AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Nå vet jeg ikke om det er jeg som er litt for slapp på det eller mor til venninnen til min datter som er for streng. Datteren og venninnen min har et prosjekt ute der de bygger hytte. Noe de har samlet materialer til i noen dager nå. De skulle begynne å bygge i dag. Men så fikk ikke venninnen lov, for det var for kaldt. Altså -8, men føles som -11. Datteren min ble så klart skuffa, men jeg sa at da fikk de heller leke inne. Men jeg selv synes at når barna er så store, kler seg godt, så er det bare fint å leke ute. Særlig når de har mulighet til å gå inn om de blir kalde. Hvor kaldt er det før dere holder barna inne? Og er jeg for slapp på det? 🙈 Når er det Anonymkode: 62f22...ad2
Nuith Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Når de er så store så klarer de å si ifra når de er kalde, så jeg som bor på innlandet ville nok satt kuldegrensen nærmere -30 dersom ungen veldig gjerne ville være ute noen minutter. 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Barna merker om det er for kaldt. Så lenge de har klær etter vær så er det ingenting i veien for å være ute i både -10 og -20, alt avhengig av hva de kjenner på selv og klær. Jo kaldere det er, jo viktigere er det at de er i bevegelse. Anonymkode: e5209...465 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Våre er 1,5 og 3,5 år. De er ute nå som det er minus 11 iallefall. Ikke hele dagen, men flere tlmer ja. Andre steder i landet er det mange dager med minus 40, barna er ute da og. Anonymkode: da3c8...7d8 7
Gjest Elder Millennial Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 (endret) Jeg har aldri sakt til mine att det er for kaldt til å leke ute, men det er stort sett ikke kaldere enn 10-15 minusgrader her hvor vi bor. Fra skolealder å oppover så tenker jeg at de kjenner selv om det blir for kaldt. Endret 16. januar 2021 av Elder Millennial
Cata Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 I den alderen så var vi da ute og lekte om det var -20'ish. Var jo bare å kle godt på seg. 5
minister-mio Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 10-åringer kan leke ute når de vil uavhengig av hvor kaldt det er. Fryser de kan de jo bare komme inn. Merkelig holdning å være inne i usle 8 (eller 11) minus. 7
Ulrikke Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 Med mindre ungen har astma og mor vet hun sliter ved slike temperaturer synes jeg det er veldig rart å kategorisk si nei! Ungene er jjo store nok til å gå inn hvis de fryser. Vi har vært ute og lekt i - 25 på fjellet ihvertfall, uten særlig vind da.... 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Jeg er barneskolelærer og hos oss har i hvert fall alle trinnene vært ute hver dag denne uka. Da har temperaturen variert mellom 10 og 14 minusgrader. Anonymkode: b9e71...b48 2
Hr. Aktiv Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 Her var det mas om å være ute, men det er viktig å ha en åpning for at de heller kan leke inne nå som det er så kaldt. Jeg tenker rundt det at hvis de er ute en tur så ikke la dem være der så lenge.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 Med mindre venninnen har alvorlig astma eller noe er det ingen fare å drive ute i den temperaturen. Ungene i barnehagene på Svalbard leker da ute mer eller mindre hele vinteren... Anonymkode: 02725...818 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 Da jeg gikk på barneskolen måtte vi være ute i friminuttene, men hvis det var kaldere en 15 kuldegrader fikk vi være inne. Vi var ute selv om det var kaldere enn det. Anonymkode: 71d3c...96c 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 Husker skiturer i 25 minus da jeg var 10 år. Jeg tenker at barna får leke ute til de selv klager på kulden. Anonymkode: 6714b...771 2
minister-mio Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 Kan det være sykdom hos dette barnet som du ikke vet om?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #15 Skrevet 16. januar 2021 Det finnes ikke dårlige klær! Anonymkode: 78ba9...171
solmåneogstjerner Skrevet 16. januar 2021 #16 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes ikke dårlige klær! Anonymkode: 78ba9...171 Jo det finnes mye dårlige klær. Men mye bra også. Slik det er her nå 10-15 minusgrader, går det selvsagt i ull innerst, mellomlag i ull eller fleece (men det må ofte tas av underveis), og dress utenpå. Lue og votter. Ullsokker. Da kan de fint leke ute i flere timer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 Takk for svar! Ser at dere alle tenker som meg 🙈 så synes det er noe overbeskyttende å ikke la barna leke ute. Ulrikke skrev (6 minutter siden): Med mindre ungen har astma og mor vet hun sliter ved slike temperaturer synes jeg det er veldig rart å kategorisk si nei! Ungene er jjo store nok til å gå inn hvis de fryser. Vi har vært ute og lekt i - 25 på fjellet ihvertfall, uten særlig vind da.... AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med mindre venninnen har alvorlig astma eller noe er det ingen fare å drive ute i den temperaturen. Ungene i barnehagene på Svalbard leker da ute mer eller mindre hele vinteren... Anonymkode: 02725...818 minister-mio skrev (2 minutter siden): Kan det være sykdom hos dette barnet som du ikke vet om? Ingen astma eller noe slikt på dette barnet altså. Foreldrene er bare veldig strenge og overbeskyttende når det gjelder mye. Veldig synd når barna ØNSKER å leke ute.. Ts Anonymkode: 62f22...ad2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #18 Skrevet 16. januar 2021 Så lenge man ikke har medisinske årsaker til at man ikke nødvendigvis vil tåle kulden så godt så er det vel bare å kjøre på med klær og leke ute. "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" sier vi her i stavanger iallfall Selv har jeg kuldeurticaria så for meg er så mange minus direkte skadelig. (elveblest) For dem med astma kan det utløse astma anfall. For de som har mye eksem i ansiktet kan det kanskje også forverre symptomene.. Iallfall tær og fingre og ører må være godt beskyttet og selvfølgelig rumpen må være godt polstret. Anonymkode: faee2...76e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #19 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Ser at dere alle tenker som meg 🙈 så synes det er noe overbeskyttende å ikke la barna leke ute. Ingen astma eller noe slikt på dette barnet altså. Foreldrene er bare veldig strenge og overbeskyttende når det gjelder mye. Veldig synd når barna ØNSKER å leke ute.. Ts Anonymkode: 62f22...ad2 hvis det ikke er ditt barn så har du egentlig noe med hva de velger for sitt barn? Anonymkode: faee2...76e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #20 Skrevet 16. januar 2021 Hva?🤣 Det er ikke noe problem, så lenge unga har på nok klær. De kommer jo inn om de blir for kalde i den alderen. Min 11-åring hadde fått lov til å leke ute om hn har lyst i -20 også. Anonymkode: 05c8e...35c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå