Veslemej Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Min datter er 6 mnd gammel (født til termin) og har siden fødsel vært treg motorisk. Fødselen var rask men fikk aldri noe varselsignal fra jordmor. Hun hater å ligge på magen men kan gjøre det i korte perioder. Hun sitter foroverlendt når vi holder henne på fanget. Hun virker svakere i ene siden (arm, nakke, hoft, fot). Og støtter seg bare på den ene armen i mageleie. Likevel bruker hun arm og fot når hun ligger på rygg (kanskje i litt mindre grad enn andre siden). Hun klarer ikke snu seg rundt fra rygg til mage og har bare sett henne ligge på siden når hun ammes om natten eller om hun vrir seg i søvne (i søvne alltid til samme side). Når jeg søker opp blir jeg møtt med ord som cp, SMA, hjerneblødning, kiss/kidd. Kjenner jeg er redd. Har vært til fysioterapeut som mener det er muskulært og må trenes, uten at jeg får noen forklaring på hvorfor. Helsesøster mener jeg bør få mer hjelp og at det ikke vil «rette seg». Lege har vi ikke vært i kontakt med enda. Har noen vært bort i det samme. Og kan hjelpe oss på veien videre? Kan det virkelig være så fatalt? Kan det være låsninger? Hun er helt fin psyksik og helt der hun skal vere med lyder, blikk, stemme, smile osv.
minister-mio Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Hvis du og helsesøster ikke syntes hjelpen hos fysioterapeut er tilstrekkelig kontakter du lege. 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Skift fysioterapeut. Lillebror hadde litt bananform. Når han la på mage hadde han flere valker på den ene siden. Vi var hos manuellterapeut som låste opp, og fortalte hvordan vi skulle stimulere den svakere siden. Et konkret tips var at jeg sov på den svake siden, slik at han måtte vri seg den veien. Det retta seg.. Husker ikke helt når. Anonymkode: f0bd1...6f8 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Min minste var litt lik. Et besøk hos kiropraktor, og alt var fikset 👍🏼 Anonymkode: 6f236...727 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Du bør bestille en time hos lege og få henvisning til en bedre utredning. Ville gjort det med en gang. Er det noe, er det viktig at man tar tak i det tidlig slik at barnet utvikler seg best mulig. Fysioterapeut har ikke nok kompetanse på dette. Anonymkode: 92fef...8ca 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 Manuellterapeut hjalp her, fysio mente alt var ok... Anonymkode: 85f9e...94f 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 Dere må jo kontakte lege i stedet for å spørre på et forum. Anonymkode: 0e781...f88 9
Kathrin3 Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Dette er faktisk noe av det verste jeg har lest på dette forumet. Du må til lege med en eneste gang. Babyen kan ha fått hjerneblødning. Dette er klassiske symptomer (dette kan jeg dessverre mye om 😔). At helsesøster bare har foreslått fysioterapeut og fysioterapeut ikke har sendt dere til lege med en gang er uforståelig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 2 hours ago, Kathrin3 said: Dette er faktisk noe av det verste jeg har lest på dette forumet. Du må til lege med en eneste gang. Babyen kan ha fått hjerneblødning. Dette er klassiske symptomer (dette kan jeg dessverre mye om 😔). At helsesøster bare har foreslått fysioterapeut og fysioterapeut ikke har sendt dere til lege med en gang er uforståelig. Ikke skrem henne. Symptomer på hjerneslag inntreffer akutt. Altså at man ser forskjell. Anonymkode: f0bd1...6f8 8
minister-mio Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 Veslemej skrev (3 timer siden): Takk for svar. Noen andre?? Legen har sikkert bedre svar. Min ble henvist til sykehus i den alderen for mildere symptomer enn det der. Ikke for å skremme deg, det var ingenting i veien med barnet mitt, men de følger (ofte, ikke alltid tydeligvis) godt med på så små.
Kathrin3 Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke skrem henne. Symptomer på hjerneslag inntreffer akutt. Altså at man ser forskjell. Anonymkode: f0bd1...6f8 Dette er helt feil. Symptomer er vanskelig å tyde i små barn og er sjelden akutte. Hun MÅ ta barnet til lege. https://kidshealth.org/en/parents/strokes.html
Kathrin3 Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 Just now, Kathrin3 said: Dette er helt feil. Symptomer er vanskelig å tyde i små barn og er sjelden akutte. Hun MÅ ta barnet til lege. https://kidshealth.org/en/parents/strokes.html Signs of a stroke in infants: seizures in one area of the body, such as an arm or a leg problems eating trouble breathing or pauses in breathing (apnea) early preference for use of one hand over the other developmental delays, such as rolling over and crawling later than usual
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke skrem henne. Symptomer på hjerneslag inntreffer akutt. Altså at man ser forskjell. Anonymkode: f0bd1...6f8 Av og til må det klar tale til for å få noen til lege. Anonymkode: 0e781...f88 2
Veslemej Skrevet 16. januar 2021 Forfatter #15 Skrevet 16. januar 2021 altså. Babyen blir sterkere i kroppen hver dag. Og utvikler seg. Hun har ikke hatt noe form for anfall og har ikke blitt noe «dårligere» på noen måte. Hvordan vil lege sjekke om det har sjedd en «hjerneblødning» for flere mnd siden? Blir det tatt ct av hode? Må hun i narkose? Blir det akutt. Bør jeg ringe legevakten idag for noe vi har sett i flere mnd? Eller kan vi vente til mandag? du som skriver du har erfaring. hva er den? 1
Veslemej Skrevet 16. januar 2021 Forfatter #16 Skrevet 16. januar 2021 Kan godt legge til at jeg er et velfungerende menneske med høy utdanning. Det er klart jeg ikke stoler på et forum. Jeg bare spør etter andre sine erfaringer (det får man ikke med en fysioterapeut). 2
solmåneogstjerner Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 Mitt barn hadde noe lignende, pluss at hun skrek mye. Helsesøster mente at det var magen (kolikk). Men da hun ble ca fire måneder så merket jeg at hun omtrent ikke brukte den ene armen/hånden. Gikk til en barnefysioterapeut og hun mente at det sanbsynligvis var nerver i klem, kanskje pga den vanskelige fødselen. Vi fikk et ganske hardt 'treningsprogram' som innebar veldig hyppige mageleier, rulleøvelser osv. Tok ikke mange ukene før hun var helt fin igjen. Da sluttet 'kolikken' også. Ta kontakt med en ny fysioterapeut som har mye erfaring med små barn. Fortell gjerne min historie her. I mellomtiden: legg på mage så mye som mulig, inspirer/dytt for rulling, hold leker slik at hen blir fristet til å prøve med andre armen. 4
Kathrin3 Skrevet 16. januar 2021 #18 Skrevet 16. januar 2021 Anbefaler deg å ringe fastlege og kreve time på dagen på mandag. Forhåpentligvis er det ikke alvorlig men symptomene er helt typiske for slag. Slag kan skje mens barnet er i magen og mange merker ingenting før barnet er rundt 6 måneder. Da merker man akkurat de symptomene du nevner. Så... ikke drøy med å snakke med lege. Jeg ønsker ikke å bruke tid til debatt, det burde ikke være et vanskelig valg å gå til legen når babyen din ikke virker frisk. Du sier at du er en oppegående person og har en dårlig magefølelse, da må du lytte til dine instinkter! 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #19 Skrevet 16. januar 2021 Kathrin3 skrev (28 minutter siden): Anbefaler deg å ringe fastlege og kreve time på dagen på mandag. Forhåpentligvis er det ikke alvorlig men symptomene er helt typiske for slag. Slag kan skje mens barnet er i magen og mange merker ingenting før barnet er rundt 6 måneder. Da merker man akkurat de symptomene du nevner. Så... ikke drøy med å snakke med lege. Jeg ønsker ikke å bruke tid til debatt, det burde ikke være et vanskelig valg å gå til legen når babyen din ikke virker frisk. Du sier at du er en oppegående person og har en dårlig magefølelse, da må du lytte til dine instinkter! Hvorfor merker man ikke noe før baby er 6 mnd? Er det «vanlig» at babyer får slag i magen? 😬 Anonymkode: 5d183...9b4 1
Tuppeluri Skrevet 16. januar 2021 #20 Skrevet 16. januar 2021 Min hadde en fødselskade i ene skuldra, og var hos fysio de 3 første mnd. Ungen er helt fin i formen nå, utenom at han bruker litt tid på det motoriske, akkurat lært seg å snu seg fra rygg til mage. Så kan ikke hjelpe deg så mye der. Men kontakt lege, gjerne med en gang å få sjekka det opp. Rams opp alle symptomer, legen må ta deg seriøst siden det er en mnd gammel baby 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå