anonymkode: c0a7c...b0f

Skrevet

Konfliktskye ledere er 👎👎

Anonymkode: fc4c4...41c

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du knakk sammen når to foreldre kom? Betyr det at du og den andre assistenten tok denne samtalen på avdelingen rundt barna? Isåfall veldig useriøst av dere. Det burde vært tatt opp på avdelingsmøte, og hvis det fortsatt var kræsj mellom dere så hadde dere kontaktet styrer sammen.

Jeg jobber ikke som ped.leder, men er spesialpedagog i barnehage og møter mange daglig. Ped.ledere er vel som alle andre mennesker, som nyutdannet er mange utrygge og trenger tid på seg for å bli stødig. Det viktigste er vel et godt samarbeid mellom alle på avdelingen. Det finnes dessverre mange assistenter som overlater alt arbeidet til ped.leder også. 

Anonymkode: c0a7c...b0f

Jeg tok dette opp med assistenten på et alene rom. Assistenten hentet ped leder og vi snakket sammen i enerom. 
da vi kom tilbake på avdelingen tok ped leder dette opp på nytt rundt brodermord både barn og andre ansatte rundt. Jeg fortalte henne at dette tar vi ikke her. 
jeg var helt alene da jeg knakk sammen og gråt. Jeg hadde vært alene med barna da jeg hadde seinvakt og var snart ferdig. Jeg klarte ikke holde tilbake tårene lenger 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har aldri knekt sammen på jobb før. Og har aldri vist slike følelser. Er profesjonell. 
første gang jeg har grått på jobb siden jeg startet i jobben. 15 år siden. Jeg blir sett på som sterk. De fleste andre gråter minimum 2 ganger i året for et eller annet, noen mer og andre mindre 

Hvis du er profesjonell, så tar du det opp direkte med denne lederen. Fører dette ikke frem, så tar du det med styrer. Så må du, styrer, leder og verneombud ta en samtale.

Riktig tjenestevei, få orden på dette. 

(jobber selv i barnehage).

Anonymkode: 13270...b55

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er profesjonell, så tar du det opp direkte med denne lederen. Fører dette ikke frem, så tar du det med styrer. Så må du, styrer, leder og verneombud ta en samtale.

Riktig tjenestevei, få orden på dette. 

(jobber selv i barnehage).

Anonymkode: 13270...b55

Har allerede snakket med styrer. Ped leder vil ikke snakke om det. Styrer skal samtale med ped leder 

Skrevet

Hva er det pedlederen gjør feil annet enn å være konfliktsky? Hun hadde vel ikke blitt ansatt hvis styreren mente hun var uegnet til jobben. 

Anonymkode: 3b06f...261

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva er det pedlederen gjør feil annet enn å være konfliktsky? Hun hadde vel ikke blitt ansatt hvis styreren mente hun var uegnet til jobben. 

Anonymkode: 3b06f...261

Hun har jobbet der i hundre år, og lenger enn styrer har jobbet der. 
å være konfliktsky er det mange som er.. men hun kan ikke sitte å støtte meg 100% i ei sak og snakke dritt om motparten, for så gå til «motparten» å støtte henne 100% og snakke dritt om meg til henne.. for så å stiller seg bak motparten i ettertid å nekte på at hun har støttet meg.. 

i tillegg er det ikke greit å baksnakke andre ansatte på avd. Eller ansatte på de andre avdelingene.. det skaper dårlig miljø. Hun som leder må være tøff nok til å ta opp ting med de det gjelder, framfor å snakke dritt om de 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...