Gå til innhold

Sparekonto høy rente

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe poeng i opprette det for sparepenger man skal ha stående mindre enn ett år? 

Får man først rentene etter ett år? 

Takk! 

Anonymkode: 701b5...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noe poeng i opprette det for sparepenger man skal ha stående mindre enn ett år? 

Får man først rentene etter ett år? 

Takk! 

Du får normalt sett bokført rentene hos de fleste 31 desember, men kan også få de før om du avslutter kontoen - som trolig er det du ønsker om du faktisk skal bruke alt før det har gått et år.

Anonymkode: a6886...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som bokfører 31 desember, der får man rente for den tiden man hadde penger på konto før man avsluttet? 

Må jeg se etter noe spesielt når jeg oppretter konto ?  

Noen utrykk jeg bør være kjent med? Bør jeg se på nominell eller effektiv rente? 

Beklager om dumme spørsmål, veldig nybegynner.  

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere banker gir renter pr. måned, og som en skrev tidligere kan du også avslutte kontoen og da få alle rentene du har tjent opp utbetalt. Følg med på Finansportalen og bytt gjerne mellom ulike banker etter hvert som rentene endrer seg. Det kan også lønne seg å ha konto i flere ulike banker fordi man da må varsles en stund i forveien før de kan sette ned sparerenten. Enkelte banker lar også de som allerede er kunder få bedre rente enn nye kunder. Så det er lurt å ha noen kundeforhold rundt omkring. 

Anonymkode: 71ea5...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det kan også lønne seg å ha konto i flere ulike banker fordi man da må varsles en stund i forveien før de kan sette ned sparerenten. 

Jeg ser nå at denne setningen ble litt rart, men det jeg mente var at eksisterende kunder ikke kan få satt ned renten over natten. Og samtidig kan det også lønne seg å ikke si opp et kundeforhold helt, fordi en del banker lar eksisterende kunder få bedre vilkår. Som regel bare i en overgangsperiode, men det er likevel penger å tjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser nå at denne setningen ble litt rart, men det jeg mente var at eksisterende kunder ikke kan få satt ned renten over natten. Og samtidig kan det også lønne seg å ikke si opp et kundeforhold helt, fordi en del banker lar eksisterende kunder få bedre vilkår. Som regel bare i en overgangsperiode, men det er likevel penger å tjene.

I tillegg kan det nevnes at man kan ha et kundeforhold med så mange banker man vil. Man kan fortsatt være kunde selv om det ikke er noen penger på kontoen. 

Anonymkode: b7296...e91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

I tillegg kan det nevnes at man kan ha et kundeforhold med så mange banker man vil. Man kan fortsatt være kunde selv om det ikke er noen penger på kontoen. 

Ja, ingen grunn til å "bytte bank" som det ofte snakkes om. Men heller ha flere og flytte pengene ved behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for hyggelig hjelp. Når jeg ser på finansportalen, hvordan vet jeg at banken jeg velger gir rente per måned? Vil egentlig bare få mest mulig ut av penger der meste av pengene bare skal stå ca et halvt år og kanskje en mindre restsum etter det over ett år. 

Hva bør jeg se på? Nominell rente? Hvordan vet jeg om rentene blir utbetalt på slutten av året? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, takk for hyggelig hjelp. Når jeg ser på finansportalen, hvordan vet jeg at banken jeg velger gir rente per måned? Vil egentlig bare få mest mulig ut av penger der meste av pengene bare skal stå ca et halvt år og kanskje en mindre restsum etter det over ett år. 

Hva bør jeg se på? Nominell rente? Hvordan vet jeg om rentene blir utbetalt på slutten av året? 

Klikk på den banken du er interessert i fra listen, og så på "Flere detaljer". Der kommer det blant annet opp om banken betaler ut renter pr måned eller årlig, om man må ha en minstesum for å få den beste renten osv. Og om det er noen spesielle vilkår som begrenset antall uttak pr. år, eller at innskudd må varsles en viss tid i forveien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Klikk på den banken du er interessert i fra listen, og så på "Flere detaljer". Der kommer det blant annet opp om banken betaler ut renter pr måned eller årlig, om man må ha en minstesum for å få den beste renten osv. Og om det er noen spesielle vilkår som begrenset antall uttak pr. år, eller at innskudd må varsles en viss tid i forveien. 

Mente uttak må varsles i forveien. De kontoene ville jeg styrt unna. Det samme med de som forlanger at man sender skjema i posten for å få ut pengene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i bankens prisliste. Står det f.eks. p.a. (pro anno) er det årlig.

Skal du sammenligne må du se på effektiv rente. Den er alltid oppgitt per år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette som beste alternativet, uten bindingstid, og med ubegrenset uttak. Ser det ok ut for mitt formål ? 

Krav om månedlig sparing?: Nei

Frie uttak pr. år: Ubegrenset

Kapitaliseringsperiode: Årlig

Type trapperente: Rente pr intervall

Rentesats 1 (nominell): 1,20 %

Beløp rentesats gjelder fra: 0 kr

Rentesats 2 (nominell): 0,40 %

Beløp rentesats gjelder fra: 250 000 kr

Gyldig fra: 28.10.2020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk dette som beste alternativet, uten bindingstid, og med ubegrenset uttak. Ser det ok ut for mitt formål ? 

Ville heller ha godt for Indeksfond istedet...

Anonymkode: 498d9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ville heller ha godt for Indeksfond istedet...

Anonymkode: 498d9...f72

Vi snakker for et halvt års tid.. mener du det samme da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 12.19):

Du får normalt sett bokført rentene hos de fleste 31 desember, men kan også få de før om du avslutter kontoen - som trolig er det du ønsker om du faktisk skal bruke alt før det har gått et år.

Anonymkode: a6886...6e6

Står det her når man får utbetalt rentene? 

Kapitaliseringsperiode: Årlig

Type trapperente: Rente pr intervall

Beløp rentesats gjelder fra: 250 000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Flere banker gir renter pr. måned, og som en skrev tidligere kan du også avslutte kontoen og da få alle rentene du har tjent opp utbetalt. Følg med på Finansportalen og bytt gjerne mellom ulike banker etter hvert som rentene endrer seg. Det kan også lønne seg å ha konto i flere ulike banker fordi man da må varsles en stund i forveien før de kan sette ned sparerenten. Enkelte banker lar også de som allerede er kunder få bedre rente enn nye kunder. Så det er lurt å ha noen kundeforhold rundt omkring. 

Tyder noe her på at man får renter per mnd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder noe her på at man får renter per mnd? 

Kapitaliseringsperiode årlig betyr rente per år. Når renten er årlig er nominell rente og effektiv rente den samme så lenge det ikke er noen gebyrer på uttak. I dette tilfellet er årlig effektiv rente 1,2% per år.

For et halv år ville jeg ikke tatt sjangsen på aksjefond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kapitaliseringsperiode årlig betyr rente per år. Når renten er årlig er nominell rente og effektiv rente den samme så lenge det ikke er noen gebyrer på uttak. I dette tilfellet er årlig effektiv rente 1,2% per år.

For et halv år ville jeg ikke tatt sjangsen på aksjefond.

Da betyr det at jeg kan ta ut pengene etter halvt år og får rentene av det halve året etter ett år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da betyr det at jeg kan ta ut pengene etter halvt år og får rentene av det halve året etter ett år? 

Bare hvis du sier opp kontoen etter et halvt år. Ellers må du vente på rentene til neste årsskifte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...