myjn Skrevet 16. januar 2021 #1 Del Skrevet 16. januar 2021 Vurderer å bytte fra medisin til psykologi. Synes at psykologi virker interessant og passer kanskje bedre til personligheten min enn medisinstudiet & legeyrket gjør. Men en ting som er viktig for meg er å ikke utdanne meg til arbeidsløshet! Har ikke lyst til å sitte der og lete etter relevant jobb i flere måneder/1-2 år etter endt utdanning. Jeg skjønner at det er vanskelig å få seg relevant jobb rett etter utdanning uansett hva du velger (hvis ikke man er et geni med perfekt CV), men lurer på hvor psykologi ligger an? Har sett litt rundt på internett og arbeidsmarkedet høres ganske bra ut. Jeg tror at jeg leste i norsk psykologi forening at rundt 95% får relevant jobb ganske kort tid etter endt studium. Men jeg vil ikke stole blind på hva universiteter og foreninger sier, og vil gjerne høre fra dere som har erfaring med dette. Kanskje det er noen her som er en nyutdannet psykolog som nettopp har fått seg jobb og som kjenner mange andre i samme situasjon. Vil høre fra deg/dere angående hvordan prosessen med å få seg jobb var, om man måtte ha masse relevant arbeidserfaring (i så fall, hvilken erfaring setter arbeidsgiver pris på?), om arbeidsgiveren så på karakterene, om stillingen dere fikk var midlertidig, osv. Og så vil jeg gjerne høre om erfaringer fra studiet (spesielt hvis noen av dere går/har gått profesjon i Oslo), om dere er fornøyd med valget, hva dere har tenkt å gjøre etter endt studium (om det er å bli kliniker, forsker, konsulent eller noe annet), og bare generelt om studiet/yrket Vil rett og slett sette pris på all informasjon om psykologi profesjon - både studiet og yrkeslivet som kommer etterpå! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #2 Del Skrevet 16. januar 2021 Det er veldig lett å få jobb som fersk psykolog om du er villig til å ta en jobb utenfor Oslo. De andre storbyene kjenner jeg ikke arbeidsmarkedet i, men i Oslo kan det være noe vanskelig å få jobb som nyutdannet, er min erfaring. Hvis du vil begynne i PPT eller jobbe med voksne som har rusproblemer, tror jeg du får jobb også i Oslo ganske lett. Mange trives kjempegodt i de stillingene. Dessuten er det langt enklere å få en annen stilling når du har litt erfaring. Lykke til! Psykologyrket er helt topp. Mange valgmuligheter, meningsfullt arbeid, alltid mulighet for ny læring / videreutdanning. Lykke til med valget ditt! Hilsen psykolog Anonymkode: a28d3...0ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myjn Skrevet 16. januar 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er veldig lett å få jobb som fersk psykolog om du er villig til å ta en jobb utenfor Oslo. De andre storbyene kjenner jeg ikke arbeidsmarkedet i, men i Oslo kan det være noe vanskelig å få jobb som nyutdannet, er min erfaring. Hvis du vil begynne i PPT eller jobbe med voksne som har rusproblemer, tror jeg du får jobb også i Oslo ganske lett. Mange trives kjempegodt i de stillingene. Dessuten er det langt enklere å få en annen stilling når du har litt erfaring. Lykke til! Psykologyrket er helt topp. Mange valgmuligheter, meningsfullt arbeid, alltid mulighet for ny læring / videreutdanning. Lykke til med valget ditt! Hilsen psykolog Anonymkode: a28d3...0ab Supert, takk skal du ha for svaret! Jeg antok at det ikke var mulig å få jobb i Oslo rett etter utdanning, så det var egentlig ikke planen heller! Tenker at man uansett må litt utenfor storbyene som nyutdannet Kan jeg spørre hva du selv jobber med? Men hvis det blir for lett å gjenkjenne deg så trenger du ikke å si det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Del Skrevet 16. januar 2021 myjn skrev (3 timer siden): Supert, takk skal du ha for svaret! Jeg antok at det ikke var mulig å få jobb i Oslo rett etter utdanning, så det var egentlig ikke planen heller! Tenker at man uansett må litt utenfor storbyene som nyutdannet Kan jeg spørre hva du selv jobber med? Men hvis det blir for lett å gjenkjenne deg så trenger du ikke å si det. Hei, jeg lar være å opplyse hva jeg jobber med innen psykolog, men mulighetene er enorme, syns jeg: PPT, nevropsykologiske utredninger for voksne eller barn, behandling av mennesker i ulike aldre og ulike problemstillinger (milde, moderate eller alvorlige vansker, poliklinisk eller innlagt, i spesialisthelsetjenesten, kommuner eller privat praksis), rettspsykologi/sakkyndighet, barnevern, organisasjon og ledelse, teamutvikling, hjelp til idrettsutøvere, TV-kanaler for oppfølging av realitydeltakere etc, arbeid i departement, direktorat, på skoler, NAV, i forsvaret, innen forskning - og mye mer. Anonymkode: a28d3...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myjn Skrevet 18. januar 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 15.08): Hei, jeg lar være å opplyse hva jeg jobber med innen psykolog, men mulighetene er enorme, syns jeg: PPT, nevropsykologiske utredninger for voksne eller barn, behandling av mennesker i ulike aldre og ulike problemstillinger (milde, moderate eller alvorlige vansker, poliklinisk eller innlagt, i spesialisthelsetjenesten, kommuner eller privat praksis), rettspsykologi/sakkyndighet, barnevern, organisasjon og ledelse, teamutvikling, hjelp til idrettsutøvere, TV-kanaler for oppfølging av realitydeltakere etc, arbeid i departement, direktorat, på skoler, NAV, i forsvaret, innen forskning - og mye mer. Anonymkode: a28d3...0ab Det skjønner jeg! Og takk for at du nevnte så mye Det hjelper å vite at man har så mange muligheter! Synes at så og si alt du nevnte høres veldig spennende ut :)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #6 Del Skrevet 18. januar 2021 myjn skrev (6 minutter siden): Det skjønner jeg! Og takk for at du nevnte så mye Det hjelper å vite at man har så mange muligheter! Synes at så og si alt du nevnte høres veldig spennende ut :)) Høres ut som psykologistudiet roper på deg Lykke til med valget ditt, og med studietiden Anonymkode: a28d3...0ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #7 Del Skrevet 8. mai 2021 myjn skrev (På 16.1.2021 den 10.31): Vurderer å bytte fra medisin til psykologi. Synes at psykologi virker interessant og passer kanskje bedre til personligheten min enn medisinstudiet & legeyrket gjør. Men en ting som er viktig for meg er å ikke utdanne meg til arbeidsløshet! Har ikke lyst til å sitte der og lete etter relevant jobb i flere måneder/1-2 år etter endt utdanning. Jeg skjønner at det er vanskelig å få seg relevant jobb rett etter utdanning uansett hva du velger (hvis ikke man er et geni med perfekt CV), men lurer på hvor psykologi ligger an? Har sett litt rundt på internett og arbeidsmarkedet høres ganske bra ut. Jeg tror at jeg leste i norsk psykologi forening at rundt 95% får relevant jobb ganske kort tid etter endt studium. Men jeg vil ikke stole blind på hva universiteter og foreninger sier, og vil gjerne høre fra dere som har erfaring med dette. Kanskje det er noen her som er en nyutdannet psykolog som nettopp har fått seg jobb og som kjenner mange andre i samme situasjon. Vil høre fra deg/dere angående hvordan prosessen med å få seg jobb var, om man måtte ha masse relevant arbeidserfaring (i så fall, hvilken erfaring setter arbeidsgiver pris på?), om arbeidsgiveren så på karakterene, om stillingen dere fikk var midlertidig, osv. Og så vil jeg gjerne høre om erfaringer fra studiet (spesielt hvis noen av dere går/har gått profesjon i Oslo), om dere er fornøyd med valget, hva dere har tenkt å gjøre etter endt studium (om det er å bli kliniker, forsker, konsulent eller noe annet), og bare generelt om studiet/yrket Vil rett og slett sette pris på all informasjon om psykologi profesjon - både studiet og yrkeslivet som kommer etterpå! Enda enklere hvis du er mann har jeg hørt. Noen av psykologene over i tråden som kan bekrefte? Anonymkode: cfbd9...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå