Gå til innhold

Ønsker meg hytte. Fordeler og ulemper.

Lamalama

Anbefalte innlegg

Har lenge drømt om å kjøpe hytte, men først nå har jeg klart å spare nok til at hyttedrømmen er realistisk. Ønsker meg hytte med strøm og helst innlagt vann. I hvert fall vann til vegg. Ønsker nærhet til sjø/innsjø og bilveg frem. 

Men i det siste så har jeg begynt å være redd for at jeg skal angre på hyttekjøp, fordi det skal dukke opp ting jeg ikke har tenkt på, som kommer med det å eie en hytte. Så ønsker å høre fordeler og ulemper med å kjøpe hytte. Hva bør man tenke på? Hvilke utgifter tilkommer som man ofte ikke tenker over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du tenke alle typer utgifter som hører med det å eie et bolighus, kanskje bare i litt mindre skala: strøm, forsikring av hytta og innbo, kommunale avgifter/evt eiendomsskatt hvis hyttekommunen krever det, evt renovasjonsavgift og utgifter til vanlig vedlikehold (bordkledning, tak, vinduer, maling osv). 

Kanskje må du selv stå for vedlikehold/brøyting av hytteveien. 

Hvis det er viktig med stillhet, ville jeg sjekket at ikke det var mange hyttetomter lagt ut nært slik at man bor i andres byggestøy.

Dersom du har enebolig i tillegg må du ha i bakhodet at helger og ferier må brukes både til feks maling på fast bolig og hytte . Ellers; man må se etter hytta når det har vært uvær, uansett hvor travelt man har det med andre ting akkurat da.

Har selv fritidseiendom som krever mye (et nedlagt småbruk med flere bygg på en øde øy), og noen ganger er det et slitsomt pengesluk, andre ganger et paradis på jord 😊

Anonymkode: c88bc...5e2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene er vel ganske åpenbare, det er jo alle de grunnene til at du ønsker deg hytte. Ulemper:

Vedlikehold koster både tid og penger

Kostnad på selve hytta

Følelsen av å føle at man ikke kan gjøre andre ting i ferier fordi man da ikke får utnytta hytta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som andre skriver her; dobbelt opp med utgifter - strøm/forsikring/renovering osv. Vi har hatt hytte i mange år og har storkost oss der, men nå har jeg lyst til å selge fordi det er mye utgifter og alltid noe som må fiksest. 

Anonymkode: 05ed3...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen kjøpte hytte helt spontant rett før vi fikk barn, bygget hus osv. Vi forelsket oss rett og slett i stedet.

Vi har elsket å ha hytte, og kosa oss mye der. Nå, etter 11 år, vurderer vi å selge. Rett og slett fordi det er for mye styr med vedlikehold, for tungvint å komme seg dit, ganske store kostnader som eiendomsskatt, strøm, renovasjon. Vi opplever at det nå koster mer enn det smaker, da vi ikke får brukt hytta så mye som før. Barna er blitt større og endel helger må brukes til barnas fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 6948b...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ønsket oss hytte og bygde en i 2011. Fordelen med nytt er mange år uten oppussing. Det beste for oss er at vi valgte et område som er svært populært, vi endte opp på Sjusjøen. Hytta, tomta, arbeidet, tilkoblinger og avgifter kom på 1,5. Nå er hytta verdt over 3. Så vil definitivt anbefale å kjøpe et sted som forventes å øke i verdi. Vi betaler for brøyting til hyttedøra, og måking av hyttetaket to ganger per sesong da det er myyye snø på Sjusjøen. 

Det beste med å ha hytte er at man har ferie hver gang man reiser opp, vi får en ro i kroppen som vi aldri får hjemme. 

Og ja, vil anbefale et hytteområde ikke altfor langt unna hvis du tenker å bruke den ofte. Vi bor to timer unna. Valget falt på Sjusjøen da det er masse aktiviteter der året rundt, og 15 min til Lillehammer. På sommeren bader, fisker, og sykler vi. Om vinteren går vi på langrenn og står på slalom. 

Men som mange sier, man må ha råd til hytta! Vi betaler 5000 i måneden for lån, strøm, utgifter osv. Mange ønsker å leie i stedet, men vi har nesten 100 døgn i året på hytta. Så for oss var å skaffe oss hytte verdens beste valg 😊

Anonymkode: 87c82...10a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hytte uten gjeld, strøm eller vann, på eiet tomt, og det eneste jeg betaler for er forsikring og vedlikehold (liten bygningsmasse =lite vedlikehold). Kommer aldri til å legge inn strøm eller vann, for det er bare styr og ekstra utgifter.. Tjener en slant på utleie av jakt/fiske, så i bunn og grunn går den omtrent i null. 

Har fryktelig lang reisevei, men det vil jo du slippe som kan velge selv hvor hytta skal ligge😉. For meg er hytteliv det ultimate, og vil alltid foretrekke det over alle andre ferietyper, men jeg er jo oppvokst med det. Andre vil jo føle det annerledes.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler: At du har noe å dra til som er ditt eget, og som du kjenner og ikke trenger å sette det inn i.

Ulemper: Kostnader. Det er dyrt å eie en hytte.

Anonymkode: fcc4e...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hytter, føler dere at hver ferie må tilbringes på den? Eller er dere ikke så glad i reise og opplevelser? 

Anonymkode: 0b924...ea7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt hytte i litt over et år nå, og har ikke angret et sekund. Vi kjøpte et gammelt hus ( = billigere enn en fritidsbolig, så verdt å sjekke ut om du kan kjøpe i en kommune uten boplikt), og da følger selvsagt en del vedlikehold med. Allikevel er det helt paradis på jord å komme dit. Jeg får en helt annen ro over meg når vi kommer, og det som jeg tidligere så på som superstress ved leid hytte (pakking, pakking og pakking) utgår når det er din egen hytte. Alt vi trenger er der, så vi handler inn melk og brød (avhengig av når vi var der sist) og det er det.

Jeg føler ikke at vi MÅ på hytta, og har null dårlig samvittighet for å reise andre steder i ferier. Hytta er liksom ''helgeferien'' vår uansett. På sommeren reiser vi utenlands (selv om det var utrolig digg å ha et sted å reise til denne koronasommeren!) og ellers er påskeferie en hytteferie for oss uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drømmer også om hytte. Sitter ofte og drømmer meg bort,har til og med heklet noen pledd jeg har planer om å ha der :) MEN det jeg lurer på...vi har enebolig med stor hage, og jeg er ikke full av arbeidslyst heller. Jeg innbiller meg at hvis vi får ei hytte så blir det BARE kos og hygge å ordne og styre der. Noen som har erfaring med det? 

Anonymkode: a8c24...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har hytter, føler dere at hver ferie må tilbringes på den? Eller er dere ikke så glad i reise og opplevelser? 

Det ene utelukker nødvendigvis ikke det andre. 

Anonymkode: d34be...2ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ene utelukker nødvendigvis ikke det andre. 

Anonymkode: d34be...2ff

Nei, men det handler vel litt om økonomi også. Har man råd til de både hytte og reiser? Eller hva velger man å prioritere? Er det vinterfjellet ? Sjøen? Helårs? 

Jeg er vokst opp med hytte. Hatet det til slutt siden stort sett siden alle ferier ble tilbringer der. Ofte besøk på hytta, lite privatliv etc.

Mens mange i klassen fortalte om diverse ferieturer de hadde vært på... 

som voksen har jeg ikke prioritet hytte, men heller reiser og opplevelser for meg og familien. Jeg tar gjerne en helg eller der på hytta nå, men det er ikke ofte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er veldig glad i reise og opplevelser, men har likevel hytte. Vi har sommerhytte, og har pleid å være 2 uker på hytten på sommeren, og 2 uker på reisefot. For to år siden solgte vi vår gamle hytte og kjøpte en hytte like i sjøkanten. Da har vi større ønske om å tilbringe enda mer tid på hytten- så det er mulig vi enkelte år vi være 3 uker på hytten og så heller reise på ferie utenlands andre tider av året, som høst- eller juleferien. Vi var 3 uker på hytten sommeren 2020, og det var ikke for lenge! 

Anonymkode: 95229...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg drømmer også om hytte. Sitter ofte og drømmer meg bort,har til og med heklet noen pledd jeg har planer om å ha der :) MEN det jeg lurer på...vi har enebolig med stor hage, og jeg er ikke full av arbeidslyst heller. Jeg innbiller meg at hvis vi får ei hytte så blir det BARE kos og hygge å ordne og styre der. Noen som har erfaring med det? 

Anonymkode: a8c24...0b8

Vi har en litt annen drive på hytten vår. Jeg synes det er veldig koselig å ordne der. Jeg har en litt mer leken stil der, og hytten er ikke så stor- så det er lett å komme i orden. Vi passer på å ikke ha så mange ting der!

Vi synes også det er koselig å ordne ute også, og ordner mye der også- men det er klart- beising av hytten og gressklipping er jo aldri så spennende. 
Også er det litt viktig at man må ta prosjekter i et fornuftig tempo- man må ha tid til å gjøre kjekke ting - og til å ikke gjøre noe på hytten også. 

Anonymkode: 95229...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lamalama skrev (På 16.1.2021 den 9.51):

Har lenge drømt om å kjøpe hytte, men først nå har jeg klart å spare nok til at hyttedrømmen er realistisk. Ønsker meg hytte med strøm og helst innlagt vann. I hvert fall vann til vegg. Ønsker nærhet til sjø/innsjø og bilveg frem. 

Men i det siste så har jeg begynt å være redd for at jeg skal angre på hyttekjøp, fordi det skal dukke opp ting jeg ikke har tenkt på, som kommer med det å eie en hytte. Så ønsker å høre fordeler og ulemper med å kjøpe hytte. Hva bør man tenke på? Hvilke utgifter tilkommer som man ofte ikke tenker over? 

Med mindre man er lærer med lang ferie eller jobber deltid, så syns jeg det høres stress ut med hytte. Min personlige mening da. 

Argumenter mot:

Er i full travel jobb og syns det er herlig å slappe av hjemme i helgene og få gjort unna litt husarbeid. Det går (muligens) vekk mange timer i reising, hytta trenger vedlikehold, vasking, man får ikke gjort noe hjemme når man er på hytta. Vi har stort hus som krever sitt hjemme. Man må være vertinne for evt besøk og stå på pinne for gjestene. Søndag blir bare sånn dag man tenker " i dag skal vi hjem" dag. Vi har katt. Ungdommene har venner de vil være med og er med på aktiviteter i helgene. 

Argumenter for: Sikkert fint av og til hvis man ikke har noe prosjekt hengene over seg som man MÅ gjøre. Sikkert kjekt hvis man kan jobbe på hjemmekontor fra hytta. Sikkert kjekt for familie og evt barnebarn som kan komme på besøk (men jeg hadde som sagt blitt dødssliten av å være konstant vertinne).

Anonymkode: e9642...bfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre fjellhytte med vann/ kloakk og strøm. Årlige utgifter ca 100 000 kr. Det koster å ha hytte, sørg for å skaffe deg hytte som kan brukes hele året evt kan leies ut i perioder. 

Anonymkode: 6f774...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For oss er det viktigere å tilbringe tid sammen med mennesker vi er glad i, enn å dra på sightseeing til steder alle andre også reiser til. Vi er mer opptatt av det gode liv her og nå, og koser oss på hytta og har mange gode opplevelser i nærområdet både i skogen og til sjøs.
Hytta vår er en ordentlig hytte og ikke et bolighus, så det koster tilnærmet ingenting. Har enda tilgode å oppleve noen ulemper ved det å ha hytte. 

Anonymkode: 29b38...9f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri angret et sekund på at vi kjøpte hytte. Bor der i to måneder om sommeren og så ofte som vi kan ellers (kan pendle til jobb, upraktisk med skole for barna). Kjenner meg ikke igjen i den der «må være der, kan ikke reise andre steder». Vi lengter etter å være der (barna også, og de begynner å bli store), og vi reiser andre steder resten av året, eller kortere turer o sommeren.

Kommer ikke på noen ulemper, annet enn vedlikehold. Men vi bor i leilighet i byen, så vi har ikke dobbelt arbeid. Hagearbeidet er en fordel.

Anonymkode: 62b48...f96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...