Gå til innhold

Dagstur på ski i marka: Utstyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen kollegaer har invitert meg til å bli med på en heldagstur på ski. Jeg får låne sko, ski og staver og har god bekledning. Jeg er ikke vant til slike turer og lurer litt på hva jeg bør ta med. "Alle tar med eget utstyr for en dag ute", står det på invitasjonen. Hva bør jeg ta med av mat og annet utstyr? Da jeg spurte en av de andre sa hun at hun bare skulle ta med en liten tursekk.

Anonymkode: cbf81...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Termos med varmt vann. Litt pulverkaffe og noen rett i koppen kakao (eller noe annnet. Veldig godt med varm drikke). 

litt mat, feks brødskiver, et par frukt.

sitteunderlag. 
ekstra sokker 

 

Anonymkode: dea63...efb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere tenne bål på turen? I så fall kan du feks pakke inn brødskiver med ost og skinke feks i aluminiumsfolie og lage deg ostesmørbrød. 

Anonymkode: dea63...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra sokker og ostesmørbrød hadde jeg ikke tenkt på, men det var gode tips. Takk.

Anonymkode: cbf81...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et sitteunderlag, en termos med varm drikke, solid niste og noen sjokolader + nøtter/frukt. Gjerne en vannflaske om dere skal gå bratt og du regner med å bli varm og sliten. En pakke med servietter siden du sannsynligvis må gå på do bak en busk, lebepomade og solbriller om dere er så heldige at solen skinner, og om det er like kaldt der som her, så ville jeg ha smurt godt med kuldekrem i kinna før jeg gikk, så slipper du å bli et verdenskart av sprengte blodårer. Husk ull over hele kroppen, bomull har ingenting på tur å gjøre. God tur-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg til det som allerede er nevnt; sjokolade og/eller nøtter, solbriller, gnagsårplaster og event et litt førstehjelpsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, her var det mye nyttig. Gnagsårplaster og servietter hadde jeg heller ikke tenkt på. Dumt spørsmål kanskje, men hvordan går man på do ute om vinteren? 

Anonymkode: cbf81...e9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, her var det mye nyttig. Gnagsårplaster og servietter hadde jeg heller ikke tenkt på. Dumt spørsmål kanskje, men hvordan går man på do ute om vinteren? 

Anonymkode: cbf81...e9e

Du må være så rask som mulig, men det går helt fint 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (5 minutter siden):

Du må være så rask som mulig, men det går helt fint 😁

Kan liksom ikke forestille meg hvordan det er å gjøre det med ski på beina... Men det går vel sikkert det også om det blir nødvendig.

Anonymkode: cbf81...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan liksom ikke forestille meg hvordan det er å gjøre det med ski på beina... Men det går vel sikkert det også om det blir nødvendig.

Anonymkode: cbf81...e9e

Du må jo selvsagt ta av skiene først 😅

Anonymkode: a43a6...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan liksom ikke forestille meg hvordan det er å gjøre det med ski på beina... Men det går vel sikkert det også om det blir nødvendig.

Anonymkode: cbf81...e9e

Du tar jo av deg skiene 

Anonymkode: dea63...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger mer klær under rast enn når man går, så en ekstra genser eller en tynn dunjakke som du trekker på deg i pausene kan absolutt komme godt med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan liksom ikke forestille meg hvordan det er å gjøre det med ski på beina... Men det går vel sikkert det også om det blir nødvendig.

Anonymkode: cbf81...e9e

Som de andre sier så tar du skiene av 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tar jo av deg skiene 

Anonymkode: dea63...efb

Men trør man ikke gjennom langt nedi snøen da? Finner vel utav det også. Og ja, litt ekstra kær må med.

Anonymkode: cbf81...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men trør man ikke gjennom langt nedi snøen da? Finner vel utav det også. Og ja, litt ekstra kær må med.

Anonymkode: cbf81...e9e

At man synker litt ned i snøen er ikke noe problem. 

Ta med gode klær og godt med mat, det er skikkelig fælt å fryse og samtidig være sulten. Gode hansker og votter, lue, skjerf kan være fint. En god jakke til å slenge over seg når man tar pauser, en med god hette er ekstra godt. Sitteunderlag. Ekstra sokker. Og som andre har påpekt, bruk ullundertøy. 

Anonymkode: 84df4...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men trør man ikke gjennom langt nedi snøen da? Finner vel utav det også. Og ja, litt ekstra kær må med.

Anonymkode: cbf81...e9e

Det er så kaldt nå at det sikkert mye skare, og det er utrolig hvor nærme man blir hverandre på tur og slike små problem dukker opp. Folk du knapt kjenner, hjelper deg omsorgsfullt til et sted å tisse og en har ingen problem med å meddele at det er det en skal. Ta FOR ALL DEL av deg skiene. En venninne på gymnastur da vi var unge luffet seg opp på en topp, dro ned buksa og trusa med skia på beina, huka seg ned men  havnet desverre på gli midt i økta. Jubelen var enorm da hun kom seglende inn i leirområdet. Aldri glemt, fantastisk historie og hun tok det VELDIG fint. Etter en god stund, vel å merke. (noen år.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ekstra votter(viktig), sokker, lue hvis det snør, to brødposer i tilfelle skoene blir våte, kaffe/kakao, sjokolade, pølse i termos/brødskiver, sitteunderlag, våtservietter, litt dopapir/tørkepapir.

Anonymkode: 18290...db7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...