Gå til innhold

Skal husverten betale for vaskedame?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier et soverom i en 3 roms leilighet for et 6 måneders opphold, siden jeg er en slags pendler.

Utleier leier ut rom for en eller flere uker av gangen, så innimellom kan det komme noen som bor på det andre rommet en eller to uker. 

Har betalt husleien på forhånd, for den perioden jeg skal bo her. 

Vanligvis kommer det en vaskedame og vasker etter at det har bodd folk her, men jeg sagt at jeg kan vaske for meg selv så lenge jeg bor her alene, for å få det billigst mulig. 

På mandag kommer det en person som skal bo her i 2 uker, og da trodde jeg at utleier sender en vaskedame som skal vaske kjøkken, bad, stue og gang før den andre personen skal komme, men husverten forventer at jeg skal vaske leiligheten slik at den er ren når den andre leieboeren kommer. 

Er det riktig at jeg skal vaske leiligheten eller at utleier skal bekoste dette? 🤔 

Anonymkode: 3401a...15b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo sagt at du kan vaske : 'Vanligvis kommer det en vaskedame og vasker etter at det har bodd folk her, men jeg sagt at jeg kan vaske for meg selv så lenge jeg bor her alene, for å få det billigst mulig' 

Anonymkode: 772d0...08e

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har jo sagt at du kan vaske : 'Vanligvis kommer det en vaskedame og vasker etter at det har bodd folk her, men jeg sagt at jeg kan vaske for meg selv så lenge jeg bor her alene, for å få det billigst mulig' 

Anonymkode: 772d0...08e

Jeg har nå bodd her i tre måneder uten at det har vært andre leieboere her, så da har jeg selvfølgelig vasket min egen skit.

Jeg kunne sagt at utleier må sende en vaskedame hver lørdag, men da hadde husleien steget. 

Men jeg tenker at det er litt annerledes når det nå kommer et fremmed menneske hit, da er det mer naturlig at han sender vaskedame som vasker for at det skal være rent når den nye kommer, eller ? 

Ts

Skrevet

Det naturlige er at du vasker før det flytter inn noen andre og huseier ordner vask når vedkommende flytter ut.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nå bodd her i tre måneder uten at det har vært andre leieboere her, så da har jeg selvfølgelig vasket min egen skit.

Jeg kunne sagt at utleier må sende en vaskedame hver lørdag, men da hadde husleien steget. 

Men jeg tenker at det er litt annerledes når det nå kommer et fremmed menneske hit, da er det mer naturlig at han sender vaskedame som vasker for at det skal være rent når den nye kommer, eller ? 

Ts

Du får nesten si det til han da. Dette beror nok på en misforståelse. Men du trenger jo bare å vaske opp din egen møkk, og ikke noe nedvask.

Anonymkode: a1595...6ca

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ingenting. Du har sagt til huseier at du vil vaske etter deg selv, men når huseier ønsker å være sikker på at du har vasket etter deg selv, så er dette et problem for deg? Dette er vel akkurat denne situasjonen huseier ville sendt vaskehjelp i hvis du ikke hadde sagt det ikke var nødvendig. 

Anonymkode: ecfca...ee0

• Liker 2
Skrevet

Først sier du at du skal vaske selv, men nå er det plutselig et problem? 

Anonymkode: 37f08...221

Skrevet

TS HER. 

Har avtale med husvert om at når jeg bor her helt alene, skal jeg vaske selv.

Nå skal det jo bo et fremmed menneske her i 2 uker, så da tenkte jeg at husvert sendte en vaskedame for å vaske slik at alt er rent når han kommer, eller tenker jeg helt feil nå? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS HER. 

Nå skal det jo bo et fremmed menneske her i 2 uker, så da tenkte jeg at husvert sendte en vaskedame for å vaske slik at alt er rent når han kommer, eller tenker jeg helt feil nå? 

Jeg ville tolket det som at når det er andre gjester der så vasker vaskedamen der, mens når du er der alene (som du er frem til den andre personen kommer) så vasker du. Hvorfor skal han sende noen til å vaske før personen kommer? Da har du jo sagt du skal ta det fordi du er alene..

Anonymkode: 60161...ef2

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville tolket det som at når det er andre gjester der så vasker vaskedamen der, mens når du er der alene (som du er frem til den andre personen kommer) så vasker du. Hvorfor skal han sende noen til å vaske før personen kommer? Da har du jo sagt du skal ta det fordi du er alene..

Ts her. 

Jeg har tenkt at jeg bare skal vaske når jeg bor helt alene, og ikke vaske før det kommer en fremmed som skal bo her.

Jeg har nok bare misforstått vaskeavtalen mellom meg og husvert. Regner iallfall med at han sender en vaskedame når den andre personen reiser hjem om 2 uker, for jeg skal jo ikke vaske annen manns skit. 

Skrevet

Skjønner ikke at dette er noe problem. Ts vasker som hun ville gjort om hun var dere alene. Verken mer eller mindre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts her. 

Jeg har tenkt at jeg bare skal vaske når jeg bor helt alene, og ikke vaske før det kommer en fremmed som skal bo her.

Jeg har nok bare misforstått vaskeavtalen mellom meg og husvert. Regner iallfall med at han sender en vaskedame når den andre personen reiser hjem om 2 uker, for jeg skal jo ikke vaske annen manns skit. 

Men vakser du så mye dårligere enn hva vaskedamen gjør da? Mtp at hun trengs før det kommer en fremmed?

• Liker 1
Skrevet

Men vakser du så mye dårligere enn hva vaskedamen gjør da? Mtp at hun trengs før det kommer en fremmed?

Ts her.

Har prolaps i ryggen derfor gjør jeg minst mulig vask/støvsuging. 

Skrevet

Du pålegger jo huseier ekstra oppfølging og administrasjon.

Som utleier må man jo enten forholde seg til at leietaker vasker selv. Eller at vaskepersonale kommer hver fredag, med faste trekk i betaling. 

Ikke at de må administrere og organisere å finne ledig personell, sette disse inn i ting, følge opp avtale og betaling, hver gang det er behov. 

Anonymkode: a2a5a...630

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ts her. 

Du har bedt om å få vaske etter deg selv mot billigere husleie? 
Hvorfor mener du da at huseier skal betale for å vaske «din skit» FØR det flytter inn en ny? 
Hvis huseier leier vaskehjelp etter at den andre personen flytter ut, og vaskehjelper da også vasker «din skit» (-bad, kjøkken), så skal du selvsagt betale for dette du og, med mindre du tar på deg vaskingen selv. 

Anonymkode: c1360...a9c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS HER. 

Jeg synes du tenker helt feil. Du har jo sagt at du skal vaske selv, da må du naturligvis vaske før neste skal bo der. Du kan jo ikke få billigere husleie, ta kattevask, og så må utleier koste på ekstra dyr utvask før noen andre kan bruke fordi du skulle spare penger på vask.

Samtidig, du forlater leiligheten ren (i ditt tilfelle etter å ha vasket selv), og da kommer du naturligvis tilbake til ren leilighet. Den som har leiligheten i 2 uker må jo enten betale for vaskedame, eller gjøre som deg, vaske selv mot billigere leie.

Anonymkode: abb45...e61

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ts her.

Har prolaps i ryggen derfor gjør jeg minst mulig vask/støvsuging. 

Hvorfor sier du at du skal vaske selv når du har intensjon om å gjøre minst mulig? Siden det i periodevis er flere som deler leiligheten så er det naturlig at utleier ønsker regelmessig rengjøring både med tanke på hygiene og slitasje. Når du ikke kan gjøre det selv så må du naturligvis betale for vaskehjelpen.

Anonymkode: 176db...493

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...