Gå til innhold

Hvordan håndtere graviditetshormoner og svingende følelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i det hele tatt mulig? Er i tredje trimester og føler jeg har mistet nesten all kontroll over følelsene mine 😱

Jeg blir plutselig rasende over bittesmå ting, eller jeg kan begynne å gråte av ikke noe. Jeg prøver å ta meg sammen, men det er som om følelsene bare tar helt overhånd! Jeg kan også få fullstendig latterkrampe, men det er jo gøy i det minste. 
Føler meg ikke deprimert eller trist over situasjonen. Det er et høyt ønsket barn og jeg gleder meg veldig til fødsel og spebarnstid 😊

Har noen tips til hvordan å håndtere disse voldsomme følelsene?

Anonymkode: 920f1...920

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ulikt for hver kvinne hvordan dette oppleves. Er også i tredje trimester og er ikke så overfølsom, men har helt klart mine få øyeblikk selv om de heldigvis er sjeldne.

Jeg pleier å gi beskjed til mannen om at «nå blir jeg irritert», eller «jeg er i dårlig humør» slik at han trår litt mer varsomt. Dette skjer ikke så ofte, men føler det hjelper å si ifra når jeg kjenner følelsene begynner å ta overhånd. Da unngår man en voldsom eksplosjon.

Hvis vi har hatt en liten krangel, så er jeg rask til å beklage og har heldigvis en mann som har forståelse for at hormoner kan gjøre en annerledes. Tror han ser frem til at graviditeten er over, slik at jeg blir mer meg selv igjen🙈

Anonymkode: e45e8...ebf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror det er ulikt for hver kvinne hvordan dette oppleves. Er også i tredje trimester og er ikke så overfølsom, men har helt klart mine få øyeblikk selv om de heldigvis er sjeldne.

Jeg pleier å gi beskjed til mannen om at «nå blir jeg irritert», eller «jeg er i dårlig humør» slik at han trår litt mer varsomt. Dette skjer ikke så ofte, men føler det hjelper å si ifra når jeg kjenner følelsene begynner å ta overhånd. Da unngår man en voldsom eksplosjon.

Hvis vi har hatt en liten krangel, så er jeg rask til å beklage og har heldigvis en mann som har forståelse for at hormoner kan gjøre en annerledes. Tror han ser frem til at graviditeten er over, slik at jeg blir mer meg selv igjen🙈

Anonymkode: e45e8...ebf

Tusen takk for svar 😊 Det var et godt tips å gi beskjed litt på forhånd når man kjenner det blir litt overveldende! Heldigvis er mannen forståelsesfull, og jeg passer på å be om unnskyldning både til han og barna hvis jeg har en overdreven reaksjon.

Skrevet

Gråten og latteren går gjerne hånd i hånd her. Heldigvis lite irritert foreløpig, men skjer når jeg er veldig sliten. Sier ofte unnskyld på forhånd eller gir beskjed om at nå trenger jeg ro. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 11.49):

Er det i det hele tatt mulig? Er i tredje trimester og føler jeg har mistet nesten all kontroll over følelsene mine 😱

Jeg blir plutselig rasende over bittesmå ting, eller jeg kan begynne å gråte av ikke noe. Jeg prøver å ta meg sammen, men det er som om følelsene bare tar helt overhånd! Jeg kan også få fullstendig latterkrampe, men det er jo gøy i det minste. 
Føler meg ikke deprimert eller trist over situasjonen. Det er et høyt ønsket barn og jeg gleder meg veldig til fødsel og spebarnstid 😊

Har noen tips til hvordan å håndtere disse voldsomme følelsene?

Det er helt grusomt. Jeg er en tyrann hjemme, overreagerer på alt. Stedatter har begynt å hate meg. Jeg klarer bare ikke å styre meg.

Jeg har valgt å trekke meg mye unna og forklart at det er pga jeg ikke klarer kontrollere meg. Folk må bare respektere det. Alenetid er best for meg. Henger med katten, eneste som roer meg ned. 

Anonymkode: a2e4a...fa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...